Хвани ме, ако можеш: къде отидоха разписанията на градския транспорт в София
Новият сайт на ЦГМ предизвика недоволство заради трудното боравене с него. Той е част от поръчка за 6 млн. лв. за дигитализация, в която влиза и приложение "Има ли удобен градски транспорт дотам? Много от вас са си задавали този въпрос, когато трябва да стигнат до някое място в София. Вадите смартфона си, за да проверите какви са опциите и колко време ще отнеме да стигнете до въпросното място. А очакването е с един клик приложението да намери вашата локация и да ви покаже най-бързите маршрути. От Центъра за градска мобилност (ЦГМ) обаче не мислят така.
В новия, модернизиран сайт на общинското дружество човек лесно може да се изгуби, докато открие разписанието на някой автобус, камо ли спирката, от която иска да го хване. В последните четири месеца, откакто той работи, има множество оплаквания на граждани за това, че вместо да ги улеснява, сайтът ги затруднява при търсене. А съмненията са, че за пореден път общината не е мислила как да направи добра услуга, ами как да "даде едни пари".
Новият сайт реално е първата видима част от поръчка за 6 млн. лв. с ДДС, които бяха дадени по спорен начин, на единствен кандидат със съмнителни връзки (виж карето долу). Критиките още при обявяването ѝ преди година бяха свързани със завишената стойност и липсата на яснота какво ще се прави. Голямата ѝ цел беше озаглавена като "дигитализиране на услугите по паркиране" в платените зони - дейност, която също тъне в мъгла. Тя реално няма как да се случи напълно, ако общинският съвет не забрани хартиените фишове с промени в наредба.
Реклама
Тук е включена и другата видима засега част от похарчените средства - приложението Sofia Plus, оценено с 1.7 от 5 в Google Play. В него въобще липсват разписанията на градския транспорт, но пък може да се плаща синя и зелена зона с банкова карта. "Сайтът ви е тотал щета. Един автобус не може човек да си провери нормално. За приложението няма да говоря", гласи един от многото негативни отзиви за него в Google Play.
Криворазбраната дигитализация
Макар и заявката да беше за интеграция на всички съществуващи услуги, отново са налице разпилени функции и неудобства заедно с реален риск да се доплащат още средства, за да се дооправят. Това не е особено изненадващо, предвид неясно разписаните условия от самото начало. Дори не се знаеше, че въпросните дигитални продукти влизат в тази поръчка - това се разбра от отговори на ЦГМ до "Капитал", получени по Закона за достъп до обществена информация. От там посочват, че те са част от "интеграцията" и стремежа за единно потребителско изживяване.
Тези неразбории се отразяват на жителите и посетителите на града, които са ползватели на въпросните услуги. Още повече става въпрос за похарчен обществен ресурс. В обявената преди година поръчка имаше известна доза спешност: беше пусната три месеца преди местните избори и около нея се вдигна обществен шум, като дори влезе в предизборната кампания. Макар и да беше веднъж прекратявана, договор беше подписан на 2 януари тази година и реално администрацията на Васил Терзиев я "наследи". Сега новият зам.-кмет по дигитализация Иван Гойчев ясно вижда ефекта от това.
"ЦГМ е възложител и аз като зам.-кмет нямам пряко влияние върху процесите там. Направихме усилия да инициираме срещи, поискахме документи и се запознахме със заданието, но в крайна сметка се оказа, че е трудно да променим нещо, тъй като повечето решения вече са били взети и процесът е бил предопределен", коментира той за "Капитал". И добавя, че винаги има място за подобрения и е важно да се обърне внимание на обратната връзка от гражданите.
На разходка в сайта
Оплаквания от резултата под формата на нов сайт има навсякъде - в официалната фейсбук страница на ЦГМ, под всяка онлайн публикация, както и в групи до кмета на София Васил Терзиев. От неправителствената организация Институт за информални иновации пишат писмо, с което настояват за връщане на стария софтуер за разписанията.
"Направен е нов, недомислен и неудобен софтуер за разписанията, който затруднява гражданите и не предоставя качеството на услугата, която те имаха до края на май 2024 г. Ако тази промяна е направена за усвояване на поредните средства, то това не е добро вложение, защото е влошена функционалността, на която бяхме свикнали", пишат от там, като напомнят, че не всяка иновация е полезна за хората и оправдана. Писмото е препубликувано от страницата с 15 хил. последователи "Trinmo - Транспорт, инфраструктура и мобилност", която е фокусирана върху градския транспорт на София. От там пишат в коментар, че няма лошо да остане новият сайт, стига да има специфичните функционалности.
"В секция "Разписания" да има и търсене по спирка - и да се виждат всичките разписания от дадената спирка. В секция "Спирки" (виртуалните табла) да има търсене и по линия", уточняват те. Вместо информация от виртуалните табла сега на отварящия екран се изисква човек да въведе на коя спирка се намира (като адрес или като номер) и докъде иска да стигне (отново адрес или номер на спирка). Опция, която имитира Google Maps, но далеч не работи добре, защото сайтът на ЦГМ често не намира адресите, а хората не са длъжни да помнят номерата на спирките. "Когато човек пътува с градския транспорт, не е нужно да се разхожда по сайта на Центъра за градска мобилност", пишат по този повод от Института за информални иновации.
Към новото старо приложение
На сайта все пак има добавени полезни функции като проверка на запълнените места в буферните паркинги, плащане на стикер и др., а при раздел "Платено паркиране" той насочва хората да си изтеглят приложението Sofia Plus, където могат да си платят зоната за паркиране. Удобството е, че това става с банкова карта, без такса за SMS. Неудобството - отново разпиляност, тъй като в приложението липсват разписанията на градския транспорт. А очакванията на хората са да намерят всички услуги на едно място.
"Свалих приложението, защото се твърдеше, че вече в него на едно място може да се ползват всички услуги на градския транспорт. Ами няма такова нещо. Само информация и опция за заплащане (която още не съм ползвал) за паркиране в платена зона. Самото приложение е с кофти дизайн, без опция за избор на тъмна тема." (Правописът е коригиран - бел. авт.)", гласи един от отзивите в Google Play. Там има още по-крайни коментари в този дух, всичките от последните два месеца.
Според общинския съветник Симеон Ставрев сайтът е "издържан технически добре с изключение на виртуалните табла", като споделя, че се водят разговори да бъдат вкарани в картата и локациите на спирките за по-лесно намиране. Но и той намира за погрешно това, че в приложението липсват разписанията на градския транспорт - от проверка на спирка до заплащането за пътуване.
"Почти съм убеден, че те не са го договорили с изпълнителя и ще трябва да похарчат допълнително средства за надграждане на въпросното приложение с тази опция", коментира той за "Капитал". От ЦГМ, изглежда, не са предвидили това при обявяването на поръчката и сега, месеци след като е сключен договорът, казват: "Към настоящия момент се правят оценка и анализ на възможностите да бъдат добавени нови функционалности в мобилното приложение Sofia Plus."
Любопитно е, че приложението Sofia Plus съществува още отпреди няколко години и е правено без обществена поръчка, тоест е струвало под прага от 30 хил. лв. Сега по тази за дигитализация, изглежда, се е правил редизайнът му, като от ЦГМ казват, че от януари до август за "осигуряването на дигитални услуги" чрез Sofia Plus са изплатени 19.2 хил. лв. с ДДС.
Хартиен бъг
От всичко, изброено дотук, досега изглежда, че под "дигитализация" се разбира най-вече нов сайт и възможността да се плаща синя и зелена зона освен с SMS и с банкова карта (каквато възможност дава Sofia Plus, както и Urbo). Но фактът, че все още човек може да си купи хартиен фиш за паркиране, говори, че има още път да се извърви. Тук обаче топката е в общинския съвет. "В момента все още хората могат да паркират с хартиени талони. Според мен трябва да ги премахнем, защото така могат да се заобикалят правилата - със SMS и талони можеш да седиш цял ден. Хартиените талони бяха бъг в системата, защото те не се отразяват в базата данни на ЦГМ кой кога е паркирал с тях и не можеше да се отчита правилно", казва Симеон Ставрев.
Както се случи при замяната на хартиения билет с електронен, така и за това са нужни промени в наредба - тази за организация на движението, както и гласуване в Столичния общински съвет (СОС). Според Ставрев трябва да се премахне "всичко хартиено" от наредбата и да се случи въпросната промяна. Тя ще се усети, когато фишовете в отсъствието на водача спрат да бъдат на хартия, а вместо това може да си ги платиш лесно в сайта и в приложението.
Това може да спести пари и на общината от печатане на хартийки - последно преди година Центърът за градска мобилност е обявил поръчка за 480 хил. лв. без ДДС за отпечатването на ценни образци-талони за паркиране. За изпълнител е избрана "Демакс", като договорът изтича през 2025 г.
Колко струва всичко
И дигиталните услуги по тази поръчка обаче не излизат особено евтино. Да се проследи къде са отишли средствата за "дигитализация на паркирането" е сложно начинание заради общо формулираните дейности и липсваща конкретика какво колко струва. От отговора на ЦГМ по ЗДОИ става ясно, че са похарчени 1.1 млн. лв. от сключването на договора до август. Те са изразходвани най-вече за осигуряване на различни "дигитални услуги", а откъм хардуер са били "осигурени" 80 камери за разпознаване на номерата с приложение, базирано на изкуствен интелект, 20 таблета, 200 бр. хардуерни устройства за проверка и контрол на паркирането с приложен софтуер, сертифицирани съгласно Наредба Н-18 (от регистъра на НАП за това се вижда, че ЦГМ е вписан на 9 септември 2024 г.), 200 резервни батерии за въпросните устройства и др. (виж всички в карето).
Договорът изтича през 2027 г., като са заложени още редица дейности: "дигитални услуги за управление и контрол на издавани винетни стикери за локално платено паркиране" за 163 хил. лв., дигитални услуги за "управление и контрол на изпълнението на принудително задържане чрез скоба" за 288 хил. лв., аналитични услуги за 418 хил. лв. и др. Ключово ще е дали отново хората ще разбират какво точно се има предвид под това постфактум, или общината ще обясни и ще бъде прозрачна и по-отворена. Контролът е в ръцете на Столичния общински съвет, както и в борда на Центъра за градска мобилност. Този юли той беше сменен за два дни благодарение на мнозинство между ГЕРБ, БСП и по-малките партии. "Новоназначените" са дългогодишни служители в дружеството, а, случайно или не, единият нов директор е Румяна Милова, която е подписана като възложител на същата тази поръчка за дигитализация."
Изпълнителят на поръчката
Единствен кандидат в поръчката и впоследствие избран изпълнител беше обединение между компаниите "Юпасс" и "Уест ауто диджитъл". Първата фирма е разработчик на приложението Urbo, което предоставя на практика същата услуга като Sofia Plus, но има най-висок рейтинг в Google (4.2) и продължава да работи. Вероятно тя е била ангажирана и с редизайна на приложението на ЦГМ. Собствеността ѝ отвежда към връзки с бизнесмена Александър Тошев, по прякор Джони Каскета. В отговори до "Дневник" доскорошният директор на ЦГМ Дилчев описва изпълнителят "Юпасс" по следният начин: "Разработва решения за "умни градове" и "умен туризъм" от 2015 година. Това е компания в България, която работи с над 20 общини в страната, като предлага редица решения в областта и разчитаме на нейната експертиза."
Другата компания в обединението е "Уест ауто диджитъл", в която към онзи момент работи един служител. Любопитното при нея е, че преди се е занимавала с продажбата на автомобили и части, но дни преди обявяването на поръчката на ЦГМ добавя едно "диджитъл" и сменя собствеността си. Жената, която е собственик на фирмата, водеща счетоводството ѝ, пък е съдружник във фирмата - изпълнител на електронната билетна (тикет) система в София за 100 млн. лв., показа разследване на "Капитал".
https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/gradove/2024/09/13/4673530_hvani_me_ako_mojesh_kude_otidoha_razpisaniiata_na/