Poll

За коя технология сте при електобусите

ЗА тази която се презареждат бързо на линия без спиране и прибиране в гаража
105 (84%)
ЗА тази при която за да се зареди трябва да спре и се прибере за няколко часа в гараж
20 (16%)

Total Members Voted: 125

Author Topic: Електроавтобуси  (Read 326099 times)

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15296
    • View Profile
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #2060 on: 31.12.2021, 09:00:27 »
Технически има ли възможност, след като се скапят батериите, да се монтира необходимото оборудване и тези електробуси да станат пълноценни тролейбуси?
През 80-те 2 бракувани автобуса Икарус 280 ги направиха на тролеи,  така че вероятно е възможно да направят някой Франкенщайн. Единствена пречка може да е, ако конструкцията не може да носи тежко оборудване на покрива.

Offline tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1905
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #2061 on: 31.12.2021, 10:00:15 »
Възможно е, ще има малко зор с Хайгерите с баланса им. Те и без това не са много добре балансирани, но до 5 години ще изгният така че няма да е необходима тази операция.
The Grand Tour

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4319
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #2062 on: 31.12.2021, 11:06:23 »
Мисля, че отдавна отминаха времената, когаго имаше ресурс, производствен капацитет и знаещи и можещи хора за подобни експерименти. Неслучайно всички такива са завършвали само с прототипи и уникати, създадени с върхови усилия... просто резултатите рядко са добри и количестено, и качествено.

Offline georgi64

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1612
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #2063 on: 31.12.2021, 12:19:26 »
    Тези батерии са теоретично вечни .То в цяла европа май само в София има такива електроавтобуси с хиперкондензатори идеята е добра .   Енергията в суперкондензаторите се съхранява в статична форма, а не като продукт на електрохимичен процес, както е в галваничните елементи. Те могат да бъдат зареждани теоретично безкраен брой пъти. На практика броят на презареждане зависи от вида на използваните суровини и от работната температура. Времето им на зареждане е до 10 пъти по-малко в сравнение с времето на зареждане на конвенционални батерии със същия капацитет.  https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D1%83%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D0%B7%D0%B0%D1%82%D0%BE%D1%80

Предимствата спрямо галваничните батерии и акумулаторите са следните:

Могат да осигуряват до 10 пъти по-голям ток и мощност в импулса
Не изискват поддръжка
Времето за зареждане е с пъти по-кратко
Имат свойството за отдаване на цялата натрупана електрическа енергия до достигане на напрежение 0 V
Електрическият заряд практически не намалява при ниски температури, тъй като не е зависим от химична реакция
Суперкондензаторите могат да издържат резки температурни промени, вибрации и ударно натоварване [12]
Екологичност – като суровини не се използват отровни вещества (за разлика от NiCd и оловните акумулатори).
« Last Edit: 31.12.2021, 22:53:20 by georgi64 »

Offline Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6827
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
Re: Електроавтобуси
« Reply #2064 on: 31.12.2021, 15:07:14 »
В Белград има 15, в София 45 и в Габрово 3 броя от същия модел и използват същата технология. Напълно възможно е да има още. Иначе се водят ултракондензатори. Реално те имат много по-дълъг живот от електробусите с нормални батерии, каквито например са Yutong тук в София.

Offline Pesho1991

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 831
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #2065 on: 31.12.2021, 15:41:30 »
Тези в Белград са внесени от българската компания чериът Моторс, тази която внася и у нас. А понеже е и с израелско участие, там също са внесли от тези автобуси. Иначе самите батерии имат живот и това е в цикъла на зареждания, като при телефоните, с годините ще се намали капацитетът на батериите им и тогава ще ги сменяме, но предполагам е многократно по-лесна тяхната замяна спрямо на другите електрически автобуси. Повдигайки темата за ултра кондензаторите, прочетох че са направили и 18м автобус, който може да измине до 40 километра с един заряд и в рамките на 15-20 минути да зареди отново. Някои линии биха били отлични за една такава покупка, като се променят така, че почивката да е само в единия край, където ще е зарядната станция, или да направят по-къси почивки за по-кратко зареждане и в двата края. Ще бъде перфектен за централни линии.

Offline georgi64

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1612
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #2066 on: 31.12.2021, 15:41:59 »
Е в Холандия някъде имаше нещо такова Иначе тази технология пробива от България в Европа

Offline georgi64

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1612
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #2067 on: 31.12.2021, 15:43:24 »
Е да някъде на сайта им гледах  има и съчленен модел. Но сега не го намирам нещо. Самия сайт де.  :neznam: :(
« Last Edit: 31.12.2021, 17:44:09 by georgi64 »

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6805
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #2068 on: 31.12.2021, 17:04:29 »
Принципно е възможно, но надали е много по-евтино от нов единичен тролейбус и едва ли е икономически изгодно.  :rolleyes:

Offline Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6827
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
Re: Електроавтобуси
« Reply #2069 on: 16.01.2022, 15:55:52 »
Съчленения вариант на бързозарядния електробус   https://www.facebook.com/groups/941516103465297/permalink/974208843529356/

http://www.aowei.com/en/program/newsinfo-1165.html

http://nachster-halte.blogspot.com/2019/10/belkommunmash-in-uk.html
Доста си объркал марките. И мисля, че отговора ти е за тази тема.

Та ето продукцията на Higer, която се предлага в момента: официалния сайт.
Това което си показал ти, са електробуси на беларуската компания.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3588
    • View Profile
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #2070 on: 16.01.2022, 17:28:14 »
Е да някъде на сайта им гледах  има и съчленен модел. Но сега не го намирам нещо. Самия сайт де.  :neznam: :(

Ето един файл със събрани всички модели в Европа и също всички съчленени модели:
https://www.busplaner.de/sites/default/files/public/data-news/klimaaktiv-mobil-2020-markuebersicht-elektro-h2-busse.pdf
Белоруските ги няма изобщо, съчленен с ултракондензатори имаше само един опит на китайци - CRRC в Грац и той май не завърши успешно.

Offline georgi64

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1612
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #2071 on: 17.01.2022, 12:14:48 »
Съчленения вариант на бързозарядния електробус   https://www.facebook.com/groups/941516103465297/permalink/974208843529356/

http://www.aowei.com/en/program/newsinfo-1165.html

http://nachster-halte.blogspot.com/2019/10/belkommunmash-in-uk.html
Доста си объркал марките. И мисля, че отговора ти е за тази тема.

Та ето продукцията на Higer, която се предлага в момента: официалния сайт.
Това което си показал ти, са електробуси на беларуската компания.
 


Съчленения вариант е китайско-беларуски батерията им е на един производител не съм казал че имат нещо общо Higer с беларуския производител. Просто поста ми е в темата за  Higer а , трябваше да е тук може би.  :neznam:  Е сега вече е и тук. :D
« Last Edit: 17.01.2022, 12:24:43 by georgi64 »

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3588
    • View Profile
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #2072 on: 17.01.2022, 12:47:55 »

Съчленения вариант е китайско-беларуски батерията им е на един производител не съм казал че имат нещо общо Higer с беларуския производител.

Всъщност имат общо с Higer - и те като Chariot ползват кондензатори от един и същи китайски производител - Aowei, като белоруските са с по-слаб пакет който зарежда с 6 кВтч по-малко, което води за съчленения модел до пробег от едва 15 километра за 6 минути зареждане. Това е доста слаб резултат.

Offline bagercho

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2939
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #2073 on: 17.01.2022, 16:16:46 »
Ето го съчленения вариант ;) По интересното е, че вече предлагат вариант на ултракондензаторен автобус с wireless зареждане, но не е в серийно производство все още.
« Last Edit: 17.01.2022, 16:19:12 by bagercho »

Offline AGENT 006

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12818
  • Симов транспортна медия
    • View Profile
    • Sofiatransport транспортна база данни/Sofiatransport transport data base
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #2074 on: 17.01.2022, 16:28:33 »
Защо го показваш само да даваш „идеи“ на Столична община?  :D

Sofiatransport транспортна база данни

- Галерия с над 69 000 снимки на возила от градския транспорт в София!
- Най-подробната база данни за действащия автопарк!
- Статии и подкаст за историята на подвижния състав!
- Обновяване и актуализиране на всеки 24 часа!
Транспортът - кауза, страст, начин на живот!

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3588
    • View Profile
    • Email
Re: Електроавтобуси
« Reply #2075 on: 17.01.2022, 16:56:04 »
Защо го показваш само да даваш „идеи“ на Столична община?  :D

Нашата община с удоволствие си купува Higer-и, няма нужда от странична мотивация  :rolleyes: Всъщност ако разгледаш файла по-горе навсякъде е така - по немските градове се движат електрически Citaro и MAN, по холандските VDL и т.н. Електробусовете все още се продават предимно на родния пазар, няма марка и модел, която да е успяла да пробие повсеместно на международната сцена. И тъй като Chariot се води българска фирма, макар да не е, ние си купуваме от тях.

Offline georgi64

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1612
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #2076 on: 17.01.2022, 23:41:25 »
Ето го съчленения вариант ;) По интересното е, че вече предлагат вариант на ултракондензаторен автобус с wireless зареждане, но не е в серийно производство все още.


Ама този нещо не му виждам устройството отгоре дето е за кънектване към зарядната  станция или този е  wireless-а ?  :neznam:

Offline Sixkiller

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2953
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #2077 on: 18.01.2022, 03:31:46 »
Много интересно как ще го зареждат безжично... да не вземе да изпържи пътниците случайно или да им докара някоя болест :rolleyes: Много еко и модерно не е на хубаво.

Offline bagercho

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2939
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #2078 on: 18.01.2022, 07:43:45 »
Много интересно как ще го зареждат безжично... да не вземе да изпържи пътниците случайно или да им докара някоя болест :rolleyes: Много еко и модерно не е на хубаво.
Пилотен проект за т.нар. зареждащи пътища, които се разработват от няколко години в Швеция и региона.
Ей го сайта на проекта. https://www.smartroadgotland.com/
https://chariot-electricbus.com/chariot-e-bus-smartroad-gotland/

Offline bagercho

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2939
    • View Profile
Re: Електроавтобуси
« Reply #2079 on: 18.01.2022, 07:46:45 »
Ето го съчленения вариант ;) По интересното е, че вече предлагат вариант на ултракондензаторен автобус с wireless зареждане, но не е в серийно производство все още.


Ама този нещо не му виждам устройството отгоре дето е за кънектване към зарядната  станция или този е  wireless-а ?  :neznam:
Е това всъщност си е някакъв автобус най-вероятно с метанови бутилки, но в крайна сметка серийният продукт явно ще изглежда така:


https://chariot-electricbus.com/the-new-chariot-18m-uc-e-bus-is-already-produced/