Метро > По света

Историческо отклонение

(1/5) > >>

donkeyhot:
Сега, когато се създаде тази тема, си припомних един въпрос, който ме мъчеше преди време и така и не намерих отговор на него. Защо първото метро в континентална Европа е в Будапеща? Тогава Унгария е била част от Австро-Унгария и макар това да е била дуалистична монархия, все пак Австрия е била водещата страна, така че, ако се прави метро там, е имало логика да бъде във Виена. А и без да подценявам Будапеща, по това време в Европа е имало по-големи и "по-водещи" градове, един Париж например. Ако някой има някаква идея, би било чудесно да я сподели.

IKAR:
Защото през 1848-а се стига до т.нар. унгарска революция, в следствие на исканата от унгарците независимост. Първо патакламите са жестоки, но в последствие империята на Хабсбургите-австрийците се преименува на Австро-Унгария, унгарската част получава автономия и се влагат огромни ресурси в нейното развитие. Австрийският престолонаследник Франц-Йосиф се жени за унгарската принцеса Елизабет (Сиси). По това време двата града Буда и Пеща се съединяват и се изграждат дворците, замъците и т.н., но най-важното е, че столицата се мести от Виена в Будапеща. Още тогава, а и досега, градът е по-голям от Виена. Унгария става независима държава едва след Първата световна война, но с изключително окастрена територия - Трансилвания, Банат и Марамуреш биват подарени на Румъния, районът около Братислава и Кошице на Чехословакия, днешна Воеводина и областта около хърватския град Бели Манастир на Сърбия. Практически цялата територия на север от Белград, включително неговото предградие Земун, е унгарска. В историята няма други така орязани държави освен Унгария и, за наше съжаление, България.

donkeyhot:
Не знаех, че Будапеща е била столица на Австро-Унгария. Мерси за историческата справка.

blagun:

--- Quote from: IKAR on 28.01.2011, 12:47:45 ---1. Австрийският престолонаследник Франц-Йосиф се жени за унгарската принцеса Елизабет (Сиси).
2. По това време двата града Буда и Пеща се съединяват и се изграждат дворците, замъците и т.н., но най-важното е, че столицата се мести от Виена в Будапеща.
3. В историята няма други така орязани държави освен Унгария и, за наше съжаление, България.

--- End quote ---
1. Франц Йосиф се жени като действащ император - той е такъв за цели 68 години - от 1848, когато е 18-годишен и старият император абдикира (по-скоро е "абдикиран" от революционните събиитя) до 1916. Сиси е баварска, не унгарска принцеса. При компромиса империята става дуална, т.е. две държави с един държавен глава и Франц Йосиф е коронясан за крал на Унгария. В многонационалната империя автономия имат и Чехия, и Хърватия, но Австрия и Унгария са две части от едно цяло.
Интересното е, че Стефан Стамболов е искал подобно устройство от османския султан с подобна цел - без война цяла Македония да влезе в българската част на дуална Османо-Българска империя. Той съвсем правилно вижда по-голямата опасност за Македония от християнските Гърция и Сърбия, отколкото от османския поробител.
2. Виена си била винаги имперска столица и остава такава. А Будапеща СТАВА столица на кралство, а не главен град на провинция Унгария, както е била дотогава. Дворците в Будапеща са от по-рано, а заради повишения статут на града е построен великолепният парламент - очевидно по британски образец.
3. Австрия, Унгария и Турция губят над 50% от териториите си. Разпадането на Австро-Унгарската империя е било груба грешка на победителите в І световна война, а родените от пепелта на империята Югославия и Чехословакия просъществуват само 70 години.
Загубите на България от Ньойския договор като процент не са големи - Беломорска Тракия, Царибродско и Босилеградско, но далеч по-голяма е загубата от 1913, когато Фердинанд с необмислените си действия допуска война с всички балкански съседи едновременно.

Обратно към темата - пренесох другите постинги за метрото в Будапеща, в т.ч. за новата 4-та линия. Някой да знае, как върви строителството и и ще се спази ли пусковият срок - 2011 г.?

gogo:
благуне, владееш я историята  ;)

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

Go to full version