Въпросът е в модернизация на настоящия Драгалевски лифт вкл. и с разширяване на просеката, ако и където е необходимо. Иначе лифт само до Бай Кръстьо е пълна пародия, не си струва даже да се дискутира.
С другата линия - Княжево-Копитото е още по-сложен въпросът. Ясно е, че възстановяване в старото ѝ състояние надали е оптимално. Долната станция не е на оптимално място, Копитото също не е добра начална точка за пешеходен туризъм. Най-добра наблизо е поляната пред Момина скала, тя е и по продължение на направлението на сегашната просека. Но пак попадаме в мъртвата хватка на екоталибанизма. Нека припомним, че лифтът е най-екосъобразният транспорт, заменя неколкостотин коли дневно. А лифтове се строят непрекъснато в европейските планински държави.
При Драгалевския лифт нещата от гледна точка на Витоша ски са ясни от повече от 10 години, на първоначалния им идеен план с картата на новите съоръжения, езерото и другите грандомании имаше писта с изкуствено осветление и система за заснежаване от финала на зелената писта до Бай Кръстьо, тази писта искаха да я обслужва лифт на мястото на горната отсечка на Драгалевския лифт удължен до фън-парк на Платото някъде около долната станция на (вече бившия) влек Боби. Това обяснява защо представиха само половин проект само до Бай Кръстьо, защо искаха да не пипат горната отсечка и защо в крайна сметка така и не пожелаха да почнат реално ремонта - явно все още се надяват да успеят да си напазаруват политици и да им мине номера с нови трасета за лифтове.
Нещата сега са пределно ясни - ремонти или подмяна може да се прави само в съществуващите трасета. Това между другото не означава че просеките не могат да бъдат разширени и не означава че стълбовете не могат да се слагат и на нови места - тези оправдания си ги измисли Витоша ски за да не прави нищо, законови пречки за такива промени обаче няма, естествено тогава ще трябва друго разрешение за строеж, не такова за ремонт по съществуващо положение и то трябва да бъде поискано от инвеститора.
При лифта на Копитото нещата стоят така, че долната част на трасето вече е извън парка, тоест там промени на трасето са възможни, само че тези промени ще струват много пари - за проектиране, за терени и за строителство в доста урбанизиран терен. Не е ясно какъв интерес има Витоша ски изобщо в тази част на планината, нейните интереси са предимно да държи монопола и да пречи на всякакъв друг бизнес на Витоша, защото това значи да им секнат и малкото приходи. Затова нормален транспорт към хижите там, който да възроди мини влековете около тях и да доведе до появата например на ски училища и в тази част на планината ще е пагубно за тях, съответно секат всякакъв опит да се възроди живота около Златните мостове и нагоре.
Не знам защо някой мисли за беззакония. Територията на лифта и без друго е взета и използвана. Не мисля, че е драма да се направи такова възстановяване. Дори да има някакви законови изисквания тук е ролята на Столична община и така прехвалвания кмет Васко да съдействат с каквото има нужда.
От Васко зависи малко, колкото и да тръби по темата, че даже и предизборни обещания раздаваше. Витоша е природен парк и защитена територия, така че важат преди всичко законите и нормативната база затова, без Министерството на околната среда и водите нищо не може да се случи. Така че правомощията на Васко са ограничени, той вместо да се пъчи много да оправи нещата които зависят от него - рейсовете приключват в 18:00 часа, горе има имоти на Столична община по нотариален акт - хижи и заслони, които не са видели ремонт от построяването си и са изоставени, шосейната мрежа е собственост на Столична община, да вземе да прати някоя и друга ремонтна бригада, а не само да кърпи дупките с чакъл както правеше Фандъкова десет години. За лифтовете и по-сериозните въпроси може да се погрижи като излезе от локалната политика и му порасне работата до народен представител или министър.