Author Topic: Škoda 14/15Tr  (Read 308764 times)

Offline Tony

  • Moderator
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2876
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Форум за градски Транспорт Варна
Re: Škoda 14/15Tr
« Reply #680 on: 01.09.2010, 07:51:43 »
Обаче 276 и 002 много са го закъсали с боята, цялата каросерия с ръжди колкото си иска. На 002 дори му се е пробила ламарината отдолу, и стълбите на втора и трета врата са целите в мръсотия.
90% oт 14ките са в такова състояние. За бракуване - не се знае.
« Last Edit: 14.12.2010, 02:59:39 by west_1 »

RIP 8155 (1992-2019), 8157 (1990-2019)

Offline varnafan

  • Писател
  • **
  • Posts: 33
    • View Profile
    • Email
Re: Škoda 14/15Tr
« Reply #681 on: 01.09.2010, 21:51:03 »
Здравейте,
Случайно попаднах на този форум и с изненада разбирам, какъв интерес предизвиква темата у доста хора. Аз повече от десет години не съм се качвал на тролей, но през ученическите си години и аз бях много въодушевен по всичко свързано с градския транспорт на Варна. Така както вие и аз забелязвах непрекъснато всеки нов детайл и подробност възникнала по някоя от машините. Затова с интерес ще се върна във времето за да споделя част спомените ми, разказващи за историята на тролейбусния транспорт в нашия град.
Началото беше поставено на нова година – 1985 за 86. Първата редовна тролейбусна линия беше с маршрут Нептун – Младост - ТИС Север (по част от маршрута на сегашния 82). Линията беше една единствена. Табелите бяха дълги, правоъгълни, монтирани в специалните за целта прозорчета над панорамното стъкло отпред, над задното стъкло и отстрани преди третата врата. На тях имаше голяма буква Т и маршрута (ако не ме лъже паметта Възраждане-Младост-Център). Беше голяма атракция за варненци, дори първия ден в чест на новата придобивка, ни возеха безплатно. Тролеите тогава бяха чисто нови, миришеха на ново и обстановката в тях за времето си беше далеч по-приятна от тази в разнибитените икаруси и чавдари. Предупредителния зуммер за вратите беше придружен и със светлинен сигнал и звучеше доста по-приятно от дрънчащите звънци в икаруса. Интересно беше затварянето на вратите. Може би някои си ги спомнят. Двете крила се затваряха последователно през кратък интервал. Може би е било, като защита срещу притискане на някой познакъснял пътник. Шофьорите съобщаваха спирките. А самите спирки, в чест на новите тролеи (и само за тях) бяха оборудвани с подробни табели, монтирани на жълти триъгълни конзоли указващи имената на всички спирки, карта на маршрута и интервала на движение. Между другото изглеждаха доста добре и бяха далеч по-естетични от сегашните. Маршрута на първата линия беше къс и по-всичко личеше недовършен. Може би тогавашните управляващи са бързали да изпълнят плана за петилетката. Тролеите се движеха много бавно, откачането на токоприемниците беше нещо почти толкова обичайно, колкото да си перфорираш билетчето от 6ст. Целият маршрут нямаше никакви разклонения (и съответно стрелки). Единственият завой по трасето беше на Мебелна палата и заради калпавата контактна мрежа шофьорите го вземаха буквално с 2-3 км/ч.

Offline varnafan

  • Писател
  • **
  • Posts: 33
    • View Profile
    • Email
Re: Škoda 14/15Tr
« Reply #682 on: 01.09.2010, 21:51:55 »
В началото тролейбусно депо нямаше. Тролеите домуваха директно по булевард Г.Димитров и на обръщача на ТИС-Север. Тук е може би и мястото да отбележа, за тези които не познават Варна от онези години, че началото на тролейбусния транспорт създаде и голяма част от булевард “Сливница” (тогава Г.Димитров). В началото на 80-те години булеварда  беше обикновена улица и стигаше до сегашното начало на ул. Тролейна (там където сега има сложени перила). Ян Хуняди също беше малка двупосочна улица, стигаща до сегашната пароцентрала. По нея се движеха автобуси 22 и 41 и някъде където сега е входа на ТЕЦ-а беше спирка “Асфалтова база”. От там пътя завиваше наляво към Владиславово.
Долу-горе по това време, след построяването на Кайсиева градина в началото на 80-те, беше построен и булевард “Трети март”. Няколко месеца след пускането на първите тролеи, трасето беше удължено до Владиславово. Само, че стигаше само до спирка кап. Петко. Там тролеите обръщаха на обратния завой пред блок 308. Линиите станаха вече две: Т1 – Нептун-Възраждане и Т2: Нептун – Владиславово. По това време  цифрата 8 пред номера на маршрута я нямаше.

Offline varnafan

  • Писател
  • **
  • Posts: 33
    • View Profile
    • Email
Re: Škoda 14/15Tr
« Reply #683 on: 01.09.2010, 21:52:37 »
Последва довършване на маршрута в двете посоки – до обръщача във Владиславово и надолу до Ж.П. Гарата. За маршрута от Нептун до гарата се наложиха доста радикални промени на движението в центъра. Там, където сега е централната спирка пред пощата в посока кварталите, беше начална спирка на автобусите за Дружба и Зл. Пясъци. От страната на градска болница нямаше никакво движение, само паркирани линейки. А до това място от към ул. “Д-р Пискюлиев” се простираше т.нар. “Понеделничен  пазар”. По него време това беше централния пазар на Варна. С пускането на тролеите пазара беше почти закрит. За да преминат тролеите по ул. “Бачо Киро” към гарата, беше създадено и кръстовището със бул. “Хр.Ботев”. И това не беше всичко. Наложи се и орязването наполовина на двора на училище “Димчо Дебелянов”, за пробива на ул. “Бачо Киро”.Може би по-старите варненци си спомнят какво имаше на мястото на обръщача на 83. Сградичката в средата беше бензиностанция.
Така постепенно за последните 2-3 години от социалистическа България, във Варна (а и в други градове) тролейбусната мрежа се разширяваше в бързи темпове. Направи се отклонение към депото. Отклонението прерасна и в още една линия №3, която отмени автобусна линия 2, в частта си от центъра до Възраждане. Броя на маршрутите се увеличаваше и за да не настъпят обърквания с едноименните автобусни линии, пред номерата на тролеите се добави цифрата 8.

Offline varnafan

  • Писател
  • **
  • Posts: 33
    • View Profile
    • Email
Re: Škoda 14/15Tr
« Reply #684 on: 01.09.2010, 21:53:22 »
В края на осемдесетте години за кратко имахме 8 линии. Удължи се трасето във Владиславово, обслужващо спирките от най-отдалечените блокове 400. По него за кратко се движеше линия 81А. Но май-наистина за кратко. Изградиха се трасета до завод “Ч.Море” и до Корабостроителния завод (85, 87). По-нататък мрежата се разви до Почивка и накрая до Аспарухово. Първоначално линия 88 беше с маршрут Аспарухово – Центъра (началната спирка беше срещу училище Д. Дебелянов). Но това беше много за кратко и впоследствие линията я продължиха до маршрута на 83 до ТИС-Север.
Трасето до Почивка също си имаше своите интересни моменти. Явно управниците ни са имали доста разногласия, откъде точно да минава трасето и в крайна сметка се стигна до нелогичното решение тролея да минава по тихата по онова време уличка “Цар Асен”. Всъщност, може би това я е предопределило днес тя да се развие от второстепенна вътрешна уличка, до вече почти основна артерия. Въпреки многото отсечени дървета и отчаяни опити, улицата да се превърне в главна, тя си остана доста тясна за двупосочно движение на тролейбуси. Първоначално там се движеха две линии: 84 – от КЗ до Почивка (мисля, че беше само в пиковите часове) и 86 - от Ж.П. Гара до Почивка. В последствие остана само 86. Маршрута беше доста тежък за тролейбусите. Почти целия път по бул. “8-ми Приморски полк” и бул. “В. Левски” е осеян с дъги и поради това висока, дори прилична скорост трудно се постигаше. Като допълнение беше тясната отсечка по “Цар Асен” и особено кръстовището с бул. “Цар Освободител”. Може би и затова изключително рядко по тази линия се движеха съчленени тролейбуси. Да не говорим за отсечката от спирка “Средношколска” в Чайка до сп. “Почивка”. Многобройните завои на детелината под моста, бяха изпитание за крехката контактна мрежа, токоприемниците и шофьорите. Разстоянието между двете спирки се вземаше далеч по-бързо пеша, отколкото вътре в тролея. И поради факта, че района на спирка Почивка по онова време се ползваше само през светлата част (основно за гимназиите, нямаше никакви жилищни блокове), на обратния завой на спирка “Средношколска” направиха контактна мрежа без стрелки. Вечерните часове тролеите по линия 86 стигаха до там (табелата се обръщаше на 86 сп. Средношколска). Шофьорите ръчно преместваха прътовете на другата линия.

Сещам се и за още една подробност – спирка Оборище. Това беше спирка разположена до кръстовището до булевард (тогава беше улица) Пирин. По посока центъра тя беше буквално на 100м. преди кръстовището на Нептун, след което веднага следваше отново спирка. Затова тази спирка сравнително скоро я закриха. В посока кварталите се задържа малко по-дълго, но след време и нея я махнаха.
Сигурно и други интересни неща има за припомняне, но това е основното за което се сещам.
Пишете, ако имате интересни спомени и случки от “едно време”.
« Last Edit: 01.09.2010, 21:59:23 by Tony »

Offline BB

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 748
    • View Profile
Re: Škoda 14/15Tr
« Reply #685 on: 02.09.2010, 00:57:47 »
Браво интересни факти, наистина има и още много случки, които са интересни и не могат да се поместят всички тук, след Шкодите през 1988 идват ДАК- Чавдарите, които не доживяха 20 години и т.н. ... Не знам помниш ли и двете учебни шкоди 9Tr, докарани от София и Пловдив като подарък за обучаващите се? Въобще неща, за които може цяла книга да се издаде . :)
« Last Edit: 14.12.2010, 03:05:27 by west_1 »

Offline varnafan

  • Писател
  • **
  • Posts: 33
    • View Profile
    • Email
Re: Škoda 14/15Tr
« Reply #686 on: 02.09.2010, 09:52:12 »
Помня ги, разбира се!
На такъв екземпляр се качих миналата година в музея на градския транспорт в Прага. Много интересно място. Препоръчвам го на всеки, който има път нататък да го посети. Могат да се видят трамваи, тролеи и автобуси от началото на миналия век. За съжаление по нашите улици все още масово се движат някои от тамошните музейни експонати, като Икарус 280 например.
« Last Edit: 06.09.2010, 12:43:37 by varnafan »

Offline xentia

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 66
  • xentia in strange world
    • View Profile
    • Email
Re: Škoda 14/15Tr
« Reply #687 on: 17.09.2010, 20:05:10 »
Две снимки на тролеи във Bарна - кръстовището между Сливница и Патриарх Евтимий.
« Last Edit: 17.09.2010, 22:03:41 by Tony »
И галейки бетона нежно, като крило на птица - морето го разнищва, частица по частица...

Offline transtriumf

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5513
    • View Profile
Re: Škoda 14/15Tr
« Reply #688 on: 10.10.2010, 16:31:29 »
243 e нарязан. :(  Вчера и днес минавах покрай тролейбусното депо, но не го видях.
« Last Edit: 10.10.2010, 16:35:03 by transtriumf »

Човек не е ли засадил поне едно дърво и не се ли е возил на Икарус не е живял.

Offline BB

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 748
    • View Profile
Re: Škoda 14/15Tr
« Reply #689 on: 12.10.2010, 23:34:43 »
243 e нарязан. :(  Вчера и днес минавах покрай тролейбусното депо, но не го видях.
Не в грешка си  ,243 не е нарязан имам приятели ватмани дори и самият ватман на 243 и знам къде е .Вкаран е за ремонт в едно от халетата на депото,няма да го режат ще му се прави ОР. ;)
« Last Edit: 12.10.2010, 23:45:52 by BB »

Offline jonckheere

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 911
  • Батаклиев го заБатачи
    • View Profile
    • Email
Re: Škoda 14/15Tr
« Reply #690 on: 13.10.2010, 01:20:43 »
Но сигурно просто не може да се види отвънка.

Offline mediar

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1011
    • View Profile
    • Mediar's Site
Re: Škoda 14/15Tr
« Reply #691 on: 14.10.2010, 09:04:42 »
243 e нарязан. :(  Вчера и днес минавах покрай тролейбусното депо, но не го видях.
Не в грешка си  ,243 не е нарязан имам приятели ватмани дори и самият ватман на 243 и знам къде е .Вкаран е за ремонт в едно от халетата на депото,няма да го режат ще му се прави ОР. ;)


Дано се получи като 220.

Offline nasko84

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1112
    • View Profile
Re: Škoda 14/15Tr
« Reply #692 on: 20.10.2010, 12:01:10 »
Представят състоянието и перспективите пред „Градски транспорт”
Quote
Общинското дружество „Градски транспорт” свиква специална пресконференция

Преди няколко месеца „Градски транспорт” поиска около 500 хил. лева, за да купи нови или употребявани тролейбуси, да открие още тролейбусни линии, както и да обнови контактната мрежа. Съветниците от местния парламент обаче отказаха да отпуснат средствата с аргумента, че не са заложени пари в общинския бюджет за тази година.

Offline тролей №164 линия 2

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2478
  • Моят любим "Snacks" - тролей №164. R.I.P.
    • View Profile
    • Email
Re: Škoda 14/15Tr
« Reply #693 on: 20.10.2010, 16:12:38 »
До съветниците:
Quote
Общинското дружество „Градски транспорт” свиква специална пресконференция

Преди няколко месеца „Градски транспорт” поиска около 500 хил. лева, за да купи нови или употребявани тролейбуси, да открие още тролейбусни линии, както и да обнови контактната мрежа. Съветниците от местния парламент обаче отказаха да отпуснат средствата с аргумента, че не са заложени пари в общинския бюджет за тази година.
Ем тогаз дайте (заложете) пари в бюджета за догодина. Да видим колко и дали ще заложите...
« Last Edit: 20.10.2010, 16:27:31 by Tony »
Никога не шофирай по-бързо, отколкото може да лети твоят ангел-хранител!

Offline eugenio

  • Ограничени права
  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 453
  • DAC_1031
    • View Profile
« Last Edit: 20.10.2010, 21:18:51 by Tony »

Offline BB

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 748
    • View Profile
Re: Škoda 14/15Tr
« Reply #695 on: 21.10.2010, 00:45:12 »
Тъжно ,срамно и позорно за град като Варна ще е да започне да заменя тролейбусите си с автобуси ,защото на общината и се свидят пари за екологично чист транспорт.Срамота! :angry:

Offline Transira

  • Писател
  • **
  • Posts: 33
    • View Profile
Re: Škoda 14/15Tr
« Reply #696 on: 21.10.2010, 08:37:01 »
Does exist any chance to purchase new trolleybuses?
What means "new trolleybus lines"? Reintrouction of 86 or new network? Why the route 82a are not in service?

Thanks.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9198
    • View Profile
Re: Škoda 14/15Tr
« Reply #697 on: 22.10.2010, 16:46:36 »
Първо трябва да се оправят контактната мрежа и подстанциите - напрежението често спада под 500V. При нормална контактна мрежа с читави стрелки и изолатори и нормално стабилно напрежение сегашните Шкоди 14/15тр без проблем ще поддържат скорост около 60-65km/h напълно достатъчна за градски условия.  :) Преди около 5 години бях на екскурзия в Чехия и в Бърно видях същите Шкоди да поддържат прилична скорост поне 50 може би 60km/h по булеварда.  :)
« Last Edit: 22.10.2010, 16:48:50 by V.Peichev »

Offline тролей №164 линия 2

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2478
  • Моят любим "Snacks" - тролей №164. R.I.P.
    • View Profile
    • Email
Re: Škoda 14/15Tr
« Reply #698 on: 22.10.2010, 20:14:58 »
Quote from: V.Peichev
Първо трябва да се оправят контактната мрежа и подстанциите - напрежението често спада под 500V. При нормална контактна мрежа с читави стрелки и изолатори и нормално стабилно напрежение сегашните Шкоди 14/15тр без проблем ще поддържат скорост около 60-65km/h напълно достатъчна за градски условия.   Преди около 5 години бях на екскурзия в Чехия и в Бърно видях същите Шкоди да поддържат прилична скорост поне 50 може би 60km/h по булеварда.
Те много работи трябва да се направят в тролейбусния транспорт и не само там... Не забравяй обаче, че живеем в Булгаристан - страна-рай за корупцията и желаещите да крадат! btw Тъкмо ме провокира със своя пост да си излея мечтите и бляновете под формата на пост, които съм наясно че ще се случат евентуално през 22 век... отнася се само за тролеите - автобуси, улици и прочие са съвсем отделна тема. Първо трябва бул. 3-ти март (целия - от единия до другия тролейбусен завой) трябва да се преасвалтира та да стане по-равен от този пред Терапията (:D как звучи само...). Също улица "Вяра", булевардите "Сливница", Съборни(оф омръзна ми да ги пиша тея кави), Косьо и Фружин, Януш Хунияди, след това да се опъне една хубава км с жици изпънати почти като струни(като на Аспаруховия мост), да се вземат едни хубави тролейбуси няма значение каква марка са. Да се ремонтира трасето на бившата 86 и при пътния възел под Почивка да се направи отклонение поне до ВСУ и да стане 51 тролейбусна, изобщо да станат тролейбусни - 148, 86 и 88(до Галата разбира се), 31, 7, 8, 17 вместо 17а, а сегашната 17 се закрива, 20, 118, 22. По другите линии да се движат автобуси за разнообразие, ама хубави чисто нови и всичко това можеше сега да е реалност ако поне 75% от откраднатите пари бяха оцелели ама... всичко това е в минало бешело и най-вече несвършено и незапочнато време. Между другото сега като правя завръщане от бъдещето се сещам за нещо реално постижимо - може би наистина е добре евентуалната 86 от Съборни да завива по Антим I и оттам по Мария-Луиза, съответно 8-ми приморски. За съжаление край на приказката!  :( :D
Никога не шофирай по-бързо, отколкото може да лети твоят ангел-хранител!

Offline тролей №164 линия 2

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2478
  • Моят любим "Snacks" - тролей №164. R.I.P.
    • View Profile
    • Email
Re: Škoda 14/15Tr
« Reply #699 on: 05.11.2010, 21:08:50 »
Ето как са разсъждавали общинарите на тема 86(а) преди близо 8 години:
Quote from: в-к Черно море, Събота, 25.01.2003
Тролей 86а ще свързва "Аспарухово" и "Почивка"

Шеф на частна фирма и общинският съветник Живко Ников се обвиниха взаимно в некомпетентност
Да има нова линия, която да свързва "Аспарухово" с "Почивка", е поискала администрацията на район "Аспарухово" от община Варна. Писмото е подкрепено с подписите на ученици и работнички от завод "Дружба". Вчера предложението бе разгледано от членовете на комисията по транспортни схеми към общината. Оказа се, че "Градски транспорт" вече има решение на въпроса, взето на заседание на борда на директорите. Предложението на общинската фирма е този маршрут да се поеме от тролеите, които се движат по линия 86.
Според обсъдения вчера вариант тролейбусите с номер 86а ще се движат 4 пъти на ден. От "Аспарухово" те ще тръгват между 6,30 и 7,15 ч. сутрин и между 12 и 12,45 по обяд. В следобедните часове от "Почивка" 86а ще тръгва между 12,45 и 13,30 ч. и 18,30 - 19,15 часа. Първата спирка в "Аспарухово" ще бъде пред училище "Христо Ботев". Тролеят ще минава покрай централна поща и площад "Съединение" и оттам по бул. "Осми приморски полк" до спирка "Почивка". Според съществуващата схема маршрутът на 86 е от жп гарата до езиковите гимназии. Реално обаче тя не се обслужва, бе потвърдено и вчера на комисията. Основният мотив е липсата на пътникопоток. Председателят на борда на директорите на "Градски транспорт" Живко Ников първоначално се опита да заблуди комисията, твърдейки, че линията функционира, после обаче размисли и призна, че е спряна заради големите загуби. Причината бил маршрутът, който се оказал неатрактивен за гражданите. Според представителите на общината и Ников с тръгването от "Аспарухово" тролейбусите щели да се пълнят повече. Нямало да ги конкурира и 17а, която също свързва "Аспарухово" и "Почивка", но маршрутът й минава през жп гарата. Никой от поддръжниците на реално новата линия не извади икономическа обосновка, която освен социалния ефект за 300 - 400 души, на колкото е изчислен всекидневният пътникопоток, да доказва и финансова полза за "Градски транспорт". Според частните превозвачи линията ще продължи да бъде губеща. Никой не даде и отговор на въпроса им кой ще поема загубите.
Без отговор остана и питането на Марио Шиваров, собственик на фирма "Мако", която извършва основно допълнителни превози, няма ли в крайна сметка частните фирми да поемат на по-късен етап негативите при евентуално натрупване на загуби за общинския превозвач от новата линия. Той запита и защо неговото предложение за удължаване на допълнителната линия 102 до "Владиславово" отлежава от месеци в папките, а предложението на общинската фирма се разглежда светкавично.
Обиден съм от думите на Живко Ников, който ме изкара некомпетентен в транспортните схеми, каза по-късно Марио Шиваров, след тиха размяна на реплики с общинския съветник в кулоарите. Според него Ников не е наясно с процедурите за изменение на транспортната схема. Не може да е председател на борда на общинския превозвач и да не знае, че маршрутите не ги прави Общинският съвет, а се предлагат от транспортните фирми и се одобряват от съветниците, заяви председателят на сдружението на частните превозвачи.
В крайна сметка предложението 86а да свърже "Аспарухово" и "Почивка" бе прието с гласовете на 13 от присъстващите 15 членове на комисията. Предстои то да мине и през постоянната транспортна комисия към местния парламент.ЧМ
Никога не шофирай по-бързо, отколкото може да лети твоят ангел-хранител!