Author Topic: Малко история ;)  (Read 86298 times)

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3014
    • View Profile
Re: Малко история ;)
« Reply #300 on: 10.12.2020, 02:37:51 »
Първите 10 автобуси Прага идват по линия на голямата компенсационна сделка. Не знам дали тази голяма сделка е една или са няколко, защото 12-те трамвая МАН-Сименс от 1935 и 6-те автобуса Мерцедес от 1938 също идват с голямата компенсационна сделка. Преговорите по сделката за 10-те Праги започват още през 1932, през май 1934 преговорите приключват, а през август 1934 се подписват съответните договори и от Чехия са поръчани 10 бензинови автобуса, които пристигат в София в началото на април 1935, на 15 април са приети от специална комисия, а на 26 април Великден са пуснати на линия.


Снимката е от двора на заводите Чешкоморавска Колбен Данек (CKD) (където автобусите са изработени) преди изпращане на автобусите в България. Публикувана е в каталог на ЧКД, който се продава

Снимка на LOSTBULGARIA също е от град Прага преди изпращане на автобусите за София (все още нямат регистрационни номера, но за сметка на това имат месингов герб на София).

В самия край на декември 1938 (влизат в експлоатация през 1939) пристигат 6 дизелови автобуса Мерцедес, "които дават много добри резултати“. През 1940 се сменят бензиновите двигателите с дизелови на 4 Праги. Пак през 1940 влизат в експлоатация и 6-те дизелови автобуса МАН-ДТО. Възможно е дизеловите двигатели за 4-те Праги да са Мерцедес, може да са и МАН, а може и да са някаква друга марка.

Някъде (в момента не мога да открия къде) четох, че каросериите на първите 10 Праги са дървени. Каросериите на 6-те МАН-а, които са произведени (или сглобявани, не съм съвсем сигурен) в ДТО са метални.

Online Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13990
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #301 on: 10.12.2020, 14:17:52 »
Все пак може ли да се изнамери точния модел автобуси. Това някакви униклални правени специално за нас ли са само, или ги е имало много такива из Европа и е било стандартен модел? Дали са докарани с влак, или са командировали шофьори и са ги карали на самоход до тук.

Аз такъв автобус Кесборер не мога да намеря никъде на снимки, ако е тяхна каросерия, дори подобна която прилича на тази. Моделите им от 30-те, както и на Мерцедес изглеждат по доста по-различен начин.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3014
    • View Profile
Re: Малко история ;)
« Reply #302 on: 13.12.2020, 16:21:01 »
Моделът трябва да е Praga TN


Това е най-близкото да нашия модел изображение на междуградски автобус, което намерих.



Остава да изясним и някои детайли, които за момента не са ми известни. Дали автобусите с емблема на Мерцедес от това мнение на Balkanton наистина са Мерцедесите с каросерия на Кесбьорер или са Праги със сменени дизелови двигатели Мерцедес, защото (като изключим емблемата и по-острата чупка на габаритните пръчки) каросериите на тези от снимката са еднотипни като на Прагите (боядисания в сиво покрив, който не е толкова тумбест, по-раздалечените странични лайстни, липса на шофьорска врата вляво, която май присъства при 26 и най-вече правоъгълните прозорци с големи козирки (при 26 прозорците са със заоблени краища и ми се струва, че все пак имат някакви козирки отгоре, но много по-малки)). Засега само IKAR е виждал снимка на оригинален Мерцедес-Кесбьорер от 1938, предназначен за София.

Нашите Праги са ми много странни - или са били с десен волан, или са преправяни с ляв, но каросериите определено са правени за ляво движение и дясноразположен волан (сенника на предния прозорец се намира в дясната му половина, шофьорската врата е отдясно, а отляво няма никаква врата).

Иначе според информацията автобусите са пристигнали на самоход


Автобус Прага в района на депо Красно село (вероятно сниман по същото време като и тролея МАН)


Ремонт на автобус Прага в депото на ДТО (Красно село)


Ето и снимка от присъединяването на Драгалевци към Столична община през 1938. Вижда се задница на автобус Прага (която изглежда различно от задницана на 26 и на автобуса пред Строителния техникум)
« Last Edit: 13.12.2020, 23:58:48 by Metan »

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3014
    • View Profile
Re: Малко история ;)
« Reply #303 on: 13.12.2020, 17:48:10 »
А това трябва да е снимка от салона на Прага

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1775
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Малко история ;)
« Reply #304 on: 13.12.2020, 19:17:22 »
Страхотни снимки!
Да, аз си оставам на хипотезата, че Мерцедесът на Горнобански път до тролея и този на Московска са въпросните преустроени автобуси Прага със сменен двигател. Замислих се дали снимката от ремонта не засича точно това преустройство. Може би като допълнителна податка за идентификация могат да се ползват инвентарните и регистрационните номера - на №26 се вижда, че рег. номер е Сф 2126 - това ми навява на практиката за съвпадане на регистрационен и инвентарен номер. На Мерцедеса на Горнобански път номерът е Сф 2114 - дали това не би значело, че той е с инв. номер 14? Ако това е било така - кръчмарското ми предположение е, че номерирането е почнало от №10 или 11 (Сф 2110 или СФ 2111), тоест от №10/11(Сф 2110/1) до № 19/20 (Сф 2119/20) са номерата на автобусите Прага и евентуално част от тях в последствие получават новите си дизелови двигатели Мерцедес, запазвайки инв. и рег. си номера. Така този Мерцедес Сф 2114 също се оказва в серията на автобусите Прага. За съжаление не се вижда номерът на Прагата, снета по време на ремонт.
Още две снимки от юбилейната книга за 100 години градски транспорт от 2001 г., които намерих последните дни сканирани някъде във Фейсбук. На едната страница има снимка на откриването на автобусното движение с украсена Прага. Инвентарният номер се чете като 2110 или Сф 2113 А на другата отново Сф 2114, като вероятно това е същата снимка, където е сниман с тролея, който в случая е изрязан. Сложената снимка на автобус "Praga NDO" от 1939 г., според мен няма нищо общо със София, вероятно не са намерили тогава снимки на доставените в София автобуси и са сложили нещо, което са намерили...
« Last Edit: 13.12.2020, 19:19:27 by Balkanton »

Offline qwerty95

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1325
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #305 on: 13.12.2020, 20:34:06 »
На предпоследната снимка пише, че първата Шкода РТО е доставена 1950г., а те започват да ги произвеждат 1958г. Ако нямат предвид РО. Даже то няма само РТО, има 706 РТО.

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3014
    • View Profile
Re: Малко история ;)
« Reply #306 on: 13.12.2020, 20:52:36 »
Регистрационнитте номера не са вървяли поредни както инвентарните. Прагите пристигат през 1935 и имат инвентарни номера от 1 до 10, обаче регистрационните им номера не са известни (дори да предположим, че Сф 2114 с мерцедесова емблема на предната решетка (снимката от книгата "100 години ГТ в София" е с изрязан тролей, иначе е същата) е Прага, то също не отговаря на инвентарния номер нито на Прага, нито на Мерцедес). В самия край на месец декември 1938 пристигат 6-те Мерцедеса. Зачисляват им инвентарни номера от 21 до 26. Засега сигурна снимка имаме само на 26, който е със съвпадащ инвентарен и втора част от регистрационен номер, но не е известно дали останалите пет бройки са били така. През 1940 пристигат 6 броя МАН-ДТО, за които няма много информация. Имат инвентарни номера от 11 до 16 и допреди филмчетата от кинопрегледа единствената известна снимка беше тази. Регистрационните номера не се знаят какви са, но не са съвпадали.
Освен това регистрационните номера не са вървяли последователно запазени само за автобуси от една серия, защото Сф 2116 е бил камион от поддръжката на контактната мрежа.
През 1951 при прехвърляне на автобусите от СП Столичен градския транспорт към СП Автотранспорт в публикувания списък регистрационните номера на останалите живи дотогава автобуси вече са преномериани в серия Сф 39хх без да вървят съвсем последователно.

Ето същата снимка на украсената Прага



Повечето информация в книгите за градския транспорт от 50-те години насам не е съвсем коректна, а на много места има явни грешки между снимки и описание към тях. "Praga NDO" от 1939 г. няма нищо общо с градския транспорт на София, информацията за първата доставена Шкода РТО също е плод на свободни съчинения.
« Last Edit: 13.12.2020, 20:54:18 by Metan »

Online Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13990
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #307 on: 13.12.2020, 22:31:19 »
Супер снимки и информация! Поздравления и за тази част от историята! Говори се само за трамваите навсякъде, реставрирани трамваи имаме, а за тази много интересна част почти никъде не се споменава, нито е запазен такъв автобус някъде. Обаче може да се изработи копие, не е кой знае колко сложен, или да се изнамери поне такова  шаси отнякъде. Много уютно изглежда салона вътре.

На снимката в ДТО при ремонта според мен показват точно, че сменят двигателя. Може и да са го пребоядисали тогава, вижда се едното момче че държи нещо което ми прилича на пистолет за боядисване и е свързан с маркуча с въздух. Възможно е тогава да са сложили и емблемите Мерцедес, или тия емблеми да са шофьорски кич. Както на много от Чавдарите си слагаха емблеми на Сетра или МАН.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Magirus deutz

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2997
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Малко история ;)
« Reply #308 on: 13.12.2020, 23:37:59 »
Нашите Праги са ми много странни - или са били с десен волан, или са преправяни с ляв, но каросериите определено са правени за ляво движение и дясноразположен волан (сенника на предния прозорец се намира в дясната му половина, шофьорската врата е отдясно, а отляво няма никаква врата).

До 1939г. родината на Прагите - Чехословакия е с ляво движение, съответно е и ясно защо моделът е предвиден за такова движение. Остава въпросът дали българските бройки са били с волан отляво или отдясно. Аз лично съм почти сигурен, че не само оригинално са  били с десен волан, но и до края на експлоатацията си са останали така.
« Last Edit: 14.12.2020, 10:08:28 by Magirus deutz »

Online Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13990
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #309 on: 13.12.2020, 23:44:39 »
Май са с десен волан. Виж вратата на водача, отваряемия прозорец и вратата на водача,  огледалото. При трафика от 30-те едва ли е било някакъв проблем и неудобство. Даже удобно, че се вижда да не настъпиш тротоара по-добре.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1775
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Малко история ;)
« Reply #310 on: 13.12.2020, 23:51:57 »
Намерих още заводски снимки от производството на автобусите Прага в книга, посветена на чешкото автобусно производство от времето на Първата република и "Протектората". Първата е с показаната по-рано снимка на готовите десет автобуса, готови за изпращане за България. Другите са от процеса на производство. Доколкото разбирам, от текста - моделът TN се е произвеждал в четири серии между 1931 и 1938 г. като на тази база са направени над 50 модификации. Според информацията най-малко 35 броя са произведени изцяло в заводите "Прага" - тоест шаси + каросерия, в това число десетте за София... Достъпното в Гугъл букс издание няма страници, част от страниците липсват, но текстът и снимките на софийските са последните пет достъпни страници.

Online Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13990
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #311 on: 13.12.2020, 23:56:37 »
И каросерията е напълно съвременна от железни профили, а не дървени.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3014
    • View Profile
Re: Малко история ;)
« Reply #312 on: 16.12.2020, 01:02:07 »
Да, каросерията е метална, въпреки че по описание в нашата литература я дават дървена. А освен шасито и каросерията, май и бензиновият двигател е Praga. На снимките се вижда, че от завода са излизали с бели покриви, явно сивото е тукашна по-късна приумица.

Воланът трябва да е десен, защото в лявата страна мястото между предното стъкло и преградата е прекалено малко, пада се някъде при края на първото страничното триъгълно стъкло.


Прагата NDO от книгата за 100 годишнината на градския транспорт е била произведена за Чешко-моравските железници и не е помирисвала София.


Сега остава от някъде да се появят и снимки на Мерцедесите, за да можем да ги сравним.
« Last Edit: 16.12.2020, 01:04:59 by Metan »

Online blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 14859
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #313 on: 16.12.2020, 11:56:57 »
Нашите Праги са ми много странни - или са били с десен волан, или са преправяни с ляв, но каросериите определено са правени за ляво движение и дясноразположен волан (сенника на предния прозорец се намира в дясната му половина, шофьорската врата е отдясно, а отляво няма никаква врата).
По принцип Чехословакия е била с ляво движение до немската окупация през 1939 - странно решение за вътрешноконтинентална държава, заобиколена изцяло от съседи с дясно движение . Възможно е автобусите, поръчани за София, да са изпълнени само с десни врати за пътниците, а разположението на волана да е оставено оригиналното.
« Last Edit: 16.12.2020, 12:01:06 by blagun »

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1775
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Малко история ;)
« Reply #314 on: 28.12.2020, 13:44:57 »
Още няколко снимки с Праги.
Първата трябва да е по линия А (Гарата - Александровска болница). Не се сещам къде може да е заснета - може би или при гарата, или до някоя сграда от комплекса на Александровска болница. Възможно е да е снимка от откриването на линията.
На втората не е ясно къде е снимана, но пък като че ли се потвърждава, че воланът е от дясно, откъдето се показва и шофьорът. Има нещо, което не разбирам какво е около квадратчетата за слагане на маршрутния номер от двете страни на маршрутната табела.
Третата и четвъртата са картички, даже може би са пускани.
Първите три са от Форумъ Аспиринъ, като третата е известна картичка. Четвъртата също е картичка, в случая взета от Delcampe.

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3014
    • View Profile
Re: Малко история ;)
« Reply #315 on: 28.12.2020, 22:16:59 »
Има нещо, което не разбирам какво е около квадратчетата за слагане на маршрутния номер от двете страни на маршрутната табела.
В квадратчетата се виждат отблясъци от слънцето ако това имаш предвид.

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1775
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Малко история ;)
« Reply #316 on: 28.12.2020, 22:43:21 »
Да, вярно. Струва ми се, че не са ги ползвали на практика.
Има някаква вероятност автобусите от тези две снимки да са от оригиналните Мерцедеси, тип №26. Но са доста размазани...
Пак от Аспирин

Online Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13990
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #317 on: 28.12.2020, 22:56:15 »
Много готино да си шофьор на автобус онези години, няма никой по улиците освен теб, никакъв трафик. Сигурно е било много по-приятно и спокойно от сега.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3014
    • View Profile
Re: Малко история ;)
« Reply #318 on: 29.12.2020, 02:49:21 »
Въпреки че е размазан, на втората снимка автобуса ми прилича на МАН-ДТО.

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2515
    • View Profile
    • Email
Re: Малко история ;)
« Reply #319 on: 01.01.2021, 12:40:55 »
Честита Нова Година ! Три снимки с автобуси в периода 1973 - 1980г.
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна