Author Topic: Лифтове в България извън експлоатация  (Read 1513 times)

Offline Alexssz

  • Писател
  • **
  • Posts: 41
    • Yahoo Instant Messenger - discord: alexsssz
    • View Profile
Здравейте!
Тази тема е обща за всички окончателно спрени и изоставени лифтове в България, които все още не са демонтирани.

Доколкото знам, те са:
Симеоновски лифт (двете части)
Открит 1983 г., работи до летен сезон 2023 г.
Производител: Doppelmayr
Причина за спиране: изгорял двигател
Бъдеще: Говори се за подмяна и удължаване до южно от околовръстния път

Смолянски езера
Открит 1978 г., работи до летен сезон 2019 г.
Производител: Интрансмаш
Причина за спиране: напреднала амортизация на стълбовете
Бъдеще: Подмяна

Кабакум
Открит 1980-те години, работи до 2019-2020 г.
Производител: Интрансмаш
Причина за спиране: фалит на хотела, собственик на лифта по време на пандемията
Бъдеще: Неясно

Драгалевци-Бай Кръстьо
Открит 1956 г., работи до ноември 2018 г.
Производител: български фирми
Причина за спиране: напреднала амортизация на всички елементи и трудна поддръжка
Бъдеще: Подмяна

Бай Кръстьо-Голи връх
Открит 1968 г., работи до ноември 2018 г.
Производител: Интрансмаш
Причина за спиране: същата като долната част
Бъдеще: Говори се за подмяна. Не е ясно дали двете части ще бъдат подменени заедно.

Сопот (горна част)
Открит ? г., работи до 2013 г.
Производител: Интрансмаш и ВМЗ
Причина за спиране: Обявен ремонт
Бъдеще: Неясно. Ремонтът е само започнат, но не тече.

Романски
Открит 1970 г., работи до летен сезон 2011 г.
Производител: Fives Lille-Cail
Причина за спиране: технически проблеми и липса на резервни части
Бъдеще: Идеи за подмяна, но нищо не е ясно докато няма одобрен план за ски зоната

Боричо (Самоков)
Открит за зимен сезон 2007/2008 г., работи до 2010 г.
Производител: WSO Städeli-Lift (втора ръка)
Причина за спиране: липса на сняг и недостатъчен интерес
Бъдеще: Неясно

Църна могила
Открит 1986 г., работи до 2002 г.
Производител: Poma
Причина за спиране: спиране на работа на хотела при междинната станция, както и недостатъчна безопасност на пистата
Бъдеще: Неясно, обсъжда се подмяна, с по-кратко трасе

Боровец ски шанца - последно работи ? г.
Нямам информация за години на откриване и спиране. Производителят вероятно е западен.
Бъдеще: Неясно

Княжево-Копитото
Открит 1962 г., работи до 1991 г. (?)
Производител: Girak
Причина за спиране: множество аварии предизвикани от силен вятър, който усуква и обръща двете въжета (носещо и теглещо)
Бъдеще: Подмяна с монокабелен лифт

Згориград-Леденика
Открит 1987 г., работи до 1991 г.
Производител: Интрансмаш
Причина за спиране: неясна, чувал съм различни теории - при откриване е спрял тока и това му е донесло лоша репутация, седалките се удряли в платформата на горната станция... вероятно просто е нямало кой да го стопанисва след края на режима.
Бъдеще: Община Враца планира подмяна в плана си за устойчива мобилност 2021-2027, но едва ли реално ще бъде изпълнена такава


Може да дискутираме техническите характеристики на тези лифтове, историята на експлоатацията им и други факти около тях.

Започвам темата с моментно състояние на Драгалевския лифт, който е изведен от експлоатация през 2018 г. и седалките са му свалени 2019 г.
Днес се разхождах из планината по трасето на долната част на лифта и видях, че въжето е изпаднало от двете ролки на стълб 10, близо до наблюдателната кула. Това вероятно е така от доста време, тъй като лошото състояние и разместването на стълбовете е добре познато, но все пак го смятам за интересно, затова съм прикачил снимки. Подобна случка е имал и Романски - въжето му е изпаднало от един стълб, но преди да свалят седалките през 2020 г. Доколкото знам тогава въжето е закрепено по някакъв начин, за да завъртят лифта за последно, но ролките на проблемния стълб продължават да "стърчат" и сега май пак въжето не е много наред.

Наясно съм, че тези съоръжения няма да бъдат ремонтирани и ще се наложи да бъдат построени изцяло нови, но съществуващата инфраструктура ми е интересна, каквото и да е тя - функционираща или изоставена.
« Last Edit: 28.01.2025, 21:14:48 by Alexssz »

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5975
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Смолянските езера със сигурност е работил последно преди 2023. Може би 2020 или най-късно 2021.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8010
    • View Profile
    • Email

Църна могила - последно работи 1991 г. (?)


Лифтът на Църна могила работи последно лятото на 2002 година.

Не виждам в списъка Княжевския лифт.

Излизането на въжето от ролките е нормално явление, получава се от това че въжето не е опънато заради липсата на товар и противотежести когато не работи дълго време, и страничен вятър лесно го измъква. Наместването е проста процедура и би трябвало да е задължително предписание от ДАМТН, защото увисналите до земята въжета създават сериозни рискове от инциденти, но както повечето неща у нас няма кой да следи дали чиновниците са си свършили работата.
« Last Edit: 18.01.2025, 21:35:46 by fafan »

Offline Alexssz

  • Писател
  • **
  • Posts: 41
    • Yahoo Instant Messenger - discord: alexsssz
    • View Profile
Направих леки корекции на годините и въведох Княжевския лифт; не знам как го бях пропуснал.
Би имало повече логика на Драгалевския да му свалят въжето или да демонтират целия лифт, вместо да се занимават да го наместват през няколко месеца. Грижата за съоръженията на Витоша е пълна гавра. Предполагам, че ако сега го вдигнат, като се повишат температурите лятото пак ще изскочи. Съществува ли същия риск за въжето на Симеоновския лифт, или него още гледат да го държат, доколкото могат, използваем (макар че при изгорял двигател, едва ли)?

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5975
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Защо мислиш, че някой ще го вдига това въже? Според мен е паднало при падането на някое дърво или още при демонтирането на седалките. На един крив стълб изпадаше при завъртане в обратна посока още докато возеше пътници. Може и точно този да е и да не са го вдигали. В този му вид не пречи да се върти колкото да се демонтират останалите седалки.

Offline Alexssz

  • Писател
  • **
  • Posts: 41
    • Yahoo Instant Messenger - discord: alexsssz
    • View Profile
Защо мислиш, че някой ще го вдига това въже?
Точно обратното написах - че е по-логично да му свалят въжето или да демонтират лифта изцяло, ако изобщо тръгнат да се занимават с него, защото няма смисъл да го вдигат, ако то пак ще падне. Плюс това този стълб дори не е на туристическа пътека, не мисля, че създава опасност. По-интересно ми е Романски колко време е стоял с изпаднало въже и висящи седалки, преди да ги махнат и как са го закрепили през 2020 г. Защото за него съм чел за други нередности още от 2013 г., три години след като е спрян, а седалките бяха свалени чак 2020 г.

На един крив стълб изпадаше при завъртане в обратна посока още докато возеше пътници.
Това и аз съм го чел, и точно се замислих дали не е бил този стълб

Може и точно този да е и да не са го вдигали. В този му вид не пречи да се върти колкото да се демонтират останалите седалки.
Според мен щом са въртяли лифта за да махнат седалките, дори и технически да е възможно да се върти без въжето да минава през тези ролки предвид лекото натоварване, не смятам, че не биха се обезопасили за всеки случай като го вдигнат. Според мен си е паднало впоследствие.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8010
    • View Profile
    • Email
Защо мислиш, че някой ще го вдига това въже?
Точно обратното написах - че е по-логично да му свалят въжето или да демонтират лифта изцяло, ако изобщо тръгнат да се занимават с него, защото няма смисъл да го вдигат, ако то пак ще падне. Плюс това този стълб дори не е на туристическа пътека, не мисля, че създава опасност. По-интересно ми е Романски колко време е стоял с изпаднало въже и висящи седалки, преди да ги махнат и как са го закрепили през 2020 г. Защото за него съм чел за други нередности още от 2013 г., три години след като е спрян, а седалките бяха свалени чак 2020 г.

Точно махането на основното въже е най-проблематичната операция, като се отреже се развива неконтролируемо, за лифта на Драгалевци това означава спиране на движението по шосето, отцепване на района и т.н.



Спрени лифтове седят обикновено до подмяната им, защото по старите стълбове и ролки се навива нагоре новото въже за новия лифт, така се пести много време, въжето тежи десетки тонове.



Романски седя близо десет години със седалките, и представляваше сериозна опасност, защото при вятър изоставените седалки правиха почти пълни обиколки около въжето, а някои бяха стигнали почти до земята. В мъгла ако се спускаш бързо покрай лифта може да ти отсече и главата въжето, на влековете по Стената е имало вече хора които сериозно са се наранявали от безхаберието на собственика.
« Last Edit: 19.01.2025, 12:14:14 by fafan »

Offline wiNt

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1648
  • 9060
    • View Profile
Смолянските езера със сигурност работеше 2019 лятото. Спомням си го как огласяше цялата гора - беше много шумен. След това мисля 2019-20 г. зимата за сезона беше вече спрян и така не тръгна повече.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8010
    • View Profile
    • Email
Не знам темата не смесва ли малко нещата. Има лифтове в този списък, които е ясно че никога няма да тръгнат отново, за тях следва демонтаж, например лифта на Враца явно няма никога да бъде възстановен. Други лифтове в този списък им предстои подмяна, по една или друга причина това не се случва. Други лифтове седят само и само за да надуват изкуствено дължината на пистите и така да бъдат лъгани наивни чужденци, това важи например за лифта на Църна могила, който и до ден днешен седи на всички схеми на Юлен в Банско, а не е работил и един ден със скиори.
« Last Edit: 19.01.2025, 12:23:33 by fafan »

Offline Alexssz

  • Писател
  • **
  • Posts: 41
    • Yahoo Instant Messenger - discord: alexsssz
    • View Profile
Има лифтове в този списък, които е ясно че никога няма да тръгнат отново
[...]
Други лифтове в този списък им предстои подмяна
Общото между изброените лифтове е, че няма да тръгнат да возят пътници отново. Бих казал, че това е спорно единствено за Сопот II и Кабакум, тъй като единият е уж в ремонт, а другият, макар и изоставен, е в прилично състояние. Но дори и за тях се съмнявам. За всички други лифтове е изразена позиция от собствениците за демонтаж и/или подмяна, но не и възстановяване на съществуващите съоръжения.

Довечера ще редактирам първото мнение с малко по-конкретна информация за всеки лифт.

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5128
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Не знаех, че Сопот 2 не работи. За сметка на това, първата част е ремонтирана основно, което за пореден път доказва, че “Витоша ски” са обикновени лаладжии.
Висенето по кабините вреди сериозно на Вас и на другите около Вас.

Offline Alexssz

  • Писател
  • **
  • Posts: 41
    • Yahoo Instant Messenger - discord: alexsssz
    • View Profile
Не знаех, че Сопот 2 не работи. За сметка на това, първата част е ремонтирана основно, което за пореден път доказва, че “Витоша ски” са обикновени лаладжии.
Сливенският също се ремонтира в момента по подобен начин. Ако Витоша ски искат, могат да ремонтират Драгалевския, но между двете опции (ремонт или подмяна) с близка степен на вероятност да се случат, подмяната е за предпочитане.

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5975
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Драгалевският, поне долната част, е с негодни стълбове. Там няма друга адекватна алтернатива, освен всичко наново.

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5128
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Аз огледах, каквото намерих за "Сопот-2", изпълнението му е същото като на "Безбог" и "Леденика" с тази разлика. Стълбовете и столчетата са същите, само че с дървена скара, а не пластмасови. На "Кабакум" също са използвани тези стълбове, но с по-стария тип столчета. Интересно защо не е приключен ремонтът му на фона на, бих казал, доста добрата поддръжка на долната част. Единственото обяснение, което имам, е, че мястото, до което стигам, е, че хижа "Незабравка" не работи, а мястото на горната станция не е притегателна точка за парапланеристи, които пък са едни от основните ползватели на лифта.

Все пак би било супер да се приведе в работно състояние. Въжените линии са богатство, което не бива да се зачерква с лека ръка.
Висенето по кабините вреди сериозно на Вас и на другите около Вас.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8010
    • View Profile
    • Email
Драгалевският, поне долната част, е с негодни стълбове. Там няма друга адекватна алтернатива, освен всичко наново.

Имаме решение на съда, имаме всички нужни разрешителни. Чакаме собственикът да се накани или да измисли отново някое оправдание.

Между другото това със стълбовете важи само за долната отсечка, на горната нищо и няма и не я пускат само защото долната не работи.

Аз огледах, каквото намерих за "Сопот-2", изпълнението му е същото като на "Безбог" и "Леденика" с тази разлика.

Все пак би било супер да се приведе в работно състояние. Въжените линии са богатство, което не бива да се зачерква с лека ръка.

Никога не съм се возил на този лифт. От това което виждам горната отсечка е много по-къса и минава през доста по-лек терен, би следвало ремонтът да струва по-малко. Кой е собственик на лифта? За хижата намерих това:

https://www.marica.bg/region/karlovo/renovirat-hija-nezabravka-sobstvenicite-sabirat-stari-snimki-i-spomeni

Offline Alexssz

  • Писател
  • **
  • Posts: 41
    • Yahoo Instant Messenger - discord: alexsssz
    • View Profile
Аз огледах, каквото намерих за "Сопот-2", изпълнението му е същото като на "Безбог" и "Леденика" с тази разлика. Стълбовете и столчетата са същите, само че с дървена скара, а не пластмасови. На "Кабакум" също са използвани тези стълбове, но с по-стария тип столчета.
Точно. Ето и снимка:

Интересно е обаче, че долната част на лифта е с по-старите стълбове и (първоначално) седалки. Не знам дали двете части на лифта са строени по едно и също време, може и да не са. Долната част е ремонтирана някъде около 2013 г., стълбовете ѝ биват боядисани от жълто в червено и се монтират новите седалки. Много подобно е и при Сливен, даже със същия вид нови седалки, само че там са избрали да пребоядисат стълбовете от жълто в синьо. Но за мен си има някакъв чар в старите двойни седалки на Интрансмаш. Жалко, че вече никъде ги няма. За стълбовете също ми е интересно, понеже са много подобни на тези на Лалето и Симеоновския лифт - от Doppelmayr ли сме ги изкопирали?

Кой е собственик на лифта?
Лифта го държи собственикът на комплекса при долната станция, който е Център Регион Груп ЕООД. Според Papagal фирмата е на руснак.

Ето в този форум е обявен ремонтът, и на сайта на лифта долу пише, че тече. Със сигурност е бил започнат, тъй като най-малкото стълбовете са пребоядисани, но в момента е изоставен и вероятно няма да бъде завършен. Навярно наистина няма достатъчно туристически интерес, че да го довършат, което е тъжно.

Имаме решение на съда, имаме всички нужни разрешителни. Чакаме собственикът да се накани или да измисли отново някое оправдание.

Между другото това със стълбовете важи само за долната отсечка, на горната нищо и няма и не я пускат само защото долната не работи.
Наистина ли Витоша ски са тези, на които е възложено да построят нов лифт? Вероятно е обсъждано десетки пъти в темата за Витоша, но не мога да разбера какви са пречките общината да се заеме с тази задача вместо частника. Но пък и тогава ще се появи и проблема с ненужния лифт, защото ако долната част е на общината, а горната на Витоша ски, дори и горната да е годна, едва ли ще бъде пусната. А линия Драгалевци-Бай Кръстьо звучи като шега като говорим за подобряване достъпа до Витоша. Това е отчайващо, трябва по-всеобхватно решение.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8010
    • View Profile
    • Email
Наистина ли Витоша ски са тези, на които е възложено да построят нов лифт? Вероятно е обсъждано десетки пъти в темата за Витоша, но не мога да разбера какви са пречките общината да се заеме с тази задача вместо частника. Но пък и тогава ще се появи и проблема с ненужния лифт, защото ако долната част е на общината, а горната на Витоша ски, дори и горната да е годна, едва ли ще бъде пусната. А линия Драгалевци-Бай Кръстьо звучи като шега като говорим за подобряване достъпа до Витоша. Това е отчайващо, трябва по-всеобхватно решение.

Да. Те са осъдените по делото, значи те трябва и да го построят.

Пречките са ясни и се знаят от години - лош стопанин. Пречката общината да построи лифт вместо Витоша ски е че там вече има лифт, няма как общината да построи нещо на място, където вече има изградено нещо частна собственост. Може да се случи само след като старият лифт бъде нарязан на скрап, тогава общината веднага може да сложи неин на това място, защото земята под лифта не е на частника.

Решението също се знае от години и сме го писали много пъти в темата за Витоша, можеш там да прочетеш. Накратко - решението изобщо не е всеобхватно, а много просто и се състои в това най-накрая да заработи съдебната ни система през всичките и звена - законодател, съд, принудителна мярка, контрол.
« Last Edit: 22.01.2025, 11:25:05 by fafan »

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5128
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Да, но имам някакъв спомен, че "Витоша ски" са задължени да поддържат съоръженията в изправност и ако не - да ги демонтират. Тоест ако някой има топчовците да накара "Витоша ски" да демонтира съоръженията, които отказва да поддържа, бързо-бързо ще се освободи място за нови. Проблемът е, че някой не иска това да се случи, защото идеята не е София да има лифтове, а едни точно определени хора да имат лифтове над София.
Висенето по кабините вреди сериозно на Вас и на другите около Вас.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 8010
    • View Profile
    • Email
Проблемът е, че някой не иска това да се случи, защото идеята не е София да има лифтове, а едни точно определени хора да имат лифтове над София.

Разбира се, това стана ясно вече и на малките деца. Подозирам че в този мандат няма да се случи нищо смислено, собственикът има в момента необходимите "приятели" на съответни топли държавни служби и за следващите няколко години може да бъде спокоен, няма да го закачат.

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5975
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Да, но имам някакъв спомен, че "Витоша ски" са задължени да поддържат съоръженията в изправност и ако не - да ги демонтират.
Не помня дя съм срещал такова задължение в приватизационния договор. Няма задължение дори да работят, а поддържането им в безопасно за околните състояние е задължение на всеки стопанин на какавото и да е.

Трябва да изясним нещо:
Витоша ски са собственици на стари и напълно негодни лифтове (за някои е безспорно, за други те го твърдят). Нямат никакви права върху мястото им и в момента, в който ги демонтират и предадат за старо желязо, те нямат нищо и нямат нито право, нито задължение да строят нови. Строителството на нов лифт в старите трасета е проблем на общината.

В този смисъл, съдебното решение да се възстанови лифтът е безсмислица. Той не може да се възстанови в годно състояние, а Витоша ски не могат да построят нов, защото притежават само стария, но не и право на строеж върху земята. Няма обаче сила, която да ги накара да ги демонтират. Общината може евентуално да ги отчужди принудително, т. е. да ги плати и след това да ги демонтира. Това обаче едва ли ще мине без продължителни съдебни спорове.