Author Topic: теснолинейката Дупница (Благоевград) -Кочериново-Рилски Манастир  (Read 9514 times)

Offline AROS

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1230
    • View Profile
Вмъквам тема за тази стара забравена романтична дестинация за влакчето, което някога е стигало до Рилски Манастир, което е тръгвало от Дупница или Благоевград преди около 40-50 години. Защо е закрито това трасе. Дали някой има снимки на трасето ипи композициите вървяли по това трасе. Преди години имаше инициатори за въстановяване на трасето до Рилски Манастир. Ще се радвам на обсъждане на тази тема.

Offline evcho

  • Писател
  • **
  • Posts: 28
    • View Profile
Quote from: AROS
Вмъквам тема за тази стара забравена романтична дестинация за влакчето, което някога е стигало до Рилски Манастир, което е тръгвало от Дупница или Благоевград преди около 40-50 години. Защо е закрито това трасе. Дали някой има снимки на трасето ипи композициите вървяли по това трасе. Преди години имаше инициатори за въстановяване на трасето до Рилски Манастир. Ще се радвам на обсъждане на тази тема.
Да наистина и аз четох някъде из интернета че има инициатори за възтановяването /мисле даже Сашка Васева и тя бе в това число/.Ако не се лъжа даваха по телевизията филм с погребението на цар Борис ІІІ и той е откаран до Рилския манастир с влака.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11381
    • View Profile
    • Email
Значи ж.п.клонът е бил гара Кочериново-Рила-Метох Орлица-Рилски Манастир. Междурелсиято е било 600мм.наричано още дековилно(дековилка) Линията е построена за извозване на дървен материал от Рила планина,но са се движели и смесени и пътнически влакове, освен товарни. Отсечката Рила-Рилски манастир е закрита някъде през 1959-та год. Остава да работи участъкът Кочериново-Бараково,само за товарни превози. Все още тук-там могат да се забележат остатъци от теснолинейката. Този теснолинеен клон е бил само част от тогавашната теснолинейна линия 600мм. която е била от Радомир до Кулата, с клонове до Бобов Дол,Рилски Манастир, Петрич и др.Последно от тази внушителна по дължина теснолнейна линия остава в експоатация клонът Генерал Тодоров-Петрич, закрит на 6-ти септември 1969-та година,и е подменен с нормална желозопътна линия. Поетапно цялата теснолинейна линия Радомир Кулата с повечето отклонения(без Кочериново-Рилски манастир) е подменена с нормална.
Попринцип тези теснолинейки на 600мм.междурелсие в България са строени предимно за военно снабдяване и за превозване на дървен материал,но са ползвани и за пътнически превози. Такива теснолинени клонове са били още-Каспичан-Нови Пазар-Каолиново, Ямбол-Елхово, Долни Чифлик-Солник, Ахтопол-Бродилово-Кости,Бургас-Поморие(сигурно е биломного готино-част от линията е вървяла по брега на морето по плажа) и др.
На 600мм.междурелсие на атракционните теснолинейки в Пловдив и Кърджали.
В момента има все още действаща такава теснолинейка, в района на поморийските солници. Локомотивите са дизелови, и теглят по няколко вагончета.
Тези теснолинейки на 600мм.междурелсие са строени от готови релсови звена,със желязни траверси, като при необходимост е можело части от трасето да се изместват или лесно да се демонтират.
Човекът е човек, когато е на път

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline freepigeon

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2230
    • View Profile
    • Email
Изтупвам тази тема от 4 годишна прах защото ми попадна една много интересна снимка на теснолинейката Кочериново-Рилски Манастир  :D Снимката е направена около 1930 година.

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4861
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Ето част от една архивна карта от 1965 г., на която трасето на теснолинейката е показано. Картата е съветска и е част от серията карти за всяка страна, издавани от 50-те до 80-те години. Издадена е от ГУГК към МГ на СССР в Москва през 1965 г.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline Borkata

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 308
    • View Profile
    • Email
Формата на комина на локомитва нещо като гърне ли го играе? Намалява ли шума или е просто мода?

Offline bdz43r

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2527
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Центрофугален искрозадържател. Характерен за американските локомотиви, какъвто е и този от снимката.

Offline Magirus deutz

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2233
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Линията с бетонни траверси ли е била?Питам,защото забелязах такива, натрупани в края на с. Бараково.

Offline bdz43r

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2527
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Бетонни траверси на теснопътни линии, освен при трамваите в София, не сме имали.
Всички линии на 600 мм са били със стоманени (готови релсови звена) и по-рядко дървени траверси, всички на 760 мм - само с дървени.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12896
    • View Profile
    • Email
Ето филмче за тази линия: <a href="http://www.youtube.com/watch?v=pWIJ16OEqV0" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=pWIJ16OEqV0</a>

Offline abs111

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2618
    • View Profile
Трудовете на инж.Д.Деянов относно тази тема.
http://trainspotters.tk/page.php?34

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12896
    • View Profile
    • Email
Да, тъжна история. Но ми се струва, че възстановяване по цялата дължина е нереалистично. Никой не би пътувал с часове от Кочериново до Рилския манастир. Железницата има смисъл на атракция, а не на свързващ транспорт. Може би е по-добре да се мисли за атракционна железница от 7-8 км в горната живописна част към манастира.

Offline bdz43r

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2527
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Ако се ограничи достъпа с автомобили, ще се пътува.
Абсурдно е да се затвори пътя, но е достатъчно да стане платен за мераклиите да отидат с кола.

Offline Sixkiller

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2078
    • View Profile
И като направят, евентуално, платен пътя познай кой ще го отнесе - обикновения човек от региона, тръгнал с втора ръка стара западна кола към поляните над манастира за да изкара няколко часа на прохлада. Гърците, туристите, хората със скъпи коли въобще няма да ги бърка дали има сума за преминаване или няма, а още повече какъв ще е размера и (поне голяма част от тях). Няма лошо железницата да се възстанови и да се използва с цел атракционни пътувания, даже би било добре, защото туристи има, но да се налагат ограничения за използване на пътя и да се ограничават всички желаещи да посетят манастира само и само за да съществува тази железница - това би било прецедент за България.
« Last Edit: 08.08.2013, 16:51:26 by Sixkiller »

Offline Magirus deutz

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2233
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Според мен линията трябва да бъде възстановена от частник и да бъде от гр.Рила до Рилския манастир, като се използват(там където не са разрушени) старите приемни здания на гарите.Влакчетата да бъдат сутрин,обед и вечер(ако се появи по - голям интерес , примерно за някоко дена, може и по - начесто)и да са с оригинални локомотиви и вагони.
« Last Edit: 11.08.2013, 01:26:49 by Magirus deutz »

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11381
    • View Profile
    • Email
Не може да е от град Рила, защото ще е откъсната от останалата ж.п. мрежа, няма логика, като пристигнеш на Кочериново с влак, да трябва да се довозваш чак до Рила и оттам пак влак. Много по-удобно е на Кочериново да има връзка
Човекът е човек, когато е на път

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 12896
    • View Profile
    • Email
Не може да е от град Рила, защото ще е откъсната от останалата ж.п. мрежа, няма логика, като пристигнеш на Кочериново с влак, да трябва да се довозваш чак до Рила и оттам пак влак. Много по-удобно е на Кочериново да има връзка
София-Кочериново - 3 часа и Кочериново-Рилски манастир - 4 часа. Направо ще са хиляди желаещите да направят подобен анабазис :) Хайде малко по-реалистично! Живописното малко влакче не е свързващ транспорт. Все едно пионерското влакче в Пловдив да го удължат до Централна гара, та да има връзка с Младежкия хълм (Джендем тепе).

Не е нужно да откриваме топлата вода - открили са я даже на Балканския полуостров - в Сърбия, където при голям туристически интерес експлоатират 15 км от някогашната теснолинейна линия Ужице-Вишеград-Дубровник.
« Last Edit: 11.09.2013, 11:16:18 by difian »

Offline Magirus deutz

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2233
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
И в България може да стане така , както в Сърбия само,че частните инвеститори(БДЖ изобщо не го коментирам, знаете защо)изобщо не са чували за бившата жп линия до Рилския манастир.
1.Жп гарата в Кочериново.
2.Жп гарата в гр.Рила(днес част от автогарата).
« Last Edit: 10.07.2014, 23:46:33 by Magirus deutz »

Offline Magirus deutz

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2233
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Албум с интересни снимки от трасето на демонтирана та жп линия:http://vkolev.snimka.bg/other/kocherinovo-rilski-manastir.512702.19367130