Author Topic: Въжени линии по света  (Read 39942 times)

Offline xr1st0

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1249
    • View Profile
Re: Въжени линии по света
« Reply #60 on: 15.04.2024, 17:37:00 »
Височината е второстепенна, тя затруднява само евакуирането. Важното при лифтовете е разстоянието между стълбовете и в този случай вероятно става дума за сериозни проектантски грешки които са довели до  трагедията, подобен лифт изпълнен като монокабел в Европа например няма как да получи разрешение за ползване защото са надхвърлени 400 метра свободно провисване между стълбовете. Производител е турска фирма - STM Sistem Teleferik. Тепърва ще се изяснява какво точно се е случило, но водещата версия е че са блокирали лагерите на стълба (заради удар от мълния) след което от триенето на въжето в блокиралите водещи колела се е получило претоварване на стълба, който се е счупил на сглобката с болтовете - най-слабото звено. Но това е само предварителна версия.
От визуално сравнение на видеото ми заприлича на нашия лифт на Копитото, който е реализиран с малкия брой стълбове като бикабел. Тук май бая са икономисали от стълбове

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5633
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Въжени линии по света
« Reply #61 on: 15.04.2024, 19:02:55 »
Едва ли е първият блокирал лагер на ролка на въжена линия. Явно пословичното некачествено строителство в Турция важи и за лифтовете.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6665
    • View Profile
    • Email
Re: Въжени линии по света
« Reply #62 on: 16.04.2024, 15:10:53 »
Едва ли е първият блокирал лагер на ролка на въжена линия. Явно пословичното некачествено строителство в Турция важи и за лифтовете.

В това видео има малко снимки от злополучния стълб и на блокиралата ролка на 1:06:


Offline yogimax

  • Ограничени права
  • Маниак
  • ******
  • Posts: 940
    • View Profile
Re: Въжени линии по света
« Reply #63 on: 17.05.2024, 12:16:20 »
През уикенда се качих с втората по височина в Европа кабинка от Шамони до връх Еги дю Миди, висок 3842 м. Само кабинката до връх Малък Матерхорн в Швейцария е по-високо, и то само с 41 метра, т.е. незначителна разлика.
Билетът отиване и връщане струва 75 евро. Нямаше места за петък и събота, беше фраш от народ. Едва в последния възможен ден в неделя успяхме да се качим.
Има междинна станция на 2317 м, където се прекачваш. И двете кабинки са много бързи. Толкова голяма скорост на други лифтове не съм виждал. Участъкът от Шамони до междинната станция има само два стълба, през които като минаваш с такава скорост, усещането е екстрийм, някои жени се разпищяха. Само за 8 минути се стига от Шамони 1050 м височина, до междинните 2317 м. Втората кабинка от там до връх Еги дю Миди 3842 м. въобще няма нито един стълб, изцяло виси само на един кабел. Скоростта е същата висока. Стига се за още 8 минути. Цялото пътуване от Шамони до горе е само 16 минути. Само за толкова отиваш от летни +24 градуса на вечна зима -4 градуса.
„Едва когато започнете да плувате срещу течението, осъзнавате колко много мръсотия идва към вас.“

Offline xr1st0

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1249
    • View Profile
Re: Въжени линии по света
« Reply #64 on: 17.05.2024, 16:35:25 »
Цените им бих казал са напълно нормални. Кабинката изглежда прекрасно, а и скоростта на пътуване е впечатляваща

Offline yogimax

  • Ограничени права
  • Маниак
  • ******
  • Posts: 940
    • View Profile
Re: Въжени линии по света
« Reply #65 on: 17.05.2024, 17:21:46 »
Абсолютно. Но в интернет пише, че билетът струвал 58 евро към март 2023 г. Жалко е, ако цената за 1 година е скочила с цели 17 евро. Иначе на фона на цената на кабинката до Малък Матерхорн в Швейцария е напълно приемлива.
Всъщност сега виждам, че за няколко дни напред ако резервираш, има доста намалени цени на кабинката. От 59 евро започват.
https://www.montblancnaturalresort.com/fr/forfait-ski/complet-aiguille-midi-5223/?s=2024-05-30
На Малък Матерхорн, където също съм бил и то два пъти преди години, и дори единия път в същата кабинка на слизане беше националния отбор до ски на Германия, включително Феликс Нойройтер, още тогава струваше 110 франка. 2017 г.
Сега е 109 франка, но еврото е по-евтино сега, отколкото беше тогава, така че реално сега излиза по-скъпо. И няма намаления, за разлика от Шамони. Ако отида отново на Малък Матерхорн, то ще бъде само, за да изкача най-лесния 4-хилядник. Брайтхорн.
„Едва когато започнете да плувате срещу течението, осъзнавате колко много мръсотия идва към вас.“

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5633
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Въжени линии по света
« Reply #66 on: 17.05.2024, 20:33:29 »
До Малък Матерхорн обаче вече има нов лифт с 20-местни кабини. Старият беше спрян, когато ходихме, но видимо не беше изоставен, а по-скоро го ремонтираха.

Offline yogimax

  • Ограничени права
  • Маниак
  • ******
  • Posts: 940
    • View Profile
Re: Въжени линии по света
« Reply #67 on: 17.05.2024, 21:38:50 »
Първия път до Матерхорн се возих със стария лифт, 2017 г. Беше доста бавно. Втория път вече беше новият лифт, беше по-бързо. Беше есента на 2020 г.
„Едва когато започнете да плувате срещу течението, осъзнавате колко много мръсотия идва към вас.“

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6665
    • View Profile
    • Email
Re: Въжени линии по света
« Reply #68 on: 18.05.2024, 17:42:02 »
Същият лифт като Симеоновския лифт в Австрия все още в движение, поддържа се, работи, курорта не ги сърби да го зарежат и разсипят, даже го рекламират като техническа забележителност. Състоянието му не може да се сравнява с нашия след десетилетие поддръжка на Витоша ски. Толкова по темата "няма части"


Offline gradinka

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 15
    • View Profile
Re: Въжени линии по света
« Reply #69 on: 26.05.2024, 11:34:07 »
то е ясно, че има части, имало е и ще има...

вероятно обаче вече толкова много неща трябва да се подменят и рециклират наведнъж, че наистина може да е по-изгодно да се смени лифта.
като не го пипнеш нещо 20 години така става.
« Last Edit: 09.07.2024, 17:28:45 by gradinka »

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6665
    • View Profile
    • Email
Re: Въжени линии по света
« Reply #70 on: 15.09.2024, 12:08:07 »
Филм за строителството на най-високата въжена линия в Алпите между Швейцария и Италия. Има го и на немски който иска:


Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16419
    • View Profile
    • Email
Re: Въжени линии по света
« Reply #71 on: 15.09.2024, 21:16:22 »
Филм за строителството на най-високата въжена линия в Алпите между Швейцария и Италия. Има го и на немски който иска:
Да, това е супер-връзка на Цермат с италианската ски зона Червиния.