Author Topic: Седалките на Романски и стар лифт при Ситняково Експрес  (Read 1615 times)

Offline Alexssz

  • Писател
  • **
  • Posts: 41
    • Yahoo Instant Messenger - discord: alexsssz
    • View Profile
Здравейте!
Не знам дали си струва да пускам отделна тема за толкова конкретен въпрос, но бих искал да чуя вашите мнения и разсъждения. От дълго време се интересувам от конструкцията на лифтовете и винаги съм смятал, че стълбовете и седалките на лифт "Романски" са уникални. Никога не съм виждал подобен дизайн на други лифтове. Вероятно това се дължи на факта, че фирмата производител Fives-Lille-Cail не е известна с много други въжени линии и съответно не е изненадващо наистина да няма друг като него.
Днес обаче забелязах нещо любопитно. Във френски сайт разглеждах статия със снимки на лифт "Ситняково Експрес" в Боровец и открих снимки на стар седалков лифт от 1969 г., демонтиран след построяването на сегашния през 2004 г. До горната станция са оставени 2-3 стълба, колелото на стария лифт и няколко части от въжето. Стълбовете на този лифт изглеждат като произведени от Интрансмаш, но за моя изненада седалките са абсолютно идентични с тези на "Романски", който не е тяхно дело.
Това ме води до следните въпроси: Кой е произвел тези седалки и има ли други лифтове с такива?
Ако някой се е возил на стария лифт в Боровец преди 2004 г. или има информация за него, моля, споделете. По-конкретно:
- Известно ли е от коя компания е проектиран и произведен въпросния лифт, ?
- Компанията Fives-Lille-Cail ли е изцяло отговорна за проектирането и строителството на "Романски", или са работили в сътрудничество с Интрансмаш?
Ще се радвам на всякаква допълнителна информация.

Въпросния френски сайт (има още доста интересна информация за други лифтове, вкл. в България) - https://www.remontees-mecaniques.net/bdd/reportage-tsd4-sitnyakovo-express-poma-1949.html
Снимки 1-3 - Въпросния стар лифт до Ситняково Експрес
Снимка 4 - Седалка на Романски
Снимка 5 - Седалка на Романски преди монтирането на степенка за безопасност

Online david

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 522
  • Ganz Villamossági Művek
    • View Profile
Романския лифт е произведен от Poma, както и всички котви на Витоша, плюс влековете "Заека" и "Помагалски" и този от другата страна на планината "Ветровала". За този на Боровец не знам нищо, но интересно, че няма обезопасителните прегради на седалките, върху които също си поставяш и краката.

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5975
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Според мен столчетата на Боровец са от Романски, защото са се появили в по-ново време. Преди имаше само едно столче с някакво метално подобие на велосипедист с велосипед.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8010
    • View Profile
    • Email
Най-вероятно bdz43r е прав, тези столчета ги пуснаха за продажба след като ги свалиха от Романски, и други си купиха. Това на Боровец някакво кафене ли е горе? Вижда се че са закачени през много късо разстояние и в противоположни посоки, което говори че това не са оригиналните столчета.

Много по-интересен въпрос, който до сега не съм успял да намеря точен отговор е кога са премахнати навесчетата на оригиналните столчета на Романски, трябва да е било някъде през 80-те?

Offline wiNt

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1648
  • 9060
    • View Profile
...
Романският не е Poma. Точно на Fives-Lille-Cail е. Това беше и официалната причина за спирането му на времето - че е рядък и респективно няма части. За партньорство с Интрансмаш за конкретния лифт няма информация.

В този сайт има доста любопитно инфо за лифтовете в България.

За стария лифт на Ситняково в интернет няма никаква информация, ако някой по-възрастен помни ще е много интересно да сподели. Единственото, което открих, е че е бил едноседалков, което предполага, че седалките наистина са от Романския.

Online david

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 522
  • Ganz Villamossági Művek
    • View Profile
Романският беше двуседалков лифт. Този на Боровец си ми прилича на едноседалков лифт, така че седалките не са от Витоша. Имам спомени от преди много години, че на Пампорово имаше едноседалкови лифтове, червено и жълто бяха боядисани, ако не се лъжа, но дали са били същият тип седалки, не знам.

Offline wiNt

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1648
  • 9060
    • View Profile
Точно това ми е идеята, че ако е бил едноседалков, а сега са закачени двуседалкови (вижда се на снимките в първия пост), които приличат на тези от Романски, най-вероятно са от него и са монтирани в последствие с атракционна цел.

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5975
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Сега ми изплува по-ясен спомен, че единствената седалка на този остатък от лифт в Боровец беше единична. Миналото лято последно съм бил там, така че тези от Романски са ги сложили впоследствие.

Offline Alexssz

  • Писател
  • **
  • Posts: 41
    • Yahoo Instant Messenger - discord: alexsssz
    • View Profile
Не очаквах такъв интерес към темата, благодаря!

Да, наистина е най-вероятно да са седалки, които са премахнати от Романски през 2020 г. и монтирани там след това (с премахнати степенки). Жалко, че не са останали от оригиналните единични, каквито са били преди. Вече мога да отхвърля теорията ми за някакво сътрудничество между Интрансмаш и Fives-Lille-Cail и мога да предположа, че лифтът е бил подобие на Малина-Студенец на Пампорово.

Много по-интересен въпрос, който до сега не съм успял да намеря точен отговор е кога са премахнати навесчетата на оригиналните столчета на Романски, трябва да е било някъде през 80-те?
Сещам се, че бях прочел или във форума с небостъргачите, или тук в темата за Витоша годината, в която са премахнати заедно с причината, която е за да се монтират степенките за безопасност. Макар и да не си спомням вече какво беше написано, и аз бих предположил, че е около 80-те.

Наистина е интересен избор да ги вземат от Романски с атракционна цел. А предвид слуховете, че кабинките на Симеоновския лифт ще се махнат и нарежат, дали няма да пуснат някои за продажба? И дали ще е лесно да се намерят, или се налага човек да има връзки? (питам като човек, който има полу-сериозен интерес, но няма връзки)

Искам да повдигна и друг въпрос, пак за Боровец - какво се знае за едноседалковия лифт на изоставената скишанца там (снимки)? Не изглежда като да е на Интрансмаш, но знам ли...

Като цяло се интересувам доста по темата за старите и изоставените лифтове и се опитвам да проуча колкото се може повече, но като човек, който нито е на такава възраст, на която да е хванал доста от вече неработещите лифтове, нито имам технически умения и не познавам хора в сферата, информацията ми е ограничена до това, което мога да намеря в интернет и "тленните останки" на лифтовете на живо. Френският сайт, към който съм оставил линк в първото мнение и снимките из Facebook и Google Maps също са много полезни. Ако някой може да предостави снимки, които счита за редки от някой вече неработещ лифт, би било страхотно! Ако някой иска и да говорим по подобна тема без да пълним форума с прекалено много ненужна информация, може да ми пише на лично.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8010
    • View Profile
    • Email

Наистина е интересен избор да ги вземат от Романски с атракционна цел. А предвид слуховете, че кабинките на Симеоновския лифт ще се махнат и нарежат, дали няма да пуснат някои за продажба? И дали ще е лесно да се намерят, или се налага човек да има връзки? (питам като човек, който има полу-сериозен интерес, но няма връзки)


Тези кабинки даже втора ръка не са хич евтини и има пазар за тях, така че ако си решил да си купуваш си приготви сериозна сума. Ето ти един търговец на такива стари кабинки в Германия, можеш да се ориентираш за цените:

https://www.gondel24.de/

Offline Ilian

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1259
    • View Profile
    • Laptop screens and laptop repairs

Offline gradinka

  • Писател
  • **
  • Posts: 43
    • View Profile
Това за седалките е интересен казус.
Повечето от старите лифтове у нас бяхa с някакъв такъв тип седалки, не задължително еднакви, но сходни.
С тънките дървени летвички.

Тези на Романски обаче, се различават фундаментално по падащата отгоре стъпенка. Такава у нас другаде не е имало.
Всичките останали бяха със странична ръчка, която завърташ пред себе си и получаваш стъпенка за краката и преграда да не изпаднеш.
Според мен седалките на Романски са си от производителя, приличат на другите, ама това е просто защото 60те години те повечето седалки така са изглеждали :)

На Червено знаме си беше български лифт, почти същия като Драгалевския, като стария на Мечи Чал, като всичките старли лифтове на Пампорово, на Карандила и Сопот, на Кабакум.
Всичките са по един дизайн на Интрансмаш, возеха еднакво и седалките им бяха еднакви.
Наместо влек 'заека' на Алеко също е имало такъв лифт единичка в началото.
На Пампорово единичката още си седи (!), пазят я като атракция, можеш да отидеш да се повозиш на нея.

80те години някъде, БГ седалките минаха на новия дизайн - този като на Безбог - с пластмасовите седалки и вдигаща се стъпенка
Два лифта има с построени тях - този на Безбог и другият на Враца/Згориград.

На Романски тия шарените шапчици бяха изпочупени половината още аз като бях дете през 80те години.
Никой не ги подменяше и полека лека ги махнаха изцяло (или да бяха останали много малко).

А лифта за шанцата определено не е Български, прилича като на Doppelmayr / Garaventa - по дизайна на стълбовете, седалките...

п.п.
Remontees-Mechaniques е страхотен сайт. Препоръчвам ти да отидеш на една ски ваканция в курорта SerreChevalier във Франция, който освен че е страхотен откъм сняг и терен, предлага буквално едно пътуване в историята на ски-лифтовете и влековете. Има един влек от 1963та година, който още работи, и от всичките години от тогава до днес. Същото е и с лифтовете - има от 197х та до 202х.
Но побързай, защото старото все пак полека лека си заминава!

п.п.п.
Разгледай това, може да ти е интересно
https://webasset.fivesgroup.com/FIVES_200_YEARS.pdf
200 години FIVES

История на Fives (fives lille cail)

-
на снимката е "типичната" седалка за Български лифт, такива бяха всичките, навсякъде (без Романски!), двойка или единичка.
Дизайна вероятно е копиран отянякъде, през Унгарците, още в края на 50те години.
« Last Edit: 27.12.2024, 15:44:36 by gradinka »

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8010
    • View Profile
    • Email
Тези на Романски обаче, се различават фундаментално по падащата отгоре стъпенка. Такава у нас другаде не е имало.
Всичките останали бяха със странична ръчка, която завърташ пред себе си и получаваш стъпенка за краката и преграда да не изпаднеш.



Това с падащата стъпенка го видяхме че е добавено по-късно, оригинално са нямали, вместо това някакви навесчета които не са вършели никаква работа. С премахването на навесчетата са сложени и падащите стъпенки, дали от производителя на лифта или от Балкантурист по собствена инициатива не се знае.

на снимката е "типичната" седалка за Български лифт, такива бяха всичките, навсякъде (без Романски!), двойка или единичка.
Дизайна вероятно е копиран отянякъде, през Унгарците, още в края на 50те години.

Защо мислиш че е от Унгария? Има лифтове в бившия Съветски съюз точно от това време, и седалките са точно такива, виж например стария лифт на Чегет.
« Last Edit: 27.12.2024, 16:25:49 by fafan »

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5975
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
На тези, да ги наречем "класически" столчета, седалката се вдига и когато е празна, трака много специфично при преминаване през ролките.
Понеже като малък много се возех по лифтовете на Пампорово и Витоша, това потракване ми навява носталгия, подобно на воя на трамваите. Последният действащ лифт с такива столчета беше сливенският, но не знам дали след ремонта ще са същите или са намерили от някъде други.

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5128
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Смолянските езера спряха ли го? И той беше с класическите столчета, спомням си, че шумът на двигателя му се чуваше от Снежанка.
Висенето по кабините вреди сериозно на Вас и на другите около Вас.

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5975
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Още преди няколко години. Другите стари лифтове на Пампорово също бяха с такива столчета, но единични. От тях остана само Ардашлъ - Студенец, но не знам дали работи.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8010
    • View Profile
    • Email
За стария лифт на Ситняково в интернет няма никаква информация, ако някой по-възрастен помни ще е много интересно да сподели. Единственото, което открих, е че е бил едноседалков, което предполага, че седалките наистина са от Романския.

Предполагам че това е стара снимка на този лифт когато е бил едноседалков:




Offline gradinka

  • Писател
  • **
  • Posts: 43
    • View Profile
да.
В темата "Въжени линии  -> Витоша", ако се разходиш назад из годините има десетки исторически снимки от всичките лифтове на Витоша.

---

Интрансмаш е Българо - Унгарско дружество, и черпи тези си първоначални знания за дизайн и строеж на въжени линни от Унгария (а оттам предполагам - Австрия), не от СССР.
Първата част на Драгалевския лифт е проектирана със силна Унгарска техническа помощ, това някъде съм го чел през годините. Нипроруда + Интрансмаш.
Полека лека нашите натрупват опит, предимно чрез проектиране на всякакви транспортни системи за индустрията у нас (конвейри, кранове, въжени линии и прочее).

---
Тия седалки дето си снимал и са закачени там на колелото на стария лифт на Боровец, не са от него. Със сигурност са от Романски, то кой ли не купи/отмъкна седалка оттам.
Вероятно най-лесно е да питаш някой там на място, и ще ти кажат. Изглеждат като да са им сменили дъсчиците и с флекса леко са ги "опростили", но са си от Романски.
- такава седалка има вътре в хотел Морени, към ресторанта като отиваш - можеш да седнеш на нея.
- има и в ски-сервиза "X-Rescue" отпред на сайванта

--
а ето още една снимка от лифт Червено Знаме (attached).
снимката е от тази FB група https://www.facebook.com/groups/1724084504588653/
(там има и още 1-2 други)

--
разгледай тази фотоколекция (търси "лифт" в търсачката) - Български Визуален Архив
има снимки от първите години и на Княжевския и на Драгалевския, с най-първите - "небезопасни" - седалки.
както и една снимка на Романския
« Last Edit: 28.12.2024, 16:02:08 by gradinka »

Offline Alexssz

  • Писател
  • **
  • Posts: 41
    • Yahoo Instant Messenger - discord: alexsssz
    • View Profile
Весели празници на всички!  :D

Радвам се, че се намират снимки от лифта на Боровец. Не знаех, че се е казвал Червено знаме. Изглежда си точно като единичния на Пампорово. Интересно обаче, че вторият му стълб е с решетъчна конструкция - не бях виждал такова нещо при българските лифтове. Симеоновският има няколко такива, но той не е български. Вече не си спомням дали бях прочел или бях чул от филма "Сребърните струни на Витоша" точно това изрично споменато - че по-високите стълбове са такива.

Remontees-Mechaniques е страхотен сайт. Препоръчвам ти да отидеш на една ски ваканция в курорта SerreChevalier във Франция, който освен че е страхотен откъм сняг и терен, предлага буквално едно пътуване в историята на ски-лифтовете и влековете. Има един влек от 1963та година, който още работи, и от всичките години от тогава до днес. Същото е и с лифтовете - има от 197х та до 202х.
Но побързай, защото старото все пак полека лека си заминава!
Много обичам този сайт, няма всеки лифт в България, но за тези, които ги има, има много интересна и подробна информация + снимки. За Франция ще ми трябва малко повече бюджет, а и не съм супер добър скиор, но се надявам някоя друга година да отида да видя, обичам да пътувам и с голямо удоволствие бих се повозил на стари и нови лифтове. Тази зима обаче ще ми стигнат Боровец и Витоша :D. Което пак е добре, защото от малък искам да се кача на Ястребец и все не стигам дотам, най-сетне ще имам тази възможност. Едноседалковият на Малина ще почака обаче. Ако работи лятото, бих се качил.

Понеже като малък много се возех по лифтовете на Пампорово и Витоша, това потракване ми навява носталгия, подобно на воя на трамваите. Последният действащ лифт с такива столчета беше сливенският, но не знам дали след ремонта ще са същите или са намерили от някъде други.
И аз си спомням звука, тъй като съм хващал драгалевския лифт няколко пъти в последните му месеци, колко приятно беше. А на сливенския монтират нови. Чудя се кой ги произвежда, мисля че са еднакви като новите на сопотския.

Тия седалки дето си снимал и са закачени там на колелото на стария лифт на Боровец, не са от него. Със сигурност са от Романски, то кой ли не купи/отмъкна седалка оттам.
Вероятно най-лесно е да питаш някой там на място, и ще ти кажат. Изглеждат като да са им сменили дъсчиците и с флекса леко са ги "опростили", но са си от Романски.
Малко уточнение - снимките не са мои, изнамерих ги от фейсбук и френския сайт. Мои са само тези от втория пост, от лифта на скишанцата. Но да, ясно ми стана, че седалките, които в момента са закачени, са взети от Романски. Не знам защо помислих, че може да са си били такива на лифта, въпреки че вече бях прочел, че е бил едноседалков. Качвал съм се на Ситняково експрес лятото на 2016 г. и даже е възможно да съм обърнал внимание на това колело, но тогава ги е нямало. Хубавото е, че все пак тази тема доведе до интересна дискусия и за другите лифтове.

- такава седалка има вътре в хотел Морени, към ресторанта като отиваш - можеш да седнеш на нея.
- има и в ски-сервиза "X-Rescue" отпред на сайванта
Има и поне три на Алеко. Не знаех за тази пред X-Rescue, а точно вчера се разхождах и минах покрай автогарата... Следващият път като минавам специално ще погледна  :)

Благодаря на всички за участието. Има още неща, които бих искал да обсъдим за лифтовете в България, но се чудя дали си заслужава да пускам нова тема за не толкова популярен вид транспорт - може би ако пусна, ще трябва да е по-всеобхватна, отколкото я направих тази... Съвети?

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5975
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
А на сливенския монтират нови. Чудя се кой ги произвежда, мисля че са еднакви като новите на сопотския.
На Сопот и на Рилските езера са втора употреба. Сливенските още не съм ги виждал.