Author Topic: Градски и жп транспорт в Чехия  (Read 156940 times)

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5939
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Градски и жп транспорт в Чехия
« Reply #500 on: 02.05.2024, 17:32:20 »
По спомен, тарифните зони на двата града се застъпват и можеш да си вземеш две карти за всеки от градовете.

И не всичко е чисто ново. Около 1/3 от трасето беше подготвено за разширяване при предишни ремонти и сега само преместиха едната релса. Преди обръщалото в Яблонец, кой знае защо, може би заради непосредстваната близост до сградите, са положили един малък участък със стари панели, докарани от някъде другаде с остатъци от пътна маркировка по тях.

На мен лично, старата линия ми харесваше повече.

Offline garethtrooper

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 126
  • Transport enthusiast
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Чехия
« Reply #501 on: 11.10.2024, 07:41:38 »
Škoda City Elefant тренира на гара Masaryk в Прага


Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4613
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Чехия
« Reply #502 on: 27.01.2025, 21:55:18 »
Споделям впечатления от тролейбусния транспорт в Ческе Будейовице (97 000 жители). Бях по работа там и използвах всеки свободен момент, за да разуча максимално системата им. Получи се дълъг текст, но се надявам да е интересен за някого.

Контактна мрежа
Първо впечатление - мрежата е перфектна. Всички стрелки са съвременни и с радиоуправление. Тролеите са много пъргави и по нищо не се усеща наличието на контактна мрежа.

След повече вглеждане забелязах, че мрежата е много добре резервирана и не са пестили при изграждането ѝ. На всяко обръщало КМ е двойна, така че при нужда тролеите да се заобикалят. На всяко кръстовище и кръгово има стрелки за всички възможни посоки, така че при нужда са възможни всякакви временни маршрути. Там, където маршрутите се разделят, стрелките са сложени достатъчно назад (понякога 100-200 метра), така че тролеите да могат да се престроят в правилната лента далеч преди кръстовището.

Захранването също изглежда е резервирано. Много секции от контактната мрежа имат основен и резервен фидер. Типично за Чехия, фидерите са свързани през разединител, монтиран на стълба. Лесно се вижда дали разединителят е отворен или затворен. Превключванията стават ръчно чрез лост в долната част на стълба. На всеки фидер има и катоден отводител (най-горе на стълба), който защитава от пренапрежения. На тази снимка се вижда как изглежда. В конкретния случай има по два кабела за плюса и минуса, предполагам заради голямото разстояние до захранващия ТИС (около 4 км).


През годините контактната мрежа постоянно се разширява. При последното разширение през 2022 г. са изградени 2385 метра КМ за връзка с депото по улиците Generála Píky и Nádražní. Работите са на стойност 2,1 млн. евро.

Напрежението в мрежата е 750 V, захранването се извършва от 5 броя ТИС:
MR1 Čajkovského, 1650 kVA: https://maps.app.goo.gl/DFZS59VgycxLhqUV7
MR2 Jeronýmova, 2000 kVA: https://maps.app.goo.gl/zrf4pau5kjj9Hzei6
MR3 Pražská třída, 1650 kVA: https://maps.app.goo.gl/bro6pofAhfZtjw7RA
MR4 U Sirkárny, 1100 kVA: https://maps.app.goo.gl/g9vgSD97MQcFGira6
MR5 Vozovna, 1250 kVA: https://maps.app.goo.gl/mvLMpfLwGuPTk9ma7

Всички ТИС имат по два тягови трансформатора и изправителя, като единият е резервен. Първите 3 ТИС-а са от откриването на системата през 1991 г. Четвъртият е изграден през 2004 г. Петият е изграден през 2022 г. в депото, за захранване на новите участъци КМ и за подсигуряване за бъдещо увеличение на електробусния парк. Състои се от два еднотипни бетонни модула - единият е резервен, но е възможна и паралелна работа. Изграждането е струвало 1,85 млн. евро.

Трите най-стари ТИС-а са изцяло модернизирани през 2022-2023 г. с нови разпределителни уредби, трансформатори, изправители, телеуправление и суперкондензатори с капацитет 1200 Wh за съхранение на рекуперирана енергия. Този проект е струвал 5,3 млн. евро. Изпълнител на всички гореописани проекти е Elektrizace železnic Praha. Ако някой се интересува от детайлите, техническата документация е прикачена към обществените поръчки:
https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0000439/zakazka/444866
https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0000439/zakazka/420311

Интересна особеност е контактната мрежа в северната част на линия 2, която излиза от града и стига до близкото село Borek. В участъка от спирка Hřbitov до обръщалото на Borek мрежата е верижна, което е необичайно за тролейбусните мрежи. Това позволява големи разстояния между стълбовете от порядъка на 80-90 метра. До колкото разбрах е изградена през 1992 г. и това е единственото място в Чехия, където КМ е изпълнена по този начин. На тази снимка ясно си личи верижната мрежа.


Подвижен състав
Състои се изцяло от съчленени тролейбуси Шкода от различни модели – 15Tr, 25Tr Irisbus, 27Tr Solaris III и IV. Ческе Будейовице е последният град в Чехия, където още се движат високоподови Шкоди. Те обслужват нощните линии, а в делнични дни се движат и през деня. Не им остава дълго, защото тази година ще бъдат доставени 35 нови Skoda 33Tr/SOR с батерия за 12 км автономен пробег. Те ще заменят всички 15Tr, част от 25Tr и някои дизелови автобуси. Към момента 11 от Шкодите 27Tr имат батерия за 10 км автономен пробег, но още нямат маршрути налагащи движение на батерия.

Маршрути
5 дневни линии (2, 3, 5, 8, 9) и 2 нощни (53, 59). 3 е най-редовна - 6 минути в делник пик, 12 в празник. 2, 5 и 9 са на 10 минути делник пик и 20 празник, а 8 е на 1 час само в делник пик. Нощните линии се движат всеки ден на 40-60 минути, като на гарата се изчакват и дават възможност за прекачване. 59 има същият маршрут като 9, а 53 е комбинация от 3 и 5.

Електробуси
В града има и 3 електробусни линии (21, 22, 23) обслужвани от електробуси Skoda 29BB с каросерия Urbino 8,9 LE. Електробусите могат да зареждат директно от тролейбусната мрежа на 750 V. Трите линии се обслужват като две двойки: 23+21 и 23+22. Зареждането обичайно е на последната спирка на 23 - Parkoviště Jírovcova. Там е изградена зарядна станция, която използва стандартни елементи от тролейбусната КМ. Единствената разлика е, че контактният проводник е двоен, за да позволи по-голям ток, така че да могат да зареждат няколко електробуса едновременно.



На обръщалото Papírenská, točná тролейбусната мрежа е леко модифицирана, за да могат при нужда електробусите да зареждат и там. На мястото за зареждане контактните проводници са свалени малко по-ниско и са монтирани допълнителни шини, предполагам за по-сигурен контакт с пантографа.


Известни минуси – много от тролеите са облепени с реклами, бутоните за отваряне на вратите от пътниците и там не се ползват и разписанията не се спазват много точно – често закъсняват дори в почивните дни.

И три прикачени снимки:
№51 почива на České Vrbné преди последния курс по линия 9. На обръщалото имаше двама местни ентусиасти със стативи, които също снимаха тролея.
№48 и №27 (отзад) почиват на гарата преди първия курс по нощната линия 53.
Централната гара на Ческе Будейовице от 1908 г. Много красива сграда, която тъкмо е открита след реконструкция - вътре още миришеше на ново.
« Last Edit: 01.02.2025, 13:44:08 by Sofia »

Offline KillKill

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1417
  • o_o
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Чехия
« Reply #503 on: 06.03.2025, 20:08:21 »
Бозанкая са пробили монопола в Прага, ще доставят 70 бр единични тролейбуса.

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18327
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Градски и жп транспорт в Чехия
« Reply #504 on: 06.03.2025, 21:41:49 »
Бозанкая са пробили монопола в Прага, ще доставят 70 бр единични тролейбуса.
Там баш теолейбусите са им доста разнородни… А и имат вече турски автобуси - Ивеко, които реално са си Отокари…

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4613
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Чехия
« Reply #505 on: 06.03.2025, 23:01:19 »
Бозанкая са пробили монопола в Прага, ще доставят 70 бр единични тролейбуса.
Засега са поръчали само 7 броя за линия 52 (137). Вероятно ще поръчат и за линии 131 и 176, но останалата част от опцията ще остане неизползвана. На 3 февруари тази година са пуснали нова обществена поръчка за 180 тролейбуса - по равно единични и съчленени. И този път условията са така написани, че Бозанкая да не може да спечели.

Едит: Поръчали са още 23 тролейбуса Бозанкая за линии 131 и 176. В статията в trolleymotion пише, че тролейбусите могат да си спускат токоприемниците в движение, автоматично и без намеса от водача, посредством импулс в контактната мрежа. Досега не бях чувал за тази технология, но не са написали подробности как работи.
« Last Edit: 10.04.2025, 15:27:59 by Sofia »

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4613
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Чехия
« Reply #506 on: 29.04.2025, 15:59:14 »
От 1 май Ческе Будейовице ще има още една тролейбусна линия с електрификацията на автобусна линия 15. Линията е с дължина 9 км, от които 2 км между спирки Výstaviště и Poliklinika Jih са без контактна мрежа. 14 от общо 35 Škoda 33Tr SOR вече са доставени, с което идва краят на редовната експлоатация на 15Tr в Чехия. Символичното сбогуване с тях ще бъде на 2 май, когато през целия ден трите останали 15-ки ще се движат на линии 2, 3 и 9.

https://www.dpmcb.cz/cestovani-mhd/aktualne-z-dopravy/prevedeni-linky-15-na-trolejbusovy-provoz-1041.html
https://www.dpmcb.cz/o-nas/novinky/trolejbusy-skoda-15-tr-se-louci-s-budejovickymi-ulicemi-1044.html
« Last Edit: 29.04.2025, 16:15:06 by Sofia »

Online david

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 516
  • Ganz Villamossági Művek
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Чехия
« Reply #507 on: 29.04.2025, 19:29:31 »
Жалко, че и там поръчаха тези грозотии... поне да бяха купили  по - малкото зло - Соларис.
С приключването на 15Тр и 21Тр в Чехия, за огромно съжаление държавата вече не е интересна за тролейбусен туризъм. Така в Европейския съюз остават 3 или 4 града с интересен подвижен състав (говорейки за тролеи), като това няма да продължи още дълго.  :/

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7500
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Чехия
« Reply #508 on: 29.04.2025, 21:06:12 »
На теб са ти грозотии, на мен ми харесват повече от соларисите. Да не говорим че като компановка на салона, както и старите сорове така и тия са далеч по-смислени и функционални от ивеко и соларис.
Най-ценният ресурс на капитализма са тъпанарите

Offline Mammoth

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3653
  • ČKD
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Чехия
« Reply #509 on: 02.05.2025, 16:47:44 »
И за съжаление днес експлоатацията на тези прекрасни машини приключи... Надявам се да запазят добър музеен експонат, както направиха в другите градове. Между другото в Усти над Лабем е започнала реставрацията на първата им 15Tr от модификацията 02/6 - 501, лично аз бих се повозил някой ден когато бъде пусната отново в движение. Част от тяхните 15-ки служеха вярно във Варна от 2003 г. до 2015 г.
« Last Edit: 02.05.2025, 16:55:20 by Mammoth »

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4613
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Чехия
« Reply #510 on: 02.05.2025, 20:01:12 »
В Ческе Будейовице първият доставен 15Тр е запазен за музеен и е реставриран в оригиналния си вид. Запазен е и последният изобщо произведен 15Тр, но не е в движение. Надявам се да възстановят и него. Ще видим дали ще запазят още някой и каква ще е съдбата на останалите.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9352
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Чехия
« Reply #511 on: 02.05.2025, 20:27:24 »
Останалите 15Тр може би има някаква вероятност да бъдат купени втора употреба от градове в Украйна евентуално Молдова.  :rolleyes:

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7500
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Чехия
« Reply #512 on: 02.05.2025, 22:33:57 »
Ще запазят, стига сте се вайкали.
Най-ценният ресурс на капитализма са тъпанарите

Offline зетко

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 150
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Чехия
« Reply #513 on: 03.06.2025, 23:51:29 »
В края на май бях на гости в едно село на 25км от Бърно. Летях с евтин полет до Виена, а от там с чешки държавен влак за 7.70 евро. Пътуването е около час и половина, които не се усещат в бистрото, което предлага наливен Pilsner Urquell. През следващите три дни имах възможност да се възползвам от прекрасно уредения МГТ в Южноморавския край. Не сме се качвали на лично МПС, въпреки че разполагахме с такова. Няма да изпадам в подробности - такива може да намерите на https://www.idsjmk.cz/en/index. Само да напомня, че не става дума за столица, а за агломерация съизмерима с пловдивската.......
Причината да напиша поста е последният ден от пътуването. Полетът от Виена се оказа доста скъп и се прибрах през Будапеща. До там стигнах с частен влак - RegioJet. Определено нивото е по-ниско от държавните железници - вагоните изглеждат по-захабени, а и не се предлага наливна бира. За сметка на това цената е с една идея по-ниска. В задачата се пита готови ли сме за такъв модел - скъпи, хубави държавни влакове и евтини, но по-постни частни?
« Last Edit: 03.06.2025, 23:54:27 by зетко »

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5939
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Градски и жп транспорт в Чехия
« Reply #514 on: 04.06.2025, 00:02:46 »
Да сравняваш чешката железница с българската е като сравнение между Ауди А8 и Трабант.
RegioJet е просто един от многото превозвачи, а държавният влак от Виена е най-доброто, което има държавната железница. Всъщност е от най-високия клас влакове не само на чешката, но и на австрийската железница.
« Last Edit: 04.06.2025, 00:08:42 by bdz43r »

Offline зетко

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 150
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Чехия
« Reply #515 on: 04.06.2025, 00:27:58 »
Последното изречение обяснява защо навсякъде (билет, мобилно приложение, табла на гарата) влакът се води на OBB, а на вагоните пишеше Ceske drahy. Явно чехите са успели да се докажат пред съседите. Човекът, на когото гостувах твърди, че в сърцето на Европа няма по-добри от австрийските влакове, освен чешкия влак Прага-Виена-Прага  8)

П.П. В Чехия ползвах всякакви влакове - топ експреса от Виена, крайградска електричка, дизелова мотриса до Студенец (неелектрифицирана линия, която започва на 20-30км от Бърно т.е с прекачване от/до града). В нито един момент не съжалих за парите, които съм дал за билет - чисто, комфортно и винаги навреме. Нещо като Дойчебан преди да го "развалят".
« Last Edit: 04.06.2025, 01:30:14 by зетко »