Съвсем пресни снимки от Будапеща, кадето бях на скоро. Града има перфектен градсkи транспорт, съвсем на нивото на Виена (разбира се по-стари возила и по-малка метро мрежа, но добре поддържани трамваи и тролеи). Липсата на голяма метро мрежа е компензирана с изключително добре организирана трамвайна, при което Будапеща има най-натоварената трамвайна мрежа в света с около един милион пътувания на ден. По време на празниците трамваите се движиха през 6-10 минути, нощните трамваи пък през 15 минути. Вообще пример за нас в София.
Та ето кои решения ми направиха впечатление, трябва да ги има в София (наместо да измисляме топлата вода), много лесно се прилагат, а имат много позитивен ефект.
Ето нпр. новите влакове. Като се обявява следващата станция първо разбира се се изписва името на станцията. До тук добре. Но, след това на бягащ текст вървят всички линии на наземния транспорт които имат трансфер на метро станцията. Със символи са обозначени и всеки тип на наземен транспорт (трамваи, тролеи и автобуси).
Каквото се късае до схемите над вратите, те са комбинирани. На едната врата е схемата на цялата метро мрежа (каквато би трябвало да има и в София, наместо тази идиотска светеща неразбираема схема), а на отсрещната врата има схема на дадената линия, със всички станции и връзки със наземният транспорт. Така тези две схеми се редуват диягонално на всяка двойка врати. Перфектно! Както виждате и тези схеми са стандардизирани и най-добре би било само да ги прекопираме защото точно такива съм виждал почти навсякаде по света.
Ето и най-дългите трамваи на света които возят по ринговите линии 4 и 6. Тези са заместител за рингова метро линия и са изключително натоварени. Същата логика и при обявяването на станциите и при схемите:
Искам да ви обърна внимание на този знак:
В наземния транспорт, станциите които имат трансфер на метрото се изписват със символа на метрото или с буквата М (кадето системата не позволява изписване на символа на Будапещанското метро). Мисля че това е правилното, кратко и разбираемо решение и за София. Примерно в новите тролеи би трябвало вътре да се изписва СУ Св. Кл. Охридски
(М), докато на табелките на превозните средства като в случая с трамвай Но. 20 наместо да си изписва Метростанция Опълченска, далече по-добре е да се изписва Опълченска
(М).