Author Topic: Чавдар: прототипи и история  (Read 906515 times)

Offline viktorlc

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6611
  • www.bgtransport.org
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Сдружение "Градски транспорт и инфраструктура"
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4220 on: 05.05.2021, 09:52:24 »
Чавдар, изработен върху шаси на Шкода от края на 40-те или началото на 50-те години.
Въпреки, че автобусът е софийски, не мога да разпозная мястото - изглежда сякаш не е снимано в София.
храна за мозък - http://www.banitza.net/

Offline tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1739
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4221 on: 05.05.2021, 10:19:31 »
Това може би е от автобусите сглобени в ДТО върху шаси Шкода.
The Grand Tour

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3798
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4222 on: 05.05.2021, 15:42:37 »
Модифицирана каросерия от тролей МТБ-82/ТБ-51, адаптирана за шаси Шкода. Интересно, че по снимките се срещат и по провинцията, не само в София.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline go6o

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 399
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4223 on: 05.05.2021, 20:18:19 »
Успях да разбера номерата на шаситата на някои от Чавдарите 11М4 на които са останали в движение през 2007 година. Самият номер е седем или осем цифрен, като първите три или четири цифри са номера на каросерията, а последните четири цифри са месеца и годината на производство. Обаче както ще видите този начин на изписване се прилага някъде от началото на 1982 година, а преди това е имало друг начин на изписване на номерата, който обаче не мога да разбера какъв е бил. Става ясно че за една година са произвеждани около 250 автобуса от модела 11М4, като е имало месеци с повече произведени от модела и други само с по 2-3 бройки.
 Данните съм въвел в прикачената към мнението таблица. Долу в нея с цветни полета са въведени имената на градовете. Като натиснете върху тях и се появява информацията за съответният град.

Offline GANZ

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1101
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4224 on: 06.05.2021, 08:33:54 »
Поздравления за таблицата!  :fan: Върнах се доста назад със старите номера на бургаските, много от тях ги, помня, като идваха до Царево и Ахтопол. Не съм напълно сигурен, но новият номер на маслено-зеления (Б 0386 ПБ) не беше ли "А 5054 АХ"? Също така си спомням два, с по-интересна разцветка, от които единият беше в бяло с жълти, червени и кафяви райета, за номер нещо си спомням като "Б 1727 ПБ"? И един бежов с вишнево-червени и оранжеви ивици, на който не помня номера. Идваха супер рядко до Ахтопол и Царево, по-скоро да са били титуляри за Созопол и Слънчев бряг като 0386. :neznam:

Offline tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1739
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4225 on: 06.05.2021, 11:41:10 »
Поздравления за таблицата. Дано се запълни с повече данни. Наистина 11М4 не са били толкова хиляди бройки колкото си мислех като малък. Не са надхвърлили 2800 броя общо произведени. 11Г5 и 11М3 са в пъти повече произвеждани по около 350 бройки от всеки годишно и по-дълго време.
The Grand Tour

Offline go6o

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 399
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4226 on: 06.05.2021, 17:49:12 »
Поздравления за таблицата. Дано се запълни с повече данни. Наистина 11М4 не са били толкова хиляди бройки колкото си мислех като малък. Не са надхвърлили 2800 броя общо произведени. 11Г5 и 11М3 са в пъти повече произвеждани по около 350 бройки от всеки годишно и по-дълго време.
Най-вероятно са повече от 2800. Този начин на номерация е започнат някъде през 1982 година, а както е известно модела 11М4 е в производство от 1977 г. Преди 1982 г. е имало друг начин на номерация на шаситата. Ако и през този период са произвеждали по около 250 броя на година, за 5 години са около 1200-1300 бройки допълнително.

Offline tauri

  • Превозвач
  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1739
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4227 on: 06.05.2021, 22:58:22 »
Между 1977 и 1982 са произвеждали още по-малко 11М4 нещо от порядъка на 150-170 броя годишно. Освен номер на шаси имаш номер на каросерия, която си е от началото на всеки модел. За 11М4 до началото на 1988 са стигнали 1600 броя.
The Grand Tour

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3079
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4228 on: 09.05.2021, 11:26:15 »
Чавдар, изработен върху шаси на Шкода от края на 40-те или началото на 50-те години.
Въпреки, че автобусът е софийски, не мога да разпозная мястото - изглежда сякаш не е снимано в София.
Това е 48 и е произведен някъде през 50-те години. Мястото и аз не мога да го разпозная.

Offline Sixkiller

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2612
  • Стига фира!
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4229 on: 09.05.2021, 17:56:29 »
Поздравления за съставянето на таблицата! Много ценна информация.

Една лека корекция от мен: списък Благоевград, E 9675 AX всъщност е 12М4. Коментирано е назад, но не помня дали в тази тема или в другата за Благоевград -> http://phototrans.eu/14,408242,0,_____________11M4_E_9675_AX.html

Offline Borislav_85

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 2
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар В1420
« Reply #4230 on: 09.05.2021, 21:06:04 »
Здравейте, съфорумници!

В този пост изпращам една снимка от 04.11.1976г. с три модела автобуси Чавдар, заснета в Пловдив от чуждестранен фотограф на име Peter Haseldine. На снимката от западната страна се виждат моделите М65 и Г5, а на източната - М81.

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3079
    • View Profile
Re: Re: Чавдар В1420
« Reply #4231 on: 09.05.2021, 22:44:14 »
М65 доста до късно се е задържал на служба, иначе снимката е много хубава.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3798
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4232 on: 10.05.2021, 18:12:34 »
Ако са произвеждали по 350 годишно 11Г5 и 11М3, лесно ще излезе защо М65 и М81 са се задържали сериозно навсякъде, дори и в София до 76та или 77а година. Знае се, че 76та година са произведени 300 11Г5  за Кабул, които са заели огромната част от капацитета на завода. Смятайте през тази година колко са останали  за нас. Отделно през първата половина на 80те има трицифрени бройки и от двата варианта за Никарагуа и Северна Корея. Естествено възниква въпросът защо в последствие не са се отървали от Шкодите (вече се произвеждат масово Аквариуми, водят се и преговорите с Щаер). И защо София не получава В13-20 и В14-20, но продължават да идват 11Г5.  За 11М4 е логично да са по-малко, като зависещи от вносни двигатели, предавателни кутии и други компоненти. И като сложиш военните, Балкантурист, Кремиковци и различни други големи заводи е ясно защо по ДАП-овете бяха малко, а в някои и нито един.

Разпитах майка ми за 280, която е била студентка в ХТИ в София няколко години преди чичо ви Благо, между 73та и 78а. Та по времето, когато линия 80 е обслужвана с прословутите сини Икаруси с двете врати, тарапаната е била убийствена, на спирката пред МЕИ в посока центъра е било невъзможно да се качиш, а шофьорът постоянно е бил обграден отвсякъде, преди да монтират кабини. Майка ми поради тази причина е пътувала предимно с трамвая, а и е била на общежитие в един от блоковете до обръщалото. Та спешно пускат 280 до МЕИ, който тогава спира на Орлов Мост, Студентски общежития, Института по Онкология и МЕИ, но с Чавдарки 11Г5. 88 по това време също е бил с такива, пълни до тавана. Вече по-късно 280 започва да спира както си го знаем сега, без на 4ти километър и Военна академия, но с Икаруси и след Икономическия завива наляво към колелото, без да минава през зала Христо Ботев.
« Last Edit: 10.05.2021, 18:20:21 by IKAR »
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2622
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4233 on: 14.05.2021, 19:21:21 »
"Чавдар" 11М4 на Travel Company Bourgas заснет през 02.11.1994г. от  Mila Mamaclay Sta Ana. Източник: https://www.facebook.com/milastaana/posts/2821977151175763
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2622
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4234 on: 20.05.2021, 14:32:44 »
"Чавдар" 11М3 в Сливен, заснет през 1985г. от Miklos Barac.
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Online Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3021
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4235 on: 20.05.2021, 16:56:17 »
Чавдар 11м3 с габровска регистрация, 80 - те години:

Източник

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3798
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4236 on: 20.05.2021, 16:57:05 »
И този е 11М3.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline madbatt

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 444
  • antiMASKer
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4237 on: 20.05.2021, 17:12:35 »
Тия флагчета, ориентиране ли са?
Dream on @Радоц%ет, ама не си в час

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3798
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4238 on: 20.05.2021, 17:41:57 »
От Bus Memories, не знам къде е.
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1827
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #4239 on: 21.05.2021, 09:10:46 »
В Хасково е.