Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - Balkanton

Pages: [1] 2 3 ... 91
1
Обяснението е, че Шкодите са с по-малка вместимост от  ЗИУ-тата, затова не са доставяни в Москва и Петербург. В Прибалтика и Украйна понеже са по-на запад, в Кавказ заради планинския релеф, където ЗИУ не са се справяли. Същото се отнася и за Крим.
За планинския релеф съм съгласен, даже сега се подсещам, че съм чел, че това е била причината за избора на Шкода още при пускането на междуградската тролейбусна линия Ялта - Симферопол, трасето на която е с голяма денивелация. За другите предположения обаче съм скептичен - Киев, Баку, Харков са били градове между милион и половина и два милиона и половина население (по големина веднага след Москва и Ленинград), не става въпрос за малки провинциални градове. А и не виждам каква е толкова драстичната разлика в пътническия капацитет при Шкода и ЗиУ (съчлененото излиза едва в средата на 80-те...) и дори и да има някаква, тя е минимална и едва ли големината на града има значение, щом и в двата най-големи са ползвани соло тролейбуси със сходна вместимост. От друга страна в Русия има и много други по-малки тролейбусни градове, в които също са се движели само МТБ и ЗиУ. За западността не разбрах довода, освен може би чисто логистичния - по-голяма близост до доставчика. Ако гонеха някакъв имидж с тролейбусите, то необяснимо би било Москва и Ленинград, най-представителните градове, да са със ЗиУ, а провинциални украински градове като Чернивци да са с Шкода.

2
Стара София / Re: Ретро снимки
« on: 15.06.2021, 16:31:58 »
Има сериозни разминавания от това което се вижда на снимката и крайната реализация. Или макетът на снимката е от нещо друго?
Според мен на макета стените, успоредни на булеварда, са с прозорци или някакви пластични елементи, създаващи ритмични форми от светлосянка за разлика от реализацията, иначе другите неща ми изглеждат, както е изпълнението.

3
Още една снимка от архива на ТАСС с две Шкоди пред панаира през 1972 г. Интересното, което се вижда тук, както и на скоро излезлите снимки от 1976 г. (1, 2), е наличието на фабрична поставка за регистрационен номер с осветление под макарите отзад . До този момент бях приел, че преди доставката на тиристорните сини от 1980-1981 г., Пловдив е поръчвал партиди със съветската спецификация и машините по нищо не са се различавали от тези, внасяни в СССР*. Въпреки това никъде по снимки на сравнително нови екземпляри в СССР не се вижда наличие на такива поставки (или следи от премахване на такива) за регистрационна табела. Тоест към този момент ми изглежда, че колкото и да са ползвали съветската модификация за Пловдив, все пак е имало и нещо специфично поне външно. Друг е въпросът защо са монтирани такива поставки, след като в България тролейбусите не подлежат на регистрация. Същият въпрос коментирахме и за софийските Шкоди, които също са имали фабрични поставки с осветление на същите места + поставка отпред под бронята, като така външният им вид съвпада с полската спецификация. Сега интересно би било да се разбере дали пловдивските Шкоди са имали фабрично и поставка за регистрационна табела и под бронята отпред.


_______________________________________
* Интересно е да се отбележи, че тролейбуси Шкода (8Tr, 9Tr, 14Tr, 15Tr) са внасяни само в част от съветските републики - това са Украинска (най-много), Литовска, Латвийска, Естонска, Арменска, Грузинска и Азербайджанска. В останалите републики, в най-голямата Руска СФСР, в Беларуската, Молдовската и средноазиатските, Шкоди не са постъпвали. Досега не съм намирал обяснение, но вероятно това е свързано с някаква особеност на системата на външната търговия на съюза. Нямам представа дали вносът се е осъществявал с общосъюзни централно определяни доставки или отделните републики са можели да правят самостоятелни поръчки; дали става дума за компенсация на недостатъчния обем на местно производство и/или за някакъв вид квоти внос/местно производство и ако е така как е било установено кои републики могат да получават и внос. Специално за РСФСР обяснението може да е било, че на нейна територия е основният завод за местно производство на тролейбуиси (ЗиУ) и тя е трябвало да разчита на това производство, както и да работи за част от другите републики.

4
Предаване на подвижните телевизионни станции на с финландска каросерия и шаси КамАЗ от представители на местното партийно ръководство в литовския град Šiauliai (където е оборудвана телевизионната техника) на представители на Българска телевизия през 1987 г. Производството на тези станции е описано тук.

Втората снимка показва работнически автобуси Чавдар с ремарке, ЛАЗ и ЛиАЗ за транспорт до Нефтохим.

Източник: ТАСС

5
Фолксваген, Шкода и Икаруси на Балкантурист през годините. Снимки от архива на ТАСС:

6
Икарус 180, през 1977 г. Снимка на ТАСС.

7
Автобуси / Re: Ikarus 280
« on: 14.06.2021, 22:55:14 »
Орлов мост, август 1983 г., вижда ми се като №24ХХ. Източник: ТАСС

8
Няколко снимки от архива на ТАСС:

9
Перник / Re: Снимки (автобуси)
« on: 07.06.2021, 14:06:55 »
Може и за Скопие да са - там са изцяло червени. В Белград автобусите са също червени, но с бял покрив.

10
От Форум Аспирин от днес.
Дали униформата на втората снимка е на служителка от транспорта?

11
Автобуси / Re: Училищни автобуси
« on: 02.06.2021, 22:49:50 »
Тази тема, според мен, e незаслужено изоставена. На практика ученическите автобуси представляват един от най-големите автобусни автопаркове в страната (и може би единственият държавен), поне като брой машини. Доколкото разбирам, те са собственост на Министерството на образованието и науката и в повечето случаи са със софийска регистрация. Докато търсех информация, обаче, се натъкнах и на някои с местна регистрация. Възможно е собствеността на отделни места да е споделена между Министерството и местната община. По сведенията от интернет тези автобуси се появяват някъде около 2005 г. Мисля, че причина беше голяма вълна от закриване на училища в малки населени места, което наложи осигуряването на превоз за учениците от дадено закрито училище до такова в съседно селище. Възможно е и преди това да е имало нужда от такъв превоз, но може би за целта са провеждали търг с частни кандидати. Броят на тези автобуси не е ясен, но в статия от 2010 г. намирам, че се говори за над 1200 броя за цялата страна…
Ето какви модели училищни автобуси успях да установя:

Hyundai County – 2005г., 15+1 места (това трябва да е първият модел, внесен за учебната 2005/2006 година):


Isuzu Classic


Otoyol M50


Otoyol E27.14


Isuzu Turquoise (първи вариант)


Isuzu Turquoise (втори вариант)


Isuzu Turquoise (трети вариант)


Isuzu Turquoise (четвърти вариант)


VW Crafter


Peugeot Boxer


Citroen Jumper


Mercedes Sprinter (първи вариант)


Mercedes Sprinter (втори вариант)


AKIA Ultra L9


12
Нещо косвено свързано с първите трамваи на София - оказва се, че испанският град Тенерифе е един от многото, в които първите електрически трамваи се появяват като концесия на аналогично (бих казал "типово") белгийско дружество Societé Anonyme des Tramways Électriques de Tenerife. Трамваите, отново продукция на ателиетата в Шарлероа, са пуснати три месеца след софийските, на 7 април 1901 г. и по намерените снимки тяхната първа доставка визуално е най-близо от сега откриваните до първата софийска. На външен вид се различават от нашите единствено по челата - вместо единен панел с два прозореца, при тези от Тенерифе има по-лека конструкция - лек челен парапет, допълнителен сенник и прожектор върху козирката. Може би в останалата си част тенерифските и софийските са били идентични.
Ето няколко снимки от две статии (1, 2):







PS: благодаря на bdz43r, че ме поправи - Тенерифе не е град, а остров.

13
Възможно е да са русенски - номерът ми изглежда петцифрен, започващ с 5, а странично явно са разполагали инвентарния номер в черната ивица, както и в тази известна снимка, 11 години по-късно. Също така засечените русенски Икаруси 180 в Несебър във филма "С деца на море", както и в една друга снимка от 1973, която скоро излезе, също подсказват, че Русе редовно е отдавал подвижен състав за лятото в Несебър.

14
Интересна снимка, но може би не е от София. Конфигурацията на прозорците на трамвая не ми напомня на познатите досега софийски модели. Кокардата на шапките описва фигурата на орел (нацисткия), може би е някъде в Германия?

15
В Хасково е.

16
Вторият филм е от чехи от 1973 г., където интересна е видинска Шкода РТО КАР
Третият филм е на западни германци, тръгващи с полет от Хановер. Интересен е кадърът с бързо завиващия Икарус 180 във Варна.

18
Три любителски филми на почиващи в България през 70-те с кадри с превозни средства, основно на "Балкантурист"
Първият филм е на западни германци или австрийци и ми се струва, че материалът е от поне две посещения - на едни кадри има лозунг върху сградата на Летище София за посрещане на XI конгрес, който е през пролетта на 1976 г. - значи би трябвало това да е годината. В тази екскурзия се ползват два автобуса ОМ Тигре Борсани и един Пегасо. После започват кадри с микробуси Мeрцедес O309 и Мерцедес О303. Кадърът с Шкодата с петолъчката и с русенски номер би трябвало да е някъде по трасето между София и Рилския манастир. В един момент се появява варненски Чавдар 11М4 и дата на пясъка, която чета като "4. 6. 78". Малко след това пък започва някаква манифестация в Несебър с надписи 1944-1979 г. - което тотално ме обърква, понеже би трябвало да значи, че е снимано на 9 септември 1979 г... На самата манифестация интересен момент е групата на "Дейност Автотранспорт", явно към съвета, като ме учуди, че не е дирекция, а само "дейност". Забелязвам, че Мерцедесите на Балкантурист нямат големи номера на задната си страна - явно са имали специален статут, примерно може да са ползвани и от УБО?

19
Една снимка, най-вероятно с част от Магирус Дойц от същия вид като наскоро коментирания на Балкантурист - детайлите и ливреята съвпадат. Снимката е от delcampe, без да има локализация в описанието, но потребителят, който я предлага, е от България и с оферти на снимки в огромната си част с български сюжети, тоест можем да сме почти напълно сигурни, че става дума за снимка от България.

20
Още един театрален Икарус - този път моделът 30 на Младежкия театър. От Форум Аспирин

Pages: [1] 2 3 ... 91