Има конкретна причини в другия форум съвсем умишлено да не се подава информация как вървят дейностите по издаването на книгата. Ще се опитам накратко, без да пиша дълги фермани, да обясня ситуацията.
Както знаете, в момента в Чалгаристан има два "клуба" по ж.п. моделизъм. Единият, който се нагърби с издаването на този огромен труд, е "Сдружение ж.п. моделисти". Това е първото регистрирано сдружение по ж.п. моделизъм у нас. Тази организация в момента възстановява до някакво що-годе задоволително състояние огромната система в мащаб 1:32, разположена на таванския етаж във ВТУ Тодор Каблешков, която с годините е занемарена тотално и беше заварена в безобразно състояние. Освен това чиновниците от ВТУ-то не успяха да се преборят с Министерство на образованието за отпускане на средства за основен ремонт на покрива, а е нужен точно такъв, за да има смисъл целият този труд по възстановяването на системата. Няма да казвам каква малка част от подвижния състав е оцеляла и в какво състояние. Сдружението вече развива и международна дейност, участва в международни организации и т.н. Тук във форума имаме и член на това сдружение - Цанко (Maniak). Но основното нещо при тях е, че клубът е изключително отворен, всеки е добре дошъл да помогне със средства, с труд, с идеи, съвети и т.н.
Но за съжаление във въпросния форум всячески се толерира другия клуб "КЖМ-България" или както за него се изказа няма да назовавам кой потребител в него, като го назова "Клуб гръмнал бойлер"

Първо трябваше да се разбере и да стане ясно, че целта на този клуб не е да направи хобито "ж.п. моделизъм" все по-общодостъпно и популярно, а да затвърди безпрекословно и неизменчиво ядрото от хардлайнери, смятащи се за "богове", "капацитети", "всичко разбиращи", "всеможещи" и имащи се за "всьо" и "вся" в ж.п. моделизма или с други думи да бъде нещо като снобарско - гъзарско клубче на надувкаджии. И регистрацията на клуба е направена по възможно най-тъпия начин - сега за всяка промяна на устав, управителен съвет, контролни органи и т.н. е необходима съдебна пререгистрация, която вярвам знаете с какви простотии и загуба на време и пари е свързана. Отделно от това всяка година финансовият му отчет трябва да се заверява от одитор, което също струва немалко пари. И затова председателят съм го виждал как зверски размахва квитанциите за неплатен членски внос. И за какво - за "кефа" на има-няма 20-тина "гении". Наем били плащали и не знам какво си...Най-лошото е, че от близо 30 човека максимум трима-четирима работят наистина усилено и вършат нещо с ръцете си, а останалите отиват там само за да се изфукат и да карат скъпотиите, които са си накупили. Има например една персона, която работи в Лукойл (в момента в Нефтохим няма абсолютно никаква химическа индустрия - производство на азотни торове, пластмаси, химични влакна и т.н, а заводът сега просто е една бензинджийница и нафтаджийница) като прост счетоводител, заплатата му е 6 бона, криза не криза знаете, че там проблеми нема, и постоянно се зарежда с т.нар месингови модели за по 3-4 хил. лева, които на всичкото отгоре на живо изглеждат като сделани с теслата - имах възможност да се убедя в това по хоби изложенията. Учудващото е, че наистина свестните хора там се оставят тежкарската дружинка да им се разхожда по главите и да си избива комплексите за "гениалност". Твърдят, че те били лицето на ж.п. моделизма у нас, а в същото време поне половината от първоначалните членове напуснаха, сред които огромната част бяха от учредителите.
Та още от обявяването на договора за книгата тези хора "газ пикаеха" че не са го взели и задействали издаването те, а "конкурецията" при положение, че никой не ги е спирал да го направят. И от тях се почнаха едни приказки как при избраната форма на финансиране чрез дарения издателят по никакъв начин не е задължен да изпълни уговорката да даде на дарителя обещаното и т.н. Някак си им убегна фактът, че ако се продава по стандартния начин, чрез официална търговия, се плащат различни данъци, особено много натоварващият ДДС, в следствие на което цената щеше да стане двойна, че ако не и повече, и тогава колко хора щяха да поръчат? Тиражът щеше да е още по-малък, съответно цената по-висока, защото има едни немалки фиксирани разходи независимо от това колко бройки в крайна сметка ще се отпечатят.
Парадоксалното е, че и доста настоящи и бивши вече членове на този клуб също в крайна сметка си поръчаха книгата, но с уговорката "Не казвай на другите!".
Та в другия форум се натрапва цялата тази простотия, защото трима от модераторите са членове на този клуб и всячески го толерират. В крайна сметка форумът е общ за ж.п. моделизъм, а не на този или онзи клуб, следователно е абсолютно недопустимо членове на клуб х да са модератори и обратно. Дори има и вътрешен, невидим раздел, достъпен само за членовете. Би било редно клубът, като иска, да си направи негов си форум.
И на мен ми е изключително гадно и неприятно, че общо всички ж.п. моделисти в България сме колкото са само в едно немско село и въпреки това не гледаме в една посока, а сме като "орел, рак и щука". Един помага да излезе книга, друг очаква с нетърпение да пуснат модел на български парен локомотив 01 за 4-5 бона и да го "цапцароса", което, в смисъл излизането на модела, съм сигурен, че няма да стане......
Затова, пак казвам, питайте директно когото трябва.
Между другото ще ви разкрия и една тайна, а именно - има написана книга за историята на трамваите в София от д-р Асен Стоянов, която чака издаване и Сдружението планира да предложи това. Отделно Стефан Стоичков е подготвил книги за товарните вагони, инфраструктурата и гарите в България, чието издаване също предстои.