Author Topic: Разположение на жп гарите спрямо населеното място  (Read 8470 times)

Offline bdz43r

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2527
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Не могат да се сравняват развитите мрежи на западните държави с нашата скопена и недовършена. И там магистралните линии през 19-ти век са правени по прекия път, а гаричките в центъра на селата са на линии, строени специално за тях, каквито у нас почти няма. Има и линии строени специално за пътнически трафик с гари на максимално удобни за пътниците места. У нас такива също почти няма, преобладават универсалните трасета, а те задължително са с компромиси.

Offline etnies

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 7104
  • Нощен Експрес
    • View Profile
    • Email
Свиленград също е на 2-3 км от гарата със същото име. Има и довозващ транспорт.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11381
    • View Profile
    • Email
Владая, също е сравнително далеч от селото, но пък преди беше удобно, защото имаше довозващ транспорт, автобус 58 и с влака само за 20-тина мин. се стигаше в центъра на София.
Човекът е човек, когато е на път

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Calgary

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 17
    • View Profile
    • http://kovachitza.miniville.fr/
Долно Церовене, Крива бара, Трайково, Охрид ( струва ми се, че селото се е разширило към гарата). Като цяло повечето гари и спирки са в периферията на населените места, което има своите положителни и отрицателни черти. Като стана въпрос за гарите в Западна Европа, от доста години в Холандия преместват трасета, минаващи през градовете, под земята.

Offline mita6ki

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 291
    • View Profile
    • Email
На новата ж-п линия София - Видин, която ще се изгради в далечно бъдеще, гара Монтана ще е изнесена извън града, което според някой врачани е мнооого по-добре за развитието и удобството на града от колкото "берлинската стена"  :D във Враца и искат или да се направи "врачанско метро" или "спирка Лозята на Враца", защото иначе няма да могат да си пресичат през линията където им падне  :laugh:

Offline dhamitak

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 130
    • View Profile
    • Email
Владая, също е сравнително далеч от селото, но пък преди беше удобно, защото имаше довозващ транспорт, автобус 58 и с влака само за 20-тина мин. се стигаше в центъра на София.
А ако се слезе на гара Владая,трябва да се пресече пътя за Перник,а той пък е доста натоварен!Малко смешно може да звучи,но не си спомням за авт. линия 58 къде точно е спирала около гарата-може би понеже не ми се е налагало да я използвам!

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11381
    • View Profile
    • Email
58 въртеше точно зад гарата, имаше едно тясно стръмно пътче от края на селото до гарата. Даж и съчленени О 305-ци минаваха оттам. Само 1 път или 2-пъти съм го ползвал и съм слизал на гарата, не помня дали всеки курс беше до гарата или бяха само когато има влак. Не е малко ходенето до центъра, мисля че линия до гарата си трябва поне за някои влакове.
Човекът е човек, когато е на път

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline abs111

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2618
    • View Profile
От разклона за Мърчаево(59 има спирка там),до бившето обръщало на 58 са не повече от 5мин пеша.Именно заради това закриха безмисления 58.

Offline freepigeon

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2230
    • View Profile
    • Email
От разклона за Мърчаево(59 има спирка там),до бившето обръщало на 58 са не повече от 5мин пеша.Именно заради това закриха безмисления 58.

Не е 5 минути ходенето до гарата, има смъртоносна пешеходна пътека която трябва да се прекоси и през нощта е абсолютно немислимо минаването - с премахването на 58 тотално гарата на Владая загуби каквито и да било шансове да привлича пътници за БДЖ...

Offline Stahlgewitter

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1620
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Email
Е за да се качиш на 58 пак трябваше да пресечеш.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11381
    • View Profile
    • Email
Последно някъде през 2005-та есента ползвах гарата, при едно ходене на Витоша. Реших да отида с влака и тогава ми направи впечатление, че в събота поне едно 12-15 човека ползваха гарата и 58 от гарата. Половината от Софийска, половината от Пернишката страна. Може би трябва да се сложи светофар на това място, с бутон така и така ще се ползва само когато има влак, и 59 на има курсове и до гарата, съобразено с разписанията на влаковете. Пеша не е толкова близо но рейса го взима само за 2-3 мин. отклонението, така че няма да е проблем.
Човекът е човек, когато е на път

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline evcho

  • Писател
  • **
  • Posts: 28
    • View Profile
Преди години гарите са се строили извън населените места по простата причина, че е нямало друг транспорт (автомобили и автобуси). Влака е бил единствената връзка с други населени места. Даже и до ден днешен има много места, например по теснолинейката където единствената връзка със света е влака.

Offline БЦГМ

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 144
  • 1, 2, 3, 4, 7, 10, 14, 15
    • View Profile
Централна гара София съвсем не е била на централно място, когато са я строили, а на края на града, ако не и извън града: София тогава е била много, много по-малка.

За пълнота, гарата в Хасково, макар и в рамките на града, е неудобно далече (за хасковските мащаби).
Княжевският трамвай заобиколи с ухораздирателни скърцанета по релсите градинката на стария паметник на царя Освободителя и пак пое правата посока към югозапад.(Иван Вазов)

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11381
    • View Profile
    • Email
Преди години гарите са се строили извън населените места по простата причина, че е нямало друг транспорт (автомобили и автобуси). Влака е бил единствената връзка с други населени места. Даже и до ден днешен има много места, например по теснолинейката където единствената връзка със света е влака.

По-скоро са се случили извън населените места, или накрая на такива заради релефа, по-благоприятен профил и тн. Не може линията да прави криви до центъра на всяко село или град, трябва да има компромиси защото освен да стигнеш до центъра, трябва да стигнеш и бързо. Представете си ако линията правеше криви до Копривщица(гарата е на около 14 км. от града) до центъра на Карлово, до Калофер(около 3-4 км от центъра) до центъра на Сливен(също на няколко км. от центъра) и сума места още колко време щеше да се пътува от София до Бургас и с колко щеше да се удължи пътя.

Същото важи и за Варна, ако линията минаваше през центъра на Горна Оряховица, Попово, Търговище, Девня и още няколко града , където е на 4-6 км.

По-скоро удачното е по-права и бърза линия и добър довозващ транспорт из населените места. Дори за селата може да се измисли от някоя гара да има автобусна линия, правеща връзка с някобко села наоколо.
Човекът е човек, когато е на път

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12896
    • View Profile
    • Email
По-скоро удачното е по-права и бърза линия и добър довозващ транспорт из населените места. Дори за селата може да се измисли от някоя гара да има автобусна линия, правеща връзка с някобко села наоколо.
В края на 19-ти и първата половина на 20-ти век влаковете са били практически единственият масов транспорт. Затова линиите са по-усукани, а често местни политици са дърпали линията към своето родно село. Оттогава са засуканите трасета в равнинно-хълмисти райони Русе-ГО, Русе-Варна, Враца-Видин. Довозващ транспорт са били файтоните, очакващи влака. Естествено, в ерата на парните локомотиви не е здравословно влаковете да минават през центровете на селищата, затова по правило минават през перифериите, а и по-далеч при релефни особености или споделена гара между две села - примерно Русаля-Дичин, Търновско.
Изправянето започва в края на 20-ти век - сега се сещам за Мездра-Червен бряг при удвояването на трасето. Разбира се, ще продължава и в бъдеще стига най-сетне НКЖИ да "уцели формулата" за управление на европроекти.

Offline БЦГМ

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 144
  • 1, 2, 3, 4, 7, 10, 14, 15
    • View Profile
Релефът сам по себе си оказва влияние, особено когато строителят на линията иска да намали или избегне изкопи, насипи, мостове и тунели, и изобщо да свърже крайните точки с минимални разходи (ако не се лъжа, Русе-Варна е добър пример за това).  Все пак, в горния ред на мисли за „усуканите“ линии се сещам за един разказ на Йовков, в който е вмъкнато увещаване на министър да промени следата на линия, чийто строеж предстои, за да мине близо до село, в което жителите (уж) всичките подкрепят управляващата партия, въпреки че височините край селото пречат.  (Не помня името на разказа, който е от сборника „Нашенци“, мисля.)
Княжевският трамвай заобиколи с ухораздирателни скърцанета по релсите градинката на стария паметник на царя Освободителя и пак пое правата посока към югозапад.(Иван Вазов)

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4000
    • View Profile
Изискванията за радиус на кривите на и наклони за железопътните линии са доста строги и затова е по-ефективно гарата да е извън града и да има довозващ транспорт отколкото да се правят остри криви, които се преминават с 20-30km/h и по-малко само и само гарата да е в населеното място. От друга страна при сложен релеф може да се наложи изграждане на естакади, тунели и т.н. допълнителни съоръжения които оскъпяват линията и пак е по-изгодно гарата да е извън населеното място и да има довозващ транспорт. В края на 19-ти век и началото на 20-ти са допуснати сериозни грешки в това направление - вместо да се строят линии с големи радиуси на кривите позволяващи високи скорости са правени засукани трасета само и само да минават през села и паланки и последствията от тези грешки още оказват влияние.  :rolleyes:

Offline bigblondewolf

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 829
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 55310178
    • View Profile
Какво ще правят влакове през града, за да стигнат до центъра? Кой ще опази народа край релсите?
Семейният скандал е като рок концерт. Винаги започва с новия материал и завършва със старите хитове

Offline БЦГМ

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 144
  • 1, 2, 3, 4, 7, 10, 14, 15
    • View Profile
Какво ще правят влакове през града, за да стигнат до центъра? Кой ще опази народа край релсите?

Минават под града или над града, за да стигнат до центъра.
Княжевският трамвай заобиколи с ухораздирателни скърцанета по релсите градинката на стария паметник на царя Освободителя и пак пое правата посока към югозапад.(Иван Вазов)

Offline abs111

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2618
    • View Profile
Да бе,както в участъка Русе разпределителна-ЦГ.....