Author Topic: Старопланински пътища и проходи  (Read 20417 times)

Offline Metan

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 539
    • View Profile
Отварям тази тема, защото със сигурност ще е полезна за доста голяма част от хората, които пътуват и им се налага да преминават от Южна в Северна България (или обратно). Стара планина се явява естествен разделител, който невинаги е лесно да бъде преодолян (понякога с цената на часове лутане по разбити или липсващи пътища). Описването на старопланинските проходи и пътища започва в посока от запад на изток и в повечето случаи е ориентирано ако се тръгва от София (макар и да има изключения). Не са споменати проходите и пътищата, които не са асфалтови и не стават за преминаване с нормален автомобил. Информацията е актуална към декември месец 2010 г.

Проходът „Петрохан” се намира между селата Гинци и Бързия и на този етап е доста удобна връзка ако се пътува от западната част на София за Монтана или Видин. Пътят по традиция се кърпи почти всяка година, но състоянието му не е задоволително, не е и плачевно. Има много завои и сравнително голяма денивелация. Има целогодишна забрана за движение на камиони над 10 т. Зимно време при снеговалеж обикновено е трудно проходим и доста често затворен. Между село Бучин проход и разклона за село Бракьовци се намира Бучинския проход, който се явява малко възвишение. Не е труден за преодоляване, но проблем представлява тясната пътна настилка, понякога осеяна с коварни дупки.

Пътят през Искърското дефиле няма изразени изкачвания или спускания, тесен е и има доста завои. Пътува се над коритото на р. Искър между Нови Искър и с. Ребърково. Движението на камиони не е забранено и понякога е доста трудно да се изпреварва. Пътната настилка е поносима, на места има доста дупки. Като цяло пътят е натоварен между Нови Искър и Своге (там са и участъците с най-много завои), а след Своге е доста спокойно за движение.

Проход „Витиня”. Има няколко пътни отсечки, които отговарят на това име и самият проход не е особено ясно дефиниран. Основният път минава по Автомагистрала „Хемус”, където е и най-безпроблемното и бързо пресичане на Стара планина от всички старопланински пътища. Витиня се пресича с помощта на няколко виадукта и два тунела; Вторият път, който отговаря може би най-точно на името „Проход „Витиня””, е главен път І-1 Ботевград-София в участъка от с. Чурек до язовир Бебреш. Това е класическия проход Витиня и допреди да се построи магистрала Хемус е бил и основния път, по който се е минавало в последните 60 години. Пътят е със сравнително малко на брой завои и денивелацията не е особено голяма. В момента се използва много рядко, но пътната настилка е прилична; Третият път под името „Проход „Витиня””, е път ІІІ-1001 между село Горно Камарци и ДДС „Витиня”. Пътят е в доста лошо състояние и има локално значение.

Ботевградски проход (Арабаконак). Дълги години преди Освобождението това е бил основният път от Ботевград до София. Намира се само на няколко километра източно от път ІІІ-1001 и в някаква степен го дублира, само че е в по-добро състояние и е лек за преминаване. В северната си част е по-тесен и с дупки. Откъм южната си част е широк и сравнително гладък.

Златишки проход (Кашана). Това е пътят от Етрополе-Златица. Пътният участък е в доста лошо състояние и на много места асфалтовото покритие изчезва и затова по официални документи този проход се води затворен. Въпреки това се използва, и то сравнително интензивно. Зимно време е непроходим. Мястото е много усойно.

Троянски проход (Беклемето). Това е пътят Троян-Карнаре. Един от най-високите български проходи. Преодолява се много голяма височина, има множество завои. В последните години е преасфалтиран частично и дупки има на малко места. Проходът се използва доста интензивно както от леки, така и от товарни автомобили и автобуси. Най-прекият път от Пловдив до Ловеч и Плевен. Зимно време при силен снеговалеж остава затворен с месеци и обикновено става проходим чак към края на май месец.

Проход Шипка. Основен проход с много завои и преодоляване на голяма денивелация. Преасфалтиран през 2010 г. от казанлъшката страна. Габровският участък също е в добро състояние. Като цяло този проход се поддържа доста добре и дори зимно време е проходим. Има доста интензивно движение както на леки, така и на товарни автомобили. Част от прохода има дублиращо трасе, които започва от най-високата част на прохода под паметника Шипка, стига до х. Бузлуджа и се спуска малко над с. Крън. Като път е лек, но е доста разбит и се нуждае от цялостно преасфалтиране.

Проход на републиката (Хаинбоаз). Това е най-лекия проход в тази част на Стара планина (а ако не броим магистрала Хемус, е най-лекия по протежение на цялата планина). След последния спорен ремонт, пътната настилка все още е нормална, има на много места по трета лента за изпреварване и има възможност да се поддържа доста прилична скорост. Завоите са доста малко и предимно полегати. Изкачването и спускането са малки. Неприятното при този проход е, че движението на товарни автомобили е много интензивно, но пък има възможност за изпреварване на колоната на много места. Проходът работи целогодишно (освен в случаите, когато някой камион (предимно турски) препречи пътя и се налага преместването му с тежка техника).

Твърдишки проход. Път Твърдица-Елена. По официални документи този проход е затворен от много години. Асфалтово покритие от твърдишката част има от Твърдица до върха при хижа Буковец и след това асфалтовият път продължава през бившите минни селища Шешкинград, Чумерна и стига до с. Боров дол, където продължава. Откъм Елена асфалтовото покритие е до с. Буйновци, а оттам до върха е път с настилка трошляк, преодолима за високопроходими автомобили. Не се препоръчва за преминаване. Използва се основно за връзка от Твърдица до хижа Чумерна.

Между Шивачево и Сливен има няколко пътя, които са удобни за преминаване и излизат на пътя за прохода „Вратник”. Единият път е Гара Чумерна – Жълти бряг – Бяла паланка – Градско – Новачево – Бяла. Като изключим участъка между Градско и Бяла, през останалата част пътят е в добро състояние. Минава през много живописен район; Другият път тръгва между селата Гавраилово и Малко Чочовени и излиза малко под Бяла. Слабо използван и в сравнително добро състояние.

Проход „Вратник”. Пътят е приятен и в добро състояние, от Сливен до Вратник няма много завои и пътят е широк. Между Вратник и Стара река ширината на пътя става доста по-малка и има много завои. Проходът може да се използва целогодишно. 

Сливен – Ичера – Градец е добър вариант ако пътувате от югозапад в посока североизток (или обратно) и решите да си спестите натоварения трафик по пътя Сливен-Карнобат. Има множество завои, но пътната настилка е след ремонт и в доста добро състояние, а и гледката си заслужава.

Петолъчката – Омуртаг. Състои се от три прохода (Марашки, Мокренски и Котленски). Първите два са малки. Този път е също доста добра алтернатива за преминаване на Стара планина в източната ù част. Има сравнително малко завои, предимно между Котел и разклона за с. Остра могила. Пътната настилка до скоро беше в много добро състояние, но в последно време започват да се образуват дупки. Пътят е интензивно натоварен с трафик на товарни автомобили, няма големи изкачвания и спускания и е отворен целогодишно.

Като вариант на горния път се използва Върбишкия проход. На картата това е първокласен път І-7, който минава от Шумен през Велики Преслав, Върбица, а при марашкия проход излиза на петолъчката. Този проход да се избягва и да се минава само при крайна необходимост. Пътят е много тесен, с множество завои и зимно време е затворен. В последните години частта откъм Върбица е преасфалтирана, но бургаската част от пътя е в много лошо състояние, на места асфалт липсва. И все пак ако ви се налага да минете оттам, то избегнете участъка при Бероново (там асфалт не е останал, а дърветата и храстите са превзели пътя) и минете през Медвен.

Карнобат – Шумен. Включва проходите „Карнобатски”, „Ришки” и „Веселиновски”, но е познат и под името на средния проход – Ришки. Пътят не е нито тежък, нито с много завои, нито преодолява голяма денивелация и при други обстоятелства би бил много добър вариант за прекосяване през Стара планина, обаче заради участъка между с. Прилеп и малко преди разклона за с. Риш, който не е виждал ремонт от много години и е осеян с огромни кратери, минаването през този проход не е препоръчително.

Айтос – Провадия. Пътят е по-известен като Айтоски проход. Пътната настилка доскоро беше доста прилична, но вече започват да се образуват по-големи дупки. Най-лошо е положението в с. Дъскотна, където има големи ями. Там и пътят се стеснява. Лесен за минаване проход, няма големи изкачвания или спускания.

Дюлински проход. Доста неподдържан път. Има много дупки, неравности и е сравнително тесен. Не може да се поддържа нормална скорост. Иначе е лек проход и може да се използва почти целогодишно ако му се направи ремонт.

Поморийски проход. По известен е като Слънчев бряг – Обзор. През по-голямата част от годината има интензивно движение, а особено лятно време трафикът е огромен. Има доста осезаемо изкачване и спускане с доста обратни завои. Пътната настилка е добра.

Offline Repcho

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11131
    • ICQ Messenger - 154903152
    • View Profile
    • Градски транспорт-София
    • Email
Re: Старопланински пътища и проходи
« Reply #1 on: 06.03.2011, 21:24:54 »
Браво за темата  :fan:

Offline Jorr

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 777
    • View Profile
Re: Старопланински пътища и проходи
« Reply #2 on: 06.03.2011, 22:53:07 »
Много полезно! Мерси!  :fan:

Offline Северен мраз

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 327
    • View Profile
Re: Старопланински пътища и проходи
« Reply #3 on: 07.03.2011, 09:05:29 »
Браво, похвална инициатива !

Проходът „Петрохан” се намира между селата Гинци и Бързия и на този етап е доста удобна връзка ако се пътува от западната част на София за Монтана или Видин. Пътят по традиция се кърпи почти всяка година, но състоянието му не е задоволително, не е и плачевно. Има много завои и сравнително голяма денивелация. Има целогодишна забрана за движение на камиони над 10 т. Зимно време при снеговалеж обикновено е трудно проходим и доста често затворен. Между село Бучин проход и разклона за село Бракьовци се намира Бучинския проход, който се явява малко възвишение. Не е труден за преодоляване, но проблем представлява тясната пътна настилка, понякога осеяна с коварни дупки.

Как няма да е всяка година в ремонт, като той (ремонтът) се прави в дъждовно време при температури под 10 градуса и се набива с лопатата асфалта ! Но пък фирмата, която го прави, за дълги години си има осигурена работа, докато не се намери някой да ги натисне или избере фирма, която да го направи качествено и да се забрави там за ремонт 10 лазарника напред.

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2346
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Re: Старопланински пътища и проходи
« Reply #4 on: 07.03.2011, 10:42:58 »
Никога няма да забравя как минахме веднъж през Върбишки проход и то през Бероново. Направо си беше страшничко. Добре че откъм Върбица изглеждаше цивилизовано.

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 9958
    • View Profile
    • Email
Re: Старопланински пътища и проходи
« Reply #5 on: 07.03.2011, 15:20:20 »
Не знам, дали трябва да се зачитат и проходи, подобни по-скоро на разширени партизански пътеки:
- Габрово-Узана-Ясеново. След Узана е черен път.
- Русалийски проход: кв.Острец (Априлци)-Тъжа.
Разбира се, и двата прохода са препоръчителни за АТВ-та или здрави оффроуд джипове.

Offline Metan

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 539
    • View Profile
Re: Старопланински пътища и проходи
« Reply #6 on: 07.03.2011, 16:36:33 »
Не знам, дали трябва да се зачитат и проходи, подобни по-скоро на разширени партизански пътеки:
- Габрово-Узана-Ясеново. След Узана е черен път.
- Русалийски проход: кв.Острец (Априлци)-Тъжа.
Разбира се, и двата прохода са препоръчителни за АТВ-та или здрави оффроуд джипове.

Тези умишлено не съм ги споменавал. Не влизат в графата "Асфалтов път, годен за преминаване от нормално МПС". В тази категория са и Дъбово-Кръстец-Плачковци-Трявна (между Борущица и Кръстец няма нормален път, а само черен такъв, който на места преминава в пътека и през какви дерета се върви само. А са някакви си 5 км), Мъглиж-Кръстец-Трявна (между Селце и Кръстец пътят е горски черен), Дъскотна-Планиница-Дюля-Звезда-Веселиново (между Планиница и Веселиново не е ясно дали въобще има и черен път на места)

Offline tiparnik

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 2
    • View Profile
    • Email
Re: Старопланински пътища и проходи
« Reply #7 on: 07.03.2011, 19:54:24 »
Значи първо да те поздравя за темата всичко е точно и ясно.Особенно за състоянието на проходите.Според мен прохода Хаинбоаз трябва да се затвори и да му се направи довършителен ремонт.Почти няма път когато да съм минал прохода и да няма проблеми.Миналата година валеше и имаше сваличище което блокира пътя.Преди 3-4 дена като минавах на пътя имаше огромен камък който преставляваше опасност за преминаващите автомобили.На някои места липсват мрежи които да задържат камъните които да падат.Тоест трябва да се сложат.За свлачищата или няма добра отводнителна система или не са укрепили добре склоновете от пръст.Гледам сега като минавах засяли на някои склонове дървета което е добре.Ама не мога да разбера защо само на някои склонове има мрежи на други няма.На едно място има дървета на друго няма.Най-добре затварят го за 2-3 месеца и дооправят нещата.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8561
    • View Profile
    • Email
Re: Старопланински пътища и проходи
« Reply #8 on: 07.03.2011, 22:47:57 »
А къде е казано, пък че всички пътища трябва да са асфалтирани? Според мен това не трябва да се допуска, защото много ще се замърси планината, заради улесняване на достъпността, не мислите ли? Аз обичам да ходя из планината, и ако искам мога да си го мина пеш прохода-нищо не е 40-45 км-еднодневен преход сред природата, и съм правил много пъти такива работи. При Кръстец и при Дъскотна си има осигурен екологично чист транспорт-има електрифицирана ж.п.линия, така че няма нужда да се асфалтира според мен.
Човекът е човек, когато е на път

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 14703
  • Урбанистът
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 424309060
    • Yahoo Instant Messenger - difian1
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Старопланински пътища и проходи
« Reply #9 on: 08.03.2011, 00:43:29 »
Темата не е за туристически екопътеки и прочее, а за възможност за автомобилен преход между двете части на Балкана. Темата също не обхваща и ЖП връзките! Това мисля, че е пределно ясно на всички и не разбирам, защо спекулираш така в мнението си.
20х PESA Swing 122NaSF

50х Skoda 27Tr

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 9958
    • View Profile
    • Email
Re: Старопланински пътища и проходи
« Reply #10 on: 08.03.2011, 02:02:08 »
А къде е казано, пък че всички пътища трябва да са асфалтирани? Според мен това не трябва да се допуска, защото много ще се замърси планината, заради улесняване на достъпността, не мислите ли?
Тук се говори за проходи, а не за нови пътища.
По-специално евентуално асфалтиране на пътя от Узана до Ясеново ще привлече почиващи от Казанлък и от центъра на Вселената Стара Загора (да се свети името и и петте изхода към магистрала Тракия  :D).
Кашана (Златица-Етрополе) също би давал добра връзка между Пловдивско и северозапада без избикаляне през Казичене.
Мисля, че подобни проекти са по-реалистични и полезни, отколкото предизборни бомбастики като тунела под петрохан например.

Offline Metan

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 539
    • View Profile
Re: Старопланински пътища и проходи
« Reply #11 on: 08.03.2011, 11:12:32 »
А къде е казано, пък че всички пътища трябва да са асфалтирани? Според мен това не трябва да се допуска, защото много ще се замърси планината, заради улесняване на достъпността, не мислите ли?

От няколко години Ком-Емине (или по-скоро Емине-Ком) има вариант за 4х4 и АТВ-та, да не говорим за многобройните трасета за кросови мотори по гребена на Балкана. Най-страшно е положението с дървесните видове. Не знам дали имаш реална представа какво се случва в момента в повечето български планини, но специално в Стара планина се сече като за световно. Огромни площи, преди това залесени с хубави и стари дървета, се превръщат в поляни, осеяни с пънове и издънки. Оставят се келяви и криви дървета, а наистина здравите и хубави се режат. Това се прави целогодишно. Цялата бивша военна техника, разпродавана от закрити военни поделения (триоски - Молотовки, Виетнамки, Зил 157, Зил 131, дори Праги и Газ 52 и всичко, което може да се движи и е високопроходимо) е закупена от всевъзможни типове (най-вече манговци) и кръстосва денонощно склоновете, катерят се по отвесни баири и правят нови пътчета по наглед невъзможни места. Камионите са без номера, нямат никаква регистрация и не са минавали никакви прегледи, повечето се движат на магия, но са незаменим помощник в този тип "бизнес". Извозват дървен материал, нарязан преди това от същите мургавелковци и от дълбоката гора продукцията се сваля на някоя поляна (която преди това също е била гора), разположена покрай някой общински път или пътека. Там чакат 20-30 тонни ТИР-ове, в които се пренатоварва дървения материал и триоските отново заминават да секат и извозват. Около 3-4 курса са достатъчни да напълнят ремаркето на ТИР-а, след това бризента се спуска и по късна доба се тръгва. Човек може да се изненада на какви места може да забележи многотонните машини. Път, който едва се изкачва от лек автомобил и е толкова тесен, че обраслата от двете му страни растителност се дере в преминаващото превозно средсто, се оказва, че е използван многократно от няколко тежки камиона, които един господ знае как са се качили и как са обърнали после. С тези темпове на безконтролна зверска сеч направо се чудя как е останала гора още. Не искам да бъда разбран погрешно - пиша това не защото ми харесва какво е положението, а за да има гласност на това, което става. Няма да споменавам за ловните стопанства и нещата, които стават в и около тях, защото темата се разводнява страшно много и не това е целта. Планината не е това, което ни се иска да бъде. За огромно съжаление.

Offline Jorr

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 777
    • View Profile
Re: Старопланински пътища и проходи
« Reply #12 on: 09.03.2011, 08:22:16 »
Ужасни новини. А няма ли как да му се даде гласност в общинските съвети, министерството, прокуратурата, полицията? Все някое от тези ще бъде отзивчиво? Тук във форума едва ли много шум вдигаш

Offline Metan

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 539
    • View Profile
Re: Старопланински пътища и проходи
« Reply #13 on: 09.03.2011, 09:51:36 »
Ужасни новини. А няма ли как да му се даде гласност в общинските съвети, министерството, прокуратурата, полицията? Все някое от тези ще бъде отзивчиво? Тук във форума едва ли много шум вдигаш

Шум няма смисъл да се вдига, защото е безпредметно хабене на енергия. Всички са в схемата - като почнеш от горските стопанства по места, минеш през ДАГ, ДАИ и Police, които незнайно защо правят хайки само там, където никога нищо не минава, а накрая стигаш до липсата на будна гражданска съвест.

Но се отклоняваме от хубавата тема.
« Last Edit: 09.03.2011, 10:54:14 by Metan »

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 9958
    • View Profile
    • Email
Re: Старопланински пътища и проходи
« Reply #14 on: 09.03.2011, 15:34:26 »
Третият път под името „Проход „Витиня””, е път ІІІ-1001 между село Горно Камарци и ДДС „Витиня”. Пътят е в доста лошо състояние и има локално значение.

Ботевградски проход (Арабаконак). Дълги години преди Освобождението това е бил основният път от Ботевград до София. Намира се само на няколко километра източно от път ІІІ-1001 и в някаква степен го дублира, само че е в по-добро състояние и е лек за преминаване. В северната си част е по-тесен и с дупки. Откъм южната си част е широк и сравнително гладък.
Значи от Горно Камарци до бензиностанцията на стария път през Витиня е ВИТИНЯ, а пак от Горно Камарци към под виадуктите на АМ Хемус (там, където се пребиха Гунди и Котков) е АРАБАКОНАК, така ли?

Offline Metan

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 539
    • View Profile
Re: Старопланински пътища и проходи
« Reply #15 on: 09.03.2011, 17:28:16 »
Значи от Горно Камарци до бензиностанцията на стария път през Витиня е ВИТИНЯ, а пак от Горно Камарци към под виадуктите на АМ Хемус (там, където се пребиха Гунди и Котков) е АРАБАКОНАК, така ли?
Да, с тази разлика, че паметникът-морена се намира технически на другата Витиня (на пътя, който върви през Чурек, минава бензиностанцията и под виадукта Бебреш продължава за Врачеш и Ботевград). Арабаконак се съединява с тази Витиня на няколко метра след това. А иначе преди няколко години левскарите направиха копие на паметника на Гунди и Котков на самата магистрала Хемус, мисля че се падаше точно преди или след тунел Витиня в посока Ботевград (отдясно на пътя на един завой имаше стара барака на КАТ и нещо като тераса, там се намира това http://static.panoramio.com/photos/original/36713334.jpg ). Оригиналът е долу в ниското, почти където се събират Арабаконак и Витиня, и изглежда така http://static.panoramio.com/photos/original/5866432.jpg

Offline marto193

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 490
    • View Profile
Re: Старопланински пътища и проходи
« Reply #16 on: 28.04.2011, 21:35:17 »
Колеги как е прохода Шипка, струва ли си да минавам оттам, защото ще пътувам от Габрово до Бургас  :bb:

Offline abs111

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1688
    • View Profile
Re: Старопланински пътища и проходи
« Reply #17 on: 28.04.2011, 21:46:05 »
Прохода е ремонтиран и по това време на годината няма да имате проблеми.

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 9958
    • View Profile
    • Email
Re: Старопланински пътища и проходи
« Reply #18 on: 28.04.2011, 22:12:25 »
В последния ден от великденските празници ходихме до Берковица и Клисурския манастир. Впечатления от Петрохан:
Обещаващо начало от Костинброд и в подстъпите на планината. По-нататък - до Гинци - средна работа, а северната част - от Петрохан до Бързия е много зле. Така е след всяка зима години наред: пътят е на дантела от дупки.
Тук не говоря за необходимостта някои участъци да се направят трилентови, става дума просто за един качествен ремонт даже в рамките на сегашния габарит.

Offline Северен мраз

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 327
    • View Profile
Re: Старопланински пътища и проходи
« Reply #19 on: 29.04.2011, 10:04:00 »
В последния ден от великденските празници ходихме до Берковица и Клисурския манастир. Впечатления от Петрохан:
Обещаващо начало от Костинброд и в подстъпите на планината. По-нататък - до Гинци - средна работа, а северната част - от Петрохан до Бързия е много зле. Така е след всяка зима години наред: пътят е на дантела от дупки.
Тук не говоря за необходимостта някои участъци да се направят трилентови, става дума просто за един качествен ремонт даже в рамките на сегашния габарит.
Абсолютно си прав, Благуне, но голямата част от ремонтите се правеха при температура под 10 С, при ръмливо време, да не говорим за набиването с лопата върху асфалта.