Author Topic: Витоша  (Read 388716 times)

Offline radk0_99

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 471
    • View Profile
Re: Витоша
« Reply #1300 on: 01.06.2025, 20:30:02 »
Ако ще го затварят денонощно, ще има ли лифтове и денонощен автобус ?!
Това да си го организира великия частник. Нали им е голям зор да имат клиенти. Общината да организира дневен автобус на адекватен интервал, а нощем частника да си измисли нещата. Тъкмо ще се събудят да направят нещо

Offline Ilian

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1234
    • View Profile
    • Laptop screens and laptop repairs
Re: Витоша
« Reply #1301 on: 02.06.2025, 17:27:42 »
Прав си. Като им е скъпо да поддържат лифт, да поддържат поне автобусна линия.

Offline radk0_99

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 471
    • View Profile
Re: Витоша
« Reply #1302 on: 05.06.2025, 21:49:51 »
Ето как притопля отново темата за лифтовете на Витоша кмета на София - Терзиев.
Прекрасен пример за това как може да се говори без да се каже нищо съществено. Чудя се дали има някаква реална идея зад това което е казал. Цитата е от ФБ страницата му както и приложената картинка
Quote from: Васил Терзиев
Искам да споделя с всички софиянци един възможен път, по който да развържем възела с възстановяването на лифтовете на Витоша. Нарекли сме го пътна карта – с всички основни действия, които трябва да се предприемат, както и отговорните страни. Обещахме тази пътна карта на 2-ри април, когато ви представих нашата обща Визия за Витоша, и днес я публикуваме.
Възстановяването на Симеоновския, Драгалевския и Княжевския лифт зависи от множество субекти, освен от Столична община. Всеки от нас трябва да поеме отговорност, за да можем накрая заедно да постигнем успех.
На първо място, собственикът на лифтовете Витоша ски АД (TechnoAlpin) трябва да изготви идеен проект за възстановяване на съоръженията си и да осигури финансиране за инвестицията. Това означава да се представи ясен план за новата технология на всеки лифт, новия му капацитет, за колко души ще бъдат новите кабинки или седалки, с каква скорост ще се движи, откъде и как точно ще преминава, как ще бъдат преустроени лифтовите станции и как това се различава от сегашното положение.
След това собственикът трябва да внесе този проект за издаване на разрешителни, както в направление „Архитектура и градоустройство“ към Столична община, така и в другите компетентни институции. Разбира се, собственикът трябва да има и източник на финансиране за реализирането на този проект.
На следващо място, ако възстановяването на лифтовете би било възпрепятствано от нормативни пропуски, относимата законодателна рамка трябва да се изследва подробно. Така например, ако идейният проект предвижда задължително поставяне на стълбове на нови места, различни от съществуващите, трябва да се анализира Законът за горите по отношение на лифтовете в Природен парк „Витоша“. Този закон регламентира реконструкцията в горски територии на съществуващи лифтове – но само на търпими строежи (стари обекти без строителна документация). Съответно трябва да се изследва въпросът как да се възстановяват и лифтове, които са заварени строежи (т.е. законни), каквито са тези на Витоша.
Тук отговорните страни са Министерският съвет, конкретно Министерството на земеделието и храните и подопечната му Изпълнителна агенция по горите, както и Народното събрание – конкретно Комисията по земеделието, храните и горите, която е водеща по Закона за горите.
Независимо какво покаже анализът на законодателната рамка, третата необходима стъпка е планът за управление на Природен парк „Витоша“ да бъде актуализиран. Този план е нещо като „законът на Витоша“ – нормативният документ, който най-подробно регламентира всичко, което се случва на територията на природния парк. Това е 10-годишен план, който последно е приет от Министерския съвет през 2005 г. и е изтекъл през 2014 г. Оттогава актуализиран план все още не е приет – вече над 10 години. В новия план е необходимо да залегне разрешение не просто за реконструкция на съществуващите лифтове, но и за възможността те да имат нов, по-голям капацитет.
Старият Драгалевски лифт, например, има капацитет от 300 пътници на час, които може да качва към Бай Кръстьо и оттам към Голи връх. За сравнение, модерните открити седалкови лифтове се произвеждат с капацитет от между 500 и 1500 пътници на час. Подобна е ситуацията и със Симеоновския лифт, където сегашният капацитет е 1500 пътници на час, но за да се избегнат опашките сутрин, капацитетът също би могъл да е по-голям, особено ако 6-местната кабинка се замени с 8- или 10-местна.
В плана за управление трябва да се разреши и промяна на конфигурацията на съществуващите лифтови станции – така че те да могат да събират новите, по-модерни и вероятно по-обемни кабинки или седалки.
Отговорникът за актуализиране на плана за управление на Витоша е Министерският съвет. Конкретно, Законът за защитените територии вменява на министъра на околната среда и водите отговорността да внася планове за управление за утвърждаване от Министерския съвет. А дирекцията на Природен парк „Витоша“ (към Изпълнителната агенция по горите) също участва активно в процеса по изготвянето и общественото обсъждане на новия план.
На четвърто място, възстановяването на лифтовете изисква градоустройствено обезпечение в урбанизираните територии. Това означава, че трябва да има приети подробни устройствени планове, които осигуряват безпроблемното преминаване на лифтовете над и покрай чуждите имоти – най-вече в кв. Симеоново. За изграждането на нова начална станция на Симеоновския лифт на Околовръстния път, заедно с интермодален хъб, свързващ автобуси, трамвай, автомобили и метро с лифта, също е необходимо да бъде приет нов подробен устройствен план. Главният архитект, начело на направление „Архитектура и градоустройство“, внася за разглеждане такива подробни устройствени планове в Столичния общински съвет, който има финалната дума по тяхното одобрение.
След като целият този път бъде извървян, остава собственикът на лифтовете Витоша ски АД (TechnoAlpin) да изпълни изискванията за получаване на всички финални разрешения от компетентните органи (вкл. преценка за въздействие върху околната среда от РИОСВ) и да пристъпи към доставка и монтаж на новите лифтове. След като дейностите по реконструкцията на лифтовете бъдат финансирани и завършени, новите съоръжения трябва да получат разрешение за ползване от ДНСК.
Това е пътят, който трябва да извървим като общество, за да имаме отново работещи лифтове на Витоша. Ние от Столична община ще положим максимални усилия да свършим своята част от работата и да помогнем на другите отговорни страни да свършат своята.
А всеки гражданин може да се запознае с визуализацията на тази пътна карта на страницата на „Визия за Витоша“, както и да подпише петицията за реализиране на тази визия. Подписвайки петицията, всеки от вас ще изпрати сигнал до изброените отговорни страни, че иска отново лифтове на Витоша – максимално скоро!
Заедно ще успеем да възстановим лифтовете на Витоша.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16692
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1303 on: 05.06.2025, 22:40:22 »
Мисля, че е прав кметът, че трябва да се разсече Гордиевият възел с Плана за управление на Природния парк. Но засега не показва талант за работа с други институции - СОС, правителството, а без това не може. За няколко години ГЕРБ държаха правителството,  СО и СОС и въпреки това напредък не се постигна от мъртвата хватка между Витоша ски и екоталибаните.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7876
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1304 on: 06.06.2025, 01:50:23 »
Ето как притопля отново темата за лифтовете на Витоша кмета на София - Терзиев.
Прекрасен пример за това как може да се говори без да се каже нищо съществено. Чудя се дали има някаква реална идея зад това което е казал. Цитата е от ФБ страницата му както и приложената картинка
Quote from: Васил Терзиев
...

Нищо повече не може и да каже, защото от него нищо не зависи и не му е в правомощията, всичко което може да прави е да дава идеи. Засега дава неработещи идеи, липсва му фантазия. Например идеята да седне със собственика на една маса и да преговаря да му купи обратно съоръженията не му хрумва, не е ясно защо. Има и други идеи, които също могат да се случат, но не му хрумват по една или друга причина - например в неговите правомощия е един по един да започне да премахва неработещите лифтове, засега не го споменава, предпочита да го кара леко без да ядосва никого. Ще видим до края на мандата си какво ще измисли, но с това темпо на даване на идеи няма да успее да си спази обещанието за един работещ лифт на Витоша.

А и картинката му е грешна - изготвянето на ПУП-овете трябва да се случи преди актуализирането на плана, и това е също нещо което е негова работа, а не я е започнал.
« Last Edit: 06.06.2025, 01:53:18 by fafan »

Offline radk0_99

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 471
    • View Profile
Re: Витоша
« Reply #1305 on: 06.06.2025, 20:21:45 »
Нищо повече не може и да каже, защото от него нищо не зависи и не му е в правомощията, всичко което може да прави е да дава идеи. Засега дава неработещи идеи, липсва му фантазия.
Не твърдя, че може да махне с ръка и магически да реши въпроса. Но си мисля, че е редно да с правят изказвания като имаш какво да кажеш. Има си съветници, има СОС, има подкрепяла го формация, с която се разделиха, но все трябва да има лостове, които да ползва. Много ми е странно защо при тази висока заявка, която направи му липсва така решително управленска визия

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7876
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1306 on: 09.06.2025, 15:59:48 »
Много ми е странно защо при тази висока заявка, която направи му липсва така решително управленска визия

Може да управлява само  неща, които са под неговото попечителство и където Столична община е собственик, наемател или стопанисва по силата на нормативен акт - например хижи, пътищата до Алеко и Златните мостове, автобусния транспорт, гори, алеи и водоеми, Столична община е собственик на около 1/3 от всичко от тази страна на планината. Когато ги доведе тези неща до изряден вид може да прави и по-големи заявки.

Лифтовете не са общинска или държавна собственост с изключение на един. Ето например за лифта до Бай Кръстьо има всички необходими разрешения и подмяната му може да започне още утре, но когато един недобросъвестен собственик не желае да се грижи за имота си няма сила и закон в България явно която да го принуди да го направи. Това например е разрешението от РИОСВ, издадено е миналата година.


Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7876
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1307 on: 11.06.2025, 09:44:15 »

Кабинетът даде за 10 години на София пътищата до Витоша

Това са 19 достъпа, сред които до "Алеко" и Златните мостове


"Пътищата към Витоша се предоставят за управление на Столичната община за срок от 10 г. Това реши правителството във вторник.

Става въпрос за 19 пътя, сред които тези до "Алеко" и Златните мостове. Те включват и разклонения към туристическите зони и хижи, които попадат в района на природен парк "Витоша" и държавните горски стопанства на София и Благоевград. Тези територии са държавни, а досега общината отговаряше пряко само за общинския горски фонд в природния парк, който обхваща селата Железница и Бистрица.

Миналата година Столичният общински съвет поиска от държавата управлението на тези пътища. Така Столичната община ще може да изработи подробен устройствен план на планинската инфраструктура, като това би позволило по-лесно поддържане и ремонти.

Заради силните снеговалежи през зимата имаше няколко случая, в които се стигна и до блокаж на пътищата към планината. Кметът на София Васил Терзиев заяви, че са направени промени в начина на почистването им, като от общината свършили и част от работата на държавата. Общината има право и ангажимент да почиства пътищата, по които се движи градският транспорт, и част от достъпа до някои хижи, обясни тогава Терзиев. Той поиска да се разработи нов план за действие между отговорните институции, за да не се стига до такива ситуации.

През април кметът представи цялостна визия за развитие на Витоша, а миналата седмица бе готова и пътна карта за възстановяване на трите лифта: Княжевския, Симеоновския и Драгалевския. В момента те не работят, а достъпът до планината е само по пътищата. /Сега"

https://www.dnes.bg/a/1-bulgaria/682460-kabinetat-dade-za-10-godini-na-sofiya-patishtata-do-vitosha

Offline Ilian

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1234
    • View Profile
    • Laptop screens and laptop repairs
Re: Витоша
« Reply #1308 on: 11.06.2025, 12:09:30 »
10 години? Точно за 7-8 да въдворят ред и после да ги върнат.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16692
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1309 on: 11.06.2025, 15:32:00 »
Става въпрос за 19 пътя, сред които тези до "Алеко" и Златните мостове. Те включват и разклонения към туристическите зони и хижи, които попадат в района на природен парк "Витоша" и държавните горски стопанства на София и Благоевград. Тези територии са държавни, а досега общината отговаряше пряко само за общинския горски фонд в природния парк, който обхваща селата Железница и Бистрица.
И досега пътищата Драгалевци - Алеко и Беловодски път - Златните мостове се поддържат от общината. На горското са само двете разклонения след Златните мостове и подходите към хижите/станциите и към Лалето. До Алеко са павета, до Златните мостове - асфалт с безброй кръпки. Нямам идея ка по-зле от това може да се поддържа. От Златните до Момина скала е в безобразно състояние - и паветата, и асфалта. По-нататък към Родина, Тинтява и Бор е почти непроходим за нормална кола. Снегопочистване - ако за седмица се задържи сняг, може някой снегорин да стигне от Златните до Момина скала евентуално.
Не знам кой път се води към ДГС - Благоевград - дали басейнът на Струма или пернишка област - в случая двата критерия са практически идентични - само Мърчаево е към София-град, но не знам оттам да тръгва път нагоре.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7876
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1310 on: 11.06.2025, 17:58:10 »
Става въпрос за 19 пътя, сред които тези до "Алеко" и Златните мостове. Те включват и разклонения към туристическите зони и хижи, които попадат в района на природен парк "Витоша" и държавните горски стопанства на София и Благоевград. Тези територии са държавни, а досега общината отговаряше пряко само за общинския горски фонд в природния парк, който обхваща селата Железница и Бистрица.
И досега пътищата Драгалевци - Алеко и Беловодски път - Златните мостове се поддържат от общината. На горското са само двете разклонения след Златните мостове и подходите към хижите/станциите и към Лалето. До Алеко са павета, до Златните мостове - асфалт с безброй кръпки. Нямам идея ка по-зле от това може да се поддържа. От Златните до Момина скала е в безобразно състояние - и паветата, и асфалта. По-нататък към Родина, Тинтява и Бор е почти непроходим за нормална кола. Снегопочистване - ако за седмица се задържи сняг, може някой снегорин да стигне от Златните до Момина скала евентуално.
Не знам кой път се води към ДГС - Благоевград - дали басейнът на Струма или пернишка област - в случая двата критерия са практически идентични - само Мърчаево е към София-град, но не знам оттам да тръгва път нагоре.

Ето тук има списък с идентификатори на имотите:

https://sinor.bg/73779-darzhavata-dava-na-stolichna-obstina-da-polzva-gorski-patista-na-vitosha

Списъкът е малко странен, или е грешка, или непълен, има някакви горски имоти над Владая, части от пътища, които са непълни, има и интересни неща, например разклона за Копитото е включен до бариерата на хотела, самото обръщало пред хотела не е включено, сигурно е частна собственост.  :help: Как ще обръща автобус не е ясно ако се реши да се пусне линия до там.  :neznam:
« Last Edit: 11.06.2025, 18:00:40 by fafan »

Offline radk0_99

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 471
    • View Profile
Re: Витоша
« Reply #1311 on: 11.06.2025, 20:20:00 »
Списъкът е малко странен, или е грешка, или непълен, има някакви горски имоти над Владая, части от пътища, които са непълни, има и интересни неща, например разклона за Копитото е включен до бариерата на хотела, самото обръщало пред хотела не е включено, сигурно е частна собственост.  :help: Как ще обръща автобус не е ясно ако се реши да се пусне линия до там.  :neznam:
Е то те не ги мислят особено нещата. За автобус до Копитото може би ще направят някаква договорка с хотела, ако решат да правят автобусна линия. Все пак това ще е в интерес на самия хотел

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7876
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1312 on: 12.06.2025, 00:31:09 »
Такава договорка мисля че имаше за 122, защото паркингът на лифта и той е харизан така без да се мисли. Как са продавани имоти без на някой да му хрумне че това са пътища и трябват за достъп и до други имоти и за други цели, не само за паркинг на лифт или хотел, не е ясно. Изобщо приватизацията на Витоша си е една дълбока яма, има безброй странни работи. Уговорката на лифта важеше докато един хубав ден собственикът реши да отреже достъпа за всички сгради над лифта и им спря даже достъпа за линейки, толкоз по темата уговорки с мастити бабаити, купили си имот на Витоша, на такива уговорки не може да се разчита.

Offline Kaiser Kar

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5114
  • НЕ! на мърльовците
    • View Profile
Re: Витоша
« Reply #1313 on: 12.06.2025, 09:32:20 »
Вчера с шосейния велосипед се качих до Копитото и на спускането ми изпопадаха пломбите, а за малко и зъбите. Този път се нуждае от цялостен ремонт.
Висенето по кабините вреди сериозно на Вас и на другите около Вас.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15728
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1314 on: 12.06.2025, 15:12:52 »
Такава договорка мисля че имаше за 122, защото паркингът на лифта и той е харизан така без да се мисли. Как са продавани имоти без на някой да му хрумне че това са пътища и трябват за достъп и до други имоти и за други цели, не само за паркинг на лифт или хотел, не е ясно. Изобщо приватизацията на Витоша си е една дълбока яма, има безброй странни работи. Уговорката на лифта важеше докато един хубав ден собственикът реши да отреже достъпа за всички сгради над лифта и им спря даже достъпа за линейки, толкоз по темата уговорки с мастити бабаити, купили си имот на Витоша, на такива уговорки не може да се разчита.

Доколкото знам законово кмета може да определи насила "служебно преминаване" ако казусът е такъв и на хората им е отказано право на свободно придвижване, без право на възражение от собственика. Не знам в какви случаи може да се определи на не е невъзможно. Също в определени такива ситуации може дори да се изземе или отчужди имота. Частната собственост не е чак толкова неприкосновена колкото си мислите има вратички.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7876
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1315 on: 12.06.2025, 18:18:56 »
Такава договорка мисля че имаше за 122, защото паркингът на лифта и той е харизан така без да се мисли. Как са продавани имоти без на някой да му хрумне че това са пътища и трябват за достъп и до други имоти и за други цели, не само за паркинг на лифт или хотел, не е ясно. Изобщо приватизацията на Витоша си е една дълбока яма, има безброй странни работи. Уговорката на лифта важеше докато един хубав ден собственикът реши да отреже достъпа за всички сгради над лифта и им спря даже достъпа за линейки, толкоз по темата уговорки с мастити бабаити, купили си имот на Витоша, на такива уговорки не може да се разчита.

Доколкото знам законово кмета може да определи насила "служебно преминаване" ако казусът е такъв и на хората им е отказано право на свободно придвижване, без право на възражение от собственика. Не знам в какви случаи може да се определи на не е невъзможно. Също в определени такива ситуации може дори да се изземе или отчужди имота. Частната собственост не е чак толкова неприкосновена колкото си мислите има вратички.

Случаят беше от 2017 година мисля, имаше шум по медиите, после даже се бяха жалвали на Мая Манолова, и нещата утихнаха, не съм следил как се разви казуса. Щом вече не протестират явно нещата са се уредили - срещу съответната сума.

Ето карта на пътищата, които поема общината. Има една дупка около Златните мостове, тя явно няма да се ремонтира. 8)




Offline radk0_99

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 471
    • View Profile
Re: Витоша
« Reply #1316 on: 13.06.2025, 19:50:40 »
Случаят беше от 2017 година мисля, имаше шум по медиите, после даже се бяха жалвали на Мая Манолова, и нещата утихнаха, не съм следил как се разви казуса. Щом вече не протестират явно нещата са се уредили - срещу съответната сума.
Ето карта на пътищата, които поема общината. Има една дупка около Златните мостове, тя явно няма да се ремонтира. 8)
Много ми е интересен случаят с пътищата на Витоша. Гледам капацитета на общината за пътищата в града. Тя не се справя с ремонта на градските улици. Доста квартални улици са трудно проходими. Ето ремонта на Опълченска потъна в небитието и пускането се отложи за "когато дойде" Че с пътищата на Витоша ще я нареедим.
А за частните пътища по Витоша - много ми е интересно къде е държавата да се намеси

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7876
    • View Profile
    • Email
Re: Витоша
« Reply #1317 on: Yesterday at 11:51:40 »
А за частните пътища по Витоша - много ми е интересно къде е държавата да се намеси

Държавата много отдавна се е оттеглила от Витоша, вероятно с определена цел. Само като погледнеш бюджета за алеи и инфраструктура, които са отпускани през последните години ще разбереш че държава горе дефакто няма, говорим за мижава трицифрена сума в лева на година. Или случаят с единствения държавен влек горе Заека, който министър след министър се сменя и приказва, но не прави нищо да вдигне двата паднали стълба, в нормална държава ако това се случваше така министърът отдавна да е в затвора с ефективна присъда за безстопанственост. Всичко се прави за да се пробутва на преден план картината на приватизатора-спасител, който ще дойде с милионите и с булдозерите и ще направи един приказен курорт, досущ като Банско. А министрите се облизват, защото може да изпадне по някое апарт-хотелче и за тях.

Offline radk0_99

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 471
    • View Profile
Re: Витоша
« Reply #1318 on: Yesterday at 20:10:38 »
Всичко се прави за да се пробутва на преден план картината на приватизатора-спасител, който ще дойде с милионите и с булдозерите и ще направи един приказен курорт, досущ като Банско. А министрите се облизват, защото може да изпадне по някое апарт-хотелче и за тях.
А целия този приказен банкет ще удари отново нас обикновените потребители по джобовете. Приказката за приватизатора-спасител се пробутва на толкова много места, че взе да нагарча

Offline gradinka

  • Писател
  • **
  • Posts: 40
    • View Profile
Re: Витоша
« Reply #1319 on: Yesterday at 21:49:38 »
Много ми е интересен случаят с пътищата на Витоша. Гледам капацитета на общината за пътищата в града. Тя не се справя с ремонта на градските улици.
То проблема е по-скоро че нямат правомощия да правят нещо повече от аварийни ремонти, защото пътищата са "чужди".
Сега вече биха могли да инвестират в по-цялостен ремонт