Author Topic: Чавдар: прототипи и история  (Read 225688 times)

Offline Ivo

  • VIP
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 8207
    • View Profile
    • Email
Предлагам в тази тема да обсъждаме автобусите и тролейбусите родно производство-Чавдар.
Ще се опитам да направя описание на някои от прототипите на Чавдар 141 и 130.
Прототип на Чавдар 141-отличава се от серийните модели по цялостното остъкление на вратите,седалките му са повдигнати нависоко и образуват коридорче,като при междуградските автобуси,самите седалки са немски с оранжева пластмаса и кафеникава тапицерия.Автобуса е с тъмни стъкла,луминисцентно осветление има и електронна информационна система.Не съм сигурен но мисля,че имаше и климатик.Също така мяха на съчленението на нивото на прозорците е прозрачен.В предната част прозорците са по-дълги от на серийните модели и са с едни по-малко(след 2-ра врата има един прозорец а не 2 като при сериините)Показан е на изложение в София,след това е на проби в Бургас,като там обслужва линия 12/12А.Сега незнам къде е.
Прототип на Чавдар 141-отличава се от серийните модели по цялостното остъкление на вратите,седалките са му като в Чавдар 11 Г 5 и В 14-20,мяха на съчленението на нивото на прозорците е прозрачен.По време на пробите се движи в София-някъде през 1993 год. и обслужва линия 413.Също така в Бургас пак по време на пробите обслужва линия 12/12А.След това дълго време е седял в завода Чавдар,и от около 2 години отново е на линия в Бургас,изглежда перфектно,движи се най-често по линия 211.В момента е с реклама на Нескафе,като малашевският 2155.Този прототип е бил взет от Ботевград,вероятно през времето когато го е нямало е стоял в завода.Бил е без оригиналната ръчна скоростна кутия и са му сложили автоматична.
Единичен градски прототип Чавдар 130-отличава се от серийните по цялостното остъкляване на вратите,седалките са като в Чавдар В 14-20 и 11 Г5,с по-дълги прозорци е и са с един по-малко-като при тролейбус 2525.По време на пробите обслужва междуградски линии в Бургас.
Единичен градски прототип Чавдар 130-също с 3 врати с цялостно остъкление,с един прозорец по-малко но с по-дълги прозорци-като тролейбус 2525-обслужвал е линията Ботевград-Правец,след това линия 85 в София,оранжев на цвят.Виждал съм го и на автостанция Дървеница.Оттогава незнам къде е.
Крайградски единичен прототип-мисля че модела се води Чавдар 330-значително се различава от Чавдар 130.С тъмни стъкла е,2 врати първата е единична а втората двойна и се отварят навън.По време на пробите в Бургас обслужва вече несъществуващата линия 72(3-та п-ка-ЖП гара-Долно Езерово).Оттогава незнам къде е.
За сега това се сещам ако някой има още информация моля да ме допълва.Интересно и каква е съдбата на останалите прототипи,дали все още ги има?
По мое мнение Чавдар 141 и 131 е доста прилична машина,спокойно може да се конкурира със западните автобуси.Чавдар 141 има двигател МАН 340 коня,автоматичниа скоростна кутия ВОИТ както и АВS.
« Last Edit: 30.12.2011, 18:46:53 by Repcho »
Човекът е човек, когато е на път

Offline borosport

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3835
  • Hate users!!!
    • ICQ Messenger - 304771719
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #1 on: 06.02.2006, 17:38:06 »
А можеш ли да изнамериш отнякъде снимки на тези прототипи?
Най-дългите градски автобусни линии са:
- А111 - 50320 м двупосочно
- А83 - 37000 м двупосочно
- А11 - 32005 м двупосочно
Най-дългите крайградски автобусни линии са:
- А28 - 64540 м двупосочно
- А70 - 56645 м двупосочно
- А3 - 55870 м двупосочно
Тройната коалиция от А до Я

Offline Ivo

  • VIP
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 8207
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #2 on: 06.02.2006, 17:56:50 »
Quote from: borosport
А можеш ли да изнамериш отнякъде снимки на тези прототипи?
Снимки на някои от прототипите някои беше качил във темата "Чавдар по света и у нас" във другият форум.И аз се опитвам да намеря снимки или да разбера каква е съдбата на останалите но засега не съм намерил кой знае колко.Който иска може да се повози на единият прототип в Бургас,обикновено по линия 211,предполагам че тогава ще си промените мнението за Чавдар 141 към много по-добро,защото прототипите са с няколко класи над серийните модели.Също така Бургаските Чавдар 141 изглеждат много по-добри от Софийските.При тях няма такива провисвания на задната част(поне аз там не съм виждал провиснал Чавдар),също така в БургасБус не се премахва 4-та врата както правят в Малашевци.
« Last Edit: 06.02.2006, 17:58:03 by Ivo »
Човекът е човек, когато е на път

Offline Ivo

  • VIP
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 8207
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3 on: 09.02.2006, 13:48:55 »
Ето снимка на салона на сериен модел Чавдар 141.Автобусът е на гараж Малашевци.
http://www.bgphoto.net/photos/6088/o632750265500781250.JPG
« Last Edit: 09.02.2006, 13:51:08 by Ivo »
Човекът е човек, когато е на път

Offline borosport

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3835
  • Hate users!!!
    • ICQ Messenger - 304771719
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4 on: 15.02.2006, 18:35:27 »
Жалко, че няма на прототипите снимки.
Най-дългите градски автобусни линии са:
- А111 - 50320 м двупосочно
- А83 - 37000 м двупосочно
- А11 - 32005 м двупосочно
Най-дългите крайградски автобусни линии са:
- А28 - 64540 м двупосочно
- А70 - 56645 м двупосочно
- А3 - 55870 м двупосочно
Тройната коалиция от А до Я

Offline Dragon

  • Administrator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 4097
  • Администраторът бонбони не пие!
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 202143037
    • View Profile
    • http://gtsofia.info/
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #5 on: 17.02.2006, 00:45:54 »
Само налучквах Нито знам къде е тая спирка нито съм виждал автобус 65 от години
GTSofia.info - Любителски страници на градския транспорт в София
Forum.GTSofia.info - Любителски форуми на градския транспорт в София

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1040
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #6 on: 18.02.2006, 23:17:50 »
Вижте последната снимка на тази страница. Това май е Чавдар 131

Offline Ivo

  • VIP
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 8207
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #7 on: 19.02.2006, 15:08:52 »
Значи да поясня малко за Чавдар В 14-20 (някои хора им викат "Аквариуми")
http://www.bgphoto.net/photos/6088/o632758842823906250.jpg
http://www.bgphoto.net/photos/6088/o632758842686406250.jpg
http://www.bgphoto.net/photos/6088/o632758842040937500.jpg
(снимките са от 18.02.2006 от Перник)
Първо се появява единичният вариант-Чавдар В13-20 някъде през 1980-1981 год.във връзка с конкурс за автобуси за град Атина.Единичният вариант е без шофьорска кабина,разменено е мястото на първите два прозореца-първо е малкият а после е големият.Автобусът е с 3 врати,от новият тип-въртящи се.Двигателят е РАБА Д 2156(като на Икарусите 34ХХ и 38ХХ),мостовете и скоростната кутия също са унгарски.Конкурса е спечелен от Чавдар,и нашите автобуси са избрани пред Мерцедес и МАН.Всичките 200 броя са доставени.Около година по-късно вече ги има и в Българските градове.Малко по-късно,някъде през 1984 год.се появява и съчлененият вариант-Чавдар В14-20(на снимките горе).При него вече двигателят е румънски-РОМАН,произведен по лиценз на МАН.Мостовете също са румънски.Съчленените "Аквариуми" започват масово да се използват в много Български градове.Тези автобуси,както и единичният вариант са истинска гордост за Българското машиностроене-когато са се появили са били много модерни,с големи панорамни стъкла,широки удобни врати от новият тип,просторен и светъл салон,удобни меки тапицирани седалки.Едно от доказателствата за качеството им е това,че въпреки че някои от тях вече са на над 20-годишна възраст все още се движат в някои Български градове.В Атина също голяма част от доставените се движат.

И сега имам няколко въпроса-значи колко такива Чавдар В 14-20 е имало в София,и в кой гараж са били?Защо тези модерни автобуси не са навлезли масово в Софийският градски транспорт както в други градове?
Някои може ли да пусне снимки на единичният вариант-Чавдар В 13-20.
« Last Edit: 19.02.2006, 17:34:36 by Ivo »
Човекът е човек, когато е на път

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 9661
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #8 on: 20.02.2006, 13:40:41 »
Quote from: Ivo
И сега имам няколко въпроса-значи колко такива Чавдар В 14-20 е имало в София,и в кой гараж са били?Защо тези модерни автобуси не са навлезли масово в Софийският градски транспорт както в други градове?
Иво, време е да пораснеш и да понамалиш писането на подобни детински глупости. По време на социализЪма и комунизЪма София беше привилегирована във всички отношения, вкл. в транспортно. Затова вместо "тези модерни автобуси" се купуваха Икаруси. Времето показа, че изборът е бил правилен - още в края на 80-те и началото на 90-те "тези модерни автобуси" надаваха квичащи и стенещи звуци, а Икарусите даянеха в София. Наблюденията ми са върху МГТ в Русе, където автобусите са при далеч по леки условия, отколкото в София - по-малко светофари и задръствания, по-малко натоварване с пътници.

Offline CKD

  • --=БДЖ=--
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 6653
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #9 on: 21.02.2006, 09:08:10 »
Ето ви един В13-20

Offline Ivo

  • VIP
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 8207
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #10 on: 21.02.2006, 19:13:55 »
Quote from: blagun
Иво, време е да пораснеш и да понамалиш писането на подобни детински глупости. По време на социализЪма и комунизЪма София беше привилегирована във всички отношения, вкл. в транспортно. Затова вместо "тези модерни автобуси" се купуваха Икаруси. Времето показа, че изборът е бил правилен - още в края на 80-те и началото на 90-те "тези модерни автобуси" надаваха квичащи и стенещи звуци, а Икарусите даянеха в София. Наблюденията ми са върху МГТ в Русе, където автобусите са при далеч по леки условия, отколкото в София - по-малко светофари и задръствания, по-малко натоварване с пътници.

По мои наблюдения съм забелязал,че еднакви модели автобуси в София са в доста по-лошо състояние от същите модели в провинцията.Чавдарите в Перник,Пловдив,Пазарджик,Бургас и др.също са по-добри от софийските.
Снимката на CKD е много добра,като гледам е правена на последната спирка при гарата в Пазарджик,виждал съм,че там въртят и тролейбуси 1 и 1Е,може и други.Въпросният Чавдар си личи че е правен от съчленен-при оригиналният единичния,първо е малкият прозорец,после е големият,и няма шофьорска кабина.
А по въпроса за"стенещите звуци"не съм чул такива звуци при Пернишките или Бургаските Чавдари.Съчленени Чавдар В14-20 преди около 7-8 години почти изцяло обслужваха линия 10 в Пловдив.Аз като бях малък много обичах да пътувам по тази линия,минава през целият град.Много обичах да сядам над двигателя,и най ме кефеше като тръгне да изкачва една стръмна улица по едното тепе как ревеше двигателя,и как дърпаше като го настъпи шофьора.Но за съжаление сега по линията пуснаха Волво,и последният път като бях в Пловдив видях само 2 такива съчленени Чавдара,дано да са останали повече.Спомням си че измежду тях имаше и един с ел.табла.Също така е имало и автоматици.
« Last Edit: 21.02.2006, 19:37:01 by Ivo »
Човекът е човек, когато е на път

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 9661
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #11 on: 23.02.2006, 10:39:20 »
Quote from: Ivo
По мои наблюдения съм забелязал,че еднакви модели автобуси в София са в доста по-лошо състояние от същите модели в провинцията.
То се знае. В София навъртат повече километри, задръстванията винаги са били по-големи, а на всички видове МПС-та им се разказва играта на съединителя, двигателя и спирачната система при непрекъснат режим "първа-втора-стоп". Не твърдя, че в провинцията улиците са "слънце", но София съвсем определено е сред градовете с най-разбити улици. Предпоставка затова са климатичните условия - в София валежите са по-големи, а сутрешните температури през зимата са ниски, което предполага еженощно замръзване на водата по настилката, разтопяване към обяд и отново замръзване нощем. Това означава, че след всяка мразовита нощ ледът разширява съществуващите пукнатини и дупки. С това съвсем не искам да оправдавам всички кметски управи, които заровиха и заравят милиони в безсмислено запълване на дупки, вместо поетапна тотална подмяна на настилката.
« Last Edit: 13.08.2011, 01:07:56 by Repcho »

Offline Kaiser Kar

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2968
  • ex VIP
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #12 on: 08.03.2006, 14:32:46 »
Само искам да вметна, че МАН-Чавдар 141 са единствените автобуси с този тип врати (въртящи се), които да се люшкат по време на движение. При нито един О305/Г не съм видял подобно нещо, странно защо... Иначе аз харесвам МАН-Чавдар 141, особено ако е със всичките си врати.
Забелязвам, че нещо при потегляне средният мост като чели се повдига малко, да не кажа завлича, а задните гуми правят едно много странно движение...

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1040
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #13 on: 12.03.2006, 11:53:58 »
Имам едно джобно календарче на "Балканкаримпекс" за 1979г. с рекламна снимка на "Чавдар 11М4" в курорт "Албена" и реших да го снимам.
Също така и снимка "Чавдар 11М4"от бележник на "Балканкаримпекс", пак за 1979г., само че този път снимката е от Правец.
Малко се размазаха снимките като ги качих в bgphoto, но дано ви харесат.

Offline НИКИ

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 144
    • ICQ Messenger - 229924837
    • View Profile
    • http://www.transtriumf.com/
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #14 on: 14.04.2006, 12:20:55 »
Има СКГТ ли още Чавдар 13-20/14-20? Това са страхотни постижения на ЧАВДАР-Ботевград. Този завод има шанс да се вдигне от пепелта и отново до има продукция. Може да продължи възхода си и да стои редом с имената МАН, Неоплан, Мерцедес. Особено бързо ще стане ако Чавдар и Кента се обеденят= повече продукция = по-голям пазар. Завода в Ботевград да обслужва западна България, Омуртаг- Източна България, а двага заедно за чужбина.

Offline ozzy

  • VIP
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 10206
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #15 on: 14.04.2006, 14:25:44 »
Според мен докато не купи някой завода, не могат да бъдат конкуренция на каквото и да е било.Виж дори новите икаруси(които аз иначе мразя!) колко по-добри са от чавдарките и кентите, а разликата между конекто и кента е във светлинни години!!!

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 9661
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #16 on: 14.04.2006, 15:55:17 »
Не е голяма беда и да не се произвеждат автобуси у нас. В Европа автобусопроизводство има в десетина страни. И Швейцария, и Холандия не правят автобуси, но не са тръгнати да мрат.
Важното е, което се произвежда, да се произвежда добре и ефективно. Девизът "Производство на всяка цена" е валиден за една друга епоха, характерна с изолираността си от световните пазари. Глобализацията поставя цена на всяко едно производство. Даже в биренолюбивата Англия преобладават вносните бири пред английските, а 90% от произвоството на чипове и интегрални схеми е изтеглено в Югоизточна Азия+Китай.

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 14117
  • Урбанистът
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 424309060
    • Yahoo Instant Messenger - difian1
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #17 on: 14.04.2006, 19:43:24 »
Quote from: blagun
Не е голяма беда и да не се произвеждат автобуси у нас. В Европа автобусопроизводство има в десетина страни. И Швейцария, и Холандия не правят автобуси, но не са тръгнати да мрат.
Важното е, което се произвежда, да се произвежда добре и ефективно. Девизът "Производство на всяка цена" е валиден за една друга епоха, характерна с изолираността си от световните пазари. Глобализацията поставя цена на всяко едно производство. Даже в биренолюбивата Англия преобладават вносните бири пред английските, а 90% от произвоството на чипове и интегрални схеми е изтеглено в Югоизточна Азия+Китай.
Извинявайте че се намесвам, поне в Швейцария се правят автобуси с техни каросерии, а шаситата през годините се сменят, от Волво на Скания.За марките FBV и SAURER не съм сигурен,че са производители на шаситата.
 Всъщност къде в Европа се правят автобуси?Всеки да изреди за каквото се сеща.
Турция-и собствено произвотство и филиали на големи компании, и автобуси по лицензия.Мисля, че се водят и за най-големия пазар за автобуси в света.
Белгия-VanHool
Германия-Neoman,Evobus
Италия-Iveco/Irisbus,Breda
Беларус-Белкомунмаш
Унгария-Ikarus
Чехия-Iveco/Irisbus
Италия-Iveco/Irisbus/Karosa
Полша-Solaris
20х PESA Swing 122NaSF

50х Skoda 27Tr

Offline Ivo

  • VIP
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 8207
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #18 on: 14.04.2006, 20:46:25 »
Напротив и в Холандия се произвеждат автобуси-това са Den Oudsten.
автобуси се произвеждат също така в Румъния,мисля че са РОМАН,в Македония също правят много добри автобуси марка Санос,можете да видите и в България такива предимно луксозни междуградски.
Човекът е човек, когато е на път

Offline CKD

  • --=БДЖ=--
  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 6653
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #19 on: 14.04.2006, 21:27:27 »
Сърбия, Франция, Беларус, Украйна и Русия също не са за изпускане.