Не казвам, че не е било така, което обаче не изключва наличието на ремаркета. Колко са били е отделен въпрос. Имаше една снимка на Чавдар М65 с ремарке до езерото в Панчарево. Появяват се и по архивни кадри в ютуб, по разни клипове на баба ви Лили и други певачи и певачки от 60-те години. Имай предвид, че съчленени Икаруси 180 идват в България относително малко бройки, като далеч не всички са били за София - значителен брой от доставените са били и за другите градове, в това число Дупница, Казанлък, Кюстендил, Димитровград, Ямбол, и т.н., за по-големите като Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Стара Загора, Плевен въобще и не споменавам. Същото се отнася и за първите 280 - не са били кой знае колко големи партиди и пак немалка част от тях отиват по провинцията...Така че най-вероятно е вярно и едното, и другото....Между другото имах късмета да видя автобус с ремарке през 1984-та, на театър София - някакъв 11М3, празен, вероятно от провинцията, който теглеше ремарке от по-стария чешит, сиво-бяло с две сини линии, също празно....Това ми беше първото и последното виждане на рейс с ремарке....Досега така и нищо не се разбра къде са правени тези ремаркета - в Чавдар нямат нищо общо, може в "Родина", но със сигурност е имало някакво централизирано производство, понеже са били два вида за цялата страна - по-заоблен и по-ръбест...Мостовете им, съдейки по снимките, са от ЗИС-150/ЗИЛ_164 или от ГАЗ-51.
Автобусните ремаркета, шаситата са правени в ''Завод за ремаркета – Елена'', а надстройката в ''Завод за стоманени профили – Попово''. Говорим за периода към края на 60 -те до към 1973/74 г, или дотогава са произвеждани автобусите от серията ''М''. След това, както знаем, новата гама 11М3/Г5 ремаркета не тегли.
– По назад има мнение, че ремаркета са правени във ''ВРЗ - Дряново'' и ''Завод 6 -ти Септември'' – тези години категорично изключено. Когато Ви говорят подобни, питайте в кой период... Ако е така, може би след 1990 -та, където всичко е различно...
– В София по принцип тези ремаркета са избягвани, защото основните булеварди по онова време са били павирани, а по натоварените линии, където по принцип е било нужни повече вместимост, по един или друг начин маршрутът повече или по малко е преминавал оттам. Така поведението на тези ремаркета на паветата, особено когато е мокро, често при спиране са поднасяли, колкото и бавно да се движи. Поради това, за да се избегнат инциденти, използвани са били крайно рядко.
– От горното следва, че постепенно съчленените Икаруси ''180''... идват да заменят тези ремаркета, първо в София, после в другите големи окръжни градове. Но такива автобуси никога първоначално не са доставяни в градове като Дипница, Казанлък, Димитровград – неокръжни. При тях идват когато ''180'' са пенсионирани от окръжните им центрове и заменят ремаркетата - всичко с тези ремаркета приключва края на 70 -те, в началото на 80 -те е било повече изключение.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Вижте каво е представлявало обединението
''Балканкар'' към 1983 -та.
Прави впечатление, че Завод -а в Омуртаг липсва, който предните десетилетия е бил част. Тогава все още е понижен в статут на АРЗ, поради късащите се каросерии. Когато идва перестройката – края на 1985/86 е реабилитиран, но за сметка на това промените в Обединението вече текът.