Споделям впечатления от тролейбусния транспорт в Ческе Будейовице (97 000 жители). Бях по работа там и използвах всеки свободен момент, за да разуча максимално системата им. Получи се дълъг текст, но се надявам да е интересен за някого.
Контактна мрежаПърво впечатление - мрежата е перфектна. Всички стрелки са съвременни и с радиоуправление. Тролеите са много пъргави и по нищо не се усеща наличието на контактна мрежа.
След повече вглеждане забелязах, че мрежата е много добре резервирана и не са пестили при изграждането ѝ. На всяко обръщало КМ е двойна, така че при нужда тролеите да се заобикалят. На всяко кръстовище и кръгово има стрелки за всички възможни посоки, така че при нужда са възможни всякакви временни маршрути. Там, където маршрутите се разделят, стрелките са сложени достатъчно назад (понякога 100-200 метра), така че тролеите да могат да се престроят в правилната лента далеч преди кръстовището.
Захранването също изглежда е резервирано. Много секции от контактната мрежа имат основен и резервен фидер. Типично за Чехия, фидерите са свързани през разединител, монтиран на стълба. Лесно се вижда дали разединителят е отворен или затворен. Превключванията стават ръчно чрез лост в долната част на стълба. На всеки фидер има и катоден отводител (най-горе на стълба), който защитава от пренапрежения. На тази снимка се вижда как изглежда. В конкретния случай има по два кабела за плюса и минуса, предполагам заради голямото разстояние до захранващия ТИС (около 4 км).

През годините контактната мрежа постоянно се разширява. При последното разширение през 2022 г. са изградени 2385 метра КМ за връзка с депото по улиците Generála Píky и Nádražní. Работите са на стойност 2,1 млн. евро.
Напрежението в мрежата е 750 V, захранването се извършва от 5 броя ТИС:
MR1 Čajkovského, 1650 kVA:
https://maps.app.goo.gl/DFZS59VgycxLhqUV7MR2 Jeronýmova, 2000 kVA:
https://maps.app.goo.gl/zrf4pau5kjj9Hzei6MR3 Pražská třída, 1650 kVA:
https://maps.app.goo.gl/bro6pofAhfZtjw7RAMR4 U Sirkárny, 1100 kVA:
https://maps.app.goo.gl/g9vgSD97MQcFGira6MR5 Vozovna, 1250 kVA:
https://maps.app.goo.gl/mvLMpfLwGuPTk9ma7Всички ТИС имат по два тягови трансформатора и изправителя, като единият е резервен. Първите 3 ТИС-а са от откриването на системата през 1991 г. Четвъртият е изграден през 2004 г. Петият е изграден през 2022 г. в депото, за захранване на новите участъци КМ и за подсигуряване за бъдещо увеличение на електробусния парк. Състои се от два еднотипни бетонни модула - единият е резервен, но е възможна и паралелна работа. Изграждането е струвало 1,85 млн. евро.
Трите най-стари ТИС-а са изцяло модернизирани през 2022-2023 г. с нови разпределителни уредби, трансформатори, изправители, телеуправление и суперкондензатори с капацитет 1200 Wh за съхранение на рекуперирана енергия. Този проект е струвал 5,3 млн. евро. Изпълнител на всички гореописани проекти е Elektrizace železnic Praha. Ако някой се интересува от детайлите, техническата документация е прикачена към обществените поръчки:
https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0000439/zakazka/444866https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0000439/zakazka/420311Интересна особеност е контактната мрежа в северната част на линия 2, която излиза от града и стига до близкото село Borek. В участъка от спирка Hřbitov до обръщалото на Borek мрежата е верижна, което е необичайно за тролейбусните мрежи. Това позволява големи разстояния между стълбовете от порядъка на 80-90 метра. До колкото разбрах е изградена през 1992 г. и това е единственото място в Чехия, където КМ е изпълнена по този начин. На тази снимка ясно си личи верижната мрежа.
Подвижен съставСъстои се изцяло от съчленени тролейбуси Шкода от различни модели – 15Tr, 25Tr Irisbus, 27Tr Solaris III и IV. Ческе Будейовице е последният град в Чехия, където още се движат високоподови Шкоди. Те обслужват нощните линии, а в делнични дни се движат и през деня. Не им остава дълго, защото тази година ще бъдат доставени 35 нови Skoda 33Tr/SOR с батерия за 12 км автономен пробег. Те ще заменят всички 15Tr, част от 25Tr и някои дизелови автобуси. Към момента 11 от Шкодите 27Tr имат батерия за 10 км автономен пробег, но още нямат маршрути налагащи движение на батерия.
Маршрути5 дневни линии (2, 3, 5, 8, 9) и 2 нощни (53, 59). 3 е най-редовна - 6 минути в делник пик, 12 в празник. 2, 5 и 9 са на 10 минути делник пик и 20 празник, а 8 е на 1 час само в делник пик. Нощните линии се движат всеки ден на 40-60 минути, като на гарата се изчакват и дават възможност за прекачване. 59 има същият маршрут като 9, а 53 е комбинация от 3 и 5.
ЕлектробусиВ града има и 3 електробусни линии (21, 22, 23) обслужвани от електробуси Skoda 29BB с каросерия Urbino 8,9 LE. Електробусите могат да зареждат директно от тролейбусната мрежа на 750 V. Трите линии се обслужват като две двойки: 23+21 и 23+22. Зареждането обичайно е на последната спирка на 23 - Parkoviště Jírovcova. Там е изградена зарядна станция, която използва стандартни елементи от тролейбусната КМ. Единствената разлика е, че контактният проводник е двоен, за да позволи по-голям ток, така че да могат да зареждат няколко електробуса едновременно.


На обръщалото Papírenská, točná тролейбусната мрежа е леко модифицирана, за да могат при нужда електробусите да зареждат и там. На мястото за зареждане контактните проводници са свалени малко по-ниско и са монтирани допълнителни шини, предполагам за по-сигурен контакт с пантографа.

Известни минуси – много от тролеите са облепени с реклами, бутоните за отваряне на вратите от пътниците и там не се ползват и разписанията не се спазват много точно – често закъсняват дори в почивните дни.
И три прикачени снимки:
№51 почива на České Vrbné преди последния курс по линия 9. На обръщалото имаше двама местни ентусиасти със стативи, които също снимаха тролея.
№48 и №27 (отзад) почиват на гарата преди първия курс по нощната линия 53.
Централната гара на Ческе Будейовице от 1908 г. Много красива сграда, която тъкмо е открита след реконструкция - вътре още миришеше на ново.