Author Topic: Нова интерпретация на историята на транспортната мрежа (1901-1957)  (Read 9100 times)

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2701
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
В последните дни станаха няколко интересни дискусии и се поразрових из наличните материали.
Основният спорен пункт е в това, че трамвайната линия София-Княжево е обявена под номер 6.
Целта ми е да покажа и докажа, че тази линия НИКОГА не е била под номер 6.
Твърдението ми е, че в първите години линиите изобщо НЕ са имали номера, а само имена.
И когато в един момент получават номера, линията за Княжево автоматично взима номер 5, който се запазва до ден днешен.

Ето и какво пише в книгата от 1910г., съпоставено с официалните текстове за 1901, които са масово разпространени:

- по линията "ГАРАТА - ИГНАТИЕВЪ" трамваят тръгва от гарата ... и спира при ъгъла на Гр. Игнатиев и бул Фердинанд I до английската легация (сега "попа").
*** В официалните текстове, маршрутът през 1901 е ИДЕНТИЧЕН. Тази линия става номер 1, но за това - по-късно.

- по линията "Царь Освободитель" трамваят тръгва от пл. Св. Краль ... и покрай паметника на Цар Освободител по Шипка и Оборище до военното у-ще.
*** В официалните текстове, маршрутът през 1901 е даден като "Клон от двореца - бул. Цар Освободител до Орловия мост". Разликата идва от това, че през 1906 е построена линията по Шипка и Оборище. Номерът на тази линия по-късно е 4.

- по линията "Пиротъ - Подуене" трамваят тръгва от Ючъ-Бунаръ ... и спира на моста над Боянската река в Подуене (сега т-р София).
*** В официалните текстове, маршрутът през 1901 е даден на две части:
      а) клон Минералната баня до пресечката на ул. Пирот с ул. Брагалница (т.е. Ючъ-Бунаръ)
      б) клон от хотел Панах ... до моста на Перловската река (т-р София)
   Това означава, че тези два клона се обединяват в една единствена линия и това става между 1901 и 1910г., като нищо чудно да е така още от 1901г. Това е бъдещият номер 3.

- по линията "Княгиня Мария-Луиза" трамваят тръгва от пл. Св. Краль ... и спира при казармите на пехотните полкове (сега градинката пред НДК)
*** В официалните текстове, маршрутът през 1901 е даден като клон Минерална баня ... Пехотните казарми. Това е бъдещият номер 2.

- по линията "София - Княжево", тръгва от пл. Св. Краль ... до Княжево.
*** В официалните текстове, маршрутът през 1901 е даден като линия хотел България ... с. Княжво. Това е бъдещият номер 5.
   
Т.е., единствената минимална разлика е в началната точка, която първоначално не е пл. Св. Неделя, но самите отсечки не са съществено по-различни през 1910, сравнени с 1901.
Допълнителна тежест на тази тема дават снимките от въпросния период. Вижда се, че трамваите нямат номер, а само "маршрутна табела".

Ще се постарая да продлъжа работата по тази тема, за да излезе истината наяве :)

... следва продължение.
« Last Edit: 20.10.2017, 15:53:33 by mlk »

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1500
    • View Profile
А защо времево ограничаваш периода до 1957 г.?

Offline qwerty95

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 878
    • View Profile
    • Email
Енда корекция: ...."че през 2006 е построена линията по Шипка и Оборище." Предполагам 1906г.
И тази линия 4 не е ли започвала от пл. Македония (с S-ка) до Военното училище?

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2701
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
2006 -> 1906 коригирано, мерси!

До 1957, защото между 1957 и 2017 нещата са доста ясни.

За пл. Македония - нещата не са еднозначни. Горе съм цитирал единия от източниците, но при него линиите са дадени като клонове, т.е. не е сигурно, че в действителност са били така нещата. В другия източник са две линии до Орлов мост, но пък там княжевската линия стига до Дондуков, което се потвърждава от една снимка.

При всички положения, най-ранните снимки с номер на линия са от 20-те години. Най-ранната карта, на която има отбелязани номера е от 1928г. (засега).

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2701
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
В книгата от 1930-та година имаме дори разпределението по коли (+ дължина на курса), което дава по-голяма достоверност на маршрутите. Номерата на линиите ги пропускам умишлено, но цитирам имената им, които съвпадат с табелките, които се виждат по снимките от този период.

 6 / 40 = Гарата-Игнатиевъ    (по други данни 4 / 48, през 15 минути)
 2 / 24 = Витошка                 (по други данни 2 / 24, през 15 минути)
 5 / 40 = Пиротъ-Подуене      (по други данни 4 / 48, през 15 минути)
 2 / 30 = Алабинска              (по други данни 2 / 24, през 15 минути, пета позиция в списъка)
 3 / 24 = Царь-Освободитель (по други данни 2 / 24, през 15 минути, четвърта позиция в списъка)
 6 / 90 = Княжево                 (по други данни 3 / 78, през 30 минути)

Смятам, че е нормално да са дадени и с номера, понеже през 1930 линиите вече си имат номера. Даже е ясно откога:
С премахването на секторната система през 1927г. ... номерирането на трамвайните линии с два номера се явяваше много неудобно ... това наложи от 1.10.1928г. да се въведе сегашната номерация на колите, която номерация остана и до днес.

Въпросната номерация е:
коли / курс = интервал : линия-маршрут
================================
 7 / 52 =  7 : 1-Гарата-Семинарията
 6 / 52 =  8 : 2-Гарата-Лозенец
10 / 60 =  6 : 3-Св.Троица-Подуене
 4 / 40 = 10 : 4-Св.Неделя-Борисова Градина
 8 / 64 =  8 : 5-Св.Неделя-Княжево
 4 / 32 =  8 : 5а-Св.Неделя-Кр.Село
 8 / 76 =  9 : 6-Надежда-Иван Вазов
 5 / 50 = 10 : 7-Св.Неделя-З.Фабрика
 1 / 24 = 24 : 8-Павлово-Бояна
 7 / 63 =  9 : 9-Орландовци-В.Училище
 3 / 24 =  8 : 10-Св.Неделя-Булина Ливада
« Last Edit: 19.08.2017, 03:03:35 by mlk »

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2701
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
И така, готов съм с предфиналната версия на първа част от историята, в която линиите са обозначени с имена, а не с номера. Очаквам коментари и корекции, ако има такива:

досие на линия Гарата-Игнатиевъ
=============================
1.1.1901г. от Гарата по Кн.М.Луиза-Търговска-Александър I-Граф Игнатиев до бул. Фердинанд.
към 1901г. по линията се движат 6 коли през 8 минути (източник 2: 6 коли през 6-7 минути, източник 3: 4 коли през 15 минути)
1906г.      от Гарата по Кн.М.Луиза-Дондуков-Търговска-Александър I-Граф Игнатиев до бул. Фердинанд.
към 1916г. по линията се движат 5 коли през 9-10 минути

през 1924г., при преминаване към секторна система, приемник на линията е 2-7 Гарата-Игрище.
по сегашната номерация, приемник на тази линия е 1.

досие на линия Витошка
=============================
15.1.1901г. от Лъвов мост по Кн.М.Луиза-Витошка-П.Евтимий до ул.А.Кънчев (пехотни казарми).
към 1901г. по линията се движат 2 коли през 12 минути (източник 2: 2 коли през 12 минути, източник 3: 2 коли през 15 минути)
1908г. (възможно е и да е от Лъвов мост чак до 1912г.) от пл.Св.Неделя по Витошка-П.Евтимий до ул.А.Кънчев (пехотни казарми).
1912г. (по други данни - 1913г.) от пл.Св.Неделя по Витошка-П.Евтимий-ул.А.Кънчев до Перловска река.
към 1916г. по линията се движат 2 коли през 16 минути
1917г. от пл.Св.Неделя по Витошка-П.Евтимий-ул.А.Кънчев-бул.Черни връх до Арсенала.

през 1924г., при преминаване към секторна система, приемник на линията е 6-6 Арсенала-Св.Неделя.
по сегашната номерация, приемник на тази линия е 2.

досие на линия Пиротъ-Подуене
=============================
15.1.1901г.   от ул.Брегалница по Пиротска-Търговска-Дондуков-Фердинанд-Регенстска до моста на Перловска река.
към 1901г. по линията се движат 6 коли през 8 минути (източник 2: 5 коли през 8 минути, източник 3: 4 коли през 15 минути)
1906г.   от ул.Брегалница по Пиротска-Кн.М.Луиза-Дондуков-Фердинанд-Регенстска до моста на Перловска река.         
преди 1916г. (кога точно??)   от ул.Одрин по Пиротска-Кн.М.Луиза-Дондуков-Фердинанд-Регенстска до моста на Перловска река.)
към 1916г. по линията се движат 6 коли през 10-11 минути
1922г.   от ул.Ибър по Пиротска-Кн.М.Луиза-Дондуков-Фердинанд-Регенстска до моста на Перловска река.
1923г.   от бул.Габрово по Пиротска-Кн.М.Луиза-Дондуков-Фердинанд-Регенстска до моста на Перловска река.

през 1924г., при преминаване към секторна система, приемник на линията е 3-10 Пирот-Подуене.
по сегашната номерация, приемник на тази линия е 3.

досие на линия Алабинска
=============================
15.1.1901г.   от бул.Фердинанд по Алабин-Левски-Цар Освободител до Орлов мост.
към 1901г. по линията се движат 2 коли през 12 минути (източник 2: 2 коли през 15 минути, източник 3: 2 коли през 15 минути)
1906г. - закрита като нерентабилна (релсите вероятно са ползвани за удължаването към Военно у-ще)

досие на линия Царь-Освободитель (на по-късен етап - линия Военно Училище)
=============================
15.1.1901г.   от ул.Кн.М.Луиза по Търговска-Цар Освободител до Орлов мост.
към 1901г. по линията се движат 2 коли през 12 минути (източник 2: 3 коли през 8 минути, източник 3: 2 коли през 15 минути)
1906г.       от Св.Неделя по Дондуков-Търговска-Цар Освободител-Сан Стефано-Шипка до Военно у-ще.
към 1916г. по линията се движат 2 коли през 16 минути
1924г.       от Св.Неделя по Дондуков-Търговска-Цар Освободител-Хр.Ботев-Шипка до Военно у-ще.

през 1924г., при преминаване към секторна система, приемник на линията е 9-9 В.Училище-Св.Неделя)
по сегашната номерация, приемник на тази линия е 9.

досие на линия Княжевска
=============================
1.4.1901г. от ул.Търговска по Дондуков-Кн.М.Луиза-Алабин-Македония до Княжево
към 1901г. по линията се движат 6 коли през 13 минути (източник 2: 6 коли през 15 минути, източник 3: 3 коли през 30 минути)
около 1906 (идва от Княжево по Фердинанд и Кн.Клементина) от пл.Св.Неделя по Кн.М.Луиза-Алабин-Македония до Княжево
към 1916г. по линията се движат 5 коли през 14-15 минути

през 1924г., при преминаване към секторна система, приемник на линията е 5-5 София-Княжево)
по сегашната номерация, приемник на тази линия е 5.

досие на линия Гробища
=============================
1908г.      от Св.Неделя по Кн.М.Луиза-Козлодуй до ул.Дунав
към 1916г. по линията се движат 2 коли през 12 минути

през 1924г., при преминаване към секторна система, приемник на линията е 1-1 Гробища)
по сегашната номерация, приемник на тази линия е 9.


Следващият материал ще бъде за годините между въвеждането на секторната система (1924г.) до 1.10.1928г., когато е приета сегашната номерация
« Last Edit: 21.08.2017, 01:19:11 by mlk »

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2701
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Секторната система е въведена през 1924г.
1-1   Св.Неделя   Гробища
2-2   Св.Неделя   Гарата
3-3   Св.Неделя   Пирот
4   (--- запазено Св.Неделя  Булина ливада ---)
5-5   Св.Неделя   Княжево
6-6   Св.Неделя   Арсенала
7-7   Св.Неделя   Игрище
8   (--- запазено Св.Неделя  Орлов мост ---)
9-9   Св.Неделя   В.Училище
10-10   Св.Неделя   Подуяне
2-7   Гарата   Игрище
3-10   Пирот   Подуяне
2-10   Гарата   Подуяне
3-7   Пирот   Игрище

От горните линии закриват 2-10 и 3-7, като помощни се ползват 2,3,7,10 и официално остават 1,5,6,9,2-7 и 3-10.

През 1925г. се открива линия 3-3а - Св.Неделя - Зах. Фабрика.
От ноември 1926г. се движи трамвайчето до Бояна.
От май 1927г. 6-6 става 2-6 Гарата-Арсенала.
От септември 1927г. 1-1 се обединява с 9-9 и става 1-9 В.Училище-Гробища.
От декември 1927г. е открита линия 4-8 Булина ливада-Борисова градина.
От юни 1928г. е открита и линия 4-10 Булина ливада-Подуене.
От септември 1928г. е открита линия Св.Неделя-Ив.Вазов.

От 1.10.1928г., за да се избегне объркването при номерата на линиите, се пристъпва към нова номерация, която е в сила вече почти 90 години.

Маршрути към 1.1.1929г.:
2-7 Гарата-Игрище става линия 1 със 7 коли през 8 минути. (Заб. от 21 октомври 1928г. линията е вече до пл.Руен / Журналист)
2-6 (класическата) Гарата-Арсенала става линия 2 със 6 коли през 9 минути.
3-10 Пирот-Подуяне става линия 3 с 10 коли през 7 минути.
4-8 Булина ливада-Борисова градина става линия 4 с 4 коли през 13 минути. (Заб. от 3 октомври 1928г. до ул.Св.Тертер)
5-5 София-Княжево ... си остава 5 с 10 коли през 6-7 минути.
2-6 (прясно разширените части) става линия 6 (Иван Вазов-Надежда) с 4 коли през 13 минути. Заб. от 1 до 20 октомври е Св.Неделя-Ив.Вазов.
3-3а Св.Неделя - Зах. Фабрика става линия 7 с 3 коли през 20 минути.
Трамваят за Бояна става линия 8 с 1 кола през 15 минути.
1-9 В.Училище-Гробища става линия 9 с 5 коли през 14 минути.
4-10 Булина ливада-Подуене става линия 10 с 2 коли през 33 минути.
« Last Edit: 21.08.2017, 02:03:54 by mlk »

Offline qwerty95

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 878
    • View Profile
    • Email
Преклон пред труда и доставената информация! Тия неща живо ме интересуват!  :fan:

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5204
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
1924г.       от Св.Неделя по Дондуков-Търговска-Цар Освободител-Хр.Ботев-Шипка до Военно у-ще.

Този маршрут не го разбрах. Иначе браво! Интересна информация си систематизирал.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 13355
    • View Profile
    • Email
По онова време Ботев е целият Първи ринг без Сливница. Преди ПСВ това е Фердинанд. Всъщност Фердинанд е бил изцяло рингов през гарата и е включвал така необходимата и сега отсечка Централна-Сточна гара. След като омразата към Фердинанд поотшумява, през 30-те отново е възстановен бул.Фердинанд точно в границите на това, което после става Толбухин и В.Левски
« Last Edit: 20.08.2017, 15:00:42 by blagun »

Offline fafan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1601
    • View Profile
    • Email
Цялата информация е много ценна и авторът заслужава похвала за труда  :fan:

Предлагам да систематизираме обаче цялата информация и визуално във формата на анимиран gif по подобие на този който някой е направил за трамвайната мрежа през годните в Будапеща за Википедиа, това ще помогне още по-добре да си представим историческото развитие.

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2701
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Благодарение на няколко архивни документа, историята бе актуализирана и допълнена. Сложил съм нова информация и за секторната номерация.

Малко бонус информация - след 21 часа линиите са били през 30 минути, като са тръгвали заедно във всички посоки от пл. Св. Неделя и пътниците са били много доволни от това. Т.е. ранна форма на нощен транспорт.
И още - вечер се е плащала двойна цена за билет, а който е бил с карта - плаща едно допълнително билетче.

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2701
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Все още има няколко неизяснени неща, затова, някой ако е срещал нещо смислено по въпроса, може да драсне един ред.
1. Трамваят за княжево е описан в повечето материали като "от Дондуков при пресечката с ул. Търговска, пл. Св. Неделя, Витошка, Алабин и към Р. Паметник". Мистериите са 2:
 - на всички карти (поне 1907 нататък, по-ранни няма), трамваите от Княжево завиват по Ботев, Стамболийски, Св. Неделя и обратно по Витошка, Алабин и т.н. Такава промяна не е описана в нито един от материалите, т.е. или е изпусната, или евентуално трасето си е било такова от началото, или е свързано с другата странност, а тя е:
 - според всички материали, през 1906 махат линията по ул. Търговска от банята до Дондуков и ползват релсите за "Св.Неделя по Дондуков до Търговска". Това е странно, защото въпросната линия уж се води, че я има още от 1901г., именно за княжевската линия. Разбира се, може и да визират удвоявване, но обикновено пише, че е такова.
2. Трамваят по Пиротска навсякъде е обявен, че стига до ул. Брегалница. И изведнъж, през 1922г., вместо както си е до ул. Одрин, трамваят се удължава до Дим. Петков. А кога е бил удължен до Одрин не се споменава никъде. На картите до 1910 е показана действително до Брегалница, но изведнъж 1917 е до Ордин (даже до Сливница, ама те са 30 метра разлика и влиза в допустимото картографско отклонение)

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1500
    • View Profile
При всички положения, най-ранните снимки с номер на линия са от 20-те години. Най-ранната карта, на която има отбелязани номера е от 1928г. (засега).
В STARA-SOFIA има публикувана снимка от албум с фотографии на Димитър Карастоянов, заснети през 1912 година. На една от фотографиите се вижда трамвай от първата доставка с едноцифрен инвентарен номер, който има едновременно табела с номер на линията (в случая номер 1) и описание на маршрута както е било първоначално.




1. Трамваят за княжево е описан в повечето материали като "от Дондуков при пресечката с ул. Търговска, пл. Св. Неделя, Витошка, Алабин и към Р. Паметник"...
- на всички карти (поне 1907 нататък, по-ранни няма), трамваите от Княжево завиват по Ботев, Стамболийски, Св. Неделя и обратно по Витошка, Алабин и т.н. Такава промяна не е описана в нито един от материалите, т.е. или е изпусната, или евентуално трасето си е било такова от началото
На снимка в STARA-SOFIA се вижда трамвай от първата доставка с инвентарен номер 19 по Княжевската линия. Снимката пише, че е от пресечката на Дондуков с Търговска и е от началото на века.
« Last Edit: 01.09.2017, 11:29:42 by Metan »

Offline qwerty95

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 878
    • View Profile
    • Email
Може би числата са били там при вноса на трамваите от времето когато са ги произвеждали или където са пътували преди да дойдат в България и просто не са искали да ги махат.

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2701
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Като гледам удвоените релси на снимката с единицата, леко се съмнявам, че е от толкова рано (1912)

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1500
    • View Profile
Като гледам удвоените релси на снимката с единицата, леко се съмнявам, че е от толкова рано (1912)
През 1919 г. вдигат още един етаж на банката на снимката. Поне 1 година преди това започва подготовката и строежа, значи ако не вярваш на автора (а няма съмнение да не му се вярва), при всички положения снимката е най-късно от 1917 г.

Може би числата са били там при вноса на трамваите от времето когато са ги произвеждали или където са пътували преди да дойдат в България и просто не са искали да ги махат.
Няма такава практика. Всички трамваи от първата партида първоначално са само с табела за линията без число. В момента се опитвам да систематизирам трамваите от първата доставка и когато съм готов, ще пусна снимки.

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2701
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Интересно, че показаната от теб мотриса номер 19 на снимката от същия албум е вече с номерче:

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2701
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
За късмет намерих снимка от абсолютно същото място пред банката. Тази снимка е от около 1905-06, когато релсите по Гурко все още не са демонтирани и генерално е друга схемата там:

Номер няма, разбира се.

А отностно снимките от 1912 - това, което е обявено на сайта е следното:
Quote
Ще ознаменуваме началото на новата година с едни от най-популярните изгледи на София от първите десетилетия на 20 век. Те са дело на именития фотограф Димитър Карастоянов и са включени през 1912 година в луксозен рекламен албум на осигурителното дружество "Балкан". Днешната находка е (за наше съжаление) съкратено сувенирно издание на този албум и съдържа 20 фотографии, които ще представим в няколко поредни публикации.
Т.е. това е друго издание от по-късно. Не казвам, че снимките са от по-късно, но трябва да се внимава. Карастоянов е починал през 1919, така че може и още да е щракал след 1912.

P.S. Малка подробност е и че албумът му от 1912 е издаден тогава, но самите снимки са снимани в годините преди това, а не точно през 1912г. Личи си, защото на повечето с трамваи, номера няма.

P.P.S. Още една от 1910, пак там:


P.P.P.S. Тук пък твърдят, че показват всички снимки от въпросния албум от 1912 и точно тези двете с номерата на линиите ги няма:
http://retro.bg/minalo/spomen-ot-strongsofiyastrong-unikalni-strongsnimkistrong-ot-1912-g_4991.html
« Last Edit: 01.09.2017, 18:13:20 by mlk »

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1500
    • View Profile
Две неща са безспорни - първоначално трамвайните маршрути не са имали номера, а само надписи и това е продължило най-късно до 1917 г. (пряко сили до 1918 г.).
Оттук започват и загадките - някъде най-късно през 1917-1918 г. номера на линията започват да се изобразява върху кръгла табела по средата в най-горната предна и задна част на трамваите (както е на възстановения 35). По-късно номера на линията вече се пише върху кубчета в двата края на предницата и задницата на трамваите, а между тях има маршрут (както е на възстановените 92 и 553). Кога става преминаването от кръгли към кубични номера на линиите?