Author Topic: Нова интерпретация на историята на транспортната мрежа (1901-1957)  (Read 9051 times)

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1500
    • View Profile
Сдобих се с препечатка на пълния албум "Sofia - 1912" на Димитър Карастоянов. Албумът започва с долната снимка

и текст под нея: "Застрахователно дружество "Балкан", спонсор на албума. Поглед откъм площад "Александър І"".

Деветата снимка е долната

със следния текст: "Българската народна банка"

С това слагам точка на спора дали е имало Линия 1 през 1912 г. или се е появила по-нататък във времето. Изписването на линията в кръгче може и да е експериментално, защото не се среща за други линии (поне засега) в този ранен период.

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2701
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Експлоатационно, Гарата-Игнатиевъ винаги се е водела линия 1 и сега въпросът е, дали и другите линии са били снабдени с номерца тогава, защото действително има само 2-3-4 снимки с единица, а останалите от този период си нямат номер изобщо.

Offline mlk

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2701
    • ICQ Messenger - 110536592
    • View Profile
    • Email
Можеш ли да бъдеш по-конкретен (или материалите са тайна)? Интересуват ме долните два цитата.
Примерно тук го има: http://stara-sofia.blogspot.co.at/2014/05/1939.html

Quote
През същата 1906 г. е построен клонът от Прошековата фабрика по ул. „Шипка" до Военното училище, но през 1924 год. нейната част между Прошековата фабрика и ул. „Шипка" е била премахната и е била поставена край сградата на Народното събрание, а през 1927 год. частта между тая сграда и ул. „Шипка" е премахната и е била преместена между ул. „Шипка" и паметника на Левски.

Разбира се, тази информация я има и в другите книги от онова време.
Примерно в "Тридесеть години трамваи въ София" го има. Там текстът е "Презъ 1924г., при кмета П.Паскалевъ, е построена трамвайната линия по ул.Шипка - отъ Народното събрание до ул. С. Стефано, а снета линията отъ последната улица и тази по Царь Освободитель - отъ Орловия мостъ до Народното събрание."

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1500
    • View Profile
Излиза, че между 1924 и 1927 линията Царь-Освободитель минава от Освободител покрай Народното събрание и по Шипка до Перловската река. След 1927 по Освободител минава линията на 4 до Орлов мост и по Иван Асен до кръстовището с настоящата Алея Яворов (а тогава спирка "Борисова градина"), а 9 минава по Дондуков и покрай пам. Левски и Шипка до Перловската река (Военното Училище). Никога не е имало трамвайно трасе с ляв завой от Освободител по Ботев (настоящ В. Левски) и оттам десен по Шипка. Това трябва да се коригира в текста от първата страница.
Картите по онова време са имали някои неточности и не биха могли да се използват на 100% за достоверен източник на информация. Например картата, която се тиражира че е от 1927 (http://kodeks.uni-bamberg.de/Bulgaria/media/SofijaMap1927XL.jpg), показва грешното трасе на тази линия по Ботев. В друга карта към немски пътеводител, която пише че е от 1920 (http://stara-sofia.com/map1920.jpg), линията Царь-Освободитель е дадена да минава по Кракра, а не по Сан Стефано (което със сигурност е грешка на картата). Там има и други неточности с трамвайните трасета, например трамвай по Патриарх Евтимий от Попа до Пехотните казарми. Линията Пиротъ-Подуене е дадена да подминава Перловската река и да стига след Черковна (това го има и на други карти).

Ето и една снимка от периода след 1927 г. Вижда се линията от паметника на Васил Левски към Шипка
« Last Edit: 10.09.2017, 11:09:21 by Metan »

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1500
    • View Profile
Ситуацията в самия край на 20-те или началото на 30-те.

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1500
    • View Profile
Започвам една доста дълга поредица постове. Използвам темата на MLK, защото тук дискусията би станала по-интересна и темата е свързана повече с интерпретирането на трамвайната история в нейния най-ранен период, отколкото със самите трамваи (макар че те са основно засегнати). Опитах се да систематизирам доколкото мога предисторията на това, с което MLK е започнал. През 1897 г. София решава да отдаде на концесия правото на строеж и експлоатация на електроснабдяването на града и трамвайната мрежа. Провеждат се два търга и типично по нашенски накрая печели трети човек, французин, който от своя страна продава на две други фирми правото да строят. Френска фирма изгражда електрическата мрежа в града, а белгийското дружество "Trams Electriques" S.A. се занимава с трамваите. Трамвайното движение е открито на 1 януари 1901 г., а линията до Княжево влиза в експлоатация от 1 април 1901 г.
Оттук започват интересните неща. Никъде не намерих информация кой се води производител на първите софийски трамваи и какъв модел са били. Електрическата част е произведена от Brown, Boveri & Cie (BBC), но кой е произвеждал каросериите? Съобщава се, че някои от трамваите са били експлоатирани преди това в Белгия, но не намерих нито в кой град (вероятно Брюксел), нито някакви снимки за периода преди София. Повечето източници твърдят, че първоначално трамваите са били 25 броя с 10 ремаркета (вагона). Това са може би най-сниманите трамваи. Има ги на множество картички от началото на века. Нито един друг тип трамваи не е сниман в своята цялост след това. Успях да намеря снимки на всички представители на модела. Оказа се, че не са били 25 броя, ами 26 и инвентарните номера започват от 1 до 26. Ремаркетата са били с номера от 50-та серия, но не знам от кой номер са започвали, защото досега съм установил със сигурност само две ремаркета - 52 и 54. Както се установи по-рано, маршрутите не са имали номера, ами са се изписвали отпред и отзад. Градските маршрути са били изписвани на черен фон с бели букви. Това са "ГАРАТА-ИГНАТИЕВЪ", "Кн. МАРИЯ ЛУИЗА" и "Царь Освободитель". Маршрутите, които са излизали извън очертанията на града и са обслужвали селата, са били изписвани на бял фон с черни букви. Това са "ПИРОТЪ-ПОДУЕНЕ" и "КНЯЖЕВСКАТА-ЛИНИЯ". Отварям скоба за трамвая до Бояна - първоначално това е била линия, която е обслужвала само села, защото по време на откриването й Павлово (Красно село) и Бояна са били села (имали сме междуселски трамвай). По някое време около 1912 г. Линия "ГАРАТА-ИГНАТИЕВЪ" се сдобива с номер 1 на черен фон в кръг върху покрива на трамвая в предната и задната част. Надписите на другите линии също търпят промени. КНЯЖЕВСКАТА-ЛИНИЯ" започва да се изписва първо "КНЯЖЕВСКАТА линия", след това стилизиран надпис на горния ред "КНЯЖЕВСКАТА" и под нея "линия", докато накрая остава само надпис "КНЯЖЕВО". Издирването на снимки на всички представители на модела отне много време. Най-труден за намиране беше 1. Бях го виждал само на запис във филмчето "5 минути София - трамваите на София", но не бях сигурен дали не е колаж. Имаше и една неясна снимка, на която не се виждаше добре номера дали е 1 или не е. Едва наскоро попаднах на снимка с добро качество, на която се виждаше ясно номера. Друга снимка, която е много ценна за историята на софийските трамваи, е снимката на откриването на първата линия с инвентарен номер 13 на нея. Оказа се, че я има в много лошо качество и в ниска резолюция.
Представям ви участниците.

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1500
    • View Profile
1

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1500
    • View Profile
2
« Last Edit: 25.09.2017, 16:30:17 by Metan »

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1500
    • View Profile
3

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1500
    • View Profile
4

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1500
    • View Profile
5

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1500
    • View Profile
6

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1500
    • View Profile
7

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1500
    • View Profile
8
« Last Edit: 25.09.2017, 16:25:08 by Metan »

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1500
    • View Profile
9

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1500
    • View Profile
10

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1500
    • View Profile
11

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1500
    • View Profile
12

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1500
    • View Profile
13

Offline Metan

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1500
    • View Profile
14