Здравейте!
Тази тема е обща за всички окончателно спрени и изоставени лифтове в България, които все още не са демонтирани.
Доколкото знам, те са:
Симеоновски лифт (двете части)
Открит 1983 г., работи до летен сезон 2023 г.
Производител: Doppelmayr
Причина за спиране: изгорял двигател
Бъдеще: Говори се за подмяна и удължаване до южно от околовръстния път
Смолянски езера
Открит 1978 г., работи до летен сезон 2019 г.
Производител: Интрансмаш
Причина за спиране: напреднала амортизация на стълбовете
Бъдеще: Подмяна
Кабакум
Открит 1980-те години, работи до 2019-2020 г.
Производител: Интрансмаш
Причина за спиране: фалит на хотела, собственик на лифта по време на пандемията
Бъдеще: Неясно
Драгалевци-Бай Кръстьо
Открит 1956 г., работи до ноември 2018 г.
Производител: български фирми
Причина за спиране: напреднала амортизация на всички елементи и трудна поддръжка
Бъдеще: Подмяна
Бай Кръстьо-Голи връх
Открит 1968 г., работи до ноември 2018 г.
Производител: Интрансмаш
Причина за спиране: същата като долната част
Бъдеще: Говори се за подмяна. Не е ясно дали двете части ще бъдат подменени заедно.
Сопот (горна част)
Открит ? г., работи до 2013 г.
Производител: Интрансмаш и ВМЗ
Причина за спиране: Обявен ремонт
Бъдеще: Неясно. Ремонтът е само започнат, но не тече.
Романски
Открит 1970 г., работи до летен сезон 2011 г.
Производител: Fives Lille-Cail
Причина за спиране: технически проблеми и липса на резервни части
Бъдеще: Идеи за подмяна, но нищо не е ясно докато няма одобрен план за ски зоната
Боричо (Самоков)
Открит за зимен сезон 2007/2008 г., работи до 2010 г.
Производител: WSO Städeli-Lift (втора ръка)
Причина за спиране: липса на сняг и недостатъчен интерес
Бъдеще: Неясно
Църна могила
Открит 1986 г., работи до 2002 г.
Производител: Poma
Причина за спиране: спиране на работа на хотела при междинната станция, както и недостатъчна безопасност на пистата
Бъдеще: Неясно, обсъжда се подмяна, с по-кратко трасе
Боровец ски шанца - последно работи ? г.
Нямам информация за години на откриване и спиране. Производителят вероятно е западен.
Бъдеще: Неясно
Княжево-Копитото
Открит 1962 г., работи до 1991 г. (?)
Производител: Girak
Причина за спиране: множество аварии предизвикани от силен вятър, който усуква и обръща двете въжета (носещо и теглещо)
Бъдеще: Подмяна с монокабелен лифт
Згориград-Леденика
Открит 1987 г., работи до 1991 г.
Производител: Интрансмаш
Причина за спиране: неясна, чувал съм различни теории - при откриване е спрял тока и това му е донесло лоша репутация, седалките се удряли в платформата на горната станция... вероятно просто е нямало кой да го стопанисва след края на режима.
Бъдеще: Община Враца планира подмяна в плана си за устойчива мобилност 2021-2027, но едва ли реално ще бъде изпълнена такава
Може да дискутираме техническите характеристики на тези лифтове, историята на експлоатацията им и други факти около тях.
Започвам темата с моментно състояние на Драгалевския лифт, който е изведен от експлоатация през 2018 г. и седалките са му свалени 2019 г.
Днес се разхождах из планината по трасето на долната част на лифта и видях, че въжето е изпаднало от двете ролки на стълб 10, близо до наблюдателната кула. Това вероятно е така от доста време, тъй като лошото състояние и разместването на стълбовете е добре познато, но все пак го смятам за интересно, затова съм прикачил снимки. Подобна случка е имал и Романски - въжето му е изпаднало от един стълб, но преди да свалят седалките през 2020 г. Доколкото знам тогава въжето е закрепено по някакъв начин, за да завъртят лифта за последно, но ролките на проблемния стълб продължават да "стърчат" и сега май пак въжето не е много наред.
Наясно съм, че тези съоръжения няма да бъдат ремонтирани и ще се наложи да бъдат построени изцяло нови, но съществуващата инфраструктура ми е интересна, каквото и да е тя - функционираща или изоставена.