Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Topics - ooleg

Pages: [1]
1
del

2
Изтрити теми / Re: Мнение за форума
« on: 27.02.2022, 15:29:18 »
Те разбира се твоите виждания (по всяка вероятност) са обратни на нашите и в частност на моите!
По принцип аз специално не съм привърженик на твоя начин на отношение към транспорта (конкретно!) и в частност към варненския. Но тъй като си един от малкото хора, които познавам лично и знам, че си свестен човек, никога не съм воювал с теб, напротив уважавал съм те!
Но моля ти се спри да разваляш и други раздели освен варненския!
Благодарение на теб не ми се занимава с транспорт активно през последните години - защото имаш пасовно отношение към решаването на проблемите!
Кажи ако смяташ, че всичко трябва да се уварненчи до безкрайност - да стане бръм-бръм и траене на задника во век  и веков!
Да,, аз харесвам Украйна, мразя агресорът срещу Украйна, харесвам колегата тролей и се гордея с мнението си!

На поддръжници на твоето мнение ще отговоря като граничар от змийския остров!

Иначе изпитвам много отвратителни емоции кум еходното отношение към смъртта на невинни хора и затова се отърсвам само от ехидниченето!
Знам, че с това мнение съм прекалено остър, но го приемам за лично срещу мен, въпреки, че засяга  и други хора!

Иначе съм такъв и в транспорта. Когато бяхме (забравих му името) с онзи готин шофьор на тролейбуси (дето е цяла тейническа енциклопедиа и като мен е импулсивен) и ни свари катастрофата в задръстването на червения площад във Варна и му викам:
"Какво ще седим тука по средата на кръстовището и ще го запушваме с тоя завой наляво! Давай на дизел да отпрашим до Централна поща!" и той помисли 10 секунди, сложи ръкваиците, свали токоснемателите и отпраши напряко до кръстовището на музея! После ония го наказаха!

В момента, Путин нареди привеждане на ядрените сили на Москва в бойна говност!
Бих ти пуснал изказването (после ще го направя) на натурален руски език! Само, че ВЕЧЕ сайтовете на РИА Новости, Кремъл, Русия Днес са долу! И трудно се намират свежи кадри!
Та затова преди да ти намеря изказването ще ти пусна едно виде с ядрен взрив! И се замисли, сега време за какво е!


Обещаното видео от преди малко.
След като може да нападне Украйна, утре може ли да светне Варна от неутрални води?

3
Няма как форума да съществува някакъв живот извън темата на форума.
Демек жив форум пък умрял градски транспорт във всеки град - някак не си го представям как ще стане, че и с претенции за качество.
Т.е. СОС и кметът на СО + кметът на Пловдив, Плевен, Варна, Хасково и т.н. държат ключа.
Ей сега ако тръгнат да се изграждат из България няколко тролейбусни трасета, няколко нови трамвайни линии и изобщо смислени неща - тук ще живне!
От какво да живне форума, като се дискутират теми от типа на колко Метрополитен е в ЦГМ и колко извън. Щото за едни неща е вътре, за други вън.
Всяка тема за еврофинансиране принудително добива полицейски и разследващи окраски от сблъсъка с корупция и отбиване на номера.
Истината е, че трябват усилия за развитието на градския транспорт, но повечето хора дето са си блъскали главата в тая стена повечко време после се нуждаят от време за възстановяване на здравето.

Не стана ли ясно, че в нашата държава или се кара на симпатия (на личност, партия) или се правят нещата, за да се краде!
Много повече се цени да правиш шоу с проблемите на хората, да си някой от службите, МВР, ДАНС и т.н., отколкото да решаваш ежедневни проблеми.

4
Разни / Хоби и развлечение
« on: 07.11.2019, 12:48:23 »
ХОЛОГРАФИЯ

За холограми може да се говори толкова много, че имаше отделен форум (такъв) световен и някога преди около 10 години писах в него. Беше основно с английска секция, но имаше и секция на руски език.
В общи линии темата е наистина толкова широка и всеобхватна, че си е за отделен форум. Но ей така като за спорт може да обясня накратко какво представлява.
Холографията идва от гръцкие думи - Холос (пълен) и граф (пиша) , което на български ще рече пълен запис. Открита е от унгарския учен Денис Габор по спомени през 1949 год.
Идеята на холограма е, да се запише пълно и точно копи на светлината, която излиза от даден предмет и после да се възпроизведе, така че да се създаде илюзия за присъствие на предмета в съответното пространство без той да се намира там.
При черно-бялата фотоградия на плоска пластина се записва само интезитета на светлината, която даден предмет излъчва, а при цветната се записва и възстановява освен амплитудата и дължината на вълната (респективно честотата, респективно цвета) на светлината. И в двата случая обаче липсва запис и възстановяване на фазата. Поради липса на фазовото изместване, което е променя винаги при промяна на местоположението на предмета или на наблюдателя образите във фотографията изглеждат статични и замръзнали.
Когато се запише пълната светлина излъчвана от оригинален предмет и най-вече фазата и амплитудата (при черно-бяла холограма) или пълната светлина при цветна обекта се променя в зависимост от положението на наблюдателя.
Т.е. ако имаме холограма на счупено огледало и чаша в зависимост от положението на наблюдателя ще се променят отблясъците от счупеното огледало и в зависимост от това дали клякаш или се надигаш на пръсти ще можеш да надзърташ в чашата или не.
Но как се случва всичко?!
За да се случи това се използва физичните явление - интерференция и дифракция на светлината.
За съжаление както е ясно от физиката - природните източници на светлина не са способни да интерферират и да дефрактират, защото светлината, която излъчват не е монохроматична. Т.е. съдържа фотони, които са със случайна честота и фаза. Например при слънцето това са случайните процеси в звездата при протичането на ядрен синтез и превръщането на водорода в хелий, а при лампата с нажежема жичка това са оделните квантови излъчвания на атомите на жичката.
За да има светлина, която да може да интерферира и фифрактира тя трябва да е строго монохроматична - т.е. фотоните да бъдат с една и съща честота и фаза както е вълната от високоговорител свързан към генератор на синусоида.
Някога, когато Денис Габор е измислил холографията, най-добрите източници на такава светлина са били специални газови лампи. Едва в края на петдесетте с изобретяването на Лазера се появяват истински източници на монохроматична светлина.
Изпозлва се вфекта на Айнщай на стимулирано излъчване в среда с инверсна населеност.
Какво представлява това?
При крушка с нажежаема жичка, както и почти навсякъде в природата имаме нормална населеност на средата. Мнозинството частици на средата с ниско енергийно ниво и под въздействието на енергия (при нажежаемата жичка това е топлината от проичащия ток) час от частиците получават висока енергия и преминават в по-горно енергийно ниво. След кратък престой на това ниво те самоволно отделят квант светлина и се връщат в дефолтското долно енергийно ниво.
При инверсната населеност се използват материали, които са способно да осигурят дълъг престой на частиците им в горно енергийно ниво. Когато се внесе енергия по-големият брой частици остават за дълго време на високото енергийно ниво. Ако някоя от тях самоволно отдели квант и се върне в долното енергийно ниво то този квант светлина при движението си в материала "удря" другите частици във високо енергийно ниво и те от "удара" отделят квант светлина точно копие на кванта, който ги е ударил. Съответно те удрят друг, който създава точно копие, 4,5,7,100000 и т.н. Такава среда с инверсна населеност може да се използва за усилване на електро-магнитни сигнали.
Обаче, ако се сложи резонтатор - примерно от единия край огледало по оста, а от другия край полу-прозрачно огледало се създават условия електромагнитната вълна (светлина) да резонира и по този начин да се генерира електромагнитна вълна, която е само с една честота (дължона на вълната) , да е строго насочена по една ос и да бъде кохерентна и способна на интерференция и дифракция.

Как работи холографията?

В помещението където е предмета се използва за осветление докато се прави холограмата само лазерна светлина.
За да има интерференция лазерния сноп по някакъв начин (примерно с полу-прозрачно огледало) се разделя на две еднакви части. Едната част от светлината се насочва и разширява така, че да освети предмета. За да се запише (регистрира) светлината се използва фотографска пластина (плака) от типа на фотографска плака за черно-бяла фотография, но произведена със специални х-ки. Какви по-нататък. Та значи 1/2 от лазера осветява предмета около който е закрепена фотографската плака за холография, а другата половина от лазера се насочва и разширява директно върхи фотографската плака. По време на записа на холограмата въху фотографската плака попада светлинатга отразена от предмета (нарича се предметен сноп) и светлината от другия лъч, която директно попада върху пластината - нарича се опорен лъч.
По време на записа на холограмата на фотографската плака се регистрира (записва) интерференчната картина от предметния и от опорния сноп. След проявяване на плаката се получава запис на дифракционната решетка, която се е получила от взаимодействието на двата снопа.
Т.е. при осветяване на записната дифракционна решетка с опорния лъч (т.е. с лазерна светлина) се получава оригиналналния предметен сноп светлина, която е направила дифракционната решетка.

Интересна особеност на холограмата е, че всеки участък от плаката носи информация за пълния образ на предмета. Т.е. "счупването" на холограма на две части води до получаване на две холограми, които съдържат информация за целия предмет и той е цял на тях. Разбира се в природата все нещо трябва да се загуби при махане на част от информацията - и в холографията е така - губи се переспектива. Т.е. всяка половина на холограмата съдържа информация за 1/2 переспективата на предмета - т.е. едната половина (ако е ляво-дясна) ще съдържа повече информация за левия или десния ъгъл на гледане (аналогично и за горе-долу) и би се намалил ъгъла на виждане на предмета от всяко парче, но не и цялата информация.

За да може да се създаде качествена холограма трябва да се осигури пълна статичност на интеференчната картина по време на експозицията. Всяко отклонение от порядъка на  повече от дължината на вълната (червената светлина е около 760-780 нано метра, зелената е около 520-560 нано метра, синята е около 400 нм) ще доведе до разваляне на холограмата.
За да се случи това е необходимо отсъствието на каквито и да е вибрации.
Затова трябва да се използват помещения, които са в мазета на сгради без асансьори в тях, да липсва голям транспортен поток в близост до сградата - никакво преминаване на трамваи, камини, леки коли и т.н. Трябва да се използват специални виброгасителни маси.
Например се използва помещение с бетонен под, на който върху стари полу-надути автомобилни гуми е добавен тежък бетонен плот, също така са подходящи и сандъци пълни с пясък, както и надуваеми дюшеци полу-надути с цел да се осигури липсата на каквато и да е вибрация.
По тази причина не могат да се правят в стандартни условия и холограми на живи предмети, защото дишането, пулсирането на сърцето и гръвоносните съдове са достатъчни за да развялят интерференчната картина.
Но има и тук решение, но то удра в цената.
Могат да се изполват импулсни лазери, примерно рубинов, които излъчват цялата си енергия под формата на единичен импулс с продължителност няколко стотин нано секунди. За този кратък период от време всеки обект е статичен и неподвижен.
За съжаление цената на такива лазери е много голяма и не са по джоба на отделен човек. Например струват десетки хиляди евро.

Всичко това накратко:
https://www.vbox7.com/play:46f9790c

5
България във финансово отношение е развитата, а не развиваща се страна. Когато спреш корупцията, километър магистрален път от типа на околовръстното и булевард Левски няма да излизат по 12 млн. евро, а много по-малко.

Изпратено от моят Moto C с помощта на Tapatalk


6
То ето това е даване - от своето.
Докато как е при нас сега?
Йорданка и Бойко направили метрото, ама парите ги дала ОП Транспорт :)
Даже от бюджета не щем да даваме, какво остава свои пари...
Някога трамвай до с. Княжево и с. Паелово, а сега едвам върви пътнически влак по готовата линия до Бянкя.

Изпратено от моят Moto C с помощта на Tapatalk


7
Изтрити теми / Re: Новини от София
« on: 17.12.2018, 23:32:07 »
Тва, което аз съм виждал в скромния си 42 годишен жизнен път като проблеми в България като през 80те, така също и след това, част от които съсипваха, съсипват и ще съсипват най-различни неща, никога ама наистина никога не са дошли от "Спаси София".
Помня речите на. Т Живков, относно указ 56 за стопанската дейност през една зима на Антон Иванов до Пещера, помня турците и голямата екскурзия, Кореком, кашон със сапун дето го влачих...
Та щом това дойде от властта, що пък сега проблемите пък пак да не са от нея, а от НПО?
Дали не ставаме един PIK.bg, като заменяме Капитал със Спаси София?


Edit: 19/12/2018
Да се сетим за историята с фазаните пуснати в Ловния парк! За мен всичкоте проблеми на София за инфраструктурата, транспорта и т.н. са като историята с фазаните! Но както казва ББ, тука като не е виновна Спаси София сигурно са Зелените!

8
Аз не виждам от СС да съдят някого. Те са сезирали ОЛАФ, които от своя страна могат да направят проверка и да наложат санкции.

Ако ОЛАФ установи нарушения ще се наложи щат не щат и нашите мудни органи да се самосезират. Например Агенция за държавна финансова инспекция и Сметната палата, които могат да наложат глоби, след което нещата ще влязат в съда и там ще се види кое е черно и кое бяло. До тогава могат да минат и няколко години, а през това време трамвая ще е отдавна готов и ще вози пътници.

Ха! Ето ти статия: https://frognews.bg/novini/vissh-darjaven-slujitel-arogantnost-tsinizam-shiri-administratsiiata-pipat-kogo-sam-liubovnitsa.html

9
Изтрити теми / Re: Казанлък
« on: 23.09.2018, 22:43:36 »
Да, фирмата на Динко реже тролейбусната мрежа:
http://www.presstv.bg/новини/от-региона/09/22/динко-и-ромите-от-казанлък/
Ако ми се е драйфало от простотии сега вече е двойно! Някакъв гнусен засуканяк (Динко) си купува мрежа за рязане, дето тъпата казанлъшка община 20 години не може да си я позволи! А оня ще си я купи ще си я нареже и ще си я прибере.
Държава на Динковците дето подлага динена кора на хората.

Изпратено от моят XT1700 с помощта на Tapatalk


10
По план днес от 13:00 утре до 1:00 ще спрат Рилския водопровод на София. Без вода ще останат Симеоново, Бояна, Драгалевци, с. Бистрица, Железница, части от Панчарево и Кокаляне, част от Овча купел. Изобщо тези райони, които не взимат вода от яз. Искър, а от водопровода.
Причината е повреден спирателен кран до симеоновските езера над чешмичката. Крана го сменяха някъде през есента и не издържа повече от 3 месеца. Предния изглеждаше, че е поне на 30 години да не кажа от войната.
Вчера сутринта го видях, че тече и им се обадих. За 24 часа вече течеше двойно и правеше хубав водопад, дето рекичката извираща в околността не можеше да поеме. Ако тоя водопровод се скъса ще залее доста къщи.
Казвали са ми, че е строен през 30те години. Явно тогава по-добре да се справяли с него.

Изпратено от моят XT1700 с помощта на Tapatalk


11
Ето един текст от фрогнюз по злободневни въпроси:


Frognews Mobile
ПОЛИТИКА
Софийски ужаси. Какво отличава Фандъкова от Дража Вълчева?
30.08.2017 2500 4

Г-жо Фандъкова, какво още трябва да се случи – след злополучните спирания на водата, корупционните строежи, затапванията на улици от всесилни строители, за да ви мине през ума мисълта, че понякога и гражданите може би имат право. Поне веднъж, г-жо Фандъкова!

Овчите усмивки и тихото каканижене само разпалват въображението на столичани. Нямате си на идея, какво ви мислят и какво ви пожелават.

Излишно е да изброявам маскарадните ремонти – знаете ги. Ние обаче ги преживяваме и сме принудени да ги търпим. По цели часове там не се вясват работници, нито маркировката е поставена както трябва, нито някой „ръководител” е в състояние да даде смислен отговор на питанията на хората. А те питат просто: защо, докога...

И е така, защото сте възприела арогантното поведение на своя идол – Бойко Борисов. Вие, и другите ръководители от ГЕРБ в Общината се настанихте в Мерцедесите и пет пари не давате за закона, който не позволява това охолство. А дори и да сте намерили нужната вратичка, нямаше да е лошо да покажете известна скромност. Защото е доста нахално цели квартали на столицата да остават без топла вода, или без вода въобще, да са разкопани със седмици, а вие да демонстрирате лукс, зад който се крие партийна безпардонност. Каква е разликата между вас и Дража Вълчева, любимката на Тодор Живков? Че тя се е киприла в черна Волга, а вие в Мерцедес. Всичко друго е под индиго – дори учителския и партиен бекграунд. И вие като нея сте спусната по партийна линия, и вие като нея нехаете за хората и техните интереси.

Всички обяснения и оправдания колко се трудите, за да отстраните тази или онази повреда додеяха на всички. Защото липсват аргументи. Един истински кмет не тича по телевизиите да се оправдава и да мрънка безмислени обяснения, а стяга хората си да работят повече, отколкото крадат. Защото са обществена тайна „тарифите” и за разрешително за строеж, на архитактите и куп други служби, които дискриминират хората  рекетират бзнеса по всякакъв начин.

Спрете да слушате спуснатите и назначени от вашия пръв държавен и партиен ръководител некадърници, които носят от девет дерета вода, за да ви доказват колко те са ценни и умни и колко гражданите – глупави и нервни.

Спрете с неадекватните действия или поне намалете щетите за столичани. Ако бяхме във война или ни нападаха терористи – пак нямаше да е такъв хаос!

Пожелавам ви това, което ви пожелават 90 на сто от столичани. Другите 10 си го мислят, но заемат щатове благодарение на ГЕРБ и си траят. Те със своите близки са ваште избиратели. Не по съвест, а според ползата и страха.

Возете се в Мерцедесите, а ние ще топлим кофи и тенджери, за да не воним на „фандъковски ремонтен парфюм”. Нека ви тежи на съвестта това, което причинявате на стотици хиляди със своята некадърност – ако имате такава.

 

Камен Димитров,

злощастен жител на „Фандъкова София”

https://mobile.frognews.bg/article/141187/


Изпратено от моят XT1700 с помощта на Tapatalk


12

Дондуков - при спирка "ул. Бяло море" (малко след Кракра по посока моста Чавдар). Нужда от коментар има ли? :help:
Аз като циментирам из двора дето ми е за първи път става като това на снимката.

Изпратено от моят XT1700 с помощта на Tapatalk


13
Quote
"Столичен електротранспорт" има намерение да инвестира инвестира 48.5 млн. евро в реконструкции на 5 трамвайни трасета, като финансирането все още не е осигурено. Най-скъпа ще бъде реконструкцията на релсовия път и кабелната мрежа на площад "Македония", "Княз Борис III" до крайната спирка в квартал "Княжево". В края на май беше обявена обществена поръчка за избор на изпълнител, като прогнозната стойност е 40 млн. лв.

Източник: http://www.dnevnik.bg/gradska_sreda/2017/06/06/2984114_osem_novi_troleibusni_linii_shte_pusne_stolichnata/

14
Изтрити теми / Re: Електроавтобуси
« on: 30.05.2017, 17:06:28 »
Имало е планове преди още да дойдат комунистите на власт. След това някой е приел да има трамваи само в София. И ако има за комунизма оправдание, че нямаше автомобили способни да правят задръствания, то няма оправдание, че булевардите са толкова тесни, че в последствие обособени трасета няма къде да бъдат изградени. Всъщност някои булеварди имат място, но свободното място е свързано с изсичане на дървета, където ще ревнат еколозите. И така автобусите процъфтяват и говорим на парче някои да бъдат екологизирани с цел прах в очите и пари в джобове от подаръчета. Очаквам в най-скоро време метро с метанови  автобуси и електроавтобуса на концесия в някоя община.

Изпратено от моят XT1700 с помощта на Tapatalk


15
Изтрити теми / Re: Тролейбуси
« on: 20.04.2017, 16:00:53 »
Така е, но на тория. Щото ако беше така напрактика нямаше да има нужда и от форума. Хората си правят каквото си знаят, ти си плащаш билетчето и картата и си мълчиш! Обаче като е така в Северна Корея не са я докарали за пример.
Давав пример от историята точно на тролейбусите в Перник - не са си плащали тока в продължение на много години.
Всяка елементарна логика казва, че горивото на автобусите и тока на тролейбусите е най-приоритетната "суровина". Като не излиза сметката с парите - се вдига билета и/или вдига субсидията и поне за това се намират пари. Поне за това. В случая не беше направено! Нещо повече - има една бивша кметица, която бог да я прости, предпочете да се махне от кметското място и да стане народен представител! Следователно има много за ровене в миналото на пернишките автобуси. И това е форум и хората ровят както могат. Всеки според акъла и професията си. Моя акъл е като на сисадмин, на някой друг е като на шеф на софтуерна фирма , на трети като на ватмат или шофьор - това си е хубаво! Е ражда раздори ама...

16
Загрижила се Церовска за екологичен транспорт в Перник след като ликвидира тролейбусите. Да се смее ли човек, да плаче ли...
Да плаче чоек , но докато рони сълзи , с още 100 души да хвърли един тупаник на общинския съвет и на кмета и изведнъж ще полъхне свеж общински вятър.

17
Изтрити теми / Re: Важно
« on: 16.09.2016, 15:34:36 »
-За Пловдивската тема, моля четете и хубаво погледнете заглавията на темите. Има си за всичко тема, за мрежата като цяло, за тролейбусните жици, новини, общи теми, и тема за идеи за развитието.
-От тук нататък, всяко мнение, не свързано с темата ще бъде изтривано, тъй като темите са големи, и  е трудно да се ровя с дни да местя мнения.
1.Под новини се има предвид всичко свързано с автобуси, ПТП-та, промени на маршрути и купуването на нови возила, също така оплаквания от граждани в новинарските сайтове.
2.Всяка новина свързана с мрежата може да бъде публикувана в тема за ВКМ и ККМ.
3.Идеите и плановете за възстановяване могат да се обсъждат в темата за Идеи и развитие на транспорта.
4.За исторически маршрути и така нататък има тема за история.
5.Темата автобуси е за обсъждането на даден автобус в какво състояние и ако има необичайни возила по дадена линия.
6.Общи теми и въпроси е за запитване относно клюките и видените странни неща от сорта на какво прави еди кой си автобус в даден гараж. И някой знае ли защо тази спирка е преместена, и всичко от този сорт.
7.Ако имате снимки, моля поставайте ги в съответната тема, а техническото му състояние в съответната тема, а защо му бил друг цвета, може в общи теми.
-Относно въпроси, пишете на лично съобщение, моля.
-Всякакви разговори за сравняване на градовете, има други форуми за обсъждането на инфраструктура и така нататък.
-А що се отнася до предвидените проекти от общината, изчакайте да мине дадения период и време за изпълнение от общината, и тогава почвайте да плюете и обсъждате, защото всички знаем и помни какво са обещали, но всички знаем, че нещо може да стане и за 1 ден, и за 1 месец или за 1 година.


Аз два момента не харесвам от казаното. И искам да си го кажа.
- не съм съгласен, че трябва по други форуми да сравняваме градовете. Може би в тоя форум трбва да има заделено място специално за сравнения на транспортна, управленска и друга тематика , която е пряко влияеща на градския транспорт в градовете.
- Относно политическите обещания - много е оптимистично казано, че трябва да изчакаме :rolleyes:  Почна вече да ми мирише на пенсиониране и 25 години чакам светлото бъдеще и все още се оказва, че бързам  :) Политиците не си помнят банковите сметки с милионите за тези години детъо са фи изкарали, а ние все бързаме  :rolleyes:

18
Варна / Техническа информация
« on: 05.08.2016, 17:28:21 »
Понеже непрекъснато говорим за автобуси и тролейбуси и за двигатели измислих да сложим една тема в която като за начало за сега аз да обясня с някакви прости думи основните принципи на двигателите. Като за начло ще я нахвърлям информацията по-така в безпорядък пък постепенно ще сложа картинки и ще си оправя обясненията.
Давам си сметка, че не всеки човек знае какво е ПТД, асинхронен двигател , и други такива неща. АКо седне да чете учебник трудно ще схване принципа и ще махне подробностите.

Като за начало основната и съществена разлика между ел. двигател и ДВГ е факта, че ДВГ-то по начина по който работи няма начин да си изменя скоростта на работа в много широки граници. Т.е. ако му е много малко гастта ще изгасне, а и много бързо до безкрайност не може да работи. Поради тази причина се налага да се направи механичен преобразувател на ъртящия момент - т.е. трябва да сепреобразува въртяшия момент така, че да се получи много бързо въртене (за сметка на мощността) или обратното много бавно въртене (с голяма мощност). Тези устройства се нарфичат в механиката редуктори. И понеже в един автомобил или друго нещо работещо с ДВГ се налага това преобразуване да се променя превключваемия редуктор се нарича скоростна кутия. В общи линии това се прави с различни предавки зъбни колела и т.н. Това е основен недостатък на ДВГ, че има нужда от скорстна кутия, защото всяко механични устройство вдига много вероятността за повреди. Друг основен недостатък на ДВГ е основния неодстатък на топлинните машини - ниското КПД. Поради основния принцип във физиката - цялата механична енергия може да се превърне на 100% в топлинна (примерно при триене), но никога 100% от топлинната енергия не може да се превърне в механична. КПД-то е по-малко от 50%. Самото нагряване на радиатора и антифриза е тая топлина, която никога не се е превърнала в работа. И друг недостатък на ДВГ е това, че винаги енергията на горивото отива в колелата и никогаот колелата не се превръща в гориво. Друг основен недостатък на ДВГ е, че не съществува никакъв друг начин за спиране освен да откачиш подаването на въртящ момент от ДВГ към колелата и чрез спирачните дискове да спреш.

При ел. двигатели нещата общо взето са точно на обратно. Всъщност има само един неодстатък и той не е на ел. двигател - факта, че трудно се съхранява ел. енергия в големи количества.

И така при електрическия двигател имаме взаимодействие на магнитните полета на електрически токове по такъв начин, че да се създаде въртящ момент.
И понеже няма как да се върти ел. двигател без да се върти магнитното поле има различни технологии и начини за създаване на въртящо магнитно поле които в общи линии определят и видовете ел. двигатели.
Първия и най-прост ел. двигател е Постоянно-токовия двигател - ПТД. При него имаме захранване с постоянно напрежение, както на статора, така и на ротора. Понеже постоянния ток и напрежение създават статични магнитни полета и няма как да се върти ел. двигател в ПТД за да се създаде въртщо магнитно поле има механично устройство наречено колектор. В общи линии колектора подава напрежението на ротора чрез т.нар. четким които са графитени и контактуват механично към два полу-пръстена. Така колектора създава въртящото магнитно поле (тъй като токът не може), защото периодично разменя местата на плюса-а и минуса.
Основно предимство на ПТД е, че скоростта на двигателя зависи от напрежението на ротора и много лесно се управлява такъв двигател. Когато искаш да се върти бързо подаваш по-високо напрежение, когато искаш да се върти бавно - подаваш ниско напрежение.
Като всеки електрически двигател има много високо КПД, като идва просто от загубите, които се получават неминуемо при протичането на ток през проводник. Но за да се сравнят илюстративно какви са загубите спрямо ДВГ - ел. двигател се охлажда от една перка, която се върти от самият двигател и от корпуса, който има оребрение като радиатор с цел да има по-голяма контактна повърхност с въздуха. За сравнение ДВГ-то има сложно внодно охлабдане със специален радиатор.
Основен недостатък на ПТД-то е наличието на колектор и четки. Тъй като четките са графитени се износнват и се налага да се сменят. А тъй като колекторът е механичен е предпоставка за механични дефекти.
Друг недостатък на ПТД–то е пускането му.
Ако ПТД–то е спряло и изведнъж му пуснеш цялото захранващо напрежение ще се получи ситуация близка до късо съединение и ще стане едно голямо "БУМ"! Това е така, защото имаме медни проводници, по които прилагаме постоянно напрежение и ток, които са почти късо съдинение. Когато двигателя е развъртян положението не е такова, защото вътрешните магнитни полета не позволяват безкрайно нарастване на тока. За тази цел при класическото пускане на ПТД в началото трябва да се пусне токът през мощен резистор, който да го ограничи. Когато мине малко време и двигателя се развърти с цел да се позволи нарастване на скоростта трябва токът да се пусне през по-малък резистор. Когато достигне новата скорост, трбва през още по-малък резистор и най-накрая без такъв. В класическия случай това се е правило с контактори и релета за време, които мехнаично са превключвали резисторите.
Обаче този подход е ужасно енергонеефективен тъй като наличието на съпротивления води до отделяне на топлина, което
- е електрически неефективно, защото превръща ел. тол в топлина, която се разсейва от резистора
- второ, отделянето на такава топлина води до опасност от пожари или от нуждата да се поставят резисторите извън тролейбуса.
Наличието на механични контактори след продължителна употрежа води до грешно превключване и изпускане на степени тъй като при залепнали контактори или друг механичен проблем не се развърта правилно двигателя във времето.
В последствие (през 80-те години) тези механики са заменени с т.нар. тиристорни управления и ШИМ - широчинно-импулсна модулация.

Ако има интерес ще го допиша по-нататък....

Pages: [1]