Не съм казал, че не са предвидени за товарни влакове, а че стават за всякакви влакове и това, че производителят е написал нещо не ги прави неподходящ избор за други неща. Технологията им е същата като на вектроните, които за пътнически влакове са още по-неудачни спрямо възможностите си.
Шкодите също са универсални и са правени за всякакви влакове. Енергийна ефективност, ако не броим рекуперацията, няма как да има при каквито и да е влакове, защото и двата типа локомотиви са близо то теоретичния максимум.
И не, не ги ползваме до възможностите на шкодите, защото те са много стара технология и макар да не харчат повече ток, имат съвсем други параметри при скорости над 60 км/ч, където и вектроните, и смартроните имат голямо предимство. Затова и другите пътнически превозвачи си купуват такива локомотиви, въпреки че не карат с тях товарни влакове.
А нашите товарни влакове се движат за сега с ниски скорости, където двата типа локомотиви имат горе-долу еднакви параметри, така че смартроните почти нямат предимство, използвани "по предназначение". Даже обратното, шкодите са много по-неефективни с бърз влак при висока скорост и точно там смартронът може да изхарчи по-малко ток, а при 70-80 км/ч, с колкото най-много се движат почти всички товарни влакове, шкодата е в най-ефективния си режим.