Author Topic: Витоша  (Read 385075 times)

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16664
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #900 on: 02.04.2021, 15:23:55 »
Добиране до Конярника със собствена ски екипировка е загубена кауза. Даже и да допълзиш с кола до Кумата (а дотам не могат да паркират повече от 5-6 коли), нагоре си е хамалогия. Очевидно е, че екотерористите няма да позволят някакви свързващи лифтове дотам, било от Златните, било от Копитото. Изобщо българските планини са единствени, в които на лифтовете се гледа с по-лошо око, отколкото на автомобилите и автобусите.
Единствен потенциал може да има като писта за ски-училища, които ползват екипировка на място. Но това може да се случва и се случва на Ветровала, която е далеч по-достъпна. Само влекът там трябва да се модернизира - паничките са отживелица.

Online fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7755
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #901 on: 02.04.2021, 18:07:38 »
За влекът на Конярника може да се добави и интересният факт, че е строен от тогавашния СК "Градски транспорт", а не от Балкантурист. Ако има някой от системата от тогава може и да знае как и защо са одобрени пари за това безумие да се построи влек и чайна по средата на нищото без никакъв достъп. Парите сигурно хич не са били малко, личи си че е строено със замах. Някой конгрес или петилетка ли е бил поводът?

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15708
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #902 on: 02.04.2021, 20:32:36 »
Защото до неотдавна, 90-те до към ранните 2000 години ски-те и обувките не се мъкнеха от вкъщи а се взимаха от ски-гардероби. И обичайното си беше да тръгжнеш от вкъщи с ръцете в джобовете, горе да си вземеш ски под наем и да се пускаш.  Ако ходиш на Конярника една нищо и никаква приятна разходка от последната спирка на 63 до там за 40-50 минути за загрявка.

По някое време почна да отминава модата на ски-гардеробите, явно много са надули цените и хората  започнаха да си купуват ски, най-често втора употреба от пазара при стадиона. Спомням си че и  аз тогава така направих, ски и обувки от пазара на Стадиона към 2002-ра-2003-та година. Около мен повечето горе-долу също по това време си накупиха ски и обувки оттам и спряха да взимат под наем.

Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6245
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #903 on: 02.04.2021, 21:08:16 »
Сам си си отговорил защо беше така. Чичо ти Благо разказа колко е струвала навремето екипировката - няколко заплати на висшист. Сега на стадиона има всичко на добри цени....
По рейс и по жена не се тича!

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16664
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #904 on: 03.04.2021, 11:36:18 »
За влекът на Конярника може да се добави и интересният факт, че е строен от тогавашния СК "Градски транспорт", а не от Балкантурист. Ако има някой от системата от тогава може и да знае как и защо са одобрени пари за това безумие да се построи влек и чайна по средата на нищото без никакъв достъп. Парите сигурно хич не са били малко, личи си че е строено със замах. Някой конгрес или петилетка ли е бил поводът?
Ами не! За универсиадата направиха Симеоновски лифт и Лалетата. По кандидатурата за зимна олимпиада силите стигнаха за Зимния дворец, после избухнаха промените и кандидатурата се провали два пъти. Олимпийски обекти се предвиждаха над Бояна, Конярникът е твърде далеч от изискванията за майсторски ски (алпийските дисциплини трябваше да са на Боровец).
Не знам за по-мащабен проект за свързване на Конярника. От картата се вижда, че Копитото, Момина скала, районът Боерица/Планинарска песен и Конярникът са на една линия, но у нас лифт е мръсна дума. Нали можело да се направи нов само във фундаментите на съществуващ? Така че път и голям паркинг на Конярника е по-вероятен от лифт. Екологично, нали?
« Last Edit: 03.04.2021, 11:37:55 by blagun »

Online fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7755
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #905 on: 03.04.2021, 13:17:18 »
Конярника е строен лятото на 1983 г., затова и няма как да е бил планиран за зимната Универсиада. Иначе в района е планиран ски център с лифт от Златните мостове, който не се е случил заради промените, но има информация в различни източници от онова време за такива проекти. Обаче влековете на Ветровала се стопанисваха от Балкантурист, а този влек от Градски транспорт - София, заедно с влекчето и пистата на Бай Кръстьо. До колкото си спомням се късаха и други билетчета, които не важаха за Ветровала. Говоря за времето преди 1990 г. А коя година последно е работил? Аз след 1996 г. не съм го виждал да върти със скиори?
« Last Edit: 03.04.2021, 13:19:41 by fafan »

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6245
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #906 on: 21.12.2021, 22:45:22 »
Снегоход - линейка на ПКСС.
По рейс и по жена не се тича!

Online fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7755
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #907 on: 22.12.2021, 13:08:53 »
Новите цени на лифтовете са солени: 20 лева двупосочен за кабинката, 45 лева дневна карта, 40 лева нощно каране.

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18304
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Витоша
« Reply #908 on: 24.12.2021, 15:28:40 »
Цената на тока в момента е нещо ужасно и е съществен фактор сам по себе си... Казвам го най-обективно, по никакъв начин не искам да оправдавам цеко и сие нагли типове...

Online fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7755
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #909 on: 24.12.2021, 17:21:44 »
Цената на тока в момента е нещо ужасно и е съществен фактор сам по себе си... Казвам го най-обективно, по никакъв начин не искам да оправдавам цеко и сие нагли типове...

Разходите за ток обаче са само 15 - 20%. Някъде бях намерил разбор на разходите в средноголям курорт в Швейцария и процентуално разпределението определено ме изненада - но там най-големи пера бяха заплати, осигуряване на трасетата и капиталови разходи за инвестиции и обновяване на лифтовете - нещо което на Витоша не се е случвало от десетилетия.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16664
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #910 on: 24.12.2021, 19:39:46 »
То от електромотор до електромотор има разлика в консумацията. Надали нашият лифт на 40 години е икономичен колкото швейцарските си братя.

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5905
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Витоша
« Reply #911 on: 24.12.2021, 20:03:24 »
Електромоторът е еднакво икономичен и нов, и на 40 години и по правило има КПД над 90%.
Разлика може теоретично да има от увеличено съпротивление на ролките, вследствие лоша поддръжка, но това не е пряка функция от възрастта. Високите цени на тока обаче в много случаи се използват спекулативно, дори да са несъществена част от разхода. При празен лифт особено, консумацията не е кой знае каква... даже когато лифтът е пълен със слизащи, работи в генераторен режим и не консумира, а произвежда и отдава ток в мрежата.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15708
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #912 on: 24.12.2021, 20:31:43 »
Цената на тока в момента е нещо ужасно и е съществен фактор сам по себе си... Казвам го най-обективно, по никакъв начин не искам да оправдавам цеко и сие нагли типове...

изненада - но там най-големи пера бяха заплати

Ами естествено, хората работят за пари. СРЗ у нас е чисто малко над 1000 лева, там е 5-6 пъти по-висока. И тук ако дават такива заплати най-високите разходи ще са за заплати.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Online fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7755
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #913 on: 25.12.2021, 17:41:18 »
Ами естествено, хората работят за пари. СРЗ у нас е чисто малко над 1000 лева, там е 5-6 пъти по-висока. И тук ако дават такива заплати най-високите разходи ще са за заплати.

Лифтаджиите не взимат 1000 лева, лятото като имаше стачка заради забавени заплати стана ясно колко им плащат - по около 800 лева.

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5103
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Re: Витоша
« Reply #914 on: 08.01.2022, 22:00:33 »
Миналата седмица ходихме 4-ма човека от “Алеко” до Черни връх и за кабината дадохме общо 80 лева плюс 7 лева паркинг. Да бяхме отишли с колата (245 коня бензинов автоматик), щеше да ни стъпи 15 лева общо. Как да слязат хората от колите?!
« Last Edit: 10.01.2022, 11:27:51 by Kaiser Kar »
Висенето по кабините вреди сериозно на Вас и на другите около Вас.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16664
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #915 on: 16.01.2022, 00:11:40 »
Да документираме поредния камък в блатото "Витошки лифтове "
https://www.mediapool.bg/sofiya-i-vitosha-ski-s-dogovorka-za-vazstanovyavane-na-dragalevskiya-lift-do-bai-krastyo-news331062.html

Online fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7755
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #916 on: 17.01.2022, 12:52:39 »
Да документираме поредния камък в блатото "Витошки лифтове "
https://www.mediapool.bg/sofiya-i-vitosha-ski-s-dogovorka-za-vazstanovyavane-na-dragalevskiya-lift-do-bai-krastyo-news331062.html

Това ми намирисва на поредния кьорфишек - хем ще го възстановяват, но само до Бай Кръстьо, но щели да монтират само половината седалки?!?

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16664
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #917 on: 17.01.2022, 16:08:06 »
Ами то не е много удачна половинчатата работа. От Драгалевци до Бай Кръстьо - четворка, нагоре - двойка. А самото място е тясно - има единствено капанче. Оттам тръгва само една пътека  - през морените към Кикиш и Златните мостове,  която има небезопасно за деца пресичане на река и лавиноопасен през зимата участък.  Пътеката за Комините е за алпинисти и по-сериозни туристи.
Така че разредени седалки на четворката ще е по-добър вариант,  докато се намери решение за Бай Кръстьо  - Голи връх. Предполагам, че Витоша ски мрънкат за два стълба, за да стигне лифтът в близост до плаца на Алеко. Макар че седалковият лифт трябва да е предимно за пешеходци и велосипедисти, а кабинката  - за скиори и бордисти.  А Голи връх е идеално място за първите две групи - на по-лесния път за изкачване на Черни връх,  близо до пътеката през Платото.
« Last Edit: 17.01.2022, 16:11:59 by blagun »

Online fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7755
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #918 on: 17.01.2022, 16:43:41 »
Ами то не е много удачна половинчатата работа. От Драгалевци до Бай Кръстьо - четворка, нагоре - двойка. А самото място е тясно - има единствено капанче. Оттам тръгва само една пътека  - през морените към Кикиш и Златните мостове,  която има небезопасно за деца пресичане на река и лавиноопасен през зимата участък.  Пътеката за Комините е за алпинисти и по-сериозни туристи. Така че разредени седалки на четворката ще е по-добър вариант,  докато се намери решение за Бай Кръстьо  - Голи връх. Предполагам, че Витоша ски мрънкат за два стълба, за да стигне лифтът в близост до плаца на Алеко. Макар че седалковият лифт трябва да е предимно за пешеходци и велосипедисти, а кабинката  - за скиори и бордисти.  А Голи връх е идеално място за първите две групи - на по-лесния път за изкачване на Черни връх,  близо до пътеката през Платото.

Според мен са се осъзнали и са схванали че губят доста пари през лятото от липса на лифт за велосипедисти и затова са се засилили да го възстановяват, опитаха се едно лято да возят велосипеди по Лалето и явно планът е пропаднал с гръм и трясък, бая пари изгориха тогава, факт е че според статията и Копитото хич не искат да го пипат и продължават с протакането. А летният сезон на Витоша не е за подценяване, има доста повече клиенти от зимния, който е и много къс в сравнение с другите курорти. Така че най-вероятно не ги интересува нито какви капанчета има горе, нито какви пътеки - искат да направят лифт за велосипедисти, но тогава е по-удачно да пуснат и специални седалки с куки за колела.

Offline RADOCVET

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11554
    • View Profile
    • Сдружение ГТИ
    • Email
Re: Витоша
« Reply #919 on: 17.01.2022, 16:46:00 »
В делнични дни повечето слизащи от 66 на Морени тръгват към пътеката за Голи връх, а не към Алеко.
Иначе дори вчера при зимни условия горе на всеки курс на 66 имаше закачени велосипеди за автобусите.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!