Значи за княжевският кабинков лифт:
Кабинковата въжена линия Княжево-връх Копитото е построена през 1962 година и е първата кабинкова въжена линия в България.Съораженията са производство на австрийската фирма "Братя Гирак"Линията е дълга 1900м,преодолява разлика във височината от 604м.Капацитетът и е 600 души на час.Има 54 кабинки,които са четири местни и имат съоражения за пренасяне на ски.Скороста на въжената линия е 3 метра в секунда а изкачването трае точно 11 минути.Първата станция е разположена в северозападната окрайнина на княжевската гора на 800м. от последната спирка на ТМ5.Станцията е на 744 метра надморска височина и е на два етажа.На долният етаж е имало бюфет а на горния спират кабинките.Горната станция е на връх Копитото,в съседство с 160 метровата теливизионна кула,близо до триангулачният знак и е на 1348м.надморска височина.Станцията е двуетажна и на горният етаж е имало бюфет.И двете станции са с изразителна архитектура,има и чакални.Пътуването по тази въжена линия е било много интересно и съпроводено с големи емоции,кабинките на места са се движили на 60-70 м.над земята.Отварянето на вратите на кабинките е ставало ръчно,само на станциите.Интересното е още че тази въжена линия е с по 2 въжета-едно водещо и едно осигурително.На станциите човек от обслужващият персонал е бутал на ръка кабинките в станциите,докато се закачат на движещото въже.Също така има само няколко стълба на много голямо разстояние и с много голяма височина.
Една от причините сега да не работи е тежък инцидент.
През м.Юни 1991 год.в един хубав слънчев ден лифта е пълен с туристи.Но към 12.15ч.на обяд изведнъж откъм Владайското дефиле излиза много силен поривист вятър.В този момент кабинките са разположени така,че имат максимална обветряна част.Въжето се откача от един от стълбовете и провисва надолу заедно с кабинките,и лифта блокира.Лифтаджиите се опитват отново да го пуснат но това само усложнява положението.Малко по-късно целият район около лифта е отцепен от полицията,и започва спасителната акция.Не съм сигурен но доколкото разбрах е траела около 24 часа.Хората са спускани с въжета от височина 60-70м.След този инцидент кабинките дълго време са си седяли по въжетата.След време въжето си е сложено на мястото,лифта е пусна и кабинките са прибрани.Ако не се лъжа това е било последното пускане на лифта.
Все пак си мисля,че ако се възстанови в оригиналният си вид този лифт ще бъде истинска атракция.А междудругото и сега лифта може да се пусне,почти всички съоражения са си на мястото,но въжетата са износени.