Author Topic: За обществения транспорт в София и не само  (Read 9570 times)

Online Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1522
    • View Profile
Ето една интересна статия
Как градският транспорт в София, Пловдив и Варна може да стане по-умен*
http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/umni_gradove/2017/03/31/2945921_kak_gradskiiat_transport_v_sofiia_plovdiv_i_varna_moje/
В първата част се обяснява методиката, втората е същността.

Offline ooleg

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2140
    • View Profile
Дали според вас може една общинска фирма да държи целия градски транспорт не на кой да е град, а на Варна, да къса билет от 1 лв. при всяко влизане в автобуса или тролейбус, картата за 1 линия да е 45 лв, за 2 да е 80, за всички линии да е 120 лв. иначе​ за 1 година да прочетеш това https://petel.bg/m/index.php?action=view&id=207340&opinion=


Изпратено от моят XT1700 с помощта на Tapatalk


Offline coast96

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 485
    • View Profile
Ама какви са тези цени... В София вярно ,че билета е 1.60 , ама карта за всички линии е 50лв, за година е 360лв.

Offline tm0

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3145
    • View Profile
Както забелязахте постоянният контрол и поддържането на возилата, без "индулгенции" и банкови заеми, изискват средства/възвръщаемост.
████████████████████████ Епилог

Offline ooleg

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2140
    • View Profile
Както забелязахте постоянният контрол и поддържането на возилата, без "индулгенции" и банкови заеми, изискват средства/възвръщаемост.

Т.е. какво искаш да кажеш?

Offline tm0

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3145
    • View Profile
Какво означава пълна разплащаемост към операторите и какво означава вземане на милиони заеми без дългосрочна икономическа програма, едновременно и неплащане на изпълнена транспортна задача на операторите, т.е. последните няма откъде да купуват резервни части.
████████████████████████ Епилог

Offline ooleg

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2140
    • View Profile
Искам да обсъдим една новина, която прочетох в този сайт: https://www.varna24.bg/novini/varna/20-lv-globa-za-roditel-koito-ne-predstavi-karta-za-dete-do-7-g-v-avto-732691

Quote
20 лв. глоба ще трябва да платят родителите, които се возят в автобуса с дете до 7 години, ако не представят на контрольорката специална карта за малчугана. Заповед за санкциите е издадена от фирма "Градски транспорт" във Варна от 1 юли, научи Varna24.bg.

Изискването за наличието на подобна карта, която е безплатна, е почти от три години, но едва сега се въвеждат по-сериозни санкции.

Ако родителят, настойникът или придружителят не представят картата и откажат да заплатят глобата, на място в автобуса ще бъде викана полиция чрез сигнал на тел. 112.

"Днес 90% от родителите, които пътуваха в автобуса с деца под 7 години нямаха подобна карта. Някои заявяваха, че имат издадена такава, но са тръгнали за плаж и не носят документи, в това число и картата. За мен глобата, ако влезе контрола, е 10 лв. Днес само трябваше да платя от джоба си около 200 лв. от санкции заради това, че родителите са подходили нехайно и не са извадили тези карти за децата си", коментира контрольорката по линия №20 в неделя.

Не веднъж от фирма "Градски транспорт" поставяха крайни срокове за родителите да издадат карти за децата си, които служат и като застраховка, в случай на злополука в превозното средство. Въпреки това много родители не са наясно с изискването.

Освен това до момента в нито един автобус на фирма "Градски транспорт" не е поставена табела, която да информира родителите за това изискване, а контрольорите, изискващи картите, бяха изключение. 

Както Varna24.bg вече съобщи карти се издават срещу акт за раждане и лична карта на родител в управлението на Градски транспорт и от пункта до училище "Димчо Дебелянов" във Варна.

Отпада изискването картите да са със снимка на детето, за да не бъдат излишно натоварвани откъм разход на време и средства родителите.

Ако се абстрахираме от факта, че го пише по закон имаме следния случай:
Варна е туристически град. Лятото ходят какви ли не хора от къде ли не. Въпросната карта тъй като моята дъщеря е варненка по рождение и си я бях извадил миналата година става за около 1 седмица - знам го от опит.
Но ако семейството отива на почивка за 1 седмица с детенцето си - какво?!...ще го голбяват при всяко качване по 20 лв ли? Или идеята е да си купят билет по 1 лв на детенцето въпреки, че закона го освобождава от това.
Има ли друг град в България, в който да се вживяват за картата както в ГТ-Варна? В София такова нещо никой не иска на детенцето и изобщо има ли друго място където да го искат?

Offline Sixkiller

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2102
    • View Profile
Да, има такова изискване за карти на деца до 7 години в повечето големи градове. Всъщност изискването е някъде от 2013 година и е от министерство на транспорта, затова вероятно е въведено навсякъде. Идеята за наличието на такава карта е да служи като застраховка на детето в превозното средство. На някой места ги издават еднократно, на други - веднъж годишно - всеки месец Септември например.

В Габрово такава карта се издава на място в автогарата срещу представяне на акт за раждане на детето. Подобна е процедурата и в Благоевград. Но издаването става за няколко минути - странно защо във Варна им отнема цяла седмица.

Ако семейството отива на почивка (т.е. за няколко дни в годината) и му се налага да пътува инцидентно спокойно може да си купи билет на детето и да не се занимава да му изважда карта. Въпреки че изискването за наличие на карта го има още от 2013 година, все още има немалък брой хора (родители) които отказват да разберат смисъла на изискването и мрънкат в социалните мрежи, медиите и т.н. че това е поредната излишна бюрократщина и то при положение, че самата карта е безплатна.

Offline ooleg

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2140
    • View Profile
Да ще купи билет, обаче в София с 50 лв карта може да си джиткат един родител с детенцето неограничено време или с една дневна карта от 4 лв цял ден. Във Варна обаче, по 2 лв за всяко стъпване в автобус или тролейбус си идва сериозна сума. Много туристи биха я преглътнали, обаче след големия гуляй после пак ще се изкарат на загуба с по 1-2 млн. на година.
Аз специално ако ме накарат да купувам билет на детето бих се преориентирал на таксита, освен за най-дългите маршрути.
В София контрольорите от ЦГМ не искат такава карта.
Иначе в сайта на ЦГМ намерих следния текст:
Quote
всички деца до 7-годишна възраст с адрес на територията на Столична община – картите се издават срещу акт за раждане / оригинал или копие / и документ за самоличност на родителя / настойника /, удостоверяващи възрастта на детето и неговия адрес пунктове за продажба на превозни документи на „Център за градска мобилност” ЕАД.
Така излиза,че редовния софиянец би се справил с положението като си извади от ЦГМ преди да иде на почивка. Интересно е за колко време става това - седмица, веднага или друг срок.
Ето в този случай излиза, че моя случай е най-тежък. Понеже нямам постоянен адрес в София, а във Варна - съответно трябва да си извадя от Варна, което дефакто става за 1 седмица. И няма как и да докажа с личната карта, че съм на почивка  :rolleyes:

п.с. И въпреки всичко е неприятно, тъй като в общия случай ако се окажеш без подготовка с такава карта няма как да си я извадиш на място.
« Last Edit: 03.07.2017, 17:46:44 by ooleg »

Offline T_4

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2628
    • View Profile
След като това е изискване на Министерство на транспорта, не може ли да има клауза, че картите за деца до 7 години важат за цялата страна? Компромисен вариант е признаването на карти при престой в друго населено място до 30 дни.
Не на безсмислените линии като ТМ23!
За оптимизация на разписанията:
http://forum.gtsofia.info/index.php?topic=428.msg100091775#msg100091775

Offline fafan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1673
    • View Profile
    • Email
Quote
С редакция на текст от Закона за движение по пътищата се предлага да се даде право на шофьорите на автобуси и тролейбуси да използват и трамвайните участъци. Идеята е на депутатът от ГЕРБ Станислав Иванов.

Рейсът с предимството на трамвая, вдигат колите със скоби
Камерите на КАТ ще снимат до пътя – не било нужно да са в патрулките
Според него така не само ще се облекчи трафикът, но и хората, ползващи масовия градски транспорт, ще се придвижват по-бързо.

Предложението предвижда на няколко столични булеварда трамвайните трасета да се използват комбинирано.

Това е глътка въздух за столичани. Ще намали вредните емисии, ще намали задръстването. По този начин мисля, че ще постигнем основния ефект, към който се стремим: намаляването на фините прахови частици, обясни депутатът пред БНР.

Иванов уточни, че неговата идея не е релсите да станат като бус лентите.

"Това са отделни трасета, ако някой тръгне да минава през това трасе, не само ще бъде видян от всички, но ще бъде и заснет и санкциониран, мотивира предложението си депутатът.

Освен т.нар. "бърза писта" за автобуси и тролеи, поправките, които той е внесъл предлагат и по-строги мерки срещу неправилното паркиране.

С въвеждането им ще се сложи край на неколкодневен престой на автомобили със сложени скоби по улиците.
В края на работния ден на съответната зона за почасово платено паркиране, “заскобените” коли ще бъдат премествани принудително.

Заради недоволството на софияци срещу премахването на паветата на столичния булевард "Прага" Иванов отсече, че паважната настилка е много шумна.

"Паветата са нещо красиво, интериорно се вписват в старата градска част, но са много шумни. Не зная как биха реагирали хората, които живеят по бул. "Прага", ако останат“, коментира той и допълни, че според него трябва да се търси баланс.

Прочети още на: http://www.dnes.bg/sofia/2017/07/04/nova-ideia-byrza-pista-za-avtobusite-shte-minavat-po-relsite-na-tramvaia.346273#comment-newest


Offline dan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1410
    • View Profile
Чудесно. Бих допълнил да сложат на всички трамваи видеорегистратори или както е правилното название и всеки, който е запречил линията да го санкционират. Не е нормално заради един тарикат пълни трамваи да висят в задръствания.

Offline TRAMS SOFIA

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 831
  • Системата ни убива.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Предварително се извинявам за оффтопика.
Искам тук накратко да обсъдим ватманите в трите депа.
1.Ватманите в Искър са горе-долу отзивчиви и внимателни.Винаги изчакват тичащ пътник. ;)
2.Ватманите в Красна Поляна са ми най-противни  :crazy:. Винаги като видят тичащ пътник затварят вратите и стоят така минута-две.Доста често блокират автомата за билети.Едно 50% от всички ватмани не са колегиални.Досега ЕДИН ватман ме е закарал до депото или по маршрута на изключване от линия.Тези индивиди карат най-новите трамваи и все за нещо мрънкат,или нещо не е ОК.
3.Ватманите от банишора най-много ги харесвам.Винаги изчакват тичащ пътник.Никога ама никога не съм попадал на ватман от банишора,който да е блокирал автомата за билети.Винаги като видят закъснял ватман от Красна го пускат пред себе си(но не им се отвръща със същото).Абсолютно винаги когато ватман се изключва от линия закарва някой пътник до депото или някъде по пътя за депото.Те може и да карат бараки,но поне лично на мен са ми по-симпатични,за разлика от тези в Красна.Когато някой пътник попита за спирка или нещо друго ватмана му отговаря внимателно.Днес попитах ватман от Красна Поляна ходи ли към Пазара Д.Петков и получих бутане по стъклото на кабината(а може и да ме е напсувал),но не и отговор.

Offline dan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1410
    • View Profile
Предварително се извинявам за оффтопика.
Искам тук накратко да обсъдим ватманите в трите депа.
1.Ватманите в Искър са горе-долу отзивчиви и внимателни.Винаги изчакват тичащ пътник. ;)
2.Ватманите в Красна Поляна са ми най-противни  :crazy:. Винаги като видят тичащ пътник затварят вратите и стоят така минута-две.Доста често блокират автомата за билети.Едно 50% от всички ватмани не са колегиални.Досега ЕДИН ватман ме е закарал до депото или по маршрута на изключване от линия.Тези индивиди карат най-новите трамваи и все за нещо мрънкат,или нещо не е ОК.
3.Ватманите от банишора най-много ги харесвам.Винаги изчакват тичащ пътник.Никога ама никога не съм попадал на ватман от банишора,който да е блокирал автомата за билети.Винаги като видят закъснял ватман от Красна го пускат пред себе си(но не им се отвръща със същото).Абсолютно винаги когато ватман се изключва от линия закарва някой пътник до депото или някъде по пътя за депото.Те може и да карат бараки,но поне лично на мен са ми по-симпатични,за разлика от тези в Красна.Когато някой пътник попита за спирка или нещо друго ватмана му отговаря внимателно.Днес попитах ватман от Красна Поляна ходи ли към Пазара Д.Петков и получих бутане по стъклото на кабината(а може и да ме е напсувал),но не и отговор.
Аз нямам наблюдение над всички, но най-често пътувам с ТМ 10 и ТМ 11. В допълнение мога да кажа, че често системата за таксуване е изключена. И по двете линии ми се е случвало да не се спира на спирката, а преди или след нея. При Т6А2 често може да се видят вестници, боя или други способи за закриване на кабината. Дори вчера един състав Т6А2 спря на 20 метра преди спирката и се наложи едно тичане и заобикаляне на коли и автобуси, които извън границите на спирката не са длъжни да осигуряват предимство и място на пътниците. А това, че в такива случаи не чакат пътниците, просто нямам думи. При направена забележка отговора беше - ми гледай какво е. Малко преди това на същото място един ТМ 22 А спря след спирка за да е първи на светофара също имаше едно тичане и заобикаляне от чакащите го.
Като цяло напоследък ми прави впечатление и една липса на организация покрай надлез Надежда и триъгълника където се събират линиите откъм Скопие и откъм Мария Лиуза. Там направлението от и към гарата е с предимство, но често без никаква съобразителност ТМ 11 се втурва да мине пръв. На спирка Триъгълника ситуацията е подобна, но там поне има повече видимост. Ясно е, че се трупат закъснения, но един елементарен жест може да осигури предимство на закъсняващия трамвай без никакъв риск.
Това което казвам са слава Богу редки случаи. Смятам, че е редно тези хора да са за пример относно спазването на правилата и безпроблемното превозване на хора.

Offline fafan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1673
    • View Profile
    • Email
БеСеПето разбира се е било против, но промените са приети. Така най-накрая стават възможни комбинирани тролейбусно-трамвайни ленти и обособени трасета, както и събиране на тролейбусни с трамвайни спирки. Според мен тунела на НДК е първото място, на което това трябва да бъде направено.

http://www.dnes.bg/obshtestvo/2017/07/19/promenite-v-zakona-dnes-avtobusi-po-relsite-drogirani-na-pricel.347821

Quote
Промените в закона днес: Автобуси по релсите, дрогирани на прицел...
Кой ще е с предимство, трамваят или автобусът, питат от БСП
Автобусите от градския транспорт да се движат и по трамвайните релси, нулева толерантност към дрогираните шофьори и по-строги нарушения за неправилно паркиране... Това предвиждат поредните промени в Закона за движение по пътищата, които бяха гласувани на първо четене в Народното събрание.

Въпреки критиките от опозицията, че се пишат закони "на коляно" и непрестанно се внасят промени в Закона за движение по пътищата, депутатите приеха идеята автобусите от градския транспорт да могат да се движат и по трамвайните релси.

Според вносителя от ГЕРБ Станислав Иванов така ще се намали трафикът и гражданите ще се придвижват по-лесно. По този начин ще бъдат стимулирани софиянци да използват градския транспорт, което е по-екологично.

От БСП обаче видяха в това предпоставки за извършване на нарушения на други водачи, както и условия за транспортен хаос. Нямало и такава практика в други европейски държави.

"Освен градския транспорт ще тръгнат и маршрутките. Кой ще е с предимство? Трамваят или автобусът. Ами ако два автобуса се засекат? С промените се създават условия за произшествия", настоя Николай Тишев от левицата.


Offline pepi1997

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3945
  • 9060
    • View Profile
    • Email
Пълни глупости. Трябва да се мисли за увеличаване на пропускателната способност на кръстовищата. Където няма релси ще е същата работа........

Offline fafan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1673
    • View Profile
    • Email
Едното няма нищо общо с другото.

Offline pepi1997

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3945
  • 9060
    • View Profile
    • Email
Е как да няма? В първоначалната статия пишеше, че по тоя начин едва ли не няма да има закъснения на транспорта.
То сега така или иначе рейсовете, разрешено или не, карат по релсите за избягване на задръстванията - по Възкресение, Мадрид, Константин Величков и т.н.
Нищо ново - просто вече е регламентирано.

Offline fafan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1673
    • View Profile
    • Email
Какво са разбрали нашите "журналисти" е отделна тема. Основно предимството ще е по-добрата интермодалност между видовете транспорт, задръстванията със сигурност няма да ги преборят като натикат автобусите по обособените трасета на трамваите. За тях има други методи.

Offline pepi1997

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3945
  • 9060
    • View Profile
    • Email
И какво предимство очакваш, като светофарът му свети червено или като е в колона? Може би ще ги прелети, или ще мине върху тях? Основният проблем са тапите и задръстванията, а те са следствие от лоша организация на движението.

Поредното решение, което е само за отчитане на дейност.