Има ли мотрисни влакове, които да имат система за безопасност, която да бие аварийна спирачка при подобна неизправност на релсовия път, колкото и ниска да е вероятността за такава повреда?
В железницата стрелките винаги се заключват по някакъв начин в крайното си положение и едва тогава се допуска всякакво движение по тях...
Ще се допълня по тази тема, защото излезе, че е изобщо невъзможно да се случи грешка, което не е съвсем така. Всъщност преди 2-3 години точно това се случи на гара Нова Загора с един много голям и тежък товарен влак, преминаващ транзитно с 80 км/ч и в резултат вагоните се разпиляха из гарата.
Както казах, при ръчните стрелки, когато по тях ще преминава влак, те се заключват механично с ключалка и ключ. Ключалката може да се заключи само в крайно положение на езика, а ключът може да се извади само в заключено положение. Този ключ след това участва в електрическа зависимост, като се поставя в друга ключалка в апарата на осигурителната инсталация. Заключва се само прилеплания език на стрелката. Свободният има известен свободен ход, но не може да достигне другото крайно положение без да повлече прилепналия, който е заключен и така стрелката не може да бъде обърната в другото си положение. Слабо място е, че ключовете всъщност са два - един за самата стрелка и един за електрическата зависимост и те са свързани неразделно със заварена халка. Навремето обаче на гара Одърне е имало голяма катастрофа, защото стрелочникът работил с разделени ключове - единият си стоял в ключалката на електрическата зависимост, а другият на стрелката, която била отключена и обърната в грешно положение.
При стрелките с електрическо задвижване има само механично осигуряване на прилепналия език срещу самоволно разместване. Свободният език няма такова осигуряване, но и няма как да се размести сам, защото електрическото задвижване го държи с определена сила... освен ако нещо не го премести насила, при което той повлича и прилепналия след определен свободен ход. Точно това се случи на Нова Загора, където стрелките имат и един помощен механизъм с лостове и пружини в средата на езиците, който никой не знаел, че трябва да се преглежда и поддържа и той блокирал. В резултат, свободният език, макар и да достига крайното си положение, остава огънат под напрежение и от сътресението на влака успял да преодолее съпротивлението на електрическия обръщателен апарат и стрелката сама се обърнала до другото си положение под влака. При тези стрелки заключването е само електрическо - веригата на двигателя е сигурно прекъсната и затова се счита, че стрелката няма как да мръдне и механично заключване с ключалка и ключ не е необходимо.