Author Topic: Поддръжка и експлоатация на возилата  (Read 49454 times)

Offline Ilian

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1121
    • View Profile
    • Сервиз за лаптопи
И аз така мисля, съдейки по хибридните и електрическите автомобили. Toyota Prius беше с планиран живот на батерията 10 години. Два пъти по-късно някои от собствениците са сменили по 1-2 клетки, а болшинството все още не са имали проблеми.

Offline Chezare

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1335
    • View Profile
Май ще се окаже, че батериите имат по-дълъг живот от очакваното и капацитета им не пада чак толкова бързо, но остава проблема с ограничения пробег и бавното зареждане. За това си мисля, че бързозарядните кондензаторни електробуси са по-подходящи за нашите условия. За съжаление липсва каквато и да било достоверна информация за тяхната аварийност и разходите свързани с експлоатацията им.
А какво пречи да са бързозарядни електробуси на батерии?
Най-лесното, ефективно и щадящо финанси решение е елементарно - разтегляне на разписанията, намаляване на средната скорост на придвижване и свеждане до минимум ролята на GPS-и, говорещи автобуси, табла и всякакви подобни електроники, които само утежняват основните процеси.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16610
    • View Profile
    • Email
А какво пречи да са бързозарядни електробуси на батерии?
Очевидно технологиите към настоящия момент. Става дума за няколко зареждания дневно по за 5-6 минути и след това преход от 20-тина километра.

Offline Chezare

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1335
    • View Profile
Добре де, а как тогава има бързозарядни елекробуси с батерии в Берлин, Хановер, Прага (там даже се зареждат от ККМ), Дрезден... да не изброявам повече, от марки Мерцедес, Соларис, МАН? Нямам против ултракондензаторите, но с тях ставаме зависими от китайски производители.
Най-лесното, ефективно и щадящо финанси решение е елементарно - разтегляне на разписанията, намаляване на средната скорост на придвижване и свеждане до минимум ролята на GPS-и, говорещи автобуси, табла и всякакви подобни електроники, които само утежняват основните процеси.

Online fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7493
    • View Profile
    • Email
Добре де, а как тогава има бързозарядни елекробуси с батерии в Берлин, ... да не изброявам повече, от марки Мерцедес, Соларис, МАН? Нямам против ултракондензаторите, но с тях ставаме зависими от китайски производители.

Има, там вече пилотният проект мина и са в редовна експлоатация, даже са съчленени 18-метрови. Но операторът плати само цената на дизелови автобуси, а всичко останало е дотация от министерството, и то стабилна до 16-те милиона €. Прави впечатление и късата дължина на линията от само 12 километра, както и наличието на по две места за зареждане на крайните станции, отделно една в депото и 6 маломощни 30 kW за load balancing. Като цяло повече пари са вложени в инфраструктурата, отколкото за сходен проект при нас.

https://xn--durchstarterset-elektromobilitt-kwc.de/praxisbeispiele/e-metrobus-gelegenheitsladen-fuer-die-buslinie-200-der-bvg-2/

За да се откажем изцяло или почти изцяло от дизелови и метанови автобуси в София ще се наложи бая да се промени схемата на линиите, имаме доста дълги линии които не са подходящи за електробуси.
« Last Edit: 11.03.2025, 15:57:08 by fafan »

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15645
    • View Profile
    • Email
Ако проблема е в зарядните станции и дължината на линиите, то може да се мисли за Ситарота като в Хайделберг, каквито бях качил в темата за Мерцедесите. Такива с горивни клетки на водород, те също са напълно екологични и безшумни с електрическо задвижване, единственото което се отделя от тях са пушеци пара.

Не знам обаче доколко могат такива да се зареждат и поддържат у нас, доколко технологията е дълготрайна, а вероятно и цената им е космическа.

Също не знам защо така отписвате дизеловите, те също са доста дълготрайни и надеждни. Както се вижда един качествен ДД на Мерцедес или МАН спокойно кара 20-22 години. Даже са по дълготрайни от метановите.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline wiNt

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1642
  • 9060
    • View Profile
Ако 150 хил. за една зарядна ел. станция ви се виждат много, то тези за водород ще ви се видят космически. Там числата са поне 7 цифрени. Същите страдат и от същите проблеми като с батериите - с времето деградира количеството, което може да се 'зареди'. Да не говорим с тези стотици барове налягане какво става при евентуален силен удар, макар че за момента такива случаи май няма. Самия водород също е много скъп за производство.

Online fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7493
    • View Profile
    • Email
Ако проблема е в зарядните станции и дължината на линиите, то може да се мисли за Ситарота като в Хайделберг, каквито бях качил в темата за Мерцедесите. Такива с горивни клетки на водород, те също са напълно екологични и безшумни с електрическо задвижване, единственото което се отделя от тях са пушеци пара. Не знам обаче доколко могат такива да се зареждат и поддържат у нас, доколко технологията е дълготрайна, а вероятно и цената им е космическа.


Това е технологията, която видимо се фаворизира в момента в Германия. При нас не е така, нямаме опит с автобуси на горивни клетки, нямаме и изградена инфраструктура за зареждане. Единствената зарядна станция, която откриха миналата година в Дружба върху терен на БАН не се използва изобщо пълноценно.

Online bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5834
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Това с водорода за мен е временна фешън мода, която няма да се разпространи. Цялата верига на производство, съхранение и консумация е хем скъпа, хем не толкова чиста, хем супер неефективна.

Това, което удобно се премълчава е, че промишленото производство на водород използва за суровина природен газ, а въглероден оксид и диоксид са отпадъчните продукти. Необходими са и високи температури, които се получават от изгаряне на допълнителен природен газ. Накрая водородът се изгаря в двигател с вътрешно горене, който не е по-ефективен от традиционните. Горивните клетки също не са по-ефективни, така че от цялата водородна истерия накрая няма никакви екологични ползи.

Единственото чисто производство е чрез разлагане на вода, но то е нищожна част от общото.

Offline radk0_99

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 329
    • View Profile
Това с водорода за мен е временна фешън мода, която няма да се разпространи. Цялата верига на производство, съхранение и консумация е хем скъпа, хем не толкова чиста, хем супер неефективна.
Е то това е в действие за цялата "зелена" истерия. Бях гледал сравнение, че един "зелен" електромобил при производството си включително това на батерията и експлоатацията си генерира същите, че даже по-големи емисии. Отделно че никой не казва какво ще се случва с тоновете литиеви батерии и литиеви отпадъци

Online bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5834
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
С електрическите автомобили е друга история... там петролното лоби си смуче от пръстите колко ужасни са електрическите коли. Нито е вярно, че производството им генерира повече емисии, нито е вярно, че литиевите батерии не могат да се рациклират. Естествено, че могат...

И от заводите за дизелови и бензинови коли не излиза чист кислород с аромат на маргаритки.

Offline radk0_99

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 329
    • View Profile
Не съм специалист по литиеви батерии, ама се чуват чат пат някакъв вой колко са лоши и замърсяват света. Не знам доколко е истина

Offline Kingpin

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1100
    • View Profile
Вредните емисии са основно при добива на лития и кобалта, както и при самото производството на батериите.
Но самият електромобил е с нулеви емисии локално - където се движи.
Но дали реално ще е с нулеви емисии - нещата опират до това доколко е екологичен добивът на електроенергията, с която се зарежда.
При всички случаи, като теглиш чертата, след определени километри електромобилът става по-екологичен, в сравнение с ДВГ.
При добив от въглищни централи - след ~100к км.
При ВЕИ-та - след едва 10к км.

Рециклирането на батериите - по принцип рециклират се батериите. Батерии се рециклират за всякакви устройства, но батериите на електрическите ПС са по-различни и технологията е по-различна. И понеже електромобилите не са масови или където са масови, още са годни (напр. скандинавските държави) и съответно няма достатъчно много батерии за рециклиране - няма все още икономическа изгода да се инвестира в преработвателни предприятия за електромобилни батерии. Горе долу така стоят нещата.
« Last Edit: 13.03.2025, 23:22:37 by Kingpin »

Online fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7493
    • View Profile
    • Email
Това с водорода за мен е временна фешън мода, която няма да се разпространи. Цялата верига на производство, съхранение и консумация е хем скъпа, хем не толкова чиста, хем супер неефективна.

Това, което удобно се премълчава е, че промишленото производство на водород използва за суровина природен газ, а въглероден оксид и диоксид са отпадъчните продукти. Необходими са и високи температури, които се получават от изгаряне на допълнителен природен газ. Накрая водородът се изгаря в двигател с вътрешно горене, който не е по-ефективен от традиционните. Горивните клетки също не са по-ефективни, така че от цялата водородна истерия накрая няма никакви екологични ползи.

Единственото чисто производство е чрез разлагане на вода, но то е нищожна част от общото.

Явно това се отнася само за някои начини на добив на водорода, наскоро ми попадна това:

https://money.bg/economics/v-evropa-otkriha-nay-golyamoto-nahodishte-na-byal-vodorod-v-sveta-na-stoynost-usd92-triliona.html

Не знам до колко е истина, но изглежда Европа не е толкова бедна на ценни суровини и горива, въпреки всичко.