Author Topic: Градски и жп транспорт в Чехия  (Read 157404 times)

Online bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5952
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Градски и жп транспорт в Чехия
« Reply #500 on: 02.05.2024, 17:32:20 »
По спомен, тарифните зони на двата града се застъпват и можеш да си вземеш две карти за всеки от градовете.

И не всичко е чисто ново. Около 1/3 от трасето беше подготвено за разширяване при предишни ремонти и сега само преместиха едната релса. Преди обръщалото в Яблонец, кой знае защо, може би заради непосредстваната близост до сградите, са положили един малък участък със стари панели, докарани от някъде другаде с остатъци от пътна маркировка по тях.

На мен лично, старата линия ми харесваше повече.

Offline garethtrooper

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 127
  • Transport enthusiast
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Чехия
« Reply #501 on: 11.10.2024, 07:41:38 »
Škoda City Elefant тренира на гара Masaryk в Прага


Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4614
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Чехия
« Reply #502 on: 27.01.2025, 21:55:18 »
Споделям впечатления от тролейбусния транспорт в Ческе Будейовице (97 000 жители). Бях по работа там и използвах всеки свободен момент, за да разуча максимално системата им. Получи се дълъг текст, но се надявам да е интересен за някого.

Контактна мрежа
Първо впечатление - мрежата е перфектна. Всички стрелки са съвременни и с радиоуправление. Тролеите са много пъргави и по нищо не се усеща наличието на контактна мрежа.

След повече вглеждане забелязах, че мрежата е много добре резервирана и не са пестили при изграждането ѝ. На всяко обръщало КМ е двойна, така че при нужда тролеите да се заобикалят. На всяко кръстовище и кръгово има стрелки за всички възможни посоки, така че при нужда са възможни всякакви временни маршрути. Там, където маршрутите се разделят, стрелките са сложени достатъчно назад (понякога 100-200 метра), така че тролеите да могат да се престроят в правилната лента далеч преди кръстовището.

Захранването също изглежда е резервирано. Много секции от контактната мрежа имат основен и резервен фидер. Типично за Чехия, фидерите са свързани през разединител, монтиран на стълба. Лесно се вижда дали разединителят е отворен или затворен. Превключванията стават ръчно чрез лост в долната част на стълба. На всеки фидер има и катоден отводител (най-горе на стълба), който защитава от пренапрежения. На тази снимка се вижда как изглежда. В конкретния случай има по два кабела за плюса и минуса, предполагам заради голямото разстояние до захранващия ТИС (около 4 км).


През годините контактната мрежа постоянно се разширява. При последното разширение през 2022 г. са изградени 2385 метра КМ за връзка с депото по улиците Generála Píky и Nádražní. Работите са на стойност 2,1 млн. евро.

Напрежението в мрежата е 750 V, захранването се извършва от 5 броя ТИС:
MR1 Čajkovského, 1650 kVA: https://maps.app.goo.gl/DFZS59VgycxLhqUV7
MR2 Jeronýmova, 2000 kVA: https://maps.app.goo.gl/zrf4pau5kjj9Hzei6
MR3 Pražská třída, 1650 kVA: https://maps.app.goo.gl/bro6pofAhfZtjw7RA
MR4 U Sirkárny, 1100 kVA: https://maps.app.goo.gl/g9vgSD97MQcFGira6
MR5 Vozovna, 1250 kVA: https://maps.app.goo.gl/mvLMpfLwGuPTk9ma7

Всички ТИС имат по два тягови трансформатора и изправителя, като единият е резервен. Първите 3 ТИС-а са от откриването на системата през 1991 г. Четвъртият е изграден през 2004 г. Петият е изграден през 2022 г. в депото, за захранване на новите участъци КМ и за подсигуряване за бъдещо увеличение на електробусния парк. Състои се от два еднотипни бетонни модула - единият е резервен, но е възможна и паралелна работа. Изграждането е струвало 1,85 млн. евро.

Трите най-стари ТИС-а са изцяло модернизирани през 2022-2023 г. с нови разпределителни уредби, трансформатори, изправители, телеуправление и суперкондензатори с капацитет 1200 Wh за съхранение на рекуперирана енергия. Този проект е струвал 5,3 млн. евро. Изпълнител на всички гореописани проекти е Elektrizace železnic Praha. Ако някой се интересува от детайлите, техническата документация е прикачена към обществените поръчки:
https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0000439/zakazka/444866
https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0000439/zakazka/420311

Интересна особеност е контактната мрежа в северната част на линия 2, която излиза от града и стига до близкото село Borek. В участъка от спирка Hřbitov до обръщалото на Borek мрежата е верижна, което е необичайно за тролейбусните мрежи. Това позволява големи разстояния между стълбовете от порядъка на 80-90 метра. До колкото разбрах е изградена през 1992 г. и това е единственото място в Чехия, където КМ е изпълнена по този начин. На тази снимка ясно си личи верижната мрежа.


Подвижен състав
Състои се изцяло от съчленени тролейбуси Шкода от различни модели – 15Tr, 25Tr Irisbus, 27Tr Solaris III и IV. Ческе Будейовице е последният град в Чехия, където още се движат високоподови Шкоди. Те обслужват нощните линии, а в делнични дни се движат и през деня. Не им остава дълго, защото тази година ще бъдат доставени 35 нови Skoda 33Tr/SOR с батерия за 12 км автономен пробег. Те ще заменят всички 15Tr, част от 25Tr и някои дизелови автобуси. Към момента 11 от Шкодите 27Tr имат батерия за 10 км автономен пробег, но още нямат маршрути налагащи движение на батерия.

Маршрути
5 дневни линии (2, 3, 5, 8, 9) и 2 нощни (53, 59). 3 е най-редовна - 6 минути в делник пик, 12 в празник. 2, 5 и 9 са на 10 минути делник пик и 20 празник, а 8 е на 1 час само в делник пик. Нощните линии се движат всеки ден на 40-60 минути, като на гарата се изчакват и дават възможност за прекачване. 59 има същият маршрут като 9, а 53 е комбинация от 3 и 5.

Електробуси
В града има и 3 електробусни линии (21, 22, 23) обслужвани от електробуси Skoda 29BB с каросерия Urbino 8,9 LE. Електробусите могат да зареждат директно от тролейбусната мрежа на 750 V. Трите линии се обслужват като две двойки: 23+21 и 23+22. Зареждането обичайно е на последната спирка на 23 - Parkoviště Jírovcova. Там е изградена зарядна станция, която използва стандартни елементи от тролейбусната КМ. Единствената разлика е, че контактният проводник е двоен, за да позволи по-голям ток, така че да могат да зареждат няколко електробуса едновременно.



На обръщалото Papírenská, točná тролейбусната мрежа е леко модифицирана, за да могат при нужда електробусите да зареждат и там. На мястото за зареждане контактните проводници са свалени малко по-ниско и са монтирани допълнителни шини, предполагам за по-сигурен контакт с пантографа.


Известни минуси – много от тролеите са облепени с реклами, бутоните за отваряне на вратите от пътниците и там не се ползват и разписанията не се спазват много точно – често закъсняват дори в почивните дни.

И три прикачени снимки:
№51 почива на České Vrbné преди последния курс по линия 9. На обръщалото имаше двама местни ентусиасти със стативи, които също снимаха тролея.
№48 и №27 (отзад) почиват на гарата преди първия курс по нощната линия 53.
Централната гара на Ческе Будейовице от 1908 г. Много красива сграда, която тъкмо е открита след реконструкция - вътре още миришеше на ново.
« Last Edit: 01.02.2025, 13:44:08 by Sofia »

Offline KillKill

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1434
  • o_o
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Чехия
« Reply #503 on: 06.03.2025, 20:08:21 »
Бозанкая са пробили монопола в Прага, ще доставят 70 бр единични тролейбуса.

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18336
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Градски и жп транспорт в Чехия
« Reply #504 on: 06.03.2025, 21:41:49 »
Бозанкая са пробили монопола в Прага, ще доставят 70 бр единични тролейбуса.
Там баш теолейбусите са им доста разнородни… А и имат вече турски автобуси - Ивеко, които реално са си Отокари…

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4614
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Чехия
« Reply #505 on: 06.03.2025, 23:01:19 »
Бозанкая са пробили монопола в Прага, ще доставят 70 бр единични тролейбуса.
Засега са поръчали само 7 броя за линия 52 (137). Вероятно ще поръчат и за линии 131 и 176, но останалата част от опцията ще остане неизползвана. На 3 февруари тази година са пуснали нова обществена поръчка за 180 тролейбуса - по равно единични и съчленени. И този път условията са така написани, че Бозанкая да не може да спечели.

Едит: Поръчали са още 23 тролейбуса Бозанкая за линии 131 и 176. В статията в trolleymotion пише, че тролейбусите могат да си спускат токоприемниците в движение, автоматично и без намеса от водача, посредством импулс в контактната мрежа. Досега не бях чувал за тази технология, но не са написали подробности как работи.
« Last Edit: 10.04.2025, 15:27:59 by Sofia »

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4614
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Чехия
« Reply #506 on: 29.04.2025, 15:59:14 »
От 1 май Ческе Будейовице ще има още една тролейбусна линия с електрификацията на автобусна линия 15. Линията е с дължина 9 км, от които 2 км между спирки Výstaviště и Poliklinika Jih са без контактна мрежа. 14 от общо 35 Škoda 33Tr SOR вече са доставени, с което идва краят на редовната експлоатация на 15Tr в Чехия. Символичното сбогуване с тях ще бъде на 2 май, когато през целия ден трите останали 15-ки ще се движат на линии 2, 3 и 9.

https://www.dpmcb.cz/cestovani-mhd/aktualne-z-dopravy/prevedeni-linky-15-na-trolejbusovy-provoz-1041.html
https://www.dpmcb.cz/o-nas/novinky/trolejbusy-skoda-15-tr-se-louci-s-budejovickymi-ulicemi-1044.html
« Last Edit: 29.04.2025, 16:15:06 by Sofia »

Offline david

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 520
  • Ganz Villamossági Művek
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Чехия
« Reply #507 on: 29.04.2025, 19:29:31 »
Жалко, че и там поръчаха тези грозотии... поне да бяха купили  по - малкото зло - Соларис.
С приключването на 15Тр и 21Тр в Чехия, за огромно съжаление държавата вече не е интересна за тролейбусен туризъм. Така в Европейския съюз остават 3 или 4 града с интересен подвижен състав (говорейки за тролеи), като това няма да продължи още дълго.  :/

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7500
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Чехия
« Reply #508 on: 29.04.2025, 21:06:12 »
На теб са ти грозотии, на мен ми харесват повече от соларисите. Да не говорим че като компановка на салона, както и старите сорове така и тия са далеч по-смислени и функционални от ивеко и соларис.
Най-ценният ресурс на капитализма са тъпанарите

Offline Mammoth

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3654
  • ČKD
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Чехия
« Reply #509 on: 02.05.2025, 16:47:44 »
И за съжаление днес експлоатацията на тези прекрасни машини приключи... Надявам се да запазят добър музеен експонат, както направиха в другите градове. Между другото в Усти над Лабем е започнала реставрацията на първата им 15Tr от модификацията 02/6 - 501, лично аз бих се повозил някой ден когато бъде пусната отново в движение. Част от тяхните 15-ки служеха вярно във Варна от 2003 г. до 2015 г.
« Last Edit: 02.05.2025, 16:55:20 by Mammoth »

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4614
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Чехия
« Reply #510 on: 02.05.2025, 20:01:12 »
В Ческе Будейовице първият доставен 15Тр е запазен за музеен и е реставриран в оригиналния си вид. Запазен е и последният изобщо произведен 15Тр, но не е в движение. Надявам се да възстановят и него. Ще видим дали ще запазят още някой и каква ще е съдбата на останалите.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9373
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Чехия
« Reply #511 on: 02.05.2025, 20:27:24 »
Останалите 15Тр може би има някаква вероятност да бъдат купени втора употреба от градове в Украйна евентуално Молдова.  :rolleyes:

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7500
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Чехия
« Reply #512 on: 02.05.2025, 22:33:57 »
Ще запазят, стига сте се вайкали.
Най-ценният ресурс на капитализма са тъпанарите

Offline зетко

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 152
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Чехия
« Reply #513 on: 03.06.2025, 23:51:29 »
В края на май бях на гости в едно село на 25км от Бърно. Летях с евтин полет до Виена, а от там с чешки държавен влак за 7.70 евро. Пътуването е около час и половина, които не се усещат в бистрото, което предлага наливен Pilsner Urquell. През следващите три дни имах възможност да се възползвам от прекрасно уредения МГТ в Южноморавския край. Не сме се качвали на лично МПС, въпреки че разполагахме с такова. Няма да изпадам в подробности - такива може да намерите на https://www.idsjmk.cz/en/index. Само да напомня, че не става дума за столица, а за агломерация съизмерима с пловдивската.......
Причината да напиша поста е последният ден от пътуването. Полетът от Виена се оказа доста скъп и се прибрах през Будапеща. До там стигнах с частен влак - RegioJet. Определено нивото е по-ниско от държавните железници - вагоните изглеждат по-захабени, а и не се предлага наливна бира. За сметка на това цената е с една идея по-ниска. В задачата се пита готови ли сме за такъв модел - скъпи, хубави държавни влакове и евтини, но по-постни частни?
« Last Edit: 03.06.2025, 23:54:27 by зетко »

Online bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5952
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Градски и жп транспорт в Чехия
« Reply #514 on: 04.06.2025, 00:02:46 »
Да сравняваш чешката железница с българската е като сравнение между Ауди А8 и Трабант.
RegioJet е просто един от многото превозвачи, а държавният влак от Виена е най-доброто, което има държавната железница. Всъщност е от най-високия клас влакове не само на чешката, но и на австрийската железница.
« Last Edit: 04.06.2025, 00:08:42 by bdz43r »

Offline зетко

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 152
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Чехия
« Reply #515 on: 04.06.2025, 00:27:58 »
Последното изречение обяснява защо навсякъде (билет, мобилно приложение, табла на гарата) влакът се води на OBB, а на вагоните пишеше Ceske drahy. Явно чехите са успели да се докажат пред съседите. Човекът, на когото гостувах твърди, че в сърцето на Европа няма по-добри от австрийските влакове, освен чешкия влак Прага-Виена-Прага  8)

П.П. В Чехия ползвах всякакви влакове - топ експреса от Виена, крайградска електричка, дизелова мотриса до Студенец (неелектрифицирана линия, която започва на 20-30км от Бърно т.е с прекачване от/до града). В нито един момент не съжалих за парите, които съм дал за билет - чисто, комфортно и винаги навреме. Нещо като Дойчебан преди да го "развалят".
« Last Edit: 04.06.2025, 01:30:14 by зетко »

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15745
    • View Profile
    • Email
Re: Градски и жп транспорт в Чехия
« Reply #516 on: 16.06.2025, 12:35:36 »
Държави като Чехия и Унгария например са много по-лесни за транспортно обслужване и предразполагат към отличен обществен транспорт. На по-малка площ от нас са 10 милиона човека, с по 10 хиляди км. ж.п. мрежа, и много по-равномерно разпределено население, много повече младо активно население, много по-равнинна територия, по-къси разстояния, за това и в този регион са може би най-уредените държави от ЕС, Чехия, Германия, Австрия, Унгария. Също така и мобилността там е много по-висока, има несравнимо повече туристи и пътуващи между градовете.

В това отношение по ж.п. транспорт ние не сме чак толкова зле, впредвид демографията, релефа и разстоянията у нас. 6 милиона неселение, много планини, активно  население концентрирано предимно в 5 града, дълги разстояния по 400+км.Въпреки това имаме горе-долу добра гъстота спрямо населението. У нас извън БДЖ е много зле с превоза на пътници.

Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Chezare

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1416
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Чехия
« Reply #517 on: 16.06.2025, 13:01:13 »
У нас извън БДЖ е много зле с превоза на пътници.
Не е точно така. Големите софийски автобусни превозвачи си имат сайтове, можеш да купи билети онлайн, автобусите им са с климатици, за разлика от повечето вагони на БДЖ. "Провинциалните" превозвачи обаче действително са много зле.
Най-лесното, ефективно и щадящо финанси решение е елементарно - разтегляне на разписанията, намаляване на средната скорост на придвижване и свеждане до минимум ролята на GPS-и, говорещи автобуси, табла и всякакви подобни електроники, които само утежняват основните процеси.

Offline KillKill

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1434
  • o_o
    • View Profile
Re: Градски и жп транспорт в Чехия
« Reply #518 on: Yesterday at 12:05:11 »
Първи тестови тролейбус Bozankaya SNG 12T в Прага. Нещо не ме кефи как изглежда, дори и за тестови.
« Last Edit: Yesterday at 12:59:21 by difian »

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15745
    • View Profile
    • Email
Re: Градски и жп транспорт в Чехия
« Reply #519 on: Yesterday at 12:32:04 »
Като всеки модерен тролейбус/автобус си изглежда с всички удобства, жалко че за пореден път не се купува нещо произведено в Европа, още повече че чехите традиционно сами си правят доста добри тролейбуси. Не съм вярвал че ще стигнат до там да купуват от Турция, ама щом пък турците са успели да им ги продадат и направят добре....
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР