Author Topic: Поддръжка и експлоатация на возилата  (Read 55166 times)

Offline Kingpin

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1137
    • View Profile
За 5 години експлоатация това ли е - два пъти блокаж, кой знае какъв и защо  :)

Offline Chezare

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1416
    • View Profile
Четене с разбиране: "два пъти в рамките на няколко месеца"...

Снимката е на Ивайло:

« Last Edit: 09.03.2025, 11:10:23 by Chezare »
Най-лесното, ефективно и щадящо финанси решение е елементарно - разтегляне на разписанията, намаляване на средната скорост на придвижване и свеждане до минимум ролята на GPS-и, говорещи автобуси, табла и всякакви подобни електроники, които само утежняват основните процеси.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7916
    • View Profile
    • Email
И два пъти за няколко месеца имаше тотален блокаж поради невъзможност за зареждането им… И трябва да напаснеш линиите по характеристиките им, а не по нуждите и пътникопотока… И цената им си е прилична, инфраструктурата проблемна… ;)

Тези блокажи са дошли предимно заради зле планиране и разполагане на зарядните станции. Качеството на самите возила идва отделно и е съвсем друга тема.

Цената и инфраструктурата са горе-долу от едно измерение с такава за разширяване на тролейбусната мрежа - ТИС, кабели, стълбове и тролейбуси не идват по-евтино.
« Last Edit: 09.03.2025, 12:59:35 by fafan »

Offline stankos

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4347
    • View Profile
Интересно е да се разбере какъв е точно проблема със зарядните станции?

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4614
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Ами не са много качествени. Имаше случай на прегряване лятото, влиза в авариен режим и зарежда много бавно. Тази на Овча купел по някаква причина периодично отказва, а наскоро се беше и запалила. Един скрийншот от вайбър групата на тринмо:

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7916
    • View Profile
    • Email
Ами не са много качествени. Имаше случай на прегряване лятото, влиза в авариен режим и зарежда много бавно. Тази на Овча купел по някаква причина периодично отказва, а наскоро се беше и запалила. Един скрийншот от вайбър групата на тринмо:

Кой трябва да отстранява такива повреди? Има ли договор за поддръжка на зарядните станции сключен?

Offline stankos

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4347
    • View Profile
..., а наскоро се беше и запалила. Един скрийншот от вайбър групата на тринмо:

Това според мен е от хлабава връзка и/или неподходящ материал.

Самите превозни средства явно нямат някакви съществени кусури та да се откажем от доставката на още такива. Не е задължително да са от същия производител.

Offline Kingpin

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1137
    • View Profile
Четене с разбиране: "два пъти в рамките на няколко месеца"...

"Два пъти в рамките на няколко месеца" не е нищо конкретно. Няколко месеца какво значи? 2, 6, 10?
Това може да е една извадка, която може да е рядък случай, може да е редовен, а може и да е единствен за всичките 5 години. Сеш се?

Подкепям горното мнение, в допълнение аз много бих искал да видя една съпоставка на цената на поддръжка и км пробег между Хигерите (с все зарядните станции) и автобусите на дизел и метан, особено с евро 6. Също и да сравнят издръжката на трамваите, с все инфраструктурата им. И като се има предвид, че се налага заради тях да се поддържа допълнителен автобусен подвижен състав, колко струва това. Абе много може да се дълбае в темата, но така или иначе като гледам тука няма кой да даде меродавно и обективно такова сравнение.


Offline Chezare

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1416
    • View Profile
Какво общо пък имат трамваите? Те имат съвсем различна транспортна роля от автобусите и електробусите.
Най-лесното, ефективно и щадящо финанси решение е елементарно - разтегляне на разписанията, намаляване на средната скорост на придвижване и свеждане до минимум ролята на GPS-и, говорещи автобуси, табла и всякакви подобни електроники, които само утежняват основните процеси.

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4614
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Не е задължително да са от същия производител.
Задължително е, защото никой друг производител не предлага електробуси със суперкондензатор. И Chariot Motors ако не се лъжа са изключителен представител за Европа.

Offline stankos

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4347
    • View Profile
Не е задължително да са от същия производител.
Задължително е, защото никой друг производител не предлага електробуси със суперкондензатор.

Признавам, че не съм се интересувал, но наскоро във форума или другаде гледах снимки на автобуси Мерцедес, които се зареждаха на подобни зарядни стоянки! Същите не бяха в гараж , а на пътя, което ме наведе на мисълта, че и те са бързозарядни!

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7916
    • View Profile
    • Email
Не е задължително да са от същия производител.
Задължително е, защото никой друг производител не предлага електробуси със суперкондензатор.

Признавам, че не съм се интересувал, но наскоро във форума или другаде гледах снимки на автобуси Мерцедес, които се зареждаха на подобни зарядни стоянки! Същите не бяха в гараж , а на пътя, което ме наведе на мисълта, че и те са бързозарядни!

Суперкондензаторите при Мерцедес Цитаро са с малък капацитет и само подпомагат, не са основния източник, водят се хибрид. Такива има и от МАН.

https://omnibus.news/hybride-fuer-bukarest

Иначе Chariot не са единствени производители на такива автобуси, CRRC също произвеждат серийно електробуси на суперкондензатори.

Четене с разбиране: "два пъти в рамките на няколко месеца"...

"Два пъти в рамките на няколко месеца" не е нищо конкретно. Няколко месеца какво значи? 2, 6, 10?
Това може да е една извадка, която може да е рядък случай, може да е редовен, а може и да е единствен за всичките 5 години. Сеш се?

Подкепям горното мнение, в допълнение аз много бих искал да видя една съпоставка на цената на поддръжка и км пробег между Хигерите (с все зарядните станции) и автобусите на дизел и метан, особено с евро 6. Също и да сравнят издръжката на трамваите, с все инфраструктурата им. И като се има предвид, че се налага заради тях да се поддържа допълнителен автобусен подвижен състав, колко струва това. Абе много може да се дълбае в темата, но така или иначе като гледам тука няма кой да даде меродавно и обективно такова сравнение.

Ами ето ти една съпоставка, от 2015 година с период на планиране до 2025, за една линия 15 км и интервали на движение 15,10 и 5 минути, можеш и да сравниш дали 2025 наистина заложеното развитие се е случило. Могат да се видят различни неща, например много високите инвестиционни разходи за хибридна тролейбусна система, даже и при една ниска покриваемост от едва 50% с ККМ. Тук във форума има доста поддръжници на това решение за София, в Германия никъде не беше въведено, макар че имаше доста проучвания и проекти в по-напреднала фаза. Както виждаш и от сравнителните таблици дизелът и метанът винаги ще си останат най-евтиния вариант и печелят, но нали идеята е все пак да преминем на възобновяеми източници. И друго което се вижда - експлоатационният период на електробусите е заложен на 12 години, така че идеи да се ползват по 20-25 или повече години са нереалистични. Електробусите си остават заместител на нормалните автобуси, и те из Западна Европа имат толкова живот - по 10-12 години и после се подменят.

https://bmdv.bund.de/SharedDocs/DE/Anlage/G/MKS-Wissenschaftliche-Untersuchungen/mks-fachworkshop-hybrid-oberleitungsbusse-diskussionsgrundlage.pdf?__blob=publicationFile

« Last Edit: 10.03.2025, 14:05:29 by fafan »

Offline Chezare

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1416
    • View Profile

Признавам, че не съм се интересувал, но наскоро във форума или другаде гледах снимки на автобуси Мерцедес, които се зареждаха на подобни зарядни стоянки! Същите не бяха в гараж , а на пътя, което ме наведе на мисълта, че и те са бързозарядни!
Ама са на батерии! Не на ултракондензатори! Ултракондензаторни се произвеждат само в Китай,доколкото знам.
« Last Edit: 10.03.2025, 14:02:39 by Chezare »
Най-лесното, ефективно и щадящо финанси решение е елементарно - разтегляне на разписанията, намаляване на средната скорост на придвижване и свеждане до минимум ролята на GPS-и, говорещи автобуси, табла и всякакви подобни електроники, които само утежняват основните процеси.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7916
    • View Profile
    • Email

Признавам, че не съм се интересувал, но наскоро във форума или другаде гледах снимки на автобуси Мерцедес, които се зареждаха на подобни зарядни стоянки! Същите не бяха в гараж , а на пътя, което ме наведе на мисълта, че и те са бързозарядни!
Ама са на батерии! Не на ултракондензатори! Ултракондензаторни се произвеждат само в Китай.

Има и малки серии и от европейски производители, но засега експериментални. В крайна сметка след редица тестове из европейски градове там заложиха на други решения и отхвърлиха суперкондензаторите, сигурно има защо и са си направили сметката. Също няма голям град който да поддържа различни концепции - или се въвеждат само на батерии, или само хибриди, или само на ГК. Не поръчват от всичко по много както правим ние.

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4614
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Не е задължително да са от същия производител.
Задължително е, защото никой друг производител не предлага електробуси със суперкондензатор.

Признавам, че не съм се интересувал, но наскоро във форума или другаде гледах снимки на автобуси Мерцедес, които се зареждаха на подобни зарядни стоянки! Същите не бяха в гараж , а на пътя, което ме наведе на мисълта, че и те са бързозарядни!
Бързозарядни да, но с литиево-йонни батерии, не със суперкондензатори. И те няма да са съвместими с вече изградените при нас зарядни станции. Което е друг минус - докато при другите технологии на зареждане има вече известна стандартизация и различни модели автобуси могат да ползват едни и същи зарядни, то ние сме принудени да купуваме точно Higer, защото зарядните не стават за друго. В Китай може да има и други производители, но за Европа е само Higer.

Впрочем, литий-титаниевите батерии не отстъпват на суперкондензаторите по скорост на зареждане и повечето производители използват точно такива за бързозарядните електробуси.
« Last Edit: 10.03.2025, 17:25:08 by Sofia »

Offline Kingpin

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1137
    • View Profile
Какво общо пък имат трамваите? Те имат съвсем различна транспортна роля от автобусите и електробусите.

Ми аз мислих, че и едните, и другите са предназначени да возят хора, ама явно греша някъде  :laugh:

Quote from: fafan
Както виждаш и от сравнителните таблици дизелът и метанът винаги ще си останат най-евтиния вариант и печелят, но нали идеята е все пак да преминем на възобновяеми източници. И друго което се вижда - експлоатационният период на електробусите е заложен на 12 години, така че идеи да се ползват по 20-25 или повече години са нереалистични. Електробусите си остават заместител на нормалните автобуси, и те из Западна Европа имат толкова живот - по 10-12 години и после се подменят.

https://bmdv.bund.de/SharedDocs/DE/Anlage/G/MKS-Wissenschaftliche-Untersuchungen/mks-fachworkshop-hybrid-oberleitungsbusse-diskussionsgrundlage.pdf?__blob=publicationFile

Благодаря за това инфо, но имах предвид нещо от местна почва и на роден език  :)
Не знам дали тези данни са релевантни с нашата реалност, още повече там не се експлоатират 20-25 години автобусите, както казваш. По принцип при нас не знам някой да е правил план-сметки колко години напред ще служат Хигерите.

Още не разбирам как експлоатацията на нашите Хигери, или ако щеш е12-ките, ще излиза по-скъпа от дизелов Ютонг.
При положение, че няма ТО1 и ТО2, няма екологични системи и всичко съпровождащо ги, двигател, скорости, морости и прочие неща, изискващи поддръжка и ремонти след дадено време.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7916
    • View Profile
    • Email
Ми аз мислих, че и едните, и другите са предназначени да возят хора, ама явно греша някъде  :laugh:

Грешката е че ги смесваш в един кюп, трамваите имат по начало заложен много по-дълъг експлоатационен живот.

Благодаря за това инфо, но имах предвид нещо от местна почва и на роден език  :)
Не знам дали тези данни са релевантни с нашата реалност, още повече там не се експлоатират 20-25 години автобусите, както казваш. По принцип при нас не знам някой да е правил план-сметки колко години напред ще служат Хигерите.

Още не разбирам как експлоатацията на нашите Хигери, или ако щеш е12-ките, ще излиза по-скъпа от дизелов Ютонг.
При положение, че няма ТО1 и ТО2, няма екологични системи и всичко съпровождащо ги, двигател, скорости, морости и прочие неща, изискващи поддръжка и ремонти след дадено време.

Еми ако вземем това което пуснах от изследването - заложили са по четири зарядни станции, които ги дават по 250.000 € и пишат отдолу че това е best case и че може и да струват по 400.000 € на станция. Това за линия от 15 км с 15 електробуса. Ние залагаме по две станции най-много за повечето линии, понякога по една станция за няколко линии. Ясно става че не може да се пренесе 1:1 това което е там при нас, там залагат 12 години експлоатация на електробуса, ние се чудим след 8-10 години защо и как да махаме корозии за да го оставим още 10 години на линия. За Е12 които споменаваш, те са кръстени в изследването NL, ще видиш на предпоследната страница има подмяна на батерията на всеки пет години и разходи за целта по 300.000 € бройката. Мислиш ли че при нас тези разходи са планирани като са поръчвани? Разходите за електробусите са сериозни, не ги подценявай, разбира се ако се поддържат както трябва а не както ние по принцип сме свикнали да се грижим за подвижния състав. На този етап остават една скъпа играчка с доста негативи и условности.
« Last Edit: 10.03.2025, 21:47:12 by fafan »

Offline Kingpin

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1137
    • View Profile
Не знам какви са тия космически цени...
За е12-ките зарядните станции излизаха между 100-150к лева за една станция (не помня точната сума).
Те бяха закупени с наши пари. Все още батериите не са им за смяна след повече от 5 години.

Хигерите са с европейски пари. Та на нас кое колко точно ни струва....  Малко е по-друга нашата сметка :)
« Last Edit: 10.03.2025, 22:19:29 by Kingpin »

Offline RADOCVET

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11597
    • View Profile
    • Сдружение ГТИ
    • Email
В Малашевци на поне два Ютонга вече им смениха батериите. На 2807 беше заради конструктивен дефект на корубата.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline stankos

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4347
    • View Profile
Май ще се окаже, че батериите имат по-дълъг живот от очакваното и капацитета им не пада чак толкова бързо, но остава проблема с ограничения пробег и бавното зареждане. За това си мисля, че бързозарядните кондензаторни електробуси са по-подходящи за нашите условия. За съжаление липсва каквато и да било достоверна информация за тяхната аварийност и разходите свързани с експлоатацията им.