Author Topic: теснолинейката Дупница (Благоевград) -Кочериново-Рилски Манастир  (Read 27116 times)

Offline iashu

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 483
    • View Profile
мислех си наскоро... Има ли как да се направи отклонение, или продължение от голямата теснолинейка Септември- Добринище точно в тая посока- примерно през Рилски Манастир и да се свързва някъде с линията за Благоевград и Гърция. Наистина ще е проблем, ако пътуването е бавно и добави още 4 часа, но така или иначе всичко ще трябва да се прави на новото (и защото съществуващата линия е на 760 мм) и може да се помисли да е по- бързо и по-  съвременно и по- туристически ориентирано. (комбинация от ретро и лъскаво).

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5746
    • View Profile
    • Email
Не разбирам идеята, Рилския манастир е от другата страна на Рила, за да се направи отклонение трябва да прехвърлиш главното било.

Идеите са били за продължение на 760 мм теснолинейката от Добринище на юг до Неврокоп ( сега Гоце Делчев), а в по-нови проекти нормалнорелсово отклонение от 5та линия през Предела за Банско. Линията до Рилски манастир никога не е имала някакво друго значение освен регионално и за дърводобива по долината на Рилска река и царя да кара влака надолу-нагоре.

Offline iashu

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 483
    • View Profile
аз тотално не съм запознат с топографията на района, но на картата местата изглеждат относително близо едно до друго. Допускам, че може и да е наистина голямо предизвикателство, но ако бъде решено ще е много красиво и пълно с туристи...

Друг по- лесен вариант би бил да се следва пътя Разлог- Симитли. Така също ще бъде постигната връзката с маршрута за Гърция, но вероятно няма да е толкова красиво и привлекателно за туристи

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6963
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Ето обобщен профил на релефа, за да видиш за какви височини става въпрос и колко невъзможно е това не само за строителство, но и за последваща поддръжка и експлоатация, колкото и да е красива Рила.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5568
    • View Profile
    • Email
Всеизвестният "експерт" с кафезите и менте частите проф д-р инж. Мирчо Гандев, чичкото с очилата, преди 15 години се опитваше да твори проект и реализация на "Великата Рилска Железница".......
По рейс и по жена не се тича!

Offline Стререомонокъл

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 437
    • View Profile
Не разбирам идеята, Рилския манастир е от другата страна на Рила, за да се направи отклонение трябва да прехвърлиш главното било.

Идеите са били за продължение на 760 мм теснолинейката от Добринище на юг до Неврокоп ( сега Гоце Делчев), а в по-нови проекти нормалнорелсово отклонение от 5та линия през Предела за Банско. Линията до Рилски манастир никога не е имала някакво друго значение освен регионално и за дърводобива по долината на Рилска река и царя да кара влака надолу-нагоре.
Да, целта на т.нар. дековилка е извозването на дървен материал. Но е возела и пътници, баща ми има много смътен спомен от ранното детство, че се е возил. А и зад манастира до преди няколко години (не помня колко) заедно с локомотива имаше и един пътнически вагон. Някой знае ли дали още са там?
Нация от лошо гледащи директори

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5274
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Вагона и локомотива ги продадоха преди доста години и са изнесени. Днес са в Германия, както и друг дековилен подвижен състав.
По една атракционна дековилка, не помня къде, даже има 2-3 вагона, може би и точно този сред тях, които са официално представени като български - с всички автентични надписи. И може би така е по-добре... Тук бяха потънали в бурени.

Offline Стререомонокъл

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 437
    • View Profile
Така е, бяха потънали в бурени и ги "ядеше" корозията. Но в себе си тайно се надявах да прочета, че са реставрирани в България. Нищо де, все пак "живеят", макар и в Германия. И е много хубаво, че са представени като български. Един вид добре, че са немците да ни съхранят част от историята  :/.
Нация от лошо гледащи директори

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6963
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Още една снимка, неизвестно къде.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6963
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Мисля, че е от Септември-Добринище. Ако някой разпознава мястото - нека да помогне.

Действително е по-вероятно да е от Кочериново - Рилски манастир.
« Last Edit: 28.09.2020, 23:38:13 by viktorlc »
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15136
    • View Profile
    • Email
На мен ми прилича на Рилската теснолинейка и американски локомотив Болдуин, а мястото е някъде около Рилския Манастир.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6963
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
1939-та година - гара Рила
https://goo.gl/maps/HtkbH1sv7ZupW1ht6
« Last Edit: 18.11.2021, 16:34:20 by viktorlc »
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5746
    • View Profile
    • Email
Някой знае ли колко е траело пътуването от Кочериново до Рилския манастир?

Offline Sixkiller

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3183
    • View Profile
Предаване на БНТ Благоевград от 2012 година:

В България си е най-хубаво и супер и всичко ни е страхотно. Единственото по-хубаво е България едно време, ама и сега си е най! ;)

Парно в салона само с печат в пътния лист.

Offline xr1st0

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1053
    • View Profile
Здравейте, има ли някъде карта къде точно е минавала линията. И някой има ли информация за участъка след Рилски манастир - точно къде е било то и до къде е стигало. Нещо чух информация за зъбчата железница някъде там

Offline Chezare

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1022
    • View Profile
Как так след Рилския манастир? Линията е била до манастира и е нямало зъбчата железница. Кой ти е казал това?

Offline xr1st0

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1053
    • View Profile
Някъде чух, че имало продължение посока върха над Рилски манастир, но точно това не можах да разбера. Нещо баща ми беше споменал, че сякаш до параклиса над манастира имало линия

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5568
    • View Profile
    • Email
Била е точно до входа на манастира, но е отрязана до по-надолу по искане на неговото ръководство. Зъбчата железница не е имало, най-близо до нас може да опиташ такава в Будапеща. Тази в Гърция, южно от Атина, не работи.
По рейс и по жена не се тича!

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5274
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Горе-долу е известно къде е минавала линията, но подробна карта не съм виждал. По-голямата част от трасето и дори единични запазени части релсов път и до днес стоят там, където не са усвоени от нещо друго. Голяма част от трасето е погълнато от сегашния автомобилен път нагоре. Например, на стари снимки се вижда, че в съседство на водохващането на р. Рилска над Пастра, където сега е пътят, тогава е била теснолинейката и един тесен черен път.

Линията според някои източници е продължавала още 3,5 км след манастира до гара Черней. Имало е и участък по долината на Илийна река с дължина 7 км. Черният път нагоре, в началото си, е по трасето на линията.

Зъбчати железници в България не е имало.
Единственото по-особено в този район, което често се споменава във връзка с железницата и се бърка със зъбчата такава е бремсберга, с който са се превозвали материали при строителството на яз. Карагьол. Това е един прав коловоз с много голям наклон, по който се е движела една вагонетка, спускана и изкачвана с въже. Прекаран е между билото над яз. Калин (днес известно като "Винтчето") и строителната площадка на яз. Карагьол. Материалите за строежа на каскадата са превозвани с теснолинейката до гара Пастра и след това нагоре с камиони по бетонен път, който съществува и до днес. Счита се за пътят с най-голям среден наклон с настилка в България - средно 11% при дължина от 16 км, като първата половина е със среден наклон 9%, а втората - 13% (на моменти до 18%).
« Last Edit: 08.04.2023, 12:11:55 by bdz43r »

Offline mitko08888

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 377
    • View Profile
Историята на Рилската железница е достатъчно подробно описана от инж. Деянов.
Дековилката е строена за извозване на дървен материал. В края на 20-те години се полагат релси и се достига до район под вр. Черней, на около 3.5 км след манастира, с множество къси отклонения за удобство при превозването на дървесината (цитирам). От 1942 целият участък става държавна собственост и е предоставен на БДЖ. До тогава различни участъци са собственост, били са и на концесия, или се експлоатират от братя Балабанови (БГИ - Българска горска индустрия - Кочериново), след това АД Българска книжна и дървена индустрия (БКДИ), и от пролетта на 1942 релсовите звена след манастира са демонтирани от БКДИ (те са си били техни) и ги използва на други участъци за техни нужди.
БДЖ пуска в редовна експлоатация линията от Рила до Рилски манастир от 1942 г. като продължение на линията Кочериново - Рила. Линията е закрита през 1960.