Poll

Държавен/общински или частен обществен транспорт

Държавен/общински
Частен

Author Topic: Концесионираните линии от МГТ  (Read 593257 times)

Online difian

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18336
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #2980 on: 06.03.2025, 14:57:20 »
Разбирам, спомням си и скандалите покрай първите концесии, както и уговорката кой какво да вземе, как на Автото и "Асен" уж дадоха 111 да не му пречат да си я вземе, за да не си трошат автобусите, никой не държеше сметка на Карат за късите по 204 и климатиците и т.н и как Стоилов си замина само защото изтече записа от "оперативката" на частниците и общината.

Но (без)действието ни е докарало до ситуация, в която само разни групи реват и мрънкат, сами се саботират с действията си, а алтернатива просто в момента няма или поне не и на по-ниска цена.  :neznam:

И по-горе го споменах - имаше достатъчно време да дойдат каквито и да е допълнителни автобуси, за да не са фактор МТК от лятото. Също така, претенциите за цената са адекватни, ако общинското дружество може да покаже същото качество при много по-ниска цена и себестойност (засега не е така). Всичко останало е просто фиксация върху МТК и Контрера и симулация на активност, обречена на провал.
Лично аз не мога да разбера, какво се опитваш да ни кажеш. Кога е имало достатъчно време? Кой трябва да поръча превозните средства? Мнозинството в СОС е старото мнозинство, ЦГМ и дружествата се управляват от предишните управляващи. Те не направиха поръчките в края на предишния си мандат, не го правят вече година и половина от новия мандат, само че сега бонус крякат и как новите са некадърни... Те наистина са неопитни за много от нещата, липсва им експертиза в част от предложенията, но продължаващото източване на общината през различни схеми, вкл. и през транспорта си е в ръцете на старите.

Offline martin4o

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2301
    • View Profile
    • Email
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #2981 on: 06.03.2025, 15:02:26 »
Разбирам, спомням си и скандалите покрай първите концесии, както и уговорката кой какво да вземе, как на Автото и "Асен" уж дадоха 111 да не му пречат да си я вземе, за да не си трошат автобусите, никой не държеше сметка на Карат за късите по 204 и климатиците и т.н и как Стоилов си замина само защото изтече записа от "оперативката" на частниците и общината.

Но (без)действието ни е докарало до ситуация, в която само разни групи реват и мрънкат, сами се саботират с действията си, а алтернатива просто в момента няма или поне не и на по-ниска цена.  :neznam:

И по-горе го споменах - имаше достатъчно време да дойдат каквито и да е допълнителни автобуси, за да не са фактор МТК от лятото. Също така, претенциите за цената са адекватни, ако общинското дружество може да покаже същото качество при много по-ниска цена и себестойност (засега не е така). Всичко останало е просто фиксация върху МТК и Контрера и симулация на активност, обречена на провал.
Лично аз не мога да разбера, какво се опитваш да ни кажеш. Кога е имало достатъчно време? Кой трябва да поръча превозните средства? Мнозинството в СОС е старото мнозинство, ЦГМ и дружествата се управляват от предишните управляващи. Те не направиха поръчките в края на предишния си мандат, не го правят вече година и половина от новия мандат, само че сега бонус крякат и как новите са некадърни... Те наистина са неопитни за много от нещата, липсва им експертиза в част от предложенията, но продължаващото източване на общината през различни схеми, вкл. и през транспорта си е в ръцете на старите.

Именно, и ако това е осъзнато, защо се реве сега при предизвестена история? Ако към момента работата от МТК премине в общинския превозвач, нито ще се подобри услугата, нито ще ни е по-евтино, нито имаме изобщо такъв избор. И отстрани изглежда сякаш управляващите се държат като опозиция и се оправдават защо нищо няма да стане, но пък и не е редно някой да ни обира парите. И вече половин мандат едно и също. :help: Това ме дразни най-вече, както и фактът че в общински ръце пак изхвърляме ужасно много пари, но даже не знаем и за какво. Тук са при един конкретен частник, който обаче си върши работата, че даже и линиите при него са облагодетелствани. Какво подобрение се предлага? 
« Last Edit: 06.03.2025, 15:23:52 by martin4o »

Offline Dragon

  • Administrator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 5955
  • Администраторът бонбони не пие!
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 202143037
    • View Profile
    • http://gtsofia.info/
    • Email
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #2982 on: 06.03.2025, 15:08:32 »
Най-малкото договорът може да се удължи с 1 година, а не с 4, и през това време от автото да си пуснат конкурсите за автобуси и да се подготвят за вземане на линиите. Другото е удължаване без конкурс до след следващите избори.
GTSofia.info - Любителски страници на градския транспорт в София
Forum.GTSofia.info - Любителски форуми на градския транспорт в София

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16697
    • View Profile
    • Email
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #2983 on: 07.03.2025, 01:40:57 »
Удължаване на срока с цели 4 години наведнъж би било резонно, само ако се обвърже с подмяна на подвижния състав.

Online difian

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18336
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #2984 on: 07.03.2025, 08:29:55 »
Удължаване на срока с цели 4 години наведнъж би било резонно, само ако се обвърже с подмяна на подвижния състав.
Какво му в резонното? Какъв риск поемат МТК с това удължаване, освен ползи? Или боклучавите им автобуси няма шанс да изкарат още много и вече в условията на още по-силната страна по договор, ще пускат каквото им изпадне по линиите и ще го представят като огромни допълнителни вложения, които няма да им се изплатят при договор година за година!?! С подарените пати на МТК можеше наистина СА да си купят сами автобуси втора ръка, все нещо щеше да остане за общината от цялата далавера…

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16697
    • View Profile
    • Email
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #2985 on: 07.03.2025, 09:45:18 »
Боклучави,  все едно на Малашевци не са по-боклучави от тях! С Ютонгите и BMC са на същото ниво, другите може да са Мерцедес,  но от доста отдавна.
Ако са без обвързващ договор, ще бутат ВМС-тата до последно. Както Карат ги бутаха през разтеглилата  се с години концесия. Това също е решение, но трябва да има визия и финансов разчет за закупуване на автобуси за линиите на МТК. Пък тогава да се действа с пролетарски плам срещу мръсния частник. На всички, които философстват за стари кочини, трябва да е ясно, че те не трябва да са под Euro 6. Хем да си против берлинските двуетажници (с право), хем да вкараш стотина техни набори! Не става така, освен ако "правилният" частник не ги вкара в България. Т.е. далавера на неправилния срещу далавера на правилния частник. Хитро, а?

Да не забравяме, че Карат отпадна след сериозна външна финансова инжекция. Да не забравяме също, че трамваите, тролеите, трасетата са с по-горям приоритет.
« Last Edit: 07.03.2025, 09:55:15 by blagun »

Offline mihailo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5301
    • View Profile
    • Email
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #2986 on: 07.03.2025, 11:58:38 »
Докато СЕТ и Метрополитен пускат обществени поръчки, независимо успешни или не, за нов подвижен състав, САТ не са си мръднали и малкото пръстче на левия крак да подготвят обществена поръчка за нови автобуси, и това бездействие стана далеч по-активно с поставянето на новото марионетно управление на предприятието. И това всичко се прави с една едничка единствена цел - да се излиза с доклади как те нямали капацитета да поемат линиите на МТК.
От друга страна, регламент 1370 допуска удължаването на концесионен договор, но само с ДО 2 години, при доказана необходимост, а не с 4, както икономическото мнозинство натиска да се случи.
Отделно според същия този регламент, автобусите, които МТК търкалят, с прекратяването на договора трябва да станат собственост на Столична община, тъй като в противен случай тези автобуси, независимо каква им е остатъчната стойност, ще представляват нерегламентирана за концесионера печалба. А в крайна сметка същото мнозинство се опитва и това да сътвори.
Колкото и да не са приятни СС на доста хора, преди известно време излязоха и с още една информация - столична община като принципал на САТ прави възможно най-редовните финансови одити на предприятието, и тъй като е неговата документация е на едно прекрасно ниво, излиза, че имат да връщат пари, което допълнително обезкървява предприятието. МТК от друга страна си е частна фирма, и СО няма право да влиза и да прави одити. МТК реват "дайте ни париии, много малко ни плащате", СО директно дава... :crazy:

Online difian

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 18336
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #2987 on: 07.03.2025, 12:01:43 »
Боклучави,  все едно на Малашевци не са по-боклучави от тях! С Ютонгите и BMC са на същото ниво, другите може да са Мерцедес,  но от доста отдавна.
Ако са без обвързващ договор, ще бутат ВМС-тата до последно. Както Карат ги бутаха през разтеглилата  се с години концесия. Това също е решение, но трябва да има визия и финансов разчет за закупуване на автобуси за линиите на МТК. Пък тогава да се действа с пролетарски плам срещу мръсния частник. На всички, които философстват за стари кочини, трябва да е ясно, че те не трябва да са под Euro 6. Хем да си против берлинските двуетажници (с право), хем да вкараш стотина техни набори! Не става така, освен ако "правилният" частник не ги вкара в България. Т.е. далавера на неправилния срещу далавера на правилния частник. Хитро, а?

Да не забравяме, че Карат отпадна след сериозна външна финансова инжекция. Да не забравяме също, че трамваите, тролеите, трасетата са с по-горям приоритет.
Не ми пришивай тези, които не защитавам. Отдавна трябваше да са поръчани нови автобуси за заместване на тези на МТК.

За да има финансови разчети, рамка за действие и оперативни действия, трябва да има някакво желание за това. И преди нямаше, но властта беше в герб, сега формално изпълнителната власт не е в герб, но с мнозинството си в сос бранят статуквото и трупат допълнителен дивидент от това. С некомпетентни и пречещи ръководства на ЦГМ и експлоатационните дружества, кой да подготви и проведе поръчка за нови возила?!?

Та може би не си ме разбрал: с оглед на горното, тръгнах да търся някаква логика в това, да удължават концесията директно с 4 години и нещо не я намирам... Реално МТк не поемат никакъв риск с нея, автобусите ѝ са отдавна изплатени и оттук насетне ще трупат единствено още по-огромни печалби. не е да купят други автобуси, дето да се изплащат примерно 2 или 3 години, та да има смисъл директно да им се даде договор за толкова дълъг период, а не примерно за 1 година или до доставката на нови автобуси за СА, и да се прекрати с едномесечно предизвестие...

И по никакъв начин не искам СА да придобива автобуси втора употреба, но и това е по-разумното пред подаряването на милиони на МТК да им "ползваме" амортизираните автобуси. Ако автобусите са на СА, поне накрая може да се припечели нещо и от предаването им на скраб. А с удължаването на договора с МТК, автобусите няма да са на СА, само ще им ги изплатим като за нови още няколко пъти на МТК...


Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7916
    • View Profile
    • Email
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #2988 on: 07.03.2025, 12:05:06 »
Докато СЕТ и Метрополитен пускат обществени поръчки, независимо успешни или не, за нов подвижен състав, САТ не са си мръднали и малкото пръстче на левия крак да подготвят обществена поръчка за нови автобуси, и това бездействие стана далеч по-активно с поставянето на новото марионетно управление на предприятието.

Повечето на СЕТ, да не кажем всички през последната година и половина са неуспешни. Метрополитен също успеваемостта им падна до 50% след прекратяването на последната. За каква разлика говорим тогава? Все тая е дали се пускат поръчки и после се прекратяват или изобщо не се стартират.

Offline stankos

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4347
    • View Profile
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #2989 on: 07.03.2025, 12:44:15 »
50% неуспешни поръчки означава и 50% успешни. САТ просто не правят никакви нарочно и целенасочено. Всичко това в изгода на скритото икономическо мнозинство в СОС. Вероятно същото щеше да е и в СЕТ и Метрополитен, ако имахме частен оператор/интерес и там.Към момента единствения правилен ход е удължаване на концесията на МТК с 1 до 2 години и организиране на големи поръчки за соло и съчленени автобуси и съчленени кондензаторни електробуси. Закупуване на такива втора употреба е недалновидно и вредно за обществения интерес тъй като неминуемо ще е съпроводено с поредните корупционни практики в общинските преводвачи и САТ в частност.

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4614
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #2990 on: 07.03.2025, 13:55:23 »
Кондензаторни електробуси повече не ни трябват. Както се видя, и автобусите и зарядните им станции са достатъчно проблемни. Да поръчват класически електробуси, които да могат да зареждат и от КМ - като Прага, Кошице, Ческе Будейовице.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7916
    • View Profile
    • Email
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #2991 on: 07.03.2025, 14:48:46 »
Както се видя, и автобусите и зарядните им станции са достатъчно проблемни.

Малко повече информация? Какви точно проблеми е имало?

Offline AGENT 006

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15934
  • Думите се забравят, въздействието никога
    • View Profile
    • Sofiatransport транспортна база данни/Sofiatransport transport data base
    • Email
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #2992 on: 07.03.2025, 15:03:33 »
Най-малкото договорът може да се удължи с 1 година, а не с 4, и през това време от автото да си пуснат конкурсите за автобуси и да се подготвят за вземане на линиите. Другото е удължаване без конкурс до след следващите избори.
А как стоят нещата с евентуално откупуване на ВМС-тата? Вярно ли е, че тези автобуси са закупени с общински средства и би следвало общината да ги придобие по задължение след края на концесията?

Offline mihailo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5301
    • View Profile
    • Email
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #2993 on: 07.03.2025, 15:40:14 »
Четене с разбиране, и то не само на последния пост. Цената на километър за МТК се формира от:
1. Цената за лизинг на автобусите
2. Работни заплати за персонала, опериращ тези автобуси
3. Гориво
4. Текуща поддръжка на автобусите
След като концесията изтече, тези автобуси следва да останат за общината, защото тя ги е платила през цената на километър. В договора с МТК естествено, това не е споменато по никакъв начин, но ако СО не си поиска и получи автобусите, преспокойно може да бъде съдена за това, че е подарила този материален актив на частно лице/фирма.
Отделно, обществената поръчка за превозни средства може да бъде обявена както от транспортния оператор, така и от Столична община директно, но по-добрият вариант е да бъде обявена от транспортния оператор, тъй като има правото да зададе условие за 50% европейски произход на вложените материали, с което можем да се предпазим от идването на поредния Джуонг Тонг Муай Тай Тръц Пръц Бльо, произведен в далечната провинция Анхуй...
« Last Edit: 07.03.2025, 15:53:47 by mihailo »

Offline martin4o

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2301
    • View Profile
    • Email
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #2994 on: 07.03.2025, 15:50:56 »
Друг колега във форума преди време сподели, че нищо подобно не може да се случи, но все пак да попитам:

Не дава ли това възможност от първия ден на изтичане на договора автобусите да станат общинска собственост и да се реши въпросът, без да се плаща на концесионера повече? Така ще остане само привличането на водачите обратно към Автото.

Звучи ми странно предвид развитието на всички концесии досега...

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 14182
    • View Profile
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #2995 on: 07.03.2025, 16:24:15 »
Колкото Карат, Еридантранс, Ивкони и Сиббус са прехвърлили автобусите си на Автото след края на техните концесии, толкова и МТК ще го направят...

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7916
    • View Profile
    • Email
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #2996 on: 07.03.2025, 16:24:41 »
След като концесията изтече, тези автобуси следва да останат за общината, защото тя ги е платила през цената на километър. В договора с МТК естествено, това не е споменато по никакъв начин, но ако СО не си поиска и получи автобусите, преспокойно може да бъде съдена за това, че е подарила този материален актив на частно лице/фирма.

Не знам откъде се извежда такова заключение. Има два вида лизинг - финансов и оперативен. При финансовият лизинг автобусите може и да са собственост на трета страна, която не е страна по договора. Още по-интересно става, ако лизингодателят включи в схемата Cross-border leasing и прехвърли собствеността зад граница, тогава общината може да хване автобусите най-много за ауспуха, не повече.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15745
    • View Profile
    • Email
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #2997 on: 07.03.2025, 17:09:04 »
Кондензаторни електробуси повече не ни трябват. Както се видя, и автобусите и зарядните им станции са достатъчно проблемни. Да поръчват класически електробуси, които да могат да зареждат и от КМ - като Прага, Кошице, Ческе Будейовице.
Трябва според мен и една хубава голяма поръчка на качествени дизелови съчленени автобуси поне 70-80. Новият МАН или Ситаро каквито има много в Германия. Там гледам че вече навлизат и съчленени водородни Ситаро може и нещо такова да се поръча. Независими от зарядни станции и други ограничаващи фактори. Иначе се видя че не е особено удачно освен за кратки довозващи линии.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9373
    • View Profile
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #2998 on: 07.03.2025, 17:29:20 »
За 70-80 дизелови автобуси трудно ще се намерят пари дори с кредит.  :rolleyes:

Offline Kingpin

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1137
    • View Profile
Re: Концесионираните линии от МГТ
« Reply #2999 on: 07.03.2025, 17:37:06 »
Автобусите си остават собственост на МТК след края на концесията. Няма такива филми, че автото щели да ги придобият. Иначе за чии ще удължават концесията? Имаше дори и статии в Капитал (имам ги за сериозна медия) - там това го пише.
Концесията като нищо ще бъде удължена до 2029-та, въпреки отпора. Да сме живи и здрави 2029-та ще видим дали и тогава още ще я удължат  :crazy:
Че тогава може още да не са подменили Конекто Г и МАН 262 и ще им е по-спешно с тях да се заемат  :laugh:
Все пак всичко е възможно - ами с Еридантранс как беше последната концесия на 260... Дето си я изкараха със стари автобуси, без дори да са спечелили конкурс. И при положение, че автото имаше и ресурс да си я вземе.