Author Topic: БДЖ - обща тема  (Read 153106 times)

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5233
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #1400 on: 16.03.2018, 15:16:01 »
БДЖ готвят нов подарък от 4 милиона за наши хора

Ювелирна схема как едни 4 милиона лева на българския данъкоплатец да отидат в точно определена частна фирма, а основната работа да бъде свършена от служители на държавните железници, в халета на държавните железници и с резервни части на държавните железници, са "нарисували" в нова скандална обществена поръчка "БДЖ-Пътнически превози".

Става дума за процедура с предмет: №01605-2018-0003 „Извършване на планова техническа поддръжка (ТП, МПР и ГПР) и извънпланова техническа поддръжка (РН) на електрически локомотиви серия 46200 и електрически локомотиви 44001 и 44002, собственост на „БДЖ – Пътнически превози” ЕООД за тригодишен период”.
Процедурата по ЗОП е открита с Решение №4/12.02.2018г. на Управителя на „БДЖ-Пътнически превози” ЕООД и е публикувана в Регистъра на обществени поръчки към АОП на 14.02.2018г.
Бюджетът ѝ е точно 4 082 400,00 лева без ДДС.

За какво е поръчката?

Фирмата, която спечели договора трябва да осигури техническо обслужване и ремонт на 9 от локомотивите на БДЖ през следващите три години. Според чл. 1 на проекто-договора, изпълнителят ще трябва да извършва именно това.
Като четем, обаче, подробно публикуваната документация, стигаме обаче до файл с приложения, съдържащи десетки технически документи и изисквания, към които изпълнителят трябва да се придържа при изпълнение на поръчката.
В един от тях, между другото е закован гвоздеят на поръчката:
„Дейности, които ще бъдат извършвани от "БДЖ-Пътнически Превози" (самият Възложител) при изпълнение на поръчката“
Забавното в случая е, че в това приложение са описани 16 подточки, които включват огромната част от самото задание на обществената поръчка.
Ето какво трябва да бъде извършено от самите БДЖ:
1. Измерване, освидетелстване и УДЗ на колоосите,
2. Репрофилиране на бандажи,
3. Смяна на бандажи с необходимия за това демонтаж на колоосите,
4. Теглово уравновесяване,
5. Стационарни, функционални проби, периодична ревизия на спирачната система и скоростно спирачна проба,
6. Дефектоскопия на възли, агрегати, части,
7. Изпитания на възли, агрегати, части на налични стендове,
8. Ремонт на колооси с колоосни редуктори,
9. Ремонт на тягови двигатели,
10. Ремонт на тягов реактор,
11. Ремонт на реостатни съпротивления,
12. Ремонт на двигател-вентилатори за реостатните съпротивления на локомотиви 44001 и 44002,
13. Ремонт на амортисьори,
14. Ревизия и ремонт на скоростомерна инсталация, АЛС, радиостанция,
15. Извършване на физико-химически анализ на трансформаторно масло,
16. Ремонт на инвертори и електронни платки.


Именно изброените дейности са огромната част от работата за вършене по обществената поръчка. Така излиза, че БДЖ ще направи "Направи си сам" ремонт, а на частна фирма ще плати 4 милиона лева без ДДС.

За кого се прави всичко това?

На така поставените условия за участие, у нас има 2 потенциални кандидата, които формално биха могли да са изпълнител – локомотивният завод на ЕС в Русе и получаващата многомилионни поръчки от БДЖ напоследък новосъздадена компания "ЖП Тракция". И двете фирми имат необходимия сертификат за ремонт на локомотиви от ИАЖА.

Двама са много!

Ключово изискване на възложителя "БДЖ-Пътнически превози" е локомотивите да се предават за ремонт на територията на депо София. След това кандидатите трябва да посочат адрес на изпълнение на услугата където преценят, но трябва да докажат, че имат право на ползване. В същото време в тръжната документация има изискване експресните ремонти на локомотивите да се извършват в рамките на 8 часа. Това и съизпълнителската роля на БДЖ, подсказват че на практика, а и на теория, локомотивите не могат да се ремонтират на място различно от Локомотивно депо София.
Няма как локомотив да отпътува от София, да стигне до Русе, да бъде ремонтиран и да се върне в София за 8 часа. Така че русенската "Експрес Сервиз" автоматично отпада от състезанието.
Така като възможен изпълнител остава само "ЖП тракция". Просто само те в момента могат да докажат право на ползване на сгради в столичното депо на БДЖ, което ползват на неясно на какво основание.

Още на 23 февруари OFFNews е изпратил на "БДЖ-Пътнически превози" следните въпроси:
- На какво основание компанията „Жп Тракция“ ползва хале на Локомотивно депо София - район Подуяне, с адрес ул. Майчина слава 2?
- Имало ли е тръжна процедура за отдаването на имота под наем?
- Има ли право „Жп Тракция“ да приема за ремонт локомотиви на други оператори в халето в Подуяне освен тези на БДЖ-Пътнически превози?
- Какъв наем плаща БДЖ-Тракция за това че ползва халето в Подуяне?

Вече 20 дни по тях отговор няма, а последното уверение на жп превозвача - от 12.03.2018 г., е, че ще получим отговор поисканата информация по Закона за достъп до обществена информация.
Само че след... 40 дни! Така че сладкият бюджет за поръчката в размер на 4 082 400,00 лева без ДДС е кристално ясно при кого ще отиде.
На практика, БДЖ ще платят ремонта на деветте локомотива на 2 пъти – веднъж за изпълнението на ремонтите (заплати на персонал, депа, части, съоръжения, поддържане на щат). После ще изпратят фактурите на частна фирма.
Друг, супер любопитен момент на обществената поръчка е, че "ЖП Тракция" и сега има договор със същия предмет и за същите локомотиви. Той е двугодишен и е за 1 180 000 лева. Т.е., ако се сравни със сега заложения тригодишен договор за над 4 милиона, то излиза, че цената е увеличена тройно и то при положение, че самите БДЖ ще свършат основната част от работата.
Както се казва, при хазартните залагания:
Честито на печелившите! Само дето в случая печалбата не е въпрос на игра на късмета и при нея никой не очаква усмивката на Фортуна.

Според бившият изпълнителен директор на БДЖ Християн Кръстев прокуратурата трябва да започне разследване на връзките между БДЖ и "ЖП Тракция".
"В появата на тази фирма няма нищо случайно и странно. Наеха едно хале в Кремиковци преди две години. Нямаха никакво оборудване вътре и абсолютно нищо, но веднага получиха лиценз, на база на нищо! На база на едно наето хале - без работници, без машини, без никой. Но там връзката не е случайна и малка", каза Кръстев в интервю за OFFNews. Според него управляващ и собственик на фирмата е шофьорът на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" Веселин Василев Николай Кръстев. Именно тази структура на транспортното министерство коли и беси в жп транспорта у нас. Тя лицензира железопътните превозвачи и ремонтните жп заводи у нас. Веселин Василев изобщо не отрича, че със собственика на "ЖП Тракция" Николай Кръстев наистина преди време са били колеги във фирма, свързвана с бизнесмена Васил Божков. Кръстев обаче не му бил шофьор.

https://offnews.bg/razsledvane/bdzh-gotviat-nov-podarak-ot-4-miliona-za-nashi-hora-676732.html
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline marto_pz

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 482
  • Škoda 9TrHT28 № 06 (1993-2015)
    • View Profile
    • Email
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #1401 on: 10.04.2018, 00:30:44 »
Ето нещо интересно https://www.24chasa.bg/novini/article/6807863  :fan: :fan: :fan:

Offline mitkov2

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 410
    • View Profile
    • Email
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #1402 on: 10.04.2018, 00:46:03 »
Ето нещо интересно https://www.24chasa.bg/novini/article/6807863  :fan: :fan: :fan:
Тая статия звучи като научна фантастика за реалностите на България  :laugh: :laugh: :laugh: За да се стигне до Бургас за 3 часа трябва да се поддържа ср.скорост 120 км/ч, което е с включените спирания. Тия спирания от София (ЦГ) до Пловдив само са 12 на брой. Железен път за 160 км/ч до Пловдив има 50/150км, към Бургас също не е готово. Участъкът Септември-София по-рано от 2025 не виждам как ще стане. Темповете, с които се работеше по Пловдив-Септември, участък през полето, не дават място за оптимизъм. Най-много ми харесаха от тая статия "луксозния ресторант" с обслужване и WI-FI, с възможност за теглене на филми.  :D В БДЖ в момента не можеш да си купиш билет чрез интернет за повечето дестинации, почти няма вагон-бюфет, те чак и ресторант. А между Вакарел и Белово често няма даже мобилна връзка, тоя вифи явно от дърветата ще идва... Много интересни текстове се получават, когато журналя пишат за нещо, от което хал хабер си нямат. Сигурен съм, че авторът от "24 часа" не се е качвал с години на родното БДЖ, но пък е завидно оптимистично настроен за близкото бъдеще на услугата.  :)

Offline mitkov2

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 410
    • View Profile
    • Email
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #1403 on: 26.04.2018, 22:08:58 »
Някой може ли да сподели впечатления от вагоните-бистро? В неделя мисля да се връщам от Пловдив до Искър с композиция, която съдържа един такъв и се чудя как е вътре, ще ми е приятно ли да пия една бира, убивайки времето?

Offline bdz43r

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2641
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #1404 on: 26.04.2018, 22:15:55 »
Нормални цени, дори по-евтино от някои гари, но много скромен асортимент от пакетирани храни и бутилирани напитки. Дори нормално кафе няма... само три в едно.
В посока София, ако няма навалица, хлопва кепенците още към Ихтиман.

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5233
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #1405 on: 26.04.2018, 23:22:18 »
Аз съм се возил първа класа в "Слънчев бряг", която се намираше във вагона бистро (1/3 първа класа и 2/3 бистро). Като цяло е супер. Трябва да чакаш често да се появи от някъде продавач, но цените са евтини.
Единственото тъпо е, че имаше пияндурник, който циркулираше постоянно от друг вагон - от София до Стара Загора си купи и изпи 5 бири.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline qwerty95

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 880
    • View Profile
    • Email
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #1406 on: 14.06.2018, 23:27:29 »
БДЖ продава 50 локомотива:

https://news.bg/finance/bdzh-prodava-50-lokomotiva.html

Offline Dragon

  • Administrator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 4946
  • Администраторът бонбони не пие!
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 202143037
    • View Profile
    • http://gtsofia.info/
    • Email
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #1407 on: 15.06.2018, 11:06:10 »
От години Пътнически преводи страдат от липса на локомотиви, а от Товарни превози си ги продават и бих казал на доста ниски цени.
GTSofia.info - Любителски страници на градския транспорт в София
Forum.GTSofia.info - Любителски форуми на градския транспорт в София

Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 237
    • View Profile
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #1408 on: 15.06.2018, 16:07:57 »
БДЖ никога не е страдало от липса на локомотиви, поне в последните 50 години.
Страда от липса на РАБОТЕЩИ локомотиви. За което никой не им е виновен. Както и че не поддържат съществуващата техника, а дори и когато им се предостави нещо чисто ново и съвременно, БДЖ успешно го съсипва за отрицателно време.

Offline IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1813
    • View Profile
    • Email
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #1409 on: 16.06.2018, 01:11:25 »
На този етап най-хубавата работа, която може да стане е да се продаде самото БДЖ ПП. Не знаех например, че от повече от година гръцкият фалирал оператор Trainose e е продаден и е собственост на италианските железници - Trenitalia. Защото от следващата година влиза в сила т.нар. трети железопътен пакет, според който всеки оператор, имащ лиценз от която и да е държава-членка на ЕС, ще може да вози пътници в която държава иска, без да е нужен отделен, национален лиценз. Вече възможности за дерогации (изключения от правилата), няма да има. И това ще означава фалит на БДЖ. Нашите малоумници така и до максимално възможния момент не либерализираха пазара на пътнически превози (Станиш Сергеев обеща да го направи още през 2012-та), и нормативната уредба така е направена, че да се запази монополът на БДЖ - никой, вкл. немските или френските железници, не могат да се проврат през иглените уши, каквито са изискванията за получаване на български пътнически лиценз....Но слава Богу, догодина на това му идва краят. А не моята съученичка Николина Ангелакова да говори глупости и да иска дерогации, че не било важно хората да пътуват бързо, удобно и комфортно, а по-важно било финансовото състояние на БДЖ. Та все са на загуба и каквото получат като субсидии от джоба на данъкоплатците, всичкото да отива за покриване на стари задължения, а не за нови влакове и за модернизация.

Също така не е задължително пътуването с влак да е непременно скъпо, за да се возим като нормални хора - преди години пътувах от Виена до Линц (над 300 километра в едната посока), на отиване с немско ICE, на връщане с Rail Jet, за по 9 евро на човек в посока, с билети купени онлайн една седмица преди пътуването. Сега със сигурност има подобни изгодни оферти.

Тодор си спомням, че на млади години, като новобранец в системата всячески подкрепяше всичките простотии на БДЖ, но отдавна му дойде акъла, след като имаше възможност да види как стоят нещата по железниците из Европа.
« Last Edit: 16.06.2018, 01:19:01 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline IKAR

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1813
    • View Profile
    • Email
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #1410 on: 17.06.2018, 10:57:20 »
Между другото, дочух, че единия от двата локомотива 04 е вкаран в цеха на депо София и се правят опити да бъде възстановен полека-лека въпреки страшно многото липси. Сега основно се почиствал и се маха ръждата по коша с шкурка. Има ли наистина такава работа?
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5233
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #1411 on: 17.06.2018, 11:12:23 »
На този етап най-хубавата работа, която може да стане е да се продаде самото БДЖ ПП. Не знаех например, че от повече от година гръцкият фалирал оператор Trainose e е продаден и е собственост на италианските железници - Trenitalia. Защото от следващата година влиза в сила т.нар. трети железопътен пакет, според който всеки оператор, имащ лиценз от която и да е държава-членка на ЕС, ще може да вози пътници в която държава иска, без да е нужен отделен, национален лиценз. Вече възможности за дерогации (изключения от правилата), няма да има. И това ще означава фалит на БДЖ. Нашите малоумници така и до максимално възможния момент не либерализираха пазара на пътнически превози (Станиш Сергеев обеща да го направи още през 2012-та), и нормативната уредба така е направена, че да се запази монополът на БДЖ - никой, вкл. немските или френските железници, не могат да се проврат през иглените уши, каквито са изискванията за получаване на български пътнически лиценз....Но слава Богу, догодина на това му идва краят. А не моята съученичка Николина Ангелакова да говори глупости и да иска дерогации, че не било важно хората да пътуват бързо, удобно и комфортно, а по-важно било финансовото състояние на БДЖ. Та все са на загуба и каквото получат като субсидии от джоба на данъкоплатците, всичкото да отива за покриване на стари задължения, а не за нови влакове и за модернизация.

Също така не е задължително пътуването с влак да е непременно скъпо, за да се возим като нормални хора - преди години пътувах от Виена до Линц (над 300 километра в едната посока), на отиване с немско ICE, на връщане с Rail Jet, за по 9 евро на човек в посока, с билети купени онлайн една седмица преди пътуването. Сега със сигурност има подобни изгодни оферти.

Тодор си спомням, че на млади години, като новобранец в системата всячески подкрепяше всичките простотии на БДЖ, но отдавна му дойде акъла, след като имаше възможност да види как стоят нещата по железниците из Европа.

Това, което си написал изглежда на теория може и да изглежда много хубаво, но в реалността - никога няма да се случи при сегашната конюнктура. Това може би и да е възможно след 20 години, но до тогава държавата, която е огромен длъжник на БДЖ-ПП - дължи над 1 милиард лева за нов подвижен състав за последните 10 години, по договор, който умишлено не се спазва от нея, трябва да покаже, че железниците й са приоритет. В момента нормативните регулации у нас и политиката на управляващите през всичките години от влизането в ЕС, а и от преди това - на ГЕРБ и БСП приоритизират автобусния транспорт и тираджиите, които реално дори сами си казват на кого плащат в парламента и за кого юркат всичките си служители да гласуват на всички избори.
Докато националните регулатори ДАИ, ИАЖА ги няма и политиката е такава - никой няма дори и да си помисли да купи БДЖ, дори и цената му да бъде 1 евро + ангажимент за инвестиции). Скоро не се вижда тази конюнктура в сектора да се промени, за съжаление, което гарантира, че ще има някакво БДЖ през следващите години, а когато стане някакъв скандал - просто ще гасят пожари както винаги управляващите правят. Затова, в следващите години едва ли нещо ще се случи. По-скоро ще се крепи статуквото.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline vesko76

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4224
  • Van Hool & Citaro G - fan
    • View Profile
Re: БДЖ - обща тема
« Reply #1412 on: 26.06.2018, 02:33:03 »
https://offnews.bg/ikonomika/iznenada-bdzh-shte-si-kupuva-bavni-vlakove-za-mnogo-pari-683237.html

БДЖ в последния момент са решили да занижат критериите в търга за доставка на нови влакове, който трябва да стартира в близките дни.

Вместо първоначалния вариант да бъде доставен подвижен състав, поддържащ максимална скорост от 200 км/ч, последната редакция на тръжните условия е новите влакове за стотици милиони левове да се движат с до 160 км/ч, научи OFFNews.

В същото време повечето от проектите за рехабилитация на жп инфраструктурата са за модернизация на железните пътища, така че да поддържат 200 км/ч.

Подобна промяна звучи меко казано странно и по друга причина. В момента влаковете за 200 км/ч се смятат за конвенционални, а почти никой не произвежда композиции за 160 км/ч. Това може да доведе и до абсурда по-бавните влакове да излязат по-скъпи.

Още от 70-те години на миналия век БДЖ имат локомотиви, които се движат със 110 км/ч, а мотрисите "Сименс" се движат със 130 км/ч, там където е възможно.

Редактирани са и други важни условия по обществената поръчка. Срокът на гаранционната поддръжка за новия подвижен състав е намален от 30 на 15 години, а също така е редуцирано и изискването за оборот на изпълнителя ѝ от 1,6 млрд. лева на 1 милиард лева за последните 3 години.

Освен това е отпаднала доставката на дизелови влакове, която бе препоръчана в доклада на експертната работна група от университетски преподаватели по подготовката на търга.

Друга промяна е, че новите влакове няма да бъдат 350-местни, а с 230 седалки.

Според жп експерти новите редактирани условия на обществената поръчка са в изгода на точно определен кандидат.

Търгът за новия подвижен състав на БДЖ се очаква да привлече много сериозен интерес. Жп специалисти очакват в обществената поръчка да се включат испанската "Талго", канадската "Бомбардие", италианския клон на "Хитачи", "Алстом" - Франция, "Сименс" - Германия, китайската CRRC.

След редакцията на тръжните условия се очаква да се включат и полската компания ПЕСА, която достави нови трамваи в столицата, а може би и чехите от "Шкода".

 :angry: