Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Topics - fizik

Pages: [1]
1
Здравейте, форумци.

В главата ми се върти една идея от известно време (освен това ми се въртят и винарки, ама това не е за този форум) за един мащабен инвестиционен проект в София. Ще изхвърля мозъчната си полюция тук, въпреки че е ... направо неосъществима. Ама нали затова е форума - да си мечтаем, пък каквото стане - стане.

На мястото на Пазар Красно Село (общински терен) и цялото каре Борис 3, Гоце Делчев, княгиня Клементина и Дебър, да се съборят всички постройки и да се построи нова многофункционална сграда. Подземните етажи на този обект могат да се използват като буферен паркинг. Приземното ниво - автобусен терминал за градски-междуградски линии + трамвайно колело с възможност за обръщане и от центъра и от Княжево. Задължително - безконфликтна, широка, подземна връзка на новия терминал с метрото. Надземните нива - търговски център с фермерски пазар, офисни площи...

Ако теренът не е достатъчен за осъществяването на такъв грандиозен проект със заменки да се придобият терените по Борис 3 между ул. Дечко Йорданов и Дебър, както и сградата на ДСК и бараките до тоалетните и сегашния паркинг на пазара. Друг вариант - разширение в карето между Дебър, княгиня Клементина и Хубча.

Заменките може да бъдат осъществени за сметка на терени в завода на Трамкар, чиято дейност да се пренесе изцяло в депото в Красна поляна. Така поддръжката и на теснолинейните и на широките трамвайни мотриси ще може да се осъществява без необходимост от транспортиране между завода и депото.

Какви биха били бонусите от проекта?
- много добра обвързаност между транспортните средства (метро/трамвай/автобус/автомобил)
- утилизация на съществуващи общински терени и увеличение на тяхната себестойност благодарение на вече изградените метро връзки и булеварди
- създаване на малки градски център
- гарантирана връзка между трамваите по Борис и метрото при ремонт на трамвайната инфраструктура между Красно Село и пл. Македония

Знам че това е голяма утопия, но ви предизвиквам да се замислите за:
- как е осъществена в момента връзката метро - наземен транспорт в района в момента?
- колко са широки тротоарите, изходите на метрото и съответстват ли те на очаквания пътникопоток?
- как се използва един от най-ценните общински терени в София (този на пазара Красно Село) и какви приходи носи?
- какво е бъдещето на Трамкар като завод точно на това място?
- как трябва да изглеждат в бъдеще центровете на кварталите в София - да вонят на разлагащи се зеленчуци и развалена риба, или да са приветливи и да носят пари на общината?
Задавайки си именно тези въпроси, стигнах до заключението за необходимостта от един такъв проект. Целта не е просто поредната грандоманска изгъзица да се лепне на лицето на града, а да се създаде нещо, улесняващо гражданите, да се създаде среда подтикваща хората да ползват метро и градски транспорт. Да се използва вече съществуващ център на район и да се облагороди.

Разбира се този евентуален подход в бъдеще трябва да бъде разширен и към другите градски тържища с достъп до метрото.

Вметка: тази идея ми стои написана на пощата от повече от половин година и все не се престрашавам да я пусна. Знам колко апетитно би звучала такава идея за някой “наш“ “инвеститор“.

2
Здравейте, колеги!

Прегледах доста теми във форума, но на нито едно място не намерих тема за линия за туристи. Каква е идеята? Да се създадат един или няколко маршрута, по които да се движат коли на ГТ и които да обслужват най-посещаваните столични забележителности. Тези линии нямат за цел да изпълняват транспортна функция за жителите на града, а по-скоро за гостите на града.

Дестинациите, които трябва да покриват тези линия/линии според мен са:
Университета, Парламента, Катедралата/Св. София, Двореца, Ларгото. Тези мисля че са ясни.
Боянската църква и НИМ. Когато съм ходил с приятели чужденци до тези места вместо да вземаме ГТ, винаги сме ползвали такси. Транспортът до тези места е кастриран и откъм разписание и откъм начални спирки.
Дворецът Врана. Намира се на м..... (разбирайте посока Пловдив). В момента съществува линия 505, която е добър пример за това какво трябва да се направи.
Ботаническата градина. Няма никакъв транспорт до там. Мога да се хвана на бас, че поне половината новостоличани не знаят и за съществуването ѝ.

Как да се осъществи цялата тази история?

Най-комплескен вариант: Нов единен туристически център на видимо място, близо до транспортна комуникация. Това може да бъде организирано в подлеза на СУ/Орлов мост, например. Началната спирка на автобусните маршрути да бъде директно до центъра, да кажем спирката на 94 пред университета. В този туристически център да се продават билети не просто за автобусните линии, а комбинирани карти за гт+забележителности. (Автобуса до НИМ и Боянската църква и входа в църквата и музея в една карта)

Най-евтин вариант: Прокарване на линиите, без туристически център. Важи картата за ГТ. Всеки сам да се оправя с билетите за забележителностите на място.

Още по-евтин вариант: Никой не прави нищо и всичко си е както си е.

Един Берлински пример: В Берлин съществуват 3 сравнително туристически линии, за които важат нормалните билети и карти за ГТ - линии 100, 200 и 300. 100 минава през целия исторически център по Унтер ден Линден и има крайни спирки на Александерплац и при Зоологическата градина (това са горе-долу централните комуникационни точки на источен и западен Берлин). Автобусите - двуетажни. Разписанията - автобуси на всеки 5/10 минути. 200 е подобна на 100 с малко по-различен маршрут. 300 е изцяло на електробуси и ходи до East Side Gallery на Берлинската стена.

Коментар: Ясно ми е че в София няма толкова много туристи, колкото в Берлин. Ясно ми е че тези автобусни линии може да се окажат празни. Ясно ми е че има липса на автобуси и шофьори. Ясно ми е че мързелът е водеща движеща сила в общината (наред  с далаверите). Въпреки това според мен една такава концепция трябва да се тества, със съответната информационна кампания. Сигурен съм че може автобусите да се пълнят дори и при маршрут СУ - площад Възраждане, най-малкото защото разходката по Цар Освободител в делничен ден при този трафик заглушава всички естетични сетива на разглеждащите. А ако се осъществят тези линии ще има нов приток на пътници, слизащи от таскитата и качващи се на ГТ. При наличието на толкова много евтини полети и засилващия се туристически интерес, е редно да се погрижим за туристите си, за да идват повече и повече.



3
del темата

4
Идеи / Абонамент за паркиране
« on: 16.07.2019, 10:26:22 »
Здравейте, колеги форумци!

Знам че темата е малко встрани от ГТ, но обхваща използваната инфраструктура на града и е част от управлението на транспорта.

В момента в града имаме Синя и Зелена зони за паркиране, където се плащат 2 и 1 лев съответно на час с максимална продължителност до 2 часа за паркиране. Идеята - да се държат колите максимално далеч от центъра на София. В градския транспорт освен единични билети за пътуване (еквивалент на смс-ите за паркиране), съществуват и карти за 1 ден, месец, година. Чудя се дали при създаването на карти за паркиране, общината няма да може да изстиска повече пари от паркиращите автомобилите си и да направи услугата по-непривлекателна и скъпа (което би насочило повече хора към ГТ).

Идеята ми е да се въведат на първо време 1000 карти, даващи правото на притежателите им да паркират колите си в зоните за повече от 2 часа. Това, разбира се няма да отменя плащането за всеки час, а ще създаде възможността тези хора да не препаркират колите си цял ден, държейки ги в зоните. Създаването на ограничение в бройката цели 2 неща - първо - повечето от паркиращите да имат ограничението от 2 часа, така че да има текучество на автомобили и повече хора да могат да ползват зоните и второ - ексклузивност - възможността да се продават тези пропуски на търг с явно наддаване, така че Общината да може да получи реална представа за това колко са склонни гражданите да плащат на годишна база за така предоставена услуга. Ако търговете завършат на средна цена от 300 лева на година, това ще значи нови 300 000 лева за общината. Освен това при 8 часа, вместо 2 на ден, притежателите ще внасят в общината по 16 вместо по 4 лева на ден.

5
Здравейте, колеги

Повечето градове по света имат планове за развитие на метромрежата за 30-50 години напред, с конкретни срокове. След като вече имаме строящи се отклоненията на МД1, сравнителна завършеност на МД2 (след като се построи станцията на Сребърна) и съгласуван проект на МД3, можем да приемем, че основата на софийската метромрежа е поставена.

Какво смятате че е приоритетното направление на метрото след 2018-2020?



6
Моля, ако това вече е дискутирано, темата и поста ми да се премахнат.

Не ви ли е писнало като сте в София да ви казват “вземете трамвай номер 6, след което се прехвърлете на тролей номер 9 и оттам на автобус 102“ примерно. На много места по света номерацията на линиите на ГТ е единна за всички видове транспорт, т.е. няма тролей 5, трамвай 5 и автобус 5 с различни маршрути, а има само една линия номер 5, без значение от вида транспорт. Във връзка с това предлагам на обсъждане следната идея:

- запазваме номера линии от 1 до 6 за линиите на метрото. Така например линия номер 1 да е от Младост 1 до Сливница, линия 2 да е от Цариградско до Обеля, линия 3 да е от Обеля до Дж Баучер... като цяло 3 диаметъра с по 2 линии = 6
- номера на линии от 7 до 9 да се запазят за бързите трамваи - сегашните 5, 7 и 22, примерно
- номерата от 10 до 39 за трамвайните линии
- номера от 40 до 69 за тролеите
    * тук бих предложил при реализиране на кръгова тролейбусна линия с маршрут бул. Сливница - ул. Опълченска - бул. Скобелев - бул. Патриарх Евтимий - бул. Васил Левски - бул. Сливница, нейния номер да бъде 0
- номера от 70 до 99 - важните автобуси (например сегашните 204, 76, 84)
- номера над 100 - всички останали автобуси.

При това положение по електронните табла като пише линия номер 9 няма да се чудим, дали е за тролей или автобус, а ще знаем, че има само една такава линия и чакаме точно за нея

7
Смятам, че такава дискусия би била важна поради скорошното пускане в експлоатация на МД2. Все пак смятам, че наименованията, които ползваме до момента са по-скоро технически, отколкото лесноразбираеми, лесно произносими или достъпни. Пораждам тази дискусия най-вече заради начина, по който ще бъдат съобщавани по уредбите в метрото и наземния ГТ възможностите за прекачване към метрото. Оставям на всеки възможността да гласува по два пъти, за да може извадката да е по-голяма.

8
Архивирани теми / Google maps transit
« on: 21.02.2010, 11:58:17 »
От известно време ме гложди една идея, за която искам да намеря инфо, както и доброволци за помощ. Идеята е следната - да се направи карта на трамвайните трасета и спирки в София, така че да може да се разглежда от всеки посетител на google maps по начина, по който е направена картата на метродиаметъра. Моля пишете, ако някой има идея как точно да се направи това нещо, че да има точна, хубава, лесна и достъпна карта на бързите транспортни трасета в София, за каквито се смятат трамваите. Моля ви да не почвате сега дискусии тук колко са скоростни/красиви/удобни трамваите в София, а да поствате коментари само по съществото на идеята.

Pages: [1]