Author Topic: История на железните пътища и железопътните линии в България  (Read 5724 times)

Offline dj_the_bus

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1697
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
По-рано по повод коментари за теснолинейките видях една доста добре детайлизиран хронологичен разказ за развитието на линиите 600мм. По този повод реших да създам тази тема и да попитам по-запознатите да кажат или да ме/ни насочат към източник и да се събере информация от начало до край за развитието на жп-пътищата в страната. Става въпрос от откриването на Русе-Варна до днес. Кое излиза от системата заради отнети територии или влиза по обратната причина и прочие...
Също ми е интересно кога се поставя началото, кога е даден старт на БДЖ? 1885 г. пише някъде, някъде 1888г. ... Още по-интересно би било ако бъдем насочени към документ за това.
« Last Edit: 09.12.2014, 10:48:57 by Dragon »

Offline pavel75

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 208
    • View Profile
Доколкото съм запознат по време на втората световна война, когато България администрира територията на днешна Македония строи теснолинейни жп пътища, които вече не са в системата на БДЖ / НКЖИ. В Гърция май не сме строили нищо в този период.
Когато Добруджа е владение на Румъния и те строят линията Добрич-Негру Вода. След Крайовската спогодба за връщането на Южна Добруджа на България вече попада в наша територия.
За други такива не се сещам.
В края на 19век в България е имало линии, които не са били собственост на БДЖ и е било голяма мешаница. Да пътуваш от София до Истанбул, до Вакарел си с БДЖ, после с железниците на дружеството Виталис до Белово, после с железницата на Барон Хирш. След време тези линии стават собственост на държавата, респективно на БДЖ, но това не става даром. Българската държава изплаща на доста висока цена за времето си. Същото откупуване има и за линията Русе - Варна.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12896
    • View Profile
    • Email
Като начало можем да маркираме важните дати:
"
1864 г. Първата копка за изграждане на линията Русе Варна от английска компания на братя Баркли 
1866 г. Официално откриване на линията Русе Варна
1870 г. Барон Хирш започва строителството на линията Цариград Белово
1873 г. Официално откриване на линията Цариград Белово

Националноосвободителното движение и железничарите-революционери:
Тодор Каблешков началник на гара Белово, Захари Стоянов маневрист в гара Търново Сеймен (днешният Симеоновград), Иларион Драгостинов телеграфист на гара Русе, Георги Икономов маневрист в гарите Русе, Търново Сеймен и Одрин, и др.
 
1885 г. Народното събрание приема Закон за железните пътища", съгласно който железните пътища в България са собственост на държавата и се експлоатират от нея
1888 г. Правителството на Стефан Стамболов завзема линията Вакарел Белово (построена и експлоатирана до този момент от дружеството на Виталис) и започва нейната експлоатация. На 1-ви август цялата линия Цариброд София Белово е открита за международни превози. Държавата откупува линията Русе Варна и на 10-ти август започва нейната експлоатация

С железопътните линии Цариброд София Белово и Русе Варна се учредяват Българските Държавни Железници.
 
1912 г. Създава се самостоятелно Министерство на железниците, пощите и телеграфите
1922 г. Създава се държавно железопътно училище
1950 г. Учредява се Ден на железничаря първият неделен ден на м. август
1952 г. Открита е Подбалканската железопътна линия
1963 г. Започва използването на дизелова тяга за влаково движение. Пуснат е в експлоатация пъпрвият електрифициран железопътен участък София Пловдив
1964 г. Завършен е първият удвоен железопътен участък Синдел Варна
1978 г. Въвежда се в експлоатация фериботната линия Варна Иличовск
2002 г.  На 1-ви януари 2002 г. влиза в сила новия Закон за железопътния транспорт, приет от Народното събрание на Република България, съгласно който Национална компания "Български Държавни Железници" е разделена на две отделни предприятия - железопътен превозвач (Български държавни железници" ЕАД) и инфраструктурна компания (Национална компания "Железопътна инфраструктура")
"
Източник: http://bdz.bg/p.php?id=historybdz

Като допълнение може да отбележим, че инвеститорът в линията Цариград-Белово - Османската империя през 1908 г. претендира за обезщетение. При преговорите за признаване на независимостта на България това обезщетение се покрива за сметка на репарациите на Османската империя към Русия от войната 1877/78. По-рано през 1885 линията Русе-Варна е откупена от барон Хирш на много висока цена под натиска на Великите сили.

Разбира се, може да се потърсят с Гугъла много факти - бурното развитие на жп мрежата в края на 19-ти век, бригадирският период през 50-те: София-Карлово, Свищов-Левски-Троян, Перник-Волуяк и т.н.
Колкото до жп-линиите, оставащи в други държави: Свиленград (Мустафа паша) - Алексадруполис (Дедеагач) е била построена от турците още преди Балканската война, експлоатира се от България от 1913 г. През 1915 се прави корекция на границата, като Османската империя отстъпва на България района на Свиленград и линията остава изцяло в България (българското правителство започва преговорите с желание за възстановяване на границата Мидия-Енос, вероломно нарушена от турците в Междусъюзническата война, но продава твърде евтино участието си във войната на страната на Централните сили). След Ньойския договор от 1919 линията преминава в Гърция, като до 50-те години и международният жп-коридор София-Истанбул има гръцки участък. Следва изграждането на байпаса по левия бряг на Марица Одрин-Капъ Куле-Капитан Андреево-Свиленград и зависимостта от Гърция е прекратена. Изобщо на бай Тошо не може да се отрече лавирането между Гърция и Турция и възползване от противоречията между тях.
Разбира се, Калотина-Цариброд-Желюша остава в Сърбия (Югославия) след 1919 г.

Част от линията Разделна-Добрич през 1913-1916 и 1919-1940 преминава в Румъния. Румънците строят продължението и до Констанца, като след 1940 г. Добрич-Кардам остава в България.
« Last Edit: 09.12.2014, 09:50:19 by blagun »

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12896
    • View Profile
    • Email
Ето един интересен материал за първата линия Русе-Варна: http://varna.info.bg/railroad_past.htm. Както е известно, до 1885 г. Ориент експрес е използвал точно тази линия плюс параход от Варна до Цариград.

Линкове към историята на железниците у нас има и в постинга на Балкантон: http://forum.gtsofia.info/index.php?topic=4947.msg271640#msg271640
« Last Edit: 09.12.2014, 16:12:28 by blagun »

Offline greg

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1154
    • View Profile
Наскоро по една карта си играх да проследя хронологията по строителството на отделните линии: 
за съжаление като табличка не успях да прехвърля данните, но горе-долу се разбират

№ по   година на построяване   от….до   по-подробно с някои характерни гари
1   1866   Русе - Варна   Русе -Самуил -Каспичан -Синдел -Разделна -Варна
2   1873   Свиленград -Белово    Свиленград -Симеоновград -Димитровград -Пловдив -Пазарджик - Септември - Белово
3   1875   Симеоновград-Ямбол   Симеоновград-Нова Загора -Ямбол
4   1888   Белово-София-Драгоман   Белово-Вакарел-София-Волуяк-Драгоман- за Сърбия
 
    1954   отклонение Болшевик   не съществува
   1970   Калотина-Станянци   не се използва
5   1890   Ямбол - Бургас   Ямбол - Зимница - Карнобат - Бургас
6   1893   София – Перник      
7   1897   София - Роман   София -Мездра - Роман
8    1899   Роман – Каспичан   Роман - Червен бряг - Плевен - Левски -Горна Оряховица - Шумен – Каспичан
   1899   Плевен –Сомовит   Плевен –Сомовит
   1945   Сомовит- Черковица   Сомовит- Черковица
9   1900   Нова Загора - Чирпан   Нова Загора -Стара Загора -Михайлово - Чирпан
10   1900   Велико Търново -Русе   Велико Търново -Горна Оряховица -Русе
11   1907   Зимница – Сливен   Зимница – Сливен
12   1909   Левски-Свищов   Левски-Свищов
   1921   отклонение за Белене   не съществува
13   1909   Перник-Кюстендил   Перник-Радомир-Кюстендил
    1910   Кюстендил-Гюешево   
14   1909   Разделна-Вълчи дол   
    1916   Вълчи дол-Добрич   
    1919   Добрич-Кардам   Добрич-Кардам-Йовково - за Румъния
х   1917   Каспичан-Каолиново   Каспичан-Каолиново/Тодор Икономово -не съществува от 1965
15   1910   Пловдив-Чирпан   
16   1911   Стара Загора -Дъбово   Стара Загора -Тулово- Дъбово
    1912   Велико Търново -Габрово   Велико Търново -Царева ливада -Габрово
    1913   Дъбово-Царева ливада   Дъбово-Царева ливада
17   1913   Мездра-Лом   Мездра-Бойчиновци-Брусарци-Лом
    1916   Бойчиновци-Берковица   
    1918   Брусарци-Димово   
    1923   Димово-Видин   
    1967   Видин-Кошава   
х   1918   Червен бряг - Кнежа   не съществува
    1925   Кнежа-Мизия   не съществува
    1931   Мизия-Оряхово   не съществува
18   1917   Радомир-Петрич   Радомир-Дупница-Тодор Икономово-Петрич
    1917   Дупница -Бобов дол   
   1917      Теснолинейка до Рилски манастир - не съществува ог 1960
   1929   Тодор Икономово-Кулата    Тодор Икономово-Кулата
х   1917   Ямбол - Елхово   не съществува
19   1918   София-Банкя   
20   1921   Тулово - Казанлък   
х   1921   Синдел-Дюлино   Синдел-Юнак-Горен чифлик-Дюлино -не съществува
    1939   Г.чифлик - Старо Оряхово   Горен чифлик - Старо Оряхово - не съществува
х   1922   Бургас-Рудник   не съществува
х   1935   Бургас-Поморие   не съществува /не се използва
21   1926   Септември-Велинград   
    1937   Велинград-Якоруда   
    1939   Якоруда-Разлог   
    1943   Разлог -Банско   
    1945   Банско - Добринище   
22   1928   Пловдив -Асеновград   
23   1928   Дъбово-Твърдица   
    1930   Сливен-Твърдица   
24   1931   София - Макоцево               
25   1933   Пловдив-Панагюрище   
26   1933   Пловдив-Карлово   Пловдив-Долна махала-Карлово
    1936   Долна махала-Хисаря   
27   1936   Михайлово-Подкова   Михайлово –Димитровград –Хасково - Кърджали-Подкова
28   1937   Стамболийски-Пещера   
29   1939   Казанлък-Карлово   
30   1936   Карнобат-Подвис   
    1938   Шумен-Смядово   
    1941   Подвис-Смядово   Подвис-Комунари-Смядово
    1943   Комунари-Синдел   
31   1949   Левски - Троян   Левски - Троян
32   1949   Карлово-Клисура   
    1952   Макоцево-Клисура   
33   1949   Самуил-Исперих   
    1953   Исперих-Тодорово   
    1960   Тодорово - Дулово   
    1969   Дулово -Алфатар   
    1973   Алфатар -Силистра   
х   1930   Г.Оряховица - Лясковец   не се използва
    1951   Лясковец - Златарица   не се използва
    1974   Златарица - Елена   не се използва
34   1950   Волуяк - Перник   
х   1965   Вакарел - Чукурово   не се използва
х   1966   Каспичан - Нови пазар   не се използва
            


Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12896
    • View Profile
    • Email
Страхотна хронология! Браво! :fan:

Offline pavel75

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 208
    • View Profile

    1954   отклонение Болшевик   не съществува
   1970   Калотина-Станянци   не се използва
   1921   отклонение за Белене   не съществува
    1917   Ямбол - Елхово   не съществува
   1935   Бургас-Поморие   не съществува /не се използва
х   1965   Вакарел - Чукурово   не се използва

Не съм на 100% сигурен, но:
1. Отклонението до Болшевик съществува и се ползва от мината. Сега се казва Бели Брег
2. Калотина-Станянци би трябвало още да се ползва от мината само за товарно движение. Пътническото го спряха в средата на 90-те
3. Ореш-Белене стои като релси да се ползва ако някога се почне АЕЦ Белене, но не се поддържа
4. Ямбол-Елхово - имаха намерения да я демонтират, но незнам дали не е на положение като това на Белене
5. Бургас-Поморие. Използва се трасето само до солниците. Гарата в Поморие даже я продадоха.
6. Вакарел-Чукурово. Би трябвало да се ползва за мината. Наскоро там бяха хванали маашинисти да точат нафта от локомотива.

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4861
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Към Белене линията отдавна е демонтирана. Стои само разклонението от гара Ореш директно към АЕЦ Белене.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline abs111

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2618
    • View Profile
Незнам от кога са ти данните,но 2012 си беше цяла...

Offline did_ko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3453
  • гигантски радиоактивен термит - мутант
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Email
Малка поправка, относно Бургас - Поморие. Все още има ж.п.движение до мина "Черно море", намираща се до село Рудник. Използва се за превоз на въглища от мината до гара Владимир Павлов, а от там БДЖ ТП ги извозва до ТЕЦ Сливен.
Мразя да пиша и говоря за автобусите с марка "Чавдар" в минало свършено време.

Насилственото натъпкване на пътници в BRT  линиите е транспортен геноцид спрямо населението в Бургас

В ГТ Бургас НЕ ДОСТИГАТ АВТОБУСИ

Ако някои пост не ви харесва - можете да натиснете бутона "Информирай модератор".

Offline CNN

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 811
    • View Profile
Железопътната линия Червен Бряг - Оряхово е пусната в експлоатация на 4 етапа:
1. Червен бряг - Бяла Слатина 1918г
2.Бяла Слатина - Букьовци (Мизия) 1924г
3.Букьовци (Мизия) - Сараево 1925
4.Сараево - Оряхово 1930г
Поради това че Сараево е спирка до 1930 година влаковете са стигали до гара Мизия.

Offline UMSofia

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1181
    • View Profile
Една интересна статия за несбъднатата черноморска железница Варна - Бургас
В коментарите под статията има линк към снимки на цялото трасе и всички обекти по него.

Offline Magirus deutz

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2233
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
От Българския локомотивен форум:

Железопътно отклонение Хан Крум - Преслав
Въпросът за построяване на железопътно отклонение Хан Крум - Върбица се повдига през 1919г. със заявление на Върбишкия общински съвет направо до Министерския съвет. В заявлението се предлага използването на върбишките общински гори за добив на дървен материал, годен за траверси и строителство. Едновременно с това Върбишкият общински съвет иска концесия за построяване на 600 mm железопътна линия Хан Крум - Върбица съгласно закона за индустриалните железопътни линии.
С постановление на Министерския съвет от януари 1920г. на Министъра на железниците, пощите и телеграфите се разпорежда да се пристъпи към извършване на проучвателни работи на исканото железопътно отклонение до Върбишкия балкан.
С второ постановления на Министерския съвет от юли 1920г. се нарежда да се проучи трасето Хан Крум - Преслав за нормална железопътна линия, за да може впоследствие тя да продължи до Надарево и се измести трафикът от съществуващата централна железопътна линия през Преслав. Проучвателните работи започват през юли 1920г., пикетирането - през март 1922г., землените работи - през май с.г., а строителството се осъществява значително по-късно.
Отклонението е включено в системата на БДЖ на 30 октомври 1936г. Има дължина 7,200 km, минимален радиус на кривите 250m и максимален наклон 15%. Построено е с релси тип РПШ, които до момента не са подменяни.



Железопътно отклонение Юнак - Старо Оряхово
Участието на България от 1912 до 1918г. в три последователни войни я довежда до тежко финансово положение. Състоянието на железниците след интензивното използване, без да се извършва редовно ремонт и поддържане на пътя и подвижния състав, е катастрофално. Железният път е разстроен. Нужни са релси и траверси. Трудностите по възстановяване на железния път идват преди всичко от липса на траверси. Железниците са принудени само да се грижат за добива на дървен материал за тях, за организират добив в горските стопанства и да прокарват железопътни линии между стопанствата и близките гари. Във връзка с това през 1919г. започва проучването на линията Синдел-Юнак-Долен Чифлик, а през април се подготвят пикетажът и организацията за построяването й. Строителството върви бавно поради недостиг на материали и работници-специалисти - миньори, зидари и др. Линията Синдел-Юнак -Долни Чифлик е с дължина 24 km и е завършена и открита в експлоатация на 26 декември 1921г. Тук са допуснати радиуси на кривите 180 m и максимален наклон 23,5%. Втората част от тази линия Д. Чифлик - Старо Оряхово е с дължина 6,470 km е открита в експлоатация през 1939 г.
За да се създаде четвърта железопътна връзка между Северна и Южна България, през 1950г. започва проучване и проектиране на трасе от Старо Оряхово на юг към Езерово-Дулово, по което през следващите години са извършени много строителни работи, по-късно преустановени за неопределено време.

Информацията е от 1987г.

Offline dj_the_bus

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1697
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Николай Попов
    • Email
А кои са започнатите, построени, завършени и въведени в екплоатация жп отсечки през периода 1960-1989г.?

Offline Magirus deutz

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2233
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
А кои са започнатите, построени, завършени и въведени в екплоатация жп отсечки през периода 1960-1989г.?

Алдомировци - Болшевик построена през 1954г.
Видин - Кошава - строена между  1964г. и 1965г.
Калотина - Стаянци - строена между 1963г. и 1966г.
Червен бряг - Златна Панега, строена е в началото на 60 - те години и е пусната в експлоатация на 7.11.1965г.
Вакарел - Чукурово - линията е изграждана през 50 - те години и е открита през 1957г.
« Last Edit: 13.08.2015, 08:51:33 by Magirus deutz »

Offline pavel75

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 208
    • View Profile
А кои са започнатите, построени, завършени и въведени в екплоатация жп отсечки през периода 1960-1989г.?

Алдомировци - Болшевик построена през 1954г.
Видин - Кошава - строена между  1964г. и 1965г.
Калотина - Стаянци - строена между 1963г. и 1966г.
Червен бряг - Златна Панега, строена е в началото на 60 - те години и е пусната в експлоатация на 7.11.1965г.
Вакарел - Чукурово - линията е изграждана през 50 - те години и е открита през 1957г.

Самуил - Силистра - изграждана на няколко етапа, последният е средата на 70-те години
Подбалканската линия в участъка Долно Камарци - Карлово мисля, че е довършена някъде през 50-те години

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1093
    • View Profile
А Разменна-Витановци-Темелково кога се строи?

Offline Magirus deutz

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2233
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Демонтираната вече жп линия Хан Аспарух - Братя Кунчеви също е изградена в по - нови времена - средата на 60 - те години.

Offline viktor_bdz

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1299
    • View Profile
Предполагам, че се строи заедно с Перник-Волуяк.
П.П: Пропуснали сте линията ВОЛУЯК-ИЛИЯНЦИ и БИРИМИРЦИ-ПОДУЯНЕ РАЗП. ( околовръстния път ).  ;)
R.I.P 2112
(1987 - 2017)