Author Topic: Витоша  (Read 309007 times)

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6643
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #960 on: 04.11.2023, 12:40:49 »

интересно видео където съживяват един Snow Trac

Това би бил един достоен експонат за ето тази изложба на ПСС, която тече в момента:

"Планинска Спасителна Служба - Отряд София

Здравейте приятели,
 Ако искате да научите повече за историята на планинското спасяване в България, както и да видите как се е променила екипировката на спасителите от 30-те години до сега, то със сигурност трябва да посетите изложбата посветена на 90г Планинска Спасителна Служба.
 Наистина има изключително интересни експонати, особено за хората с интерес към планинарството като цяло. Ще видите как са изглеждали самохватите преди няколко десетилетия, какво е рогатка и какво е полиспаст изграден от дърво и конопени въжета.
 Изложбата беше открита на 2.11.2023г.
Дойдоха доайени на планинското спасяване, представители на различни служби, както и на Българския Червен Кръст. 
 Ще бъде отворена за посетители от 3.11.2023 до 21.01.2024.
Регионален Исторически Музей - София (Триъгълната кула на Сердика)
Бул. Княгиня Мария Луиза 16."

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6643
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #961 on: 29.11.2023, 10:59:31 »
Драгалевският лифт ще бъде възстановен от собственика му

Драгалевският лифт ще бъде възстановен от собственика му. Това става ясно от  окончателното решение на Върховния административен (ВАС) от 28 ноември.

Бившият кмет на София Йорданка Фандъков коментира решението на ВАС чрез пост във Facebook.

"Спечелихме тази дълга съдебна битка, която отне повече от 2 години и половина", написа Фандъкова.

Освен ремонта на Драгалевския лифт, "Въжени линии" ЕАД ще трябва да заплати на Столична Община сума и 100 лв. разноски за тази инстанция.

Заповедта за ремонт и възстановяване на Драгалевския лифт беше издадена от главния архитект на София арх. Здравков през април 2021 г., припомня Фандъкова.

"Делото бе спечелено и в Административния съд. То обаче бе обжалвано от собственика „Витоша ски/ Въжени линии" пред ВАС.

"Кметът на общината може да задължи собствениците да извършат в срок определени ремонти и възстановителни действия, позовавайки се и на заключението на вещото лице относно възможността за решаване на констатираните проблеми по съоръжението чрез ремонт /основен или текущ/", пишат в решението си.   

Прокурорът от ВАП дава мотивирано заключение за неоснователната жалба на собственика."

https://www.dnes.bg/politika/2023/11/29/dragalevskiiat-lift-shte-byde-vyzstanoven-ot-sobstvenika-mu.590706


Offline xr1st0

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1249
    • View Profile
Re: Витоша
« Reply #962 on: 29.11.2023, 11:21:07 »
Е крайно време е да вземе да се случи нещо положително на Витоша по отношение на въжените линии.
Сега чакаме Витоша ски да вземе да си свърши задължението

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16404
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #963 on: 29.11.2023, 12:46:08 »
позовавайки се и на заключението на вещото лице относно възможността за решаване на констатираните проблеми по съоръжението чрез ремонт /основен или текущ/"
Сега остава вещото лице да си купи струг и да оправя необходимите резервни части.

Докато стремежът е лифтът в сегашното му състояние да се реанимира, докато свят светува, реален напредък няма да има.

А в Пампорово примери безброй как подмяна се прави значително по-бързо от реанимиращ ремонт. При това е ясно, че капацитетът на Драгалевски лифт от години не отговаря на пътникопотока. Още през 80-те в летните дни опашките се сучеха чак до "Воденицата". От 1960 г. насам хората са открили лифтове с 2 скорости, което значително би увеличило капацитета. Има и лифтове с повече от две седалки, разбира се, лифтовите станции трябва да се направят наново. Ама ние трябва да откриваме топлата вода и да поправяме Москвича на лифтовете. Изобщо не споменавам за глезотии като козирки и скафандри над седалките и подгряване. Или, че за лифт, предназначен предимно за пешеходци, вкл. деца с шейнички, кабинка би било по-добро решение от седалка. Но екогениите измислиха, че стъпките задължително трябва да останат на местата си. И, о, ужас, просеките не могат да се разширят с милиметър. Нищо, че в Странджа и Родопите се изсякоха милиони кубици дървета, но ние ще напъваме за два реда борове. Или за няколко трънки зад гара Пионер, които пречат на бъдещо трамвайно трасе. Нито един екоактивист не е забелязан да се въргаля пред камионите на дървената мафия, но на Орлов мост е по-лесно все пак.
Слава Богу, че при бай Тошо беше просечено трасе за Симеоновската кабинка току до резервата Бистришко бранище. Нищо, че на Лале 2 му се събират 10 дни на сезон да работи.
« Last Edit: 29.11.2023, 13:01:16 by blagun »

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6643
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #964 on: 29.11.2023, 14:18:21 »
Слава Богу, че при бай Тошо беше просечено трасе за Симеоновската кабинка току до резервата Бистришко бранище. Нищо, че на Лале 2 му се събират 10 дни на сезон да работи.

Лека поправка по този въпрос - трасето на кабинката и на Лалетата не е до, а е бил директно през резервата, след построяването на пистата и унищожаването на значителни площи гора и високопланински терени от резервата, включително с взривяване и тежки машини, се е наложило спешно да изключват територии от него за да не ги санкционират от Юнеско и границата на резервата е преместена на сегашното място след Меча поляна, преди е била преди нея почти до трасето на Романски. Какви безобразия ще има при евентуална подмяна на Драгалевския лифт не може да се предвиди отсега, но едно е сигурно - подобни беззакония и унищожаване на защитени територии както по времето на бай Тошо или после на Банско през тъмните години на прехода днес няма как да бъдат допуснати, ако се случи повторение на тези неща ще плащаме милиони глоби на Европейския съюз докато сме живи, все пак сме подписали и сме се задължили да спазваме законите за опазване на защитени територии.

За капацитет на лифта сигурно не е ставало дума изобщо в съдебния спор, първоначалната и главна задача е да се отключи процедурата и най-накрая да бъде принуден собственика да почне да дава пари за съоръжението, досега не са вложили и стотинка откакто са го приватизирали. Капацитет, брой седалки, архитектурата на станциите - всичко това ще стане ясно когато се представи проект и се издаде разрешение за строеж.
« Last Edit: 29.11.2023, 23:51:10 by fafan »

Offline xr1st0

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1249
    • View Profile
Re: Витоша
« Reply #965 on: 29.11.2023, 14:22:20 »
Доколкото си го представям като трасе там мисля, че няма резерват в непосредствена близост. А и някой има ли представа какъв е проекта за ремонта

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6643
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #966 on: 29.11.2023, 14:27:50 »
Доколкото си го представям като трасе там мисля, че няма резерват в непосредствена близост. А и някой има ли представа какъв е проекта за ремонта

При Драгалевския лифт няма резервати, но трасето е 100% в рамките на Природен парк Витоша, така че има ограничения какво може да се прави. От Витоша ски са представили само идеен проект преди години, от който се разбра само че нито имат някaквo серозно намерение да правят нещо, нито че имат някаква представа точно как да построят смислено съоръжение на това място което да върши работа, представиха проект за лифт от Воденицата до Бай Кръстьо, а горната отсечка искаха да я оставят непипната:

https://btvnovinite.bg/predavania/tazi-sabota-i-nedelia/sadbata-na-dragalevskija-lift-idejnijat-proekt-za-vazstanovjavaneto-mu-veche-e-vnesen.html#
« Last Edit: 29.11.2023, 23:52:04 by fafan »

Offline xr1st0

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1249
    • View Profile
Re: Витоша
« Reply #967 on: 29.11.2023, 14:44:59 »
То това не е нищо ново за Витоша ски. Те постоянно показват че нямат ясна концепция освен да ползват до скапване. А дано успеят да ги натиснат да се случи нещо.
В съдебното решение, което беше публикувано се споменават Въжени линии ЕООД, а те нали не съществуват?

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6643
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #968 on: 29.11.2023, 16:46:40 »
В съдебното решение, което беше публикувано се споменават Въжени линии ЕООД, а те нали не съществуват?

Дефакто това е фирмата, Витоша ски АД е похлупак отгоре за да скрива реалните собственици, а лицата зад двете фирми са едни и същи:

https://papagal.bg/eik/121321327/972d

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16404
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #969 on: 30.11.2023, 14:43:23 »
Какви безобразия ще има при евентуална подмяна на Драгалевския лифт не може да се предвиди отсега, но едно е сигурно - подобни беззакония и унищожаване на защитени територии както по времето на бай Тошо или после на Банско през тъмните години на прехода днес няма как да бъдат допуснати, ако се случи повторение на тези неща ще плащаме милиони глоби на Европейския съюз докато сме живи, все пак сме подписали и сме се задължили да спазваме законите за опазване на защитени територии.
Никой не говори за подобни беззакония, даже Цеко. Всъщност неговият зор беше да направи някаква мега ски зона в алпийската част, вкл. язовир за ски оръдията. Как това ще се случи между два резервата, вододайна зона и лавиноопасни склонове, друг въпрос. Витоша не може да е Кицбюел или даже Банско - няма такива терени. Колкото за довеждащите лифтове - Симеоновската кабинка да се резне само до плаца на Лалето, за да се пропъдят всички пешеходци от нея (горната станция е твърде неудобна и оттам стигането пеша до Алеко е доста трудно). Сигурно ще електрифицира кабинките, за да хване нощните ски.


Въпросът е в модернизация на настоящия Драгалевски лифт вкл. и с разширяване на просеката, ако и където е необходимо. Иначе лифт само до Бай Кръстьо е пълна пародия, не си струва даже да се дискутира.

С другата линия - Княжево-Копитото е още по-сложен въпросът. Ясно е, че възстановяване в старото ѝ състояние надали е оптимално. Долната станция не е на оптимално място, Копитото също не е добра начална точка за пешеходен туризъм. Най-добра наблизо е поляната пред Момина скала, тя е и по продължение на направлението на сегашната просека. Но пак попадаме в мъртвата хватка на екоталибанизма. Нека припомним, че лифтът е най-екосъобразният транспорт, заменя неколкостотин коли дневно. А лифтове се строят непрекъснато в европейските планински държави.
« Last Edit: 30.11.2023, 14:55:00 by blagun »

Offline xr1st0

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1249
    • View Profile
Re: Витоша
« Reply #970 on: 30.11.2023, 15:39:07 »
Само на мен ли оправданието на Витоша ски - публикувано в БНТ новините: https://bntnews.bg/news/okonchatelno-dragalevskiyat-lift-tryabva-da-se-remontira-reshi-vas-1257854news.html - звучи като в израза - "Искаме, ама нещо нямаме желание".

Не знам защо някой мисли за беззакония. Територията на лифта и без друго е взета и използвана. Не мисля, че е драма да се направи такова възстановяване. Дори да има някакви законови изисквания тук е ролята на Столична община и така прехвалвания кмет Васко да съдействат с каквото има нужда.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6643
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #971 on: 30.11.2023, 17:13:10 »
Въпросът е в модернизация на настоящия Драгалевски лифт вкл. и с разширяване на просеката, ако и където е необходимо. Иначе лифт само до Бай Кръстьо е пълна пародия, не си струва даже да се дискутира.

С другата линия - Княжево-Копитото е още по-сложен въпросът. Ясно е, че възстановяване в старото ѝ състояние надали е оптимално. Долната станция не е на оптимално място, Копитото също не е добра начална точка за пешеходен туризъм. Най-добра наблизо е поляната пред Момина скала, тя е и по продължение на направлението на сегашната просека. Но пак попадаме в мъртвата хватка на екоталибанизма. Нека припомним, че лифтът е най-екосъобразният транспорт, заменя неколкостотин коли дневно. А лифтове се строят непрекъснато в европейските планински държави.

При Драгалевския лифт нещата от гледна точка на Витоша ски са ясни от повече от 10 години, на първоначалния им идеен план с картата на новите съоръжения, езерото и другите грандомании имаше писта с изкуствено осветление и система за заснежаване от финала на зелената писта до Бай Кръстьо, тази писта искаха да я обслужва лифт на мястото на горната отсечка на Драгалевския лифт удължен до фън-парк на Платото някъде около долната станция на (вече бившия) влек Боби. Това обяснява защо представиха само половин проект само до Бай Кръстьо, защо искаха да не пипат горната отсечка и защо в крайна сметка така и не пожелаха да почнат реално ремонта - явно все още се надяват да успеят да си напазаруват политици и да им мине номера с нови трасета за лифтове.

Нещата сега са пределно ясни - ремонти или подмяна може да се прави само в съществуващите трасета. Това между другото не означава че просеките не могат да бъдат разширени и не означава че стълбовете не могат да се слагат и на нови места - тези оправдания си ги измисли Витоша ски за да не прави нищо, законови пречки за такива промени обаче няма, естествено тогава ще трябва друго разрешение за строеж, не такова за ремонт по съществуващо положение и то трябва да бъде поискано от инвеститора.

При лифта на Копитото нещата стоят така, че долната част на трасето вече е извън парка, тоест там промени на трасето са възможни, само че тези промени ще струват много пари - за проектиране, за терени и за строителство в доста урбанизиран терен. Не е ясно какъв интерес има Витоша ски изобщо в тази част на планината, нейните интереси са предимно да държи монопола и да пречи на всякакъв друг бизнес на Витоша, защото това значи да им секнат и малкото приходи. Затова нормален транспорт към хижите там, който да възроди мини влековете около тях и да доведе до появата например на ски училища и в тази част на планината ще е пагубно за тях, съответно секат всякакъв опит да се възроди живота около Златните мостове и нагоре.

Не знам защо някой мисли за беззакония. Територията на лифта и без друго е взета и използвана. Не мисля, че е драма да се направи такова възстановяване. Дори да има някакви законови изисквания тук е ролята на Столична община и така прехвалвания кмет Васко да съдействат с каквото има нужда.

От Васко зависи малко, колкото и да тръби по темата, че даже и предизборни обещания раздаваше. Витоша е природен парк и защитена територия, така че важат преди всичко законите и нормативната база затова, без Министерството на околната среда и водите нищо не може да се случи. Така че правомощията на Васко са ограничени, той вместо да се пъчи много да оправи нещата които зависят от него - рейсовете приключват в 18:00 часа, горе има имоти на Столична община по нотариален акт - хижи и заслони, които не са видели ремонт от построяването си и са изоставени, шосейната мрежа е собственост на Столична община, да вземе да прати някоя и друга ремонтна бригада, а не само да кърпи дупките с чакъл както правеше Фандъкова десет години. За лифтовете и по-сериозните въпроси може да се погрижи като излезе от локалната политика и му порасне работата до народен представител или министър.
« Last Edit: 30.11.2023, 17:21:03 by fafan »

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 17889
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Витоша
« Reply #972 on: 02.12.2023, 21:03:26 »
Собствеността на пътищата въобще не е изцяло общинска, даже напротив. В планината е правен батак, като към това се смесват и интересите на не един мафиоти, не е само Цеко…

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16404
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #973 on: 02.12.2023, 21:45:57 »
До обръщалата на Златните мостове и на Морени са общински пътищата,  другите - на горското.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6643
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #974 on: 03.12.2023, 12:16:45 »
Общински са пътищата до хижа Алеко, не само до обръщалото, и от Княжево до хижа Кумата, не само до Златните мостове, разклоненията до хижите се водят горски, а в южната част на планината има и части от републиканската пътна мрежа - третокласни пътища, например до хижа Селимица.

Предишният екоминистър имаше предложение да се свика смислена междуведомствена комисия и да започне да се избистря положението със собствеността горе, но някак ведомствата нямат желание или интерес да седнат на една маса и да работят заедно, предпочитат да си правят само срещи за пред медиите в собствен състав, като например "Междуведомствената група към СОС" от времето на Нено Димов, в която освен него участваха само той и членове на СОС от ВМРО и ГЕРБ, или срещата при Радев за Витоша в която беше поканил само служебните си министри и адвокатите на Витоша ски, обаче беше забравил да покани еко-организациите.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6643
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #975 on: 16.12.2023, 13:43:19 »
Обявили са цените за сезон 23/24, изглежда няма промяна от миналата година за разлика от другите курорти, или поне аз не забелязвам нещо да се е променило.

И в тази връзка:

България изместена от Италия като най-евтината ски дестинация в Европа


https://www.dnes.bg/obshtestvo/2023/12/16/bylgariia-izmestena-ot-italiia-kato-nai-evtinata-ski-destinaciia-v-evropa.592525


Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6643
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #976 on: 23.12.2023, 13:39:51 »
Откриват официално сезона на 26 декември, но кабинковия лифт няма да работи поради повреда за неопределено време  :/

Offline xr1st0

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1249
    • View Profile
Re: Витоша
« Reply #977 on: 23.12.2023, 14:03:02 »
А има ли информация какво се е повредило и Лале1-2 дале ще работят. Видях циничната информациь че до зоната се стига с автомобил и автобус

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6643
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #978 on: 23.12.2023, 14:14:39 »
А има ли информация какво се е повредило и Лале1-2 дале ще работят. Видях циничната информациь че до зоната се стига с автомобил и автобус

Какво се е повредило няма да кажат, може да е и някоя гайка за 5 лева и да се стискат да я сменят, при този собственик всичко е възможно. Твърдят че ще пуснат и двете Лалета едновременно, но да видим, и друг път са казвали така и после горното Лале-2 не работи с някакво жалко оправдание, или долу ти казват че работи и като стигнеш на междинната се вижда че са те излъгали, и това ми се е случвало.

Online ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13941
    • View Profile
Re: Витоша
« Reply #979 on: 23.12.2023, 17:30:22 »
Направо да забравим за кабинката този сезон, съмнява ме да я оправят сега, през зимата.