Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - Balkanton

Pages: 1 2 3 [4] 5 6 ... 93
61
От Форум Аспирин от днес.
Дали униформата на втората снимка е на служителка от транспорта?

62
Автобуси / Re: Училищни автобуси
« on: 02.06.2021, 22:49:50 »
Тази тема, според мен, e незаслужено изоставена. На практика ученическите автобуси представляват един от най-големите автобусни автопаркове в страната (и може би единственият държавен), поне като брой машини. Доколкото разбирам, те са собственост на Министерството на образованието и науката и в повечето случаи са със софийска регистрация. Докато търсех информация, обаче, се натъкнах и на някои с местна регистрация. Възможно е собствеността на отделни места да е споделена между Министерството и местната община. По сведенията от интернет тези автобуси се появяват някъде около 2005 г. Мисля, че причина беше голяма вълна от закриване на училища в малки населени места, което наложи осигуряването на превоз за учениците от дадено закрито училище до такова в съседно селище. Възможно е и преди това да е имало нужда от такъв превоз, но може би за целта са провеждали търг с частни кандидати. Броят на тези автобуси не е ясен, но в статия от 2010 г. намирам, че се говори за над 1200 броя за цялата страна…
Ето какви модели училищни автобуси успях да установя:

Hyundai County – 2005г., 15+1 места (това трябва да е първият модел, внесен за учебната 2005/2006 година):


Isuzu Classic


Otoyol M50


Otoyol E27.14


Isuzu Turquoise (първи вариант)


Isuzu Turquoise (втори вариант)


Isuzu Turquoise (трети вариант)


Isuzu Turquoise (четвърти вариант)


VW Crafter


Peugeot Boxer


Citroen Jumper


Mercedes Sprinter (първи вариант)


Mercedes Sprinter (втори вариант)


AKIA Ultra L9


63
Нещо косвено свързано с първите трамваи на София - оказва се, че испанският град Тенерифе е един от многото, в които първите електрически трамваи се появяват като концесия на аналогично (бих казал "типово") белгийско дружество Societé Anonyme des Tramways Électriques de Tenerife. Трамваите, отново продукция на ателиетата в Шарлероа, са пуснати три месеца след софийските, на 7 април 1901 г. и по намерените снимки тяхната първа доставка визуално е най-близо от сега откриваните до първата софийска. На външен вид се различават от нашите единствено по челата - вместо единен панел с два прозореца, при тези от Тенерифе има по-лека конструкция - лек челен парапет, допълнителен сенник и прожектор върху козирката. Може би в останалата си част тенерифските и софийските са били идентични.
Ето няколко снимки от две статии (1, 2):







PS: благодаря на bdz43r, че ме поправи - Тенерифе не е град, а остров.

64
Възможно е да са русенски - номерът ми изглежда петцифрен, започващ с 5, а странично явно са разполагали инвентарния номер в черната ивица, както и в тази известна снимка, 11 години по-късно. Също така засечените русенски Икаруси 180 в Несебър във филма "С деца на море", както и в една друга снимка от 1973, която скоро излезе, също подсказват, че Русе редовно е отдавал подвижен състав за лятото в Несебър.

65
Интересна снимка, но може би не е от София. Конфигурацията на прозорците на трамвая не ми напомня на познатите досега софийски модели. Кокардата на шапките описва фигурата на орел (нацисткия), може би е някъде в Германия?

66
В Хасково е.

67
Вторият филм е от чехи от 1973 г., където интересна е видинска Шкода РТО КАР
Третият филм е на западни германци, тръгващи с полет от Хановер. Интересен е кадърът с бързо завиващия Икарус 180 във Варна.

69
Три любителски филми на почиващи в България през 70-те с кадри с превозни средства, основно на "Балкантурист"
Първият филм е на западни германци или австрийци и ми се струва, че материалът е от поне две посещения - на едни кадри има лозунг върху сградата на Летище София за посрещане на XI конгрес, който е през пролетта на 1976 г. - значи би трябвало това да е годината. В тази екскурзия се ползват два автобуса ОМ Тигре Борсани и един Пегасо. После започват кадри с микробуси Мeрцедес O309 и Мерцедес О303. Кадърът с Шкодата с петолъчката и с русенски номер би трябвало да е някъде по трасето между София и Рилския манастир. В един момент се появява варненски Чавдар 11М4 и дата на пясъка, която чета като "4. 6. 78". Малко след това пък започва някаква манифестация в Несебър с надписи 1944-1979 г. - което тотално ме обърква, понеже би трябвало да значи, че е снимано на 9 септември 1979 г... На самата манифестация интересен момент е групата на "Дейност Автотранспорт", явно към съвета, като ме учуди, че не е дирекция, а само "дейност". Забелязвам, че Мерцедесите на Балкантурист нямат големи номера на задната си страна - явно са имали специален статут, примерно може да са ползвани и от УБО?

70
Една снимка, най-вероятно с част от Магирус Дойц от същия вид като наскоро коментирания на Балкантурист - детайлите и ливреята съвпадат. Снимката е от delcampe, без да има локализация в описанието, но потребителят, който я предлага, е от България и с оферти на снимки в огромната си част с български сюжети, тоест можем да сме почти напълно сигурни, че става дума за снимка от България.

71
Още един театрален Икарус - този път моделът 30 на Младежкия театър. От Форум Аспирин

72
Страхотни и ценни снимки!
Според мен те внасят корекции в разпространената до този момент теза за номерацията на ранните Шкодите 9Тр в Пловдив.
Въз основа на детайлите по каросериите и инвентарните номера бих потвърдил досегашното твърдение, че номерацията през 1966 г. започва с 136 (следващ поредицата на ТБ-тата 101-135). Следва последователно хронологично номериране до около 190 (имаме отпреди снимка на 186 с детайли, отговарящи на производството между 1969-1971/2 г.).
Според мен оттук нататък новопостъпващите шкоди започват да запълват номерата на явно бракуваните към началото на 70-те ТБ-та от 101 до 135 (от 101 поне до 124 - имаме го на снимка отпреди, отговарящ на детайлите от началото на 70-те).
Вероятно след запълването на номерата до 135 от нови Шкоди, се продължава прекъснатата преди това поредица 136-190 и така се появяват екземпляри като 201 и 202 от новопубликуваните снимки, чиито детайли (и видимо сравнително запазената оригинална боя) отговарят на производството от около 1973 г. Тоест би трябвало да се добави още една партида от 1973 г. (9Tr18 или 9Tr19).
Вече през 1978 г. явно пристига партида с хидравлично управление 9TrH25, които може би са били и вече с три врати, но все още червено-бели. Следва голямата доставка с тиристорни сини 9TrH28 от 1980-1981 г.

73
Напоследък се появи още един архивен учебен филм за контраразузнавачи на Държавна сигурност. Може би е сниман някъде около 1980 г. - на първата снимка сякаш в далечината се виждат Камбаните (открити през 1979 г.), а мястото може би е около/под Бистрица. Има още няколко кадъра - Икарусът с триъгълника минава по бул. "Ленин" покрай ресторант "Ропотамо",
Икарусът с инв. номер 1638 е по линия 94 и според мен спирката е при басейн Диана в посока към Студентски град. По детайлите автобусът би трябвало да е произведен в периода 1978-1980 г.
По-натам има крайградски Чавдар 11М3, който тръгва от явно крайна спирка (от място с планински релеф, може би по Витошката яка?) в посока София. Според сюжета на филма обаче, автобусът след това пристига на автогара Подуене - разбира се, възможно е изборът на тази автогара да е чисто технически и изобщо пътуването в автобуса да няма претенции за представяне на реално съществуваща линия. Кадърът с табелата на автогава Подуене я запазих, тъй като на преден план не на фокус преминават тролейбусни токоснематели.
Слагам и дипломатическото Пежо, заради регистрационния номер.

74
Една снимка на автобуси пред Консерваторията на бул. "Евлоги и Христо Георгиеви", предполагам през 50-те? Дали там е имало нещо като автостанция за линии в североизточно направление? А инвентарните номера 33 и 43 дали са от поредицата, започнала с първите Праги през 1935 г. или е съвсем друга? Шрифтът е като на трамвайните инвентарни номера.
Източник: Форум Аспирин

75
Друг интересен модел са тези автобуси с остри аеродинамични муцуни от 50-те, каквито са хванати в центъра на тази снимка. Такъв дизайн са имали полските камиони Стар, да не би да са преправяни от тях?

Още една снимка, където се виждат тези автобуси по-добре. Все още не успявам да намеря такъв модел из интернет.
Източник
Отново по въпроса за този модел, за който досега предполагаме, че е Берлие. Много по-близък на външен вид всъщност е друг френски модел от тази епоха - Renault 215D (1946-1949 г.) - забелязаните разлики в каросерията на пловдивските спрямо Berliet PCK7 отпадат. Може би единствено остават отвесните ребра на решетката, в сравнение с хоризонталните при Renault 215D, както и отсъствието на отварящи се предни прозорци. От този модел е имало и в Унгария в автопарка на MÁVAUT (по-ранното название на Volán, което е аналог на системата на българските ДАП-ове).



76
Един интересен модел, приличащ на Берлие, но дали е? Гара Подуене, октомври 1954 г.
Източник: Форум Аспирин

Изглежда като модел на неизвестната за мен френска марка Floirat

77
Има възможност за справка на броевете назад на Държавен вестник, но странно, че при този брой Законът не излиза в нито една от трите категории "Официален раздел", "Изменени и отменени актове" и "Неофициален раздел"...
Иначе наистина в глава І, Общи положения  на Правилника за регистрация (1969 г.) е написано, че  "Редът за регистрацията на тези моторни превозни средства се определя с наредба , издадена въз основа на този правилник".

78
Ето извадка от изданието „Закон за моторните превозни средства. Правилник за движението по улиците и пътищата и други“ (Наука и изкуство – София, 1970 г.).
Пише, че Законът е обнародван в ДВ , бр. 48 от 19 юни 1964 г., изменен и допълнен в бр. 22 от 19 март 1968 г.
След  Закона е публикуван Правилник за регистрацията и условията за пускане в движение на моторните превозни средства – издаден от МВР, обнародван в ДВ, бр. 101 от 30 декември 1969 г.
Преписвам по-забележителните моменти:
Глава ІІ
Раздел ІІ
Определяне и ползуване на табели с регистрационен номер за моторни превозни средства и ремаркета

10. Моторните превозни средства  с изключение на трамваите и тролейбусите могат да се движат по улиците и пътищата, ако имат поставени на определените места стандартни табели с регистрационен номер, получени от съответното окръжно управление на Министерството на вътрешните работи.
   Ремаркетата и полуремаркетата получават самостоятелни табели с регистрационен номер и регистрационен талон, а тези, които се ползуват за международни превози – след съгласие на управление Контрол на автомобилния транспорт при Министерството на вътрешните работи, могат да получат табели с регистрационен номер на автомобила, към който се прикачват.
11. Министерството на вътрешните работи определя формата, размера и цвета на табелите с регистрационен номер, контролира поставянето им и ги пломбира.
   Табелите с регистрационен номер на моторните превозни средства и ремаркетата на войсковите поделения се изработват, подпечатват и пломбират от тях, но формата, размерът и цветът се съгласуват с управление Контрол на автомобилния транспорт при Министерството на вътрешните работи.
13. Табелите с регистрационен номер биват:
   а) редовни – дават се за всички моторни превозни средства, които се пускат в движение по пътищата, и за състезателните леки автомобили;
   б) пробни – дават се за определен срок на автомобилни и авторемонтни заводи и научно-изследователски институти за изпробване на произведени, преустроени или основно ремонтирани моторни превозни средства и ремаркета;
   в) транзитни – дават се в случаите и за срок, определени в § 87, букви „а“ до „д“ включително.
Окръжните управления на Министерството на вътрешните работи могат да предоставят на търговските организации, които продават моторни превозни средства и ремаркета, табели с транзитни регистрационни номера и разрешения за временно движение, за придвижването им от мястото на закупуването до мястото на регистрацията.
 Когато местонахождението на търговската организация – продавач, съвпада с месторегистрацията, тя може да действува по пълномощие на съответното окръжно управление на Министерството на вътрешните работи и да извършва всички действия по регистрацията.
16. На автобусите, пътническите ремаркета, автомобилите за международен транспорт, товарните автомобили, включително и тези с каросерия-фургон, влекачите с каросерия, ремаркетата и полуремаркетата (без ремаркетата за туристически нужди) регистрационният номер се изписва на задната стена с контрастен цвят на основния фон, както следва:
   Височина а буквите и цифрите – 300 мм; ширина на буквите и цифрите – 120 мм; дебелина на буквите и цифрите – 30 мм.

За съжаление никъде няма описание на номенклатурата от буквените означения.

79
Една пощенска марка в блок от 2018 г. по случай 80 години от основаването на Съюза на филателистите, която е на тема транспорт с изобилие от иконични за България превозни средства. Съществува с номинал 65 стотинки и без номинал като филателно издание.

80
Доколкото знам през 70-те-80-те години на мястото на сегашното заведение е била сладкарница "Чайка", която заради характерните форми на отворите на прозорците на постройката, наподобяваща сигурно атеистичните "Домове на покойника" е била известна неофициално с това име.

Pages: 1 2 3 [4] 5 6 ... 93