Author Topic: Въпроси & Отговори  (Read 366516 times)

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4325
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2320 on: 12.12.2021, 18:43:09 »
1.Сега гледам едно видео от Русия, но въпроса си го задавам основно за БДЖ. Ако има разлики между него и международните правила...
Няма международни правила. Това са неща, които всяка железница решава сама и има свои норми. Често тези норми са диаметрално противоположни в различните железници, но конкретно за приземните светофори, такива се ползват, когато няма необходимия габарит за мачтови. Изключение от това правило са отделните маневрени светофори между стрелките на гарите, защото са много и дори да има габарит, ще стане гора от стърчащи сигнали. Разбира се има и други изключения и дори в България съм виждал, при това на току-що построена линия, приземен изходен светофор на краен десен коловоз, където няма нищо пречещо. Защо така е направен проектът за новата линия можем само да гадаем, но това не е единствената странност или откровена грешка в тези проекти.
2. Важи ли все още правилото винаги светофорът да е отдясно на осевата линия на коловоза, или вече е отпаднало? Питам, понеже не съм забелязвал да монтират, например, между Септември и Бургас, някъде по новоремонтираните отсечки, от онези Г-образни стълбове, на които да сложат светофор за път №2 (за да се пада вдясно нему).
Важи, но има изключение за светофорите по левия път на междугарие, които могат да се поставят и отляво, защото няма как да се объркат, а и дори е по-удобно за възприемане. Единствено друго изключение е изходният светофор на 1-ви коловоз на гара Горна Оряховица, който е отляво изцяло в нарушение на действащите нормативи. Вероятно е поставен там със заповед на някой си от преди 70 години, когато същият някой е издавал и правилниците и е можел да въвежда каквито си иска изключения от тях, но това сега е изгубило стойност и си е чисто нарушение.

Offline dobriii123

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 789
  • Фен на железопътния и градския транспорт! :)
    • View Profile
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2321 on: 12.12.2021, 18:58:36 »
Предполагам сте забелязали в новия ГДВ феномена, който аз наричам “свиване на диапазона”? Давам примери: ПВ от София за Костенец, Септември и Пловдив са ги поорязали и са станали ПВ от София за Вакарел, Ихтиман и Септември.
Други примери: Пътническите влакове София - Плевен са станали София - Мездра, а ПВ София - Мездра са станали София - Лакатник. Така че с това темпо след някоя друга година БДЖ ще си стане градска железница и влакчетата ще си обикалят около София и Пловдив и тук таме ще има по един сутрешен и един обеден бърз влак от София за морето, Видин, Русе и Кулата.
Споменатият пътнически влак София - Плевен е станал БЪРЗ по същия маршрут и заминаващ час по-късно.
София-Лакатник е много по-доброто решение за късния влак, който замени, на практика движещ се празен преди Мездра.

Offline Victor_14

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 99
    • View Profile
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2322 on: 12.12.2021, 19:00:57 »
Предполагам сте забелязали в новия ГДВ феномена, който аз наричам “свиване на диапазона”? Давам примери: ПВ от София за Костенец, Септември и Пловдив са ги поорязали и са станали ПВ от София за Вакарел, Ихтиман и Септември.
Други примери: Пътническите влакове София - Плевен са станали София - Мездра, а ПВ София - Мездра са станали София - Лакатник. Така че с това темпо след някоя друга година БДЖ ще си стане градска железница и влакчетата ще си обикалят около София и Пловдив и тук таме ще има по един сутрешен и един обеден бърз влак от София за морето, Видин, Русе и Кулата.
Споменатият пътнически влак София - Плевен е станал БЪРЗ по същия маршрут и заминаващ час по-късно.
София-Лакатник е много по-доброто решение за късния влак, който замени, на практика движещ се празен преди Мездра.
За 20209 съм съгласен, но влаковете за Пловдив много ме учудиха.


Sent from my iPad using Tapatalk

Offline Victor_14

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 99
    • View Profile
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2323 on: 12.12.2021, 19:04:38 »
Няма смисъл да се движат празни влакове, но КПВ 20209 някога е бил пълен щом съществува и това са поредните отблъснати пътници. Работата на Бдж не е да движи празни влакове и да ги съкращава, а да привлича клиенти. Надявам се промените да са за добро

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4325
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2324 on: 12.12.2021, 19:12:05 »
Пътят към привличането на клиенти минава през празните влакове.
Ако в 10 влака пътуват общо 1000 човека, това не значи, че в 5 влака също ще пътуват толкова и те ще са два пъти по-пълни. Просто хората, които останат без удобен влак, ще пътуват по друг начин.
Това включва пътуването и в двете посоки - ако нямаш удобен влак в едната, много вероятно е да не пътуваш с влак и в двете и така колкото по-малко са влаковете, толкова по-празни са, толкова по-скъпо е да се движат и това става повод да станат още по-малко... и така докато спрат съвсем.
« Last Edit: 12.12.2021, 19:13:43 by bdz43r »

Offline Victor_14

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 99
    • View Profile
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2325 on: 17.12.2021, 10:32:55 »
А как да разбера някой пътнически влак с какви вагони е? В ПКВ пише подробно съставите на бързите вкакове и мотрисите, но не и вида на вагоните на ПВ и КПВ.


Sent from my iPad using Tapatalk

Offline Victor_14

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 99
    • View Profile
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2326 on: 17.12.2021, 10:38:35 »
А това е някаква Корпоративна информационна система за стратегически анализи на БДЖ


Sent from my iPad using Tapatalk

Offline Spas237

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 119
    • View Profile
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2327 on: 17.12.2021, 16:59:12 »
А как да разбера някой пътнически влак с какви вагони е? В ПКВ пише подробно съставите на бързите вкакове и мотрисите, но не и вида на вагоните на ПВ и КПВ.


Sent from my iPad using Tapatalk
Няма как да разбереш, защото пускат каквото има. Даже някой път пускат първокласен вагон да се движи като второкласен или мотриса вместо вагони. То и на бързите влакове не се спазва на 100% ПКВ, но на пътническите е тотална бъркотия...

Offline Victor_14

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 99
    • View Profile
Въпроси & Отговори
« Reply #2328 on: 17.12.2021, 22:31:54 »
Да като се замисля е така. Но все пак има много влакове с един и същ състав например да кажем мотрисата от Благоевград пристига като един влак и същия състав после е за Лакатник, но под друг номер. Има ли шанс как да разбера поне това.


Sent from my iPad using Tapatalk

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4325
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2329 on: 18.12.2021, 11:44:22 »
Има ли шанс как да разбера поне това.
Не. Има някакви графици, но те са пожелателни и дали ще се спазят се решава от сега за след малко.

Offline Victor_14

  • Напредващ
  • ***
  • Posts: 99
    • View Profile
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2330 on: 18.12.2021, 11:50:10 »
Има ли шанс как да разбера поне това.
Не. Има някакви графици, но те са пожелателни и дали ще се спазят се решава от сега за след малко.
Благодаря!


Sent from my iPad using Tapatalk

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4325
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2331 on: 18.12.2021, 18:54:13 »
Има ли мотрисни влакове, които да имат система за безопасност, която да бие аварийна спирачка при подобна неизправност на релсовия път, колкото и ниска да е вероятността за такава повреда?
В железницата стрелките винаги се заключват по някакъв начин в крайното си положение и едва тогава се допуска всякакво движение по тях...
Ще се допълня по тази тема, защото излезе, че е изобщо невъзможно да се случи грешка, което не е съвсем така. Всъщност преди 2-3 години точно това се случи на гара Нова Загора с един много голям и тежък товарен влак, преминаващ транзитно с 80 км/ч и в резултат вагоните се разпиляха из гарата.

Както казах, при ръчните стрелки, когато по тях ще преминава влак, те се заключват механично с ключалка и ключ. Ключалката може да се заключи само в крайно положение на езика, а ключът може да се извади само в заключено положение. Този ключ след това участва в електрическа зависимост, като се поставя в друга ключалка в апарата на осигурителната инсталация. Заключва се само прилеплания език на стрелката. Свободният има известен свободен ход, но не може да достигне другото крайно положение без да повлече прилепналия, който е заключен и така стрелката не може да бъде обърната в другото си положение. Слабо място е, че ключовете всъщност са два - един за самата стрелка и един за електрическата зависимост и те са свързани неразделно със заварена халка. Навремето обаче на гара Одърне е имало голяма катастрофа, защото стрелочникът работил с разделени ключове - единият си стоял в ключалката на електрическата зависимост, а другият на стрелката, която била отключена и обърната в грешно положение.

При стрелките с електрическо задвижване има само механично осигуряване на прилепналия език срещу самоволно разместване. Свободният език няма такова осигуряване, но и няма как да се размести сам, защото електрическото задвижване го държи с определена сила... освен ако нещо не го премести насила, при което той повлича и прилепналия след определен свободен ход. Точно това се случи на Нова Загора, където стрелките имат и един помощен механизъм с лостове и пружини в средата на езиците, който никой не знаел, че трябва да се преглежда и поддържа и той блокирал. В резултат, свободният език, макар и да достига крайното си положение, остава огънат под напрежение и от сътресението на влака успял да преодолее съпротивлението на електрическия обръщателен апарат и стрелката сама се обърнала до другото си положение под влака. При тези стрелки заключването е само електрическо - веригата на двигателя е сигурно прекъсната и затова се счита, че стрелката няма как да мръдне и механично заключване с ключалка и ключ не е необходимо.

Offline Chezare

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 485
    • View Profile
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2332 on: 22.12.2021, 17:13:03 »
Какво означава това?

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7218
    • View Profile
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2333 on: 22.12.2021, 18:05:20 »
Koe?
Най-ценният ресурс на капитализма са тъпанарите

Offline Chezare

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 485
    • View Profile
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2334 on: 22.12.2021, 19:07:57 »
Koe?
Влакът се обслужва едновременно от 2 класа Купеен и ЕМВ Дезиро. Как става това?
« Last Edit: 22.12.2021, 19:09:35 by Chezare »

Offline monte carlo

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1459
    • View Profile
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2335 on: 22.12.2021, 19:16:30 »
Дезирото е втора класа, няма първа. Това значи.
« Last Edit: 22.12.2021, 19:20:15 by monte carlo »
Кой проверява проверяващите? Кой зарежда bootloader-a?

Offline Chezare

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 485
    • View Profile
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2336 on: 22.12.2021, 19:19:13 »
Всички електрически нямат първа класа,пък другите не ги пишат така.

Offline Стререомонокъл

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 426
    • View Profile
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2337 on: 28.12.2021, 09:58:40 »
Може ли някой, който е вътре в нещата (като bdz43r например) да ми обясни как на съответната гара става смяната на локомотив, захранван с прав ток с такъв, работещ на променлив? Или обратното. На различните видеа се вижда, че и двата локомотива навлизат в съответния участък с вдигнати пантографи, което ме озадачава, но аз не разбирам много от токове. Може ли малко по-подробно обяснение? Не на високо научно ниво де... 8) Ще са ми интересни и малко общи сведения около устройството и принципа на работа на двусистемните електровози, както и за недостатъците на тези машини. Благодаря предварително!
Нация от лошо гледащи директори

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4325
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2338 on: 28.12.2021, 15:31:14 »
Вариантите са много.
Двусистемните локомотиви просто превключват от едната система на другата в движение или на място в гарата. Когато в участъка се движат само двусистемни локомотиви, различните системи могат да се сменят и в междугарието.
Когато се движат едносистемни локомотиви, двата вида ток се срещат в гара. Вариантите за това са два: 1. Всеки коловоз в гарата може да се превключва между двете системи и всички локомотиви могат да се движат из цялата гара на собствен ход; 2. Вида ток се сменя по средата на гарата. Тогава локомотивите влизат по инерция и друг локомотив (дизелов) ги закарва обратно до "вярната" страна на гарата. Двусистемните превключват системите в движение или след спирането и продължават.
За устройството на локомотивите не е кой знае каква философия - просто променливокотовите имат трансформатор и токоизправители. Двусистемните също ги имат, но имат и възможност да се захранват с постоянен ток след токоизправителите. Така последните, заедно с трансформатора не се ползват при постоянен ток. Недостатък е, че са доста по-сложни, защото старите локомотиви трябва да имат два вида управление или да се управляват само на постояннен ток, което не е много ефективно. Новите така или иначе се управляват след токоизправителите, така че това не е проблем.
По-различно е при двусистемните, които са само за променлив ток, но с различни напрежения и честоти (почти винаги 15 kV/16,7Hz и 25kV/50Hz). Те ползват един и същ трансформатор и са си почти обикновени променливотокови с малки особености. Има даже обикновени едносистемни за 25 kV преустроени на двусистемни за 15 и 25 kV.
При някои локомотиви пантографите са универсални за всички системи - локомотивът проверява дали е избрана вярната система след вдигане на пантографа и ако съвпада, разрешава включването на съответния прекъсвач за тази система.
При други има отделни пантографи за постоянен и променлив ток, които са свързани със съвсем различни вериги, но отново има някаква защита срещу избор на грешна система.

Offline Стререомонокъл

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 426
    • View Profile
Re: Въпроси & Отговори
« Reply #2339 on: 28.12.2021, 16:30:55 »
Благодаря за изчерпателния отговор!  ;)
Нация от лошо гледащи директори