Author Topic: Аварии в метрото  (Read 35145 times)

Offline Saruman

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 188
    • Yahoo Instant Messenger - saruman_1989
    • View Profile
    • Железниците Днес
Re: Аварии в метрото
« Reply #140 on: 20.01.2021, 10:16:32 »
На място коментираха, че аварията била сериозна, някакво пропадане на релсите. През ден има проблеми с тоя нов метродиаметър. Пълна порнография, гарантирана от ГЕРБ.

И никъде по света, след природни бедствия и рекордно количество валежи не пропадат пътища, линии, подпорни стени? В този участък минава Перловска река, в комбинация с рекордното количество валежи може би има нещо общо с това, а не с управлението този път, влакчетата на Сименс или каквото и да е!

Да не говорим че линията още не е готова и е в тестов период. Като стане готова цялата от Левски до Горна Баня, отстранят се всички пропадания и течове тогава ще даваме пълни оценки. Ще видим каква е причината, но може и природна да се окаже. До сега не съм виждал по света някой да е построил съоражение, или да е произвел машина която  НИКОГА  да не аварира.

Швейцарците са надупчили Алпите с тунели, даже едни от най-дългите в света, ако не и най-дългите и проблеми не са имали, а ние тука за едни 15 км има няма и все тече, все пропада...

Offline ooleg

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4026
    • View Profile
Re: Аварии в метрото
« Reply #141 on: 20.01.2021, 10:18:49 »
А колко вероятно беше, това пропадане да се беше случило под тежестта на влак!!

Offline blagun

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 14862
    • View Profile
    • Email
Re: Аварии в метрото
« Reply #142 on: 20.01.2021, 10:27:55 »
Швейцарците сами си знаят за проблемите. Ако нямаха такива, досега 100 пъти да са прокарали втората тръба на Готардтунел.
Както и да е, не е нормално подобно положение. Дали грешката е в изпълнението или в проекта, ще се разбере. Но Перловец може да събере повече вода от миналата седмица, както през 1983, когато подлезите на НДК и Орлов мост бяха наводнени догоре, а водата стигаше чак до първата пряка след реката. Така че би следвало да се отчете това поведение на реката. Както и на Владайска под Лъвов мост.
« Last Edit: 20.01.2021, 10:31:46 by blagun »

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3703
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Аварии в метрото
« Reply #143 on: 20.01.2021, 10:58:29 »
Там беше строено по НАТМ нали? Значи подът на тунела е плосък и вероятно се е надул под налягането на подпочвените води, които са повишили нивото си след дъждовете. Това няма общо с реката, а с това, че теренът отгоре е открит и дъждовната вода не се отвежда, а попива в почвата.
Притеснително е обаче, че този плосък под не е предвиден да издържи на максималното възможно обратно налягане, още по-притеснително е ако е предвиден, но не е издържал. А най-притеснително ще е, ако някой изобщо е пропуснал, че ще има такова налягане, защото това ще значи, че целият тунел е кардинално сбъркан. Такива пропуски не са прецедент в други големи инфраструктурни проекти.
« Last Edit: 20.01.2021, 11:00:43 by bdz43r »

Offline fizik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 701
    • View Profile
    • Email
Re: Аварии в метрото
« Reply #144 on: 20.01.2021, 11:03:05 »
Според информацията, която имам, дълбочината на тунела в участъка е между 16 и 21 метра под земята. При недокосната почва вода от повърхността прониква до такава дълбочина за има-няма година. Тук има шахти, тунели, друга инфраструктура (които би трябвало да са водоустойчиви), което в зависимост от посоката на инфрата може да ускори (вертикални шахти) или да забави (хоризонтални тунели) инфилтрацията на водата. Според мен 1 седмица от сериозен дъжд е прекалено рано да се говори за влияние/промяна на подпочвени води. Още повече, че валежите в София не бяха толкова сериозни, че чак да предизвикат такъв отклик в подпочвените води.

Проблемът ако е природен далеч не е моментен, а е систематичен.... да кажем защото тунелът се движи успоредно под коритото на реката.
Може и да живея в Берлинско предградие, но ми пука за Софийския транспорт. Т.е. съм точно обратното на Фъндъчката - може и да живее в София, ама хич не и пука за Софийския транспорт

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3703
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Аварии в метрото
« Reply #145 on: 20.01.2021, 11:16:40 »
Значи дъждовете отпадат като фактор, а и дъжд е валял много пъти откакто има тунел.
Остава обаче въпросът дали подът на тунела е проектиран и изпълнен за съответното обратно налягане, при тази дълбочина поне 1-1,5 bar според нивото на реката отгоре. И ако не е - ще има ли пълно затваряне и преправяне на тунела?

Offline wiNt

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1283
  • 9060
    • View Profile
Re: Аварии в метрото
« Reply #146 on: 20.01.2021, 11:21:43 »
И защото пропада линия в тунел... не е зле уплътнен насип, който е слегнал, а тунел уж на плътна основа.
Не ми е известно подобно нещо да се е случвало изобщо другаде в нашето метро или в ЖП тунел у нас.
Не ми достигат познанията в тази област, но се е случи нещо подобно на МД1 преди станция "Дружба" преди вече 3-4 години. Влаковете дълго време минаваха почти спрели преди да влязат в станцията. Накрая излезе Братоев и каза, че е "пропаднал" релсовия път, ако не греша. Наистина ли само аз си спомням за този момент?

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13991
    • View Profile
    • Email
Re: Аварии в метрото
« Reply #147 on: 20.01.2021, 11:22:11 »
Инженера в интервюто си го каза същото, че може причината да е в голямата вода. Че случая е скандален ОК, да приемем че е така, да кажем и вашта да е, че това е единствения тунел и железен път в света който е пропаднал/изрукнал и е някакъв уникален случай и не се е случвало никъде в света и сега никой не знае какво да прави.

Понеже ходя доста често в природата съм наблюдавал какво става след обилни валежи как всичко се свлича. А сега имаме и това че е зима и земята не съхне както при порой през юли, преовлажнява се и всичко се просмуква с вода. Ако прочетете книгата за "историята на ж.п.мрежата в България" ще установите че също е имало проблеми в тунелите след проливни дъждове, както и при строителството при избиване на води.

Дали не са го изчислили правилно, дали не са го проектирали правилно, дали всичко е в норма поне на документи и майсторите на са го направили правилно предстои да се разбере. Знаете, че у нас има голям проблем със заминаването на квалифицираните, можещите, работещите и разбиращите по чужбина. Няма да се учудя ако няма и хора, качествени геолози които да познават района и да разбират и да няма въобще кой да го прецени като хората. Няма да се учудя ако и тези можещи са заминали в чужбина. В бъдеще все повече ще имаме такива ядове, като знаещите живеят по чужбина и ни казват "оправяйте се сами" така ще е. 2-ма колеги имах в работата геолози, който не работят по специалността от години. Държавата квалифицира и обучава кадри, които заминават в чужбина теглят една майна и казват оправяйте се .
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13991
    • View Profile
    • Email
Re: Аварии в метрото
« Reply #148 on: 20.01.2021, 11:23:23 »
И защото пропада линия в тунел... не е зле уплътнен насип, който е слегнал, а тунел уж на плътна основа.
Не ми е известно подобно нещо да се е случвало изобщо другаде в нашето метро или в ЖП тунел у нас.
Не ми достигат познанията в тази област, но се е случи нещо подобно на МД1 преди станция "Дружба" преди вече 3-4 години. Влаковете дълго време минаваха почти спрели преди да влязат в станцията. Накрая излезе Братоев и каза, че е "пропаднал" релсовия път, ако не греша. Наистина ли само аз си спомням за този момент?

Имаше нещо такова някъде 2016-та 2017-та доколкото си спомням но го оправиха без да спират движението. "Инжектираха"го с голямо количество бетон.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3703
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Аварии в метрото
« Reply #149 on: 20.01.2021, 11:32:49 »
Не съм чул за това... явно защото не е имало спиране на движението.
Но тук вече се разбра, че не е пропадане, а надигане, което е съвсем друго явление и то по-лошо.

Offline maniak

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4631
  • Оптимист
    • ICQ Messenger - 278834436
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/47270324@N08/
    • Email
Re: Аварии в метрото
« Reply #150 on: 20.01.2021, 11:42:01 »
Не съм чул за това... явно защото не е имало спиране на движението.
Но тук вече се разбра, че не е пропадане, а надигане, което е съвсем друго явление и то по-лошо.
Този случай край МС Дружба е факт, известно време мотрисите минаваха с ограничена скорост, а със сигурност имаше и момент, в който метрото не работеше (по-скоро обаче някой уикенд). Разликата е, че в случая на Дружба участъкът, в който се беше случило пропадането, беше в траншея - открит и с лесен достъп. Затова, вероятно, нямаше сериозно прекъсване. Иначе и в момента мисля, че се усеща лека неравност там.

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3703
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Аварии в метрото
« Reply #151 on: 20.01.2021, 11:46:29 »
Значи все пак не се касае за тунел... пропадания на новоизградени линии има много, не е нищо ново.
Но е факт, че третият диаметър за няколко месеца има повече и по-големи издънки от първите два за 20 години.

Offline wiNt

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1283
  • 9060
    • View Profile
Re: Аварии в метрото
« Reply #152 on: 20.01.2021, 12:12:52 »
Напротив, беше си в покритата част. Дали се класифицира като тунел, или като някакъв вид покрита траншея (ако изобщо има нещо подобно), не знам, тъй като наистина откритият участък е в непосредствена близост. Но със сигурност беше в "тъмната" част на трасето.

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 12682
    • View Profile
Re: Аварии в метрото
« Reply #153 on: 20.01.2021, 12:16:25 »
Още като построиха продължението на МД-1 към Младост преди 10 години, една позната казваше, че не е безопасно да се ползва и може да се срути тунелът, защото са пестили от материали, така я съветвал нейн приятел, който е работил на обекта. Слава Богу, няма сериозна авария по тази линия. Между МС ИЕЦ и МС Дружба действително си има леко пропадане, но там го оправиха долу-горе.
Тъй че не бих се учудил и при строежа на трети метродиаметър да са спестили от материали, видимо личи, че са спестили от облицовки, хидроизолация, течове има от първия ден и т.н.
Който върви след стадото, той гази в лайната му.

call.sofia.bg - сигнализирайте за всякакви нередности Столична Община

Offline Северен мраз

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 385
    • View Profile
Re: Аварии в метрото
« Reply #154 on: 20.01.2021, 12:27:14 »
Че се случват такива неща - случват се. Но количествата валеж и продължителността им определено не бяха рекордни или нещо фамозно. Факт е, че имаше и съпътстващи фактори, но при тези цени това да се случи - явно слаба подготовка. Реките не за първи път са в такива състояния.

Offline fizik

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 701
    • View Profile
    • Email
Re: Аварии в метрото
« Reply #155 on: 20.01.2021, 13:02:03 »
Ще допълня предния си пост с малко сметки.
Ако кажем, че причината са дъждовете през миналата седмица (7дни) и дълбочината на тунела е 16м, грубо инфилтрацията излиза малко над 2 метра на ден или около 10см/час средно. Плътността на почвата с дълбочина се увеличава, съответно скоростта на проникване на вода намалява.
Оттук следва че водата трябва да е стигнала основата на тунела не през почвата, а през пукнатини в почвата, създадени около шахти.
Ако не се лъжа точно пред Военна Академия бяха направили един голям колектор за ?водопровод/канализация/отопление?, чиято дълбочина беше повече от 10 метра. Водата може да се е просмукала по стените на този колектор през неговия дренаж до нивото на тунела на метрото. Оттам, тъй като тунелът е скоро копан, външните му стени се явяват по-добър проводник на вода от останалата почва/скала около него. Не изключвам възможността водата да се е спуснала от външната страна на някоя шахта, като този колектор, а след това да се е събрала в най-ниската точка под тунела и оттам да го е бутнала нагоре.

При всички случаи обаче такива сценарии трябва да са взети предвид при проектирането на съоръжението.

Не съм хидроинженер, но съм работил с почви и това мога да ви споделя.
Може и да живея в Берлинско предградие, но ми пука за Софийския транспорт. Т.е. съм точно обратното на Фъндъчката - може и да живее в София, ама хич не и пука за Софийския транспорт

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3703
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Аварии в метрото
« Reply #156 on: 20.01.2021, 13:08:36 »
Това разсъждение е валидно, ако на тази дълбочина е било сухо. Това обаче е най-ниската част в района и съответно с най-високо ниво на подпочвените води - не по-ниско от нивото на реката отгоре. Тунелът на практика е изцяло потопен във вода почти от момента на построяването си. За да се повиши нивото и налягането под пода на тунела, водата не трябва да достига самия тунел, а само текущото ниво на подпочвените води, значи 3-4 метра или дори по-малко и то в най-горния и неплътен слой почва.
Ако пък се окаже, че аварията е точно под ЖП линията, отгоре всичко е разкопано и наводнено от месец поне, което значи че нивото е още по-високо - над дъното на изкопа.

Във всички случаи дъното на тунела трябва да издържа налягане поне равно на дълбочината му под повърхността.

Offline AGENT 006

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11790
  • Симов транспортна медия
    • View Profile
    • Sofiatransport транспортна база данни/Sofiatransport transport data base
    • Email
Re: Аварии в метрото
« Reply #157 on: 20.01.2021, 13:25:13 »
Като неспециалист ми прави впечатление, че вече втори път геоложката страна на строителството на трета линия се проваля. Първо започна да се измества почвата и да увлича новите фиданки на „Свети Георги Софийски“, след това пропадна и тротоара, сега пак някакво непредвидено движение някъде другаде по веригата. Има нещо дълбоко изпортено тук.

SOFIATRANSPORT транспортна база данни

- Галерия с над 44 000 снимки на возила от градския транспорт в София!
- Най-подробната база данни за действащия автопарк!
- Статии и подкаст за историята на подвижния състав!
- Обновяване и актуализиране на всеки 24 часа!
Транспортът - кауза, страст, начин на живот!

Offline CKD

  • --=БМ-РК=--
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 7123
    • View Profile
Re: Аварии в метрото
« Reply #158 on: 20.01.2021, 14:19:13 »
+аварията между Орлов мост и Военна академия по време на строителството. Дали няма скоро да настъпи момента, когато Перловската река ще потече в тунела на метрото...

Offline mihailo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4892
  • 433 :)
    • View Profile
    • Email
Re: Аварии в метрото
« Reply #159 on: 20.01.2021, 14:55:07 »
Най-евтиното метро, но пък най-атрактивното - с Венециански гондоли :crazy: Пропадането на Георги Софийски също бе набързо замазано и оправдано, че видиш ли, там не било пипано. А реално две години представляваше изкоп.
Viva la 105, viva la in memoriam!
Против цитирането на "медии" от ранга на Блиц, Пик, Брадва и т.н.!!!