Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - Sofia

Pages: 1 [2] 3 4 ... 218
21
Кондензаторни електробуси повече не ни трябват. Както се видя, и автобусите и зарядните им станции са достатъчно проблемни. Да поръчват класически електробуси, които да могат да зареждат и от КМ - като Прага, Кошице, Ческе Будейовице.

22
Бозанкая са пробили монопола в Прага, ще доставят 70 бр единични тролейбуса.
Засега са поръчали само 7 броя за линия 52 (137). Вероятно ще поръчат и за линии 131 и 176, но останалата част от опцията ще остане неизползвана. На 3 февруари тази година са пуснали нова обществена поръчка за 180 тролейбуса - по равно единични и съчленени. И този път условията са така написани, че Бозанкая да не може да спечели.

Едит: Поръчали са още 23 тролейбуса Бозанкая за линии 131 и 176. В статията в trolleymotion пише, че тролейбусите могат да си спускат токоприемниците в движение, автоматично и без намеса от водача, посредством импулс в контактната мрежа. Досега не бях чувал за тази технология, но не са написали подробности как работи.

23
Соларис са спечелили поръчката за до 512 тролейбуса за Ванкувър. Минималната бройка е 107 единични, с опция за още 201 единични и 204 съчленени. Тролейбусите ще бъдат с електрооборудване на Medcom и батерии за 20 км автономен ход. В момента тролейбусният парк на Ванкувър се състои от 262 New Flyer XT40 и XT60.

https://buzzer.translink.ca/2025/03/coming-soon-the-first-of-metro-vancouvers-next-generation-trolley-buses/

24
На протестите в Белград излязоха снимки, на които размахват модели на тролеи. Това вероятно означава, че отново има намерения за закриване на тролейбусния транспорт - не се учудвам, след като беларуските кочини вече вероятно са сдали багажа, не стават съответно за нищо, а няма към момента какво да ги замени.
До декември кметът обещавал нови тролеи и ГСП са подготвяли обществена поръчка. Но внезапно се появява частник, който срещу скромната сума от 1,17 млрд. евро предлага да вземе тролейбусните линии плюс депото за 20 години и кметът изведнъж решава, че тролейбусите и инфраструктурата им са безнадеждно остарели и загрозяват града.

25
Други градове / Re: Враца
« on: 28.02.2025, 18:42:45 »
В Перник също беше смислена мрежата. Тролейбусите обслужваха всички основни пътникопотоци. А сега с тролеи с батерии можеха да се електрифицират също 8, 16, 19, 23, 24.

26
Други градове / Re: Враца
« on: 28.02.2025, 17:30:59 »
 Хе-хе, класика! "Може да крадат, но поне правят нещо". Само да припомня, че преди да се появи тази възможност за далавера, кметът вече говореше за закриване на тролейбусния транспорт. И то вероятно пак ще се стигне дотам. Да видим, като почнат да грохват, как ще им купуват части от Беларус.

27
Направиха 120 да пропуска удобни спирки, за да го ускорят, а сега го забавят с разкриване на безсмислени спирки.

28
Бургас / Re: Škoda 26Tr Solaris
« on: 11.02.2025, 18:44:59 »
Или ще отиде и той за части...

29
Дали изобщо е променено разписанието след 01.01.2025? Или промяна не е правена, тъй като прекачващите се от вътрешността на България в Русе не печелят нещо.
Променено е от румънска страна и то към по-лошо - 15 минути повече в посока Букурещ и 36 минути повече в посока София.

30
Има избран изпълнител още преди хиляда години, но не помня защо се бавят… Сагата с трасето на тангентата до Асен Йорданов също продължава и няма шанс скоро да завърши в нещо смислено…
Кметът на Подуяне каза, че изпълнителят има искане за индексация, което не може да се удовлетвори законно и ще се прави нова поръчка.

31
Закритите спирки не помагат. В час пик задръстването по Дондуков започва от В. Левски. Още една автобусна линия едва ли ще помогне. Връзка на 20 и 22 с Х. Димитър и Сухата река има с тролеите, които може за удоство да спират и на трамвайната спирка.
Задръстването по Дондуков наистина е известен проблем и ще бави 78. Може би ако се обособи трамвайното трасе и стане споделено с автобуси и тролеи, но това не може да стане бързо.
Няма нужда от тролеите да спират на трамвайната спирка. И сега двете спирки са достатъчно близо.

32
Какъв е смисълът 79 да минава двупосочно по Данаил Николаев? Там има само една спирка, която изобщо не е комуникативна и се губи връзката с центъра.
Новата линия 97 е добро предложение, но можеше да е просто 67А и да е само до МС Г. М. Димитров, тъй като натоварването е до там.
Промяната на 78 и съкращаването на 100 също ми се струват логични. Междру другото, на общественото обсъждане в Подуяне много хора изразиха желание за удължаване на 79 или 100 в посока летището и Дружба/Младост. Тези връзки са много необходими, но явно ще почакаме още.

Това, което е по-важно - внесен е доклад за удължаване на договора с МТК с 4 години. Предвид корупционното мнозинство в СОС, нищо чудно да мине.

33
Споделям впечатления от тролейбусния транспорт в Ческе Будейовице (97 000 жители). Бях по работа там и използвах всеки свободен момент, за да разуча максимално системата им. Получи се дълъг текст, но се надявам да е интересен за някого.

Контактна мрежа
Първо впечатление - мрежата е перфектна. Всички стрелки са съвременни и с радиоуправление. Тролеите са много пъргави и по нищо не се усеща наличието на контактна мрежа.

След повече вглеждане забелязах, че мрежата е много добре резервирана и не са пестили при изграждането ѝ. На всяко обръщало КМ е двойна, така че при нужда тролеите да се заобикалят. На всяко кръстовище и кръгово има стрелки за всички възможни посоки, така че при нужда са възможни всякакви временни маршрути. Там, където маршрутите се разделят, стрелките са сложени достатъчно назад (понякога 100-200 метра), така че тролеите да могат да се престроят в правилната лента далеч преди кръстовището.

Захранването също изглежда е резервирано. Много секции от контактната мрежа имат основен и резервен фидер. Типично за Чехия, фидерите са свързани през разединител, монтиран на стълба. Лесно се вижда дали разединителят е отворен или затворен. Превключванията стават ръчно чрез лост в долната част на стълба. На всеки фидер има и катоден отводител (най-горе на стълба), който защитава от пренапрежения. На тази снимка се вижда как изглежда. В конкретния случай има по два кабела за плюса и минуса, предполагам заради голямото разстояние до захранващия ТИС (около 4 км).


През годините контактната мрежа постоянно се разширява. При последното разширение през 2022 г. са изградени 2385 метра КМ за връзка с депото по улиците Generála Píky и Nádražní. Работите са на стойност 2,1 млн. евро.

Напрежението в мрежата е 750 V, захранването се извършва от 5 броя ТИС:
MR1 Čajkovského, 1650 kVA: https://maps.app.goo.gl/DFZS59VgycxLhqUV7
MR2 Jeronýmova, 2000 kVA: https://maps.app.goo.gl/zrf4pau5kjj9Hzei6
MR3 Pražská třída, 1650 kVA: https://maps.app.goo.gl/bro6pofAhfZtjw7RA
MR4 U Sirkárny, 1100 kVA: https://maps.app.goo.gl/g9vgSD97MQcFGira6
MR5 Vozovna, 1250 kVA: https://maps.app.goo.gl/mvLMpfLwGuPTk9ma7

Всички ТИС имат по два тягови трансформатора и изправителя, като единият е резервен. Първите 3 ТИС-а са от откриването на системата през 1991 г. Четвъртият е изграден през 2004 г. Петият е изграден през 2022 г. в депото, за захранване на новите участъци КМ и за подсигуряване за бъдещо увеличение на електробусния парк. Състои се от два еднотипни бетонни модула - единият е резервен, но е възможна и паралелна работа. Изграждането е струвало 1,85 млн. евро.

Трите най-стари ТИС-а са изцяло модернизирани през 2022-2023 г. с нови разпределителни уредби, трансформатори, изправители, телеуправление и суперкондензатори с капацитет 1200 Wh за съхранение на рекуперирана енергия. Този проект е струвал 5,3 млн. евро. Изпълнител на всички гореописани проекти е Elektrizace železnic Praha. Ако някой се интересува от детайлите, техническата документация е прикачена към обществените поръчки:
https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0000439/zakazka/444866
https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0000439/zakazka/420311

Интересна особеност е контактната мрежа в северната част на линия 2, която излиза от града и стига до близкото село Borek. В участъка от спирка Hřbitov до обръщалото на Borek мрежата е верижна, което е необичайно за тролейбусните мрежи. Това позволява големи разстояния между стълбовете от порядъка на 80-90 метра. До колкото разбрах е изградена през 1992 г. и това е единственото място в Чехия, където КМ е изпълнена по този начин. На тази снимка ясно си личи верижната мрежа.


Подвижен състав
Състои се изцяло от съчленени тролейбуси Шкода от различни модели – 15Tr, 25Tr Irisbus, 27Tr Solaris III и IV. Ческе Будейовице е последният град в Чехия, където още се движат високоподови Шкоди. Те обслужват нощните линии, а в делнични дни се движат и през деня. Не им остава дълго, защото тази година ще бъдат доставени 35 нови Skoda 33Tr/SOR с батерия за 12 км автономен пробег. Те ще заменят всички 15Tr, част от 25Tr и някои дизелови автобуси. Към момента 11 от Шкодите 27Tr имат батерия за 10 км автономен пробег, но още нямат маршрути налагащи движение на батерия.

Маршрути
5 дневни линии (2, 3, 5, 8, 9) и 2 нощни (53, 59). 3 е най-редовна - 6 минути в делник пик, 12 в празник. 2, 5 и 9 са на 10 минути делник пик и 20 празник, а 8 е на 1 час само в делник пик. Нощните линии се движат всеки ден на 40-60 минути, като на гарата се изчакват и дават възможност за прекачване. 59 има същият маршрут като 9, а 53 е комбинация от 3 и 5.

Електробуси
В града има и 3 електробусни линии (21, 22, 23) обслужвани от електробуси Skoda 29BB с каросерия Urbino 8,9 LE. Електробусите могат да зареждат директно от тролейбусната мрежа на 750 V. Трите линии се обслужват като две двойки: 23+21 и 23+22. Зареждането обичайно е на последната спирка на 23 - Parkoviště Jírovcova. Там е изградена зарядна станция, която използва стандартни елементи от тролейбусната КМ. Единствената разлика е, че контактният проводник е двоен, за да позволи по-голям ток, така че да могат да зареждат няколко електробуса едновременно.



На обръщалото Papírenská, točná тролейбусната мрежа е леко модифицирана, за да могат при нужда електробусите да зареждат и там. На мястото за зареждане контактните проводници са свалени малко по-ниско и са монтирани допълнителни шини, предполагам за по-сигурен контакт с пантографа.


Известни минуси – много от тролеите са облепени с реклами, бутоните за отваряне на вратите от пътниците и там не се ползват и разписанията не се спазват много точно – често закъсняват дори в почивните дни.

И три прикачени снимки:
№51 почива на České Vrbné преди последния курс по линия 9. На обръщалото имаше двама местни ентусиасти със стативи, които също снимаха тролея.
№48 и №27 (отзад) почиват на гарата преди първия курс по нощната линия 53.
Централната гара на Ческе Будейовице от 1908 г. Много красива сграда, която тъкмо е открита след реконструкция - вътре още миришеше на ново.

34
2042 е адски шумен при подаване на газ. От няколкостотин метра се чува. Какъв е проблемът с него, изпускателната система или нещо друго?

35
Нали това трасе присъства в общия устройствен план. Как може да приемат ПУП, който противоречи на ОУП?

36
Двата за Швейцария са 260 със стъклопакети и специални врати за студен климат.


37
Варна / Re: Mercedes-Benz Citaro / Citaro G
« on: 05.01.2025, 12:43:30 »
2818 стои закотвен на пътя Пловдив-Смолян, на тази отбивка след Нареченски бани.

38
Според тази статия http://mhd86.cz/2023/03/14/vyroba-i-komunikace-vaznou-jihlava-stale-ceka-na-trolejbusy/през юни 2022 е трябвало да тръгнат курниците на Богдан.
Статията е от 14.03.2023. Към нея дата все още няма нито един.
Пише се, че комуникацията с фирмата-фантом е почти невъзможна. Споменава се, че за всеки ден закъснение има неустойка от 10 000 крони. Към момента на издаване на статията вече са начислени  1 910 000 крони. Вече сме почти две години след това. Интересно какво се случва за това време.
Няма и как да има доставени, защото Богдан са изпаднали в несъстоятелност и не са произвеждали тролейбуси от началото на 2022 г. В момента преминават през някакво преструктуриране и може и да възобновят производството.

39
Сайтът съществува поне от 2021 г., не е правен за нашата поръчка. Tram for envi са били дилър на Богдан за Чехия и са участвали в няколко поръчки за доставка на тролейбуси, но всички, в които е трябвало да спечелят, са прекратени (сакън да не се наруши монополът на Шкода). Участвали са и в поръчка за доставка на нови трамваи за Киев, но и тя е прекратена. Също са доставяли тролейбуси втора ръка за Украйна и Хасково.

40
Поръчката си върви и има две оферти - Шкода/СОР и Соларис. Сегашните тролеи още предварително бяха обявили, че ще ги продават. Остават само 2, които са били оборудвани с батерии през 2022 г.

Pages: 1 [2] 3 4 ... 218