Author Topic: Специализирана литература, посветена на градския транспорт  (Read 36582 times)

Offline Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6827
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
Аз също я поръчах, и на мен ми взеха 7 евро за доставка, при плащане с карта.

Offline Dimitar Dragnev

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 566
    • View Profile
    • Форумът за класически езици
    • Email
Получих книгата за 85 години производство на тролейбуси "Шкода" и наистина вниманието е върху самото производство с чертежи, технически данни, спецификации. Друга снимка от България освен тази, която видяхме в рекламата (9Tr покрай "Александър Невски"), няма. Няма и конкретни данни за доставки и такива подробности, вниманието, както казах, е друго и е наистина интересно да се проследят всички от 1Tr до 35Tr, както и други проекти, по които заводът е работел - дори просто прелистване на книгата е интересно, за да се види развитието, правят се паралели с Икарус и ЗиУ. Има някои снимки на готови 26Tr и 27Tr за България преди доставката, които ще проверя дали са пускани тук и друг път.

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1960
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Да, и аз я получих и съм със същото впечатление. България е спомената в текста само три-четири пъти из цялата книга, за разлика от някои екзотични доставки (Индия, Норвегия, Афганистан), където има материал на по няколко страници. Липсва подробна разбивка по модели, модификации, години и страни, каквато се надявах да има. Въпреки това си е доста добро издание, представящо логиката на развитието на производството.

Offline Dimitar Dragnev

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 566
    • View Profile
    • Форумът за класически езици
    • Email
Впрочем всичко това ми напомня, че тази година се навършват също 85 години от първото производство на трамваи в София. Да се надяваме, че някой ден ще се появи и книга, в която всеки модел и даже всеки екземпляр да бъде описан.

Offline Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6827
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
Книгата определено е много интересна, отлично качество спрямо цената. Има доста интересна информация. За България и София има малко, но поне има няколко снимки на Шкодите 26ТР и описаната по-горе снимка.  Определено съм доволен от покупката и с интерес си я чета. :)

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4061
    • View Profile
    • Email
И при мен дойде книгата, наистина си заслужава, постарали са се. Данни за доставките има, но са разпиляни вътре в текста, не са в таблици като книгите за Икарус. Дразни ме, че има много реклами, но няма друг начин за да се получи добра цена.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4061
    • View Profile
    • Email
Нова книга за Икарус, този път посветена само на серия 200. Автор е все още живата жена и колежка на Ласло Финта, Ана Ласло, машинен инженер - тя участва в разработването на 286 за Америка. За съжаление само на унгарски, 286 цветни страници голяма тетрадка.


Сега форинтът евтин, цената e около 58 лева, но за съжаление се продава само тук:
https://marotikonyvker.hu/ikarus-story-11.-az-ikarus-200-as-egys%c3%a9ges-t%c3%adpuscsal%c3%a1d-fejleszt%c3%a9st%c3%b6rt%c3%a9nete-(1966-1998)-1?search=busz&description=true&page=2
Последно си имах работа с тези хора преди 15 години и още не са си направили система за плащане с карти, искат банков превод. И доставката от Унгария се оказа безбожно скъпа, колкото цената на книгата....Разбирам ги, понеже при всяко плащане с карта банките удържат комисионна на търговеца...

За Ласло Финта е се оказа, че успява да създаде най-продавания автобус в света, без да има висше образование. Не е приет в университета въпреки положителното становище на приемната комисия, зашото е бил богаташки син. Но изпраща на тогавашните директори на Икарус (54та година) концепции за дизайн на два автобуса, които е рисувал, докато е бил войник и веднага е назначен на работа.......
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4061
    • View Profile
    • Email
Ей, тия унгарци са нещо страшно. Били получили при превода 3500 форинта по-малко (това са около девет евро), понеже вероятно тяхната банка (ОТП или Банка ДСК) им е удържала някаква такса, за която нито аз знам, нито те. Та на драго сърце щели да ми изпратят книгата ако им доплатя остатъка, иначе биха ми върнали парите. Та направих втори превод с тези жълти стотинки, за който ми взеха повече от тези 3500 форинта. Още от 2006та, когато за първи път поръчах оттам, книгите от Унгария излизат златни, та и досега.....Между другото авторката първоначално е обявила цена от 8500 форинта, но сетне и тя обявава финално, че ще я продава самостоятелно на същата цена, на каквато е и в книжарницата - 10900. Вероятно защото са я задължили оттам да не продава по-евтино, иначе няма да и продават книгите.....Иначе има хиляди книжарници в Унгария с разплащане с карти и с по-евтина доставка, но никой друг, освен Мароти и авторката не продават книгата.
Иначе много са помогнали финансово авторите на Rolling Legends, добре известната книга с таблиците отзад, но нищо не се знае за планираното следващо издание на тази книга. Лайош Руткай, дизайнерът на серия 400, също пишел книга за историята на тази серия - наследници, но и тя не е ясно кога ще стане.

След 20 години, края на септември, ще излезе ново издание на монографията за немските автобуси, която е много хубава и я препоръчвам:
https://www.motorbuch.de/index.php?aktion=ausgabe&saktion=detail&darst=d&az=&mp=&ump=&sa=SSA&saktion_begin=&lk=&bestnr=0&autornr=&sustr=busse&grp=&datsatz=0&detail=04492&sort=&saktion1=&id=xw99900Z0XKEhKeoMPVGSdEaUD20220414121429&navid=1

Цената е 80 евро вероятно защото този път снимките ще са цветни, предишното издание е само с черно-бели.
« Last Edit: 14.04.2022, 13:17:47 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1960
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Добавям и още едно немско издание, посветено на моделите на Икарус предхождащи серия 200 "Lebenslinien der frühen Ikarus-Busse". Има я в продажба по различни сайтове, можете да потърсите по заглавието. Специално в линка, който пускам, могат да се видят и няколко избрани страници от книгата, както и съдържанието. Цената е 48 евро.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4061
    • View Profile
    • Email
Тази не е много читава, основно картинки, основно от бившата ГДР. Но хубаво, че си я показал.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4061
    • View Profile
    • Email
Следващия път, когато излизат книги за Икарус, дай Боже да има възможност да се купуват и от други места. Тези какички сега ме информират, че не достигат още 2850 форинта (14 лева) - пратих им, да ги видя сега....
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4061
    • View Profile
    • Email
Книгата пристигна. Постарали са се много, но е обърнато повече внимание на техническата част и дизайна на първоначалните варианти, много от които не влизат в серийно производство. Има и ръкописни таблици за доставките на серия 200 по света, както и карти. Също сравнителна таблица с производството на Икарус и другите фирми по години. От нея се вижда, че в края на 70-те най-големия производител - Даймлер Бенц с всичките му заводи по света, бива изпреварен от унгарците. Повечето снимки са на първите серии с металните дръжки (като изключим вариантите с десен волан), някои от тях се повтарят и вече си ги знаем, но други варианти просто няма. Също има много непубликувани досега снимки от салона и от самия процес на проектиране и производство. От България няма нищо. Особено внимание е обърнато на сравнението на новата серия с различните видове автобуси от същия период от Икарус и от конкурентни марки, както и с немските, швейцарски и холандски съчленени автобуси от 70те (включително 0 305 Г). Успях чрез гугъла да преведа отделни глави - авторът специално описва как е избегнал много недостатъци, които в последствие са допуснати при 0 305 Г, като скъпоструващата и създаваща огромни ядове бутаща система със сложно съчленение, неподходящостта за основни линии (като се отчита все пак, че Германия е равна и че там автобусният транспорт е довозващ, без основни функции), остарелите заоблени форми. и др. Същото се отнася и за швейцарските Волво - Хес. Съшо така според проекта е трябвало да има широки изнасящи се навън врати, по искане на потенциалните клиенти вратите са заменени с хармоника. Почти една трета от книгата е отделена на модела 286 и на доставките в Америка. Няма нищо за последния вариант с фейслифта - освен това, че много от превозвачите не са били съгласни да доплащат един милион форинта за него. И накрая защо серията се задържа толкова време в производство - било е предвидено в края на 89та да я спрат окончателно, но просто и след политическите промени, и съответно насърчаването на пласмента на новите модели, за серия 200 си има сериозно търсене и в Унгария, и в чужбина плътно до края.

Другата новина е, че в крайна сметка ще има ново изданиe на Az Ikarus Evsasados Tortenete - в момента се работи по него от същото издателство с какичките, но не се знае кога ще излезе, понеже проектът е огромен. И защото в крайна сметка се оказа, че съм си платил двойно за последната книга, барабар с доставката, вместо да ми връщат надвзетата сума, защото много им е трудно без ай-бан (в Канада ай-банове няма), ще съм сред първите получили новото издание, когато то излезе. Иначе вдовицата на Ласло Финта повече няма да пише, нямала сили....
« Last Edit: 09.05.2022, 19:15:35 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.