Author Topic: Чавдар 11М3  (Read 1696 times)

Offline mitakis

  • над нещата
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 4168
    • View Profile
Чавдар 11М3
« on: 18.01.2023, 10:34:00 »
Годишнината на форума и сдружението бяха съпътсвани с поредна мисия за нас. Преименувам темата и представям автобус Чавдар 11М3 от 1975г. с каросерия номер 370. Интересното при него са оригиналните немски стъкла и рамки, държачи на пердета, отваряем първи прозорец от дясно (пасажерски) и цялостно добро състояние на салона. Автобусът е бил зачислен към сухопътните войски в София до 2015-2016г. когато е снет от отчет. Имал е номер ВА 105133, ако някой го има сниман в архивите си, ще бъде страхотно! В нета няма снимки, преровил съм.



Лъщи


Отваряемият прозорец

Един от майсторите

Супер салон

Таблото

Люкът също е с немски механизъм

Двигалтелят, който сега се ревизира и ще пее

Интересно японско радио Unisef, насаждано е вместо оригиналното

Тук тествах препарат за сваляне на боя върху рамката на крилото на вратата, резултатът е задоволителен и отдолу блести

Оригиналната ливрея трябва да е наподобявала този вид, но и сега си е готин


В общи линии след ремонта на двигателя и обслужване, освежаване на външния вид, ще е постижимо през март да го върнем в движение.
Който може да помага, добре е дошъл. Дейностите по почистване например са елементарни.
Трудно е да направиш нещо както трябва, вместо как да е.

Offline mitakis

  • над нещата
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 4168
    • View Profile
Re: Чавдар 11М3
« Reply #1 on: 24.01.2023, 14:30:14 »
Някой да си спомня как са били оформени пътническите стъпала при М3?
Балатум с ъглови лайсни / някаква ламарина?
Благодаря.
Трудно е да направиш нещо както трябва, вместо как да е.

Online IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5904
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар 11М3
« Reply #2 on: 24.01.2023, 16:22:40 »
На всичките - 11М3, 11М4, 11Г5, В13/14-20 стълбите им бяха с рифелова алуминиева тенекия - с дългите и тънки издатини против хлъзгане - идентична на тази при 0 305. Ъглите на стълбите бяха с алуминиеви ъглови лайсни с "бразди". Стъпалният сандък, тази част, върху която не се стъпва, беше с някаква релефна ламарина, на капки, вероятно пак алуминиева, в края на 80те почнаха да слагат обикновена ламарина, боядисана в светлосиво, като цвета на балатума на пода. От същата слагаха и в долната част на крилата на вратите, при стълбите.
« Last Edit: 24.01.2023, 16:25:07 by IKAR »
По рейс и по жена не се тича!

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2168
    • View Profile
Re: Чавдар 11М3
« Reply #3 on: 25.01.2023, 23:43:33 »
Както вече сте разбрали нашият М3 е доста възрастен и оригинален. Стъпалото му беше ударено и се наложи да го направим наново. Нищо работа за ден. Пистоните се оказаха оригинални германски Бош. Много добре направени и много по-леки от българското копие. Това че им седят още оригиналните прахобрани няма да коментирам. Легендарният двигател РТ с ролкови лагери на коляновият вал.
Ако някой е запазил ризи или гумени уплътнения около ризите да пише на лично. Ще съм много благодарен.
The Grand Tour

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2168
    • View Profile
Re: Чавдар 11М3
« Reply #4 on: 13.02.2023, 23:22:41 »
Впредвид посредствеността и тъпотиите из форума малко ще вдигнем нивото. След няколко седмици приготовления и набавяне на необходимите части двигателят Шкода РТ е с нови клапани, изцяло рециклирани глави проходими и изпробвани под налягане. В събота ударихме греда с биелните лагери на шести цилиндър. В родната армия за да не затяга двигателят бяха разхлабили, или въобще не ги бяха стегнали,  билените болтове. След лека корекция на отвора нещата си дойдоха на мястото. За информация се стягат на 11 кг. Другата повреда в двигателят беше окопаните ризи на 4-ти и 6-ти цилиндър. На 4-ти беше пропаднала с 0,5 мм, на 6-ти с 0,2. Подложихме изрязани медна шайба 0,5 и изяран латунг на 0,2. Другият проблем беше течащ гумен пръстен на ризата на 4-ти цилиндър.
The Grand Tour

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2168
    • View Profile
Re: Чавдар 11М3
« Reply #5 on: 13.02.2023, 23:30:13 »
На втората снимка се вижда как трябва да изглеждат гумените пръстени около ризата. Оказа се че по гаражите не са правили основни ремонти на РТ. Всички ремонти за РТ са се правили в ТПК-то под моста на Опълченска. Двигателят е много стара технология и изработен с много непрецизни инструменти. Мислехме да сменим буталата и ризите, но се оказа че за различни размери получени от заводският шлайф на блока са различни комплектите на ризите. По време на живота си в армията не е имал добра съдба. Въпреки че е на само 41 000 км е имало различни упражнения на тема ремонт по двигателят. Доста дълго е влизала вода в главата на 3 и 4- ти цилиндър. Сега е изцяло ремонтиран и ще го запалим в сряда.
« Last Edit: 13.02.2023, 23:43:36 by tauri »
The Grand Tour

Offline mitakis

  • над нещата
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 4168
    • View Profile
Re: Чавдар 11М3
« Reply #6 on: 16.02.2023, 17:58:33 »
Колегите казаха сряда и го сглобиха! Да са ни живи и здрави страхотен екип механици са.
Ето клип на работата на 'ядрото' - https://www.canva.com/design/DAFav3UEA48/cPT5qeYthtO5qKifdFwQtg/watch
Трудно е да направиш нещо както трябва, вместо как да е.

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2168
    • View Profile
Re: Чавдар 11М3
« Reply #7 on: 17.03.2023, 21:22:56 »
Имаме нужда от глави и клапани за въздушен компресор за двигател Шкода РТ. Може и цял компресор. Някой който е карал М3 или Г5 ако е скатал някъде нещо ще съм много благодарен.
The Grand Tour

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2168
    • View Profile
Re: Чавдар 11М3
« Reply #8 on: 25.03.2023, 10:11:14 »
След намирането на глави за въздушният компресор и презацепване на помпата. М3 придоби приятен автентичен звук и вече няма пушек от недогоряла нафта. Явно подръжката на РТ двигателите е била доста посредствена и като поразпитах тук там да търся майстори си я оправих сам. Истински се радвам че отбелязахме ГМТ на буталата на шайбата, което много ни помогна за помпата. Също така теоритя и практиката съвпаднаха. Презацепихме я на 5 мм от белега на помпата измерени с микрометър колкото пишеше в чешка книга за РТ. Както и да я врътнем по друг начин или не пали или работи много богато.
https://youtu.be/NoSGsPnn8N8
Няма да откажа всякакви части за РТ все пак имаме още един легендарен Чавдар 11Г5.
The Grand Tour

Offline xr1st0

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1249
    • View Profile
Re: Чавдар 11М3
« Reply #9 on: 25.03.2023, 18:26:18 »
Това е уникален модел автобус - помня ги много добре от времената когато бях малък. А даже виждам че двигателя е придобил прекрасен и много добър звук. По ходовата част и трансмисията как са нещата?

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2168
    • View Profile
Re: Чавдар 11М3
« Reply #10 on: 29.03.2023, 18:37:59 »
Ходовата част е добре. Ресорите са здрави дори изглеждат нови. Кормилните накрайници са ок. По време на теста се счупи карето на скоростният лост. Ще го сменим тези дни и ще сменим предните спирачни камери, дясната изпуска. Насладете се на видеото. https://youtu.be/nbTbA_2-IrI
The Grand Tour

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2168
    • View Profile
Re: Чавдар 11М3
« Reply #11 on: 17.04.2023, 00:23:56 »
По време на празниците нашата М3 започна да се вознася до отдавна забравени за нея красоти. Изправихме куката на теглича, имаме нов долен преден капак и нова престилка около задният теглич. Бавно се насочваме към търкане и боядисване.
The Grand Tour

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2168
    • View Profile
Re: Чавдар 11М3
« Reply #12 on: 17.04.2023, 22:38:29 »
Днес продължаваме с фазите от трансфорамцията на задната престилка на М3 фин кит преди епокси грунд филера. Излезе интересна окраса между двете горни лайсни от ляво и дясно. Две бели тънки ивици. От съвсем първите бройки.
The Grand Tour

Offline mitakis

  • над нещата
  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 4168
    • View Profile
Re: Чавдар 11М3
« Reply #13 on: 19.01.2024, 08:00:46 »
И така, година по-късно, чавдарката е с лъскава премяна  :)
Предстои ремонт на ауспуха, въздушната система, както и цялостно почистване, за което няма да откажем помощ.




« Last Edit: 19.01.2024, 20:47:42 by mitakis »
Трудно е да направиш нещо както трябва, вместо как да е.

Offline poly911

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1267
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар 11М3
« Reply #14 on: 19.01.2024, 12:56:54 »
Браво,изглежда все едно сега излиза от завода

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2168
    • View Profile
Re: Чавдар 11М3
« Reply #15 on: 19.01.2024, 22:21:27 »
Още малко снимки и от мен. Надявам се старата ливрея да ви харесва лично си я избрах. Оказа се че германците са я сметнали точно по 3.5 л бяло 3.5 л синьо. Но боята, филера и кита са от скъпите.
The Grand Tour

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2168
    • View Profile
Re: Чавдар 11М3
« Reply #16 on: 10.06.2024, 20:12:26 »
Започнахме разкрасителните процедури на М3, четри дена слагахме брони и капаци.
The Grand Tour

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2168
    • View Profile
Re: Чавдар 11М3
« Reply #17 on: 01.07.2024, 12:49:51 »
Изминаха още няколко седмици и нашият М3 стана по-красив. На първата снимка се вижда остатъка от лайстните когато се работи с нови лайстни по 6 м парчето. Някой в Сетра си е научил урока по разкрой. Оригинално това е бил остатъка при сглобяването в завода. В военно ремонтният завод в Провадия са му свалили всичкият алуминий и са го обезобразили. Някой детайли от снимките ще се свалят и полират сега са временно фиксирани.
The Grand Tour

Offline tauri

  • Превозвач
  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2168
    • View Profile
Re: Чавдар 11М3
« Reply #18 on: 01.07.2024, 12:54:17 »
За тази снимки ставаше въпрос. Изпуснал съм я в началото.
The Grand Tour