Author Topic: Теснолинейката Септември-Добринище  (Read 46771 times)

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8519
    • View Profile
    • Email
Тук предлагам да пишем за тази наша уникална теснолинейна железопътна линия.
Маршрутът започва от гара Септември надморска височина 238м.,преминава през много живописни райони,отначало през едно скалисто дефиле,след това следва изкачване към Велинград откъдето се откриват величествени гледки,след Велинград следва малко спускане до Велинград-ЮГ,и след това започва отново стъмно изкачване и се достига до най-високата гара на Балканите-Аврамово-надморска височина 1267 м. Само за 69 км.се преодолямат повече от 1000м. н.вис.,като между гарите Света Петка и Черна Места се намира прочутото четириетажно изкуствено развитие.Най-тежката отсечка е междугарието Света Петка-Аврамово,в което само за 10-тина км.(май бяха 9800м.)се преодоляват 224 м.височина и тук се намират 17 от тунелите.Точно преди гара Аврамово е най-дългият тунел-тунел номер 32.Общо тунелите по линията са 35,а цялата 16-та линия е 125 км.и се изминава за малко над 5 часа.Впечатляващи са гледките при гарите Долене,Аврамово,Черна Места,Якоруда,Белица,Ген.Ковачев,Гулийна Баня,Разлог,Банско,Добринище и др.
В момента влаковете се обслужват от дизеловите локомотиви 75-та и 77-ма серия-казвали са ми,че това са най-мощните дизелови теснолинейни локомотиви в света.Повечето вагони са ремонтирани и отвътре са с много готина синя тапицерия на седалките,сложили са и картини вътре и пътуването е много приятно,освен това вътре е чисто и топло,дори в някои вагони тоалетните са с плочки на пода.Иначе вагоните са с общо 50 места във всеки,разделени са на 2 отделения с по 24 места,като посредата на вагона има едно 2-местно купе и срещу него е тоалетната.
Скоростта по линията горе-долу през половината път е 30 км/ч а през другата 40км/ч.
Или по спомени по-точно
Септември-Варвара-45 км/ч,Варвара-Костандово-30 км/ч,Костандово-Велинград ЮГ-40 км/ч,Велинград-ЮГ-Черна Места-30км/ч,и Черна Места-Добринище-40 км/ч.
Сега от 10-ти декември,с влизането в сила на новия графика за движение на влаковете по линията се движат цели 10 влака на денонощие-5 в едната посока и 5 в другата.
На 8-ми декември влак 16103,с който пътувахме до Банско беше в сътва от 8 вагона,и то претъпкани,предимно със студенти,като видяха колко много хора има ни закачиха още 3 вагона. На връщане на 10-ти също беше доста пълно,влака беше с 5 вагона.
Пътуването по тази линия е уникално,много е готино.
Човекът е човек, когато е на път

Offline Repcho

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11129
    • ICQ Messenger - 154903152
    • View Profile
    • Градски транспорт-София
    • Email
както го описа сигурно наистина е много готино. Някой път като има 2 свободни дни може да се дигна дотам

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 14646
  • Урбанистът
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 424309060
    • Yahoo Instant Messenger - difian1
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Quote from: Ivo
Пътуването по тази линия е уникално,много е готино.
Аз за пръв и последен път пътувах преди 7-8 години и тогава беше голяма мизерия, във влака се сблъсках с мизерията и беднотията на хората, живеещи в района.Беше зима, тъмно, бях около седмица в Добринище, но имам малко тъжни спомени и затова и влака ми се стори подтискащ.Радвам се, че сега нещата стоят по по-различен начин.Имаше някаква акция на местните общини за инвестиции-наистина страхотен атракцион.Линията до Оряхова има ли начин да бъде спасена и ли е нарязана?
20х PESA Swing 122NaSF

50х Skoda 27Tr

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8519
    • View Profile
    • Email
Имам снимки от тия дни от 16-та линия, обаче БГФОТО не работи ако не заработи ща пробвам да ги кача като прикачени файлове,макар че са с голяма резолюция.
« Last Edit: 16.12.2006, 00:30:14 by Ivo »
Човекът е човек, когато е на път

Offline borosport

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3835
  • Hate users!!!
    • ICQ Messenger - 304771719
    • View Profile
    • Email
При тази скорост и хубава гледка си става много добра туристическа линия.
Най-дългите градски автобусни линии са:
- А111 - 50320 м двупосочно
- А83 - 37000 м двупосочно
- А11 - 32005 м двупосочно
Най-дългите крайградски автобусни линии са:
- А28 - 64540 м двупосочно
- А70 - 56645 м двупосочно
- А3 - 55870 м двупосочно
Тройната коалиция от А до Я

Offline CKD

  • --=БДЖ=--
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 6664
    • View Profile
Хубаво е да се пътува но в локомотива. Лятото от вагоните нищо не се вижда, защото всичко е орасло и дефакто влакът върви в зелен тунел. Иначе мизерията и беднотията в района е ужасяваща. Миналата година пропътувах цялото трасе за един ден - отиване и връщане и от тогава съм се зарекъл, че повече няма да стъпвам в този влак.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8519
    • View Profile
    • Email
Quote from: difian
Аз за пръв и последен път пътувах преди 7-8 години и тогава беше голяма мизерия, във влака се сблъсках с мизерията и беднотията на хората, живеещи в района.Беше зима, тъмно, бях около седмица в Добринище, но имам малко тъжни спомени и затова и влака ми се стори подтискащ.Радвам се, че сега нещата стоят по по-различен начин.Имаше някаква акция на местните общини за инвестиции-наистина страхотен атракцион.Линията до Оряхова има ли начин да бъде спасена и ли е нарязана?
До Оряхово,скоро не съм ходил,но мисля,че на места там дори са извадени релсите.Технически е възможно разбира се възстановяването на линията до Оряхово,но сигурно отчасти ще трябва да се построи наново.
Иначе сега по 16-та линия нещата стоят по-по различен начин,например гарата в Банско е с ПВЦ дограма и парното работи,цялата гара е обновена и отвън е измазана наново,и Разлог е така.
Човекът е човек, когато е на път

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 10465
    • View Profile
Колко струва билетът в едната посока? И за колко часа се взема цялото разстояние? Откога съществува линията?
Аз, да си призная, също съм доста скептичен към това дали е толкова хубаво, както го описва Иво, но ако имам няколко свободни дни, бих се повозил
Който върви след стадото, той гази в лайната му.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8519
    • View Profile
    • Email
Quote from: ozzy
Колко струва билетът в едната посока? И за колко часа се взема цялото разстояние? Откога съществува линията?
Аз, да си призная, също съм доста скептичен към това дали е толкова хубаво, както го описва Иво, но ако имам няколко свободни дни, бих се повозил
Значи билета със студентска карта за БДЖ от София до Банско с прекачването е 4 и нещо-5 лв,според зависи с какъв влак пътуваш со Септември.Пътуването от Септември до Добринище е към 5 часа и няколко минутки.Иначе линията съществува от много години,строена е доста дълго,ако не се лъжа е завършена през 1949 год. а е започната през 20-те години,но поради изключително сложния планиниски терен,строителството продължава много дълго време.
Лично на мен много ми харесва да пътувам по тази линия,за любителите на влаковете и на хубавата природа е готино.
Муждурелсието е 760 мм.
« Last Edit: 16.12.2006, 00:36:39 by Ivo »
Човекът е човек, когато е на път

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8519
    • View Profile
    • Email
[attachment=158:attachment]
Ето ви и малко снимки от теснолинейката както ви обещах.Това е влак 16103 с който пътувахме до Банско
[attachment=159:attachment]
Тук влиза в тунел 21 и се изкачва къв най-високата гара на Балканите-Аврамово


Обаче мога да прикачам само 2 файла към мнение и ще ги кача на няклоко пъти
« Last Edit: 16.12.2006, 20:59:18 by Ivo »
Човекът е човек, когато е на път

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 10465
    • View Profile
То може и по повече, зависи колко големи са снимките  
Иначе романтиката е пълна, но какви са тия пушеци изпод вагоните?
Който върви след стадото, той гази в лайната му.

Offline CKD

  • --=БДЖ=--
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 6664
    • View Profile
Това е от парното отопление.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8519
    • View Profile
    • Email
[attachment=166:attachment][attachment=167:attachment]
Обърнете внимание,че последния вагон е прясно ремонтиран.
Човекът е човек, когато е на път

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8519
    • View Profile
    • Email
[attachment=171:attachment] [attachment=170:attachment] [attachment=172:attachment]
Значи на първата снимка влака заминава от най-високата гара на Балканите-Аврамово,на 2-рата е локомтив 77002,който ни теглеше-той е от румънските а на 3-тата е салон на вагона-посредата където са вратите има едно купе и слещу него е тоалетната-вижда се и новата готина тапицерия на седалките.
Човекът е човек, когато е на път

Offline Dragon

  • Administrator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 4225
  • Администраторът бонбони не пие!
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 202143037
    • View Profile
    • http://gtsofia.info/
    • Email
Май като се оправи времто ще организираме форумна разходка до там
GTSofia.info - Любителски страници на градския транспорт в София
Forum.GTSofia.info - Любителски форуми на градския транспорт в София

Offline Repcho

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11129
    • ICQ Messenger - 154903152
    • View Profile
    • Градски транспорт-София
    • Email
Quote from: Dragon
Май като се оправи времто ще организираме форумна разходка до там
то ще бъде цяла екскурзия

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 9914
    • View Profile
    • Email
Някои исторически уточнения:
Теснолинейката Сарамбей - Лъджене (Септември - Велинград), построена на 1 август 1926 г., е първият участък от проектираната през 20-те години на миналия век жп линия до Неврокоп (дн. Гоце Делчев). След гара Лъджене линията, а също и връзката Варвара - Пазарджик, са изградени и пуснати в експлоатация, както следва: Лъджене - Чепино баня (Велинград - Велинград-юг) на 1 юли 1927, Варвара - Пазарджик на 27 октомври 1928, Чепино баня - Якоруда на 12 декември 1937, Якоруда - Белица на 30 юли 1939. По време на войната е имало проекти линията да стигне Беломорието и даже във военни условия строителството е продължило. Белица - Банско е пусната на 3 март 1943, Банско - Добринище на 9 декември 1945.
По-нататък отпадат всякакви проекти за граничните райони и продължението даже до Гоце Делчев се изоставя. Нека отбележим, че до края на 80-те години няма нито един километър електрифицирана или двойна линия до която и да е точка на 50 км от турската, гръцката или сръбската граница.

Това с най-мощните локомотиви силно ме съмнява, доколкото в Андите силно разчитат на подобен вид транспорт при значително по-големи височини. В Швейцария има всякакви междурелсия, но линиите са по правило електрифицирани.

Спомням си, когато ходихме на екскурзионно летуване от Септември до Банско през 1973 г. Тогава в подвижните състави имаше интересни стари вагончета - с дървени седалки, с открити платформи в двата края с парапети от ковано желязо и с тоалетни с надпис: "НУЖНИКЪ".
« Last Edit: 18.12.2006, 16:28:05 by blagun »

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8519
    • View Profile
    • Email
Двигателят на тези локомотиви е с мощност 1100 коня.Всъщност първите такива 75-та серия са произведени в завода Хеншел през 1965-66-та год. и от 66-та год.до днес са в експоатация.За времето са много модерни,дори и сега,имат устройство за бдителност,система за мазане на ребордите и котел за отопление на пътнически влакове.Вече следващите серии 76-та и 77-ма се произведени в Румъния,в завода "23-ти Август" Недостатък на 76-та серия е недоброто охлаждане,при 77-ма този проблем е решен.Всъщност тази година се навършват 40 години откакто локомотивите серия 75 обслужват безпроблемно влакове по теснолинейката.
А за тези вагончета за които Благун спомена има 2-3 такива на гара Септември с дървени седалки и с перденца в салона,но се използват само за атракционнни пътувания,има и един теснолинеен парен локомотив в движение.
Всъщност и сегашните вагони за да минеш от единия в другия се преминава през едни открити бакончета,но не са точно открити платформи,като при старите.
А за тези пушеци под вагоните наистина е от парното,защото като загрее двигателя по едни тръби се пуска гореща вода от локомотива по вагоните и така работи парното.Обаче защо част от парата излиза навън незнам,може би като се намали парното излишната пара излиза навън,незнам.
« Last Edit: 18.12.2006, 21:13:49 by Ivo »
Човекът е човек, когато е на път

Offline CKD

  • --=БДЖ=--
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 6664
    • View Profile
Действително 75 серия са били възможно най-добрата тяга за 760 мм. по онова време. Дори преди доставката на 07 серия са били най-мощните дизелови локомотиви в парка на БДЖ. Любопитно е да се отбележи, че серии 76 и 77 възникват на базата 75. За целта веднага след доставката на нашите 75 започва усилено кноу-хау между румънци и българи и след няколко години на бял свят се пръква модел 76. Естествено както и всичко останало произхождащо от Мамалигария качествата и достойнствата му са пословично известни сред железопътните среди в България. Опит за забърсване на засраното се явява серия 77, която почти се доближава до 75-ците. Разликата е само в годините - докато 75-ците са произведени средата на 60-те то 77 излизат от завода едва 20 години по-късно. Така и до ден днешен основна тяга по линията Сп-Дщ се явява серията 75, която въпреки преклонната си възраст неуморно вози теснопътните влакчета.

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 10465
    • View Profile
А няма ли вариант да се направи с нормално междурелсие тази линия? Също така няма да е лошо да се електрифицира, така ще се намали времето на пътуване!
Който върви след стадото, той гази в лайната му.