Author Topic: Тангенциални градски автобусни линии  (Read 11786 times)

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7070
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Започвам нова тема, която има за цел да обобщи и да опише липсващите на София периферни градски линии, заради крайно остарялата нереформирана софийска маршрутна схема. Всички в този форум дълбоко осъзнаваме, че метрото не е панацея. Даже, напротив - то се развива не успоредно с наземния транспорт, а вместо него, което води до сумарно намаление на пътникопотока всяка година, въпреки вложените до момента над 2 милиарда лева в тежка подземна инфраструктура. Плановете за смислени нови трамвайни отсечки поетапно отпадат от стратегическите планове за развитие на града, а тези, които остават - дори и няма обещания за стартиране в близко бъдеще на реализацията им.
Нека да съсредоточим усилията си да обобщим предложения за разкриване на тангенциални градски автобусни линии като най-лесни за реализация. Това са линии, които не преминават през центъра, но биха генерирали пътникопоток и биха били реална алтернатива на личния автомобил. Осъществяват основно връзки между квартали и новоразвити зони извън центъра на града. По тези направления редовно трафикът е голям, има задръствания и средната скорост на придвижване е постоянно ниска.
Давам два примера:
1) Липсва директна връзка (автобусна линия) от район Подуяне (бул. Вл. Вазов) през Слатина до Младост;
2) Липсва директна връзка (автобусна линия) от бул. Цариградско шосе (Дружба/Младост) към бул. Пейо Яворов, Лозенец и Хладилника (а защо не и до Борово) - резултат от това е колосалните задръствания на детелината на Цариградско и Яворов като често включването към Цариградско предизвиква забавяне на скоростта и по директното направление на самото Цариградско.
3) Липсват директни бързи връзки между южните квартали през Околовръстното - например от бул. България по Околовръстното до бул. Александър Малинов или защо не - до Дружба.

Та нека в тази тема да описваме своите предложения за нови тангенциални градски автобусни линии като опишем точен маршрут (от къде до къде, по кои улици и булеварди), дължина на маршрута в километри, времетраене на курса и интервалите. Така ще може да се пресметне и колко автобуси ще са необходими за осигуряването им. Нека предложенията да са базирани на опит или наблюдения - пътувате по това направление с много прекачвания (губите много време), а виждате, че трафик има много. Или пък - пътувате с кола по това направление защото сте принудени - нямате алтернатива с градски транспорт, а трафик има много и т.н.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9119
    • View Profile
Между южните квартали има бърза връзка 111 по Околовръстното, само трябва да спазва разписание - от НИМ до БПС се стига за под 20 минути. Директни автобуси между кварталите само биха дублирали 111 и биха имали същите проблеми с пакетно придвижване и задръствания.  :rolleyes: От Цариградско Шосе до Пейо Яворов, Лозенец и Хладилника има 305 + 120, първата линия трябва да се сгъсти, да се затегнат разписанията и да се синхронизират.  :rolleyes: Директна линия от Вл. Вазов през Слатина към Младост би имала доста голямо времепътуване сравнимо с това на комбинацията 120 + 305 и би била полезна евентуално за Слатина, принципно добър вариант е подобна линия през Източна Тангента примерно удължаване на 79, но първо трябва да се подобри състоянието на въпросната улица. :rolleyes:

Offline stankos

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4256
    • View Profile
Идеята ми в най-груб вид е : След пуска на МД3 А73 да се удължи до Студентски град с маршрут по сегашния до Гоце Делчев наляво по Луи Айер, надясно до Ибсен, Сребърна, Атанас Дуков, надясно по Никола Вапцаров , надясно по Цариградско шосе и от там по А 280 до Студентски град . Така 204 може да се съкрати до Борово. Интервал 15-20 минути е приемлив.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16581
    • View Profile
    • Email
Естествено, за трайно решение трябва да се изградят основни артерии:
- южният ринг Асен Йорданов-Г.М.Димитров-Кутев-Каблешков
- източната тангента - от ССТ плюс връзката при ВТУ с  Асен Йорданов
- северен ринг. Ясно е, че северно от Първа българска армия е в необозримото бъдеще, но на първо време е нормална адекватна връзка Първа българска армия-Малашевска-История славянобългарска.
- западна тангента - Монтевидео-Панчо Владигеров

Колкото до наличната инфраструктура:
- най-отдалеченото от центъра адекватно място за връзка между Вл. Вазов и източните квартали е по Александър Екзарх.
- за връзката Младост-южни квартали: колкото и странно да звучи, в натоварените часове през Марко Семов-Драган Цанков-ТВ кула става по-бързо отколкото през Цариградско. Колегите ми от Хиподрума, Лозенец и Хладилника практикуват този вариант или се изнасят по СОП. Дали ще е полезна връзка Дружба-Цариградско-Яворов-Хладилника, съм умерен песимист. Когато най-сетне се реализира пробивът Ляпчев-Копенхаген, нещата значително ще се променят и връзката би си струвала.
- връзките по СОП: друг вариант освен по България е: от Борово по Тодор Каблешков-Парадайз-Черни връх-СОП-Младост. Може да се мисли и за удължаване на А65 в това направление.
- връзка Слатина-Г.М.Димитров: удължаване на А75 до Студентски град, разбира се при далеч по-сериозна честота от сегашната му. Или пък А11 до Окръжна болница.


Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16581
    • View Profile
    • Email
Идеята ми в най-груб вид е : След пуска на МД3 А73 да се удължи до Студентски град с маршрут по сегашния до Гоце Делчев наляво по Луи Айер, надясно до Ибсен, Сребърна, Атанас Дуков, надясно по Никола Вапцаров , надясно по Цариградско шосе и от там по А 280 до Студентски град . Така 204 може да се съкрати до Борово. Интервал 15-20 минути е приемлив.
Получава се прекалено голяма фльонга през Плиска. Може да се намали времетраенето, ако подминава спирките на Семинарията и ТВ кула и минава по транзитните връзки. Но според мен по-добро решение е А102 да се поотдели малко от МД3, с който се дублира от МС Гешов до Овча купел, и да се прекара по Каблешков вместо по Гоце Делчев.

Разбира се, бъдещето е на рингов трамвай по Каблешков-Кутев-Г.М.Димитров, но доста необозримо, за съжаление.
« Last Edit: 07.04.2019, 10:30:01 by blagun »

Offline stankos

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4256
    • View Profile
Такава линия освен, че ще подобри обслужването по Каблешков , ще осигури обслужване по Дуков , ше даде и липсващата връзка Хладилника / Семинарията - Плиска , а може да замести изцяло 294 ! Проблем е, че става много дълга и минава през много задръствания и за това съм скептичен за реализирането и ! А 102 въпреки общите крайни точки има съществено различен маршрут и връзки.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16581
    • View Profile
    • Email
Не обърнах внимание: По Дуков е невъзможно да минава автобус. Твърде тесен с велоалеята и крив стана... Изобщо проектантите си оставиха ръцете и на трасето по Дуков-Люба Величкова, и на отклонението за Зоопарка, но това е друга тема. Връзката Семинарията/Плиска+Гео Милев не е толкова важна, че да не е приемливо прекачване А120+А305, А120+ТМ20, А120+А9. Пет години личен опит имам по тази връзка.
« Last Edit: 08.04.2019, 12:47:38 by blagun »

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9119
    • View Profile
102 е по-добре да остане по Гешов - маршрутът е по-пряк и с по-малко задръствания, спестява се около километър пробег в посока и се осигуряват няколко удобни връзки. 73 е напълно достатъчен за Каблешков, 83 за Красно Село и Гоце Делчев. :rolleyes:
« Last Edit: 08.04.2019, 14:05:49 by V.Peichev »

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 14065
    • View Profile
Не обърнах внимание: По Дуков е невъзможно да минава автобус. Твърде тесен с велоалеята и крив стана...
Това е абсурдно, улицата е 2х2 ленти, има къде-къде по-тесни улици, където се движат даже съчленени автобуси и няма драми.

За Източната тангента смятам, че и в момента може да се пусне редовна автобусна линия. Улицата е в не по-лошо състояние от Димитър Пешев, Първа българска армия или д-р Петър Дертлиев, по които минават даже съчленени автобуси. Връзка Хаджи Димитър-Левски-Дружба-Младост е доста необходима и това го показват задръстванията сутрин и вечер. Имах колеги в Левски Г, които работеха в The Mall и не искаха и да помислят за градски транспорт, защото нямат удобна връзка.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9119
    • View Profile
Дуков наистина не е чак толкова тясна и би могло да минава автобусна линия. Източна Тангента има много легнали полицаи и е тежко задръстена от потока от/към летището освен проблемите с настилката. :rolleyes:

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16581
    • View Profile
    • Email
Връзка Хаджи Димитър-Левски-Дружба-Младост е доста необходима и това го показват задръстванията сутрин и вечер. Имах колеги в Левски Г, които работеха в The Mall и не искаха и да помислят за градски транспорт, защото нямат удобна връзка.
По-скоро си мисля за ренесанс на някогашния маршрут на А75: От Хаджията или Левски-Г-Вл.Вазов-Ал.Екзарх-Подуяне-Ситняково-Цариградско-Окръжна болница. Иначе по Източната тангента сутрин и следобяд може да се пуснат "работнически" А179 по А79 без обиколката по Лотко нататък по Мими Балканска и Неделчо Бончев. Връзка на Левски и Хаджията с Младост през Източната тангента не ми се вижда добра. Да, на километри по Доспевски-Летоструй-Източна тангента-Мими Балканска е по-малко, но състоянието и натоварването на тези улици прави маршрута по-бавен, отколкото през гара Подуяне.
« Last Edit: 08.04.2019, 15:32:55 by blagun »

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15608
    • View Profile
    • Email
По Дуков има ли въобще от къде да се генерира пътникопоток че да има и автобус оттам? Сегашния вариант през Вапцаров и Черни връх ми се струва далеч по удачен за автобусите, много по-удобни връзки дава. 

Иначе аз за такава линия от Хаджи Димитър-Левски посока Цариградско и Младост съм мислел, дори малко по-смело да минава и през СУ, поне в бус-лентите няма да се бута в задръствания. Но и през Подуене е добър вариант. Примерно може да се помисли да се вземе пробег от 306, 113 и сегашния 75 и в рамките на същия брой коли да се пусне някаква такава линия.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9119
    • View Profile
Пробегът от 306 е по-добре да се прехвърли към ТБ5, от 113 - към 213 и евентуално 76. Последните две автобусни линии имат явна нужда от сгъстяване. :rolleyes:

Offline stankos

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4256
    • View Profile
По Дуков има ли въобще от къде да се генерира пътникопоток че да има и автобус оттам?

Има голяма болница и вероятно хора, които ходят на свиждане ! Черни връх - Вапцаров е добре обслужен и е излишно да се пуска още една линия в задръстването там.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16581
    • View Profile
    • Email
Любопитното е, че спирка "МБАЛ Токуда" на Вапцаров в посока ТВ кула се намира не на най-близката точка до задния вход на болницата (до СЕАТ), а чак след светофара до Клуб Малееви. При все че следващата спирка НПМГ е на броени метри след нея и там има пешеходен светофар към/от Лозенец. Спирка Токуда отдавна трябваше да се премести (още при обособяването на нова спирка НПМГ) и е крайно време това да бъде направено.

Скептик съм за изчистването от спрели и паркирали коли по Дуков. В частта при Вапцаров то е разрешено и явно изникналите като гъби бизнес сгради не могат да поемат колите на служителите и клиентите си. По-нататък след бетонните прегради паркирането е рядкост, но не и висенето на чакащи бакшиши (за тях е предвиден транзитен коридор за вземане на клиенти от Токуда, но напливът е по-голям от възможността за кратък престой в двора на болницата). Опашка се образува и от чакащите да влязат в паркинга на Токуда.

На времето много се радвах на пробива Дуков/Величкова. Даже мисля, че обсъждахме варианти за временния маршрут на А98. Но проектът като че ли не реализира пълния възможен ресурс на пробива. За велоалея трябваше да се мисли предварително, а не да се пришива като кръпка. Маршрутът е адекватен за връзка на южните квартали с Ловния парк и Борисовата градина, но не и реализацията. Не е като да не е имало възможности точно при парка.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9119
    • View Profile
Редовните линии със съчленени автобуси 88 и 120 е уместно да минават по Вапцаров и Черни Връх - провирането им през Дуков ще е трудно и ще внесе допълнително забавяне. По-рядка линия с единични автобуси на 15-20 минути или малко повече не би имала такъв проблем в участъка.  :rolleyes:

Online IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6146
    • View Profile
    • Email
Спирка Токуда или следващата, НПМГ, не помня, възникна като такава за "София Ленд", който вече го няма. Не е по темата, но според мен закриването му беше загуба - всеки голям град с подобни размери на запад от Белград си има някаква форма на увеселителен парк.....А още в университета ни учеха за отвратителната звездообразна планировка на София (разрастване на града в посока входно-изходните магистрали) - тя е възможно най-трудната за организиране на градски транспорт. Ако беше правоъгълна (като Стара Загора) или радиално-концентрична (Москва) тангенциалните връзки са направо песен.....Но при нас за да идеш примерно от Хаджи Димитър до Борово, просто няма как да не минеш през центъра.....
« Last Edit: 09.04.2019, 21:16:30 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline T_4

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2980
    • View Profile
С риск да звуча като PR на Спаси София, видях, че са пуснали пост с предложение за нова автобусна линия А194.

Идеята е доста добра и се надявам да се реализира, само не ми е ясно от къде ще се намерят водачи и автобуси. Ясно е, че А294 си заминава, но не мисля, че има още девет-десет свободни водачи. Ако трасето се изминава за 56-57 минути, то курсът ще е 130 минути с почивка от 8 минути на всяка крайна спирка. Това прави 13 върхови коли, а не 11. Отделно не вярвам СО да се навият да я пуснат на 10-15 минути, най-малко на 12 ще е в пикови часове и 25 вечер, т.е нещо от рода на 11-8-11-5 делник и 8-8-8-4 празник.

Не на безсмислените линии като ТМ23!
За оптимизация на разписанията:
http://forum.gtsofia.info/index.php?topic=428.msg100091775#msg100091775

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9119
    • View Profile
Подобна линия трябва да е на 10-15 минути през деня, но късно вечер пътникопотокът между кварталите намалява сериозно и е нормален интервал около 25 минути.  :rolleyes:

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 14065
    • View Profile
За мен тази линия няма да е особено ефективна, тъй като не преминава близо до мол Сердика и Дъ мол, които генерират доста голям пътникопоток - все пак доста студенти работят там.
Ако ще се пуска нова линия, по-добре от Хаджи Димитър през Левски, Христо Ботев, Летището към Дружба и евентуално Младост.

Смятам, че вместо да се разкрива 194, е по-разумно 294 да се удължи по Г.М. Димитров към Цариградско в посока Окръжна, и да прави обратен завой на Копенхаген и Цариградско. Така ще има бърза връзка на Студентски, Дианабад, Мусагеница с Дъ мол, и района с бизнес сгради около Метро. В обратна посока би могла да се удължи по Иван Странски, Симеоновско, Околовръстното до Технополис Младост-4. Така ще се даде бърза връзка на студентите с Ринг мол и Бизнес парка и ще се подпомогне претоварения 111 и рехавия 67. Разбира се, линията трябва да е целодневна.