Author Topic: Софийски плавателен канал  (Read 1720 times)

Offline xr1st0

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1249
    • View Profile
Знам, че разбуждам въпроса за може би най-грандоманския и безумния проект, който се е развил край София. Както сте видели в името на темата говора за Софийския плавателен канал. Понеже информацията по този проект е доста оскъдна и се говори само с недомлъвки и тук-там се споменава това понятие и ми се ще да задам няколко въпроса:
- Има ли някъде възможност човек да прочете цялостно какво е било точното и цялостно задание, което са изпълнявали?
- Има ли някъде и дали случайно някой би могъл да качи схема или по-правилно казано чертежа на проектирания канал - къде е трябвало да минава, къде и колко широк е трябвало да бъде - общо казано всички което би съответствало на днешна проектна документация?

Може би интересът ми ще се види странен, но съм от едно доста по-младо поколение, което само е чувало митичното понятие Канала.
Четох материала на Георги Марков по въпроса, но там е повече расказ за цялата нелепица, а все пак не е проектна документация, която много ми се ще да прочета

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5691
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Софийски плавателен канал
« Reply #1 on: 05.05.2024, 19:19:03 »
https://www.kade.si/#BG50K=15/2601748.73/5258432.12/0
Тук гледаш прекъснатата синя следа и можеш да я проследиш до стената на яз. Панчарево. Горе-долу това беше изкопаната част с дълбочина около 4-5 метра. Днес е почти напълно засипан и дори отчасти застроен. От пресичанията с пътища е изграден един мост точно след стената на яз. Панчарево за Самоковското шосе и един мост на Околовръстното, където беше построен нов мост и за новото Околовръстно, защото отдолу минават черни пътища. В Младост имаше основи за мост на трамвайното трасе.
Тук е означен в по-едър мащаб: https://www.kade.si/#BG5K=15/2601748.73/5258432.12/0

Проследявайки изолиниите на картата със същата надморска височина, можеш горе-долу да проследиш и продължението му до кв. Павлово, където е трябвало да завършва с пристанище и ВЕЦ.

Изкопаното го затрупаха постепенно с пръст от изкопи за строежи и други излишни земни маси, което приключи преди поне 15-20 г.
« Last Edit: 05.05.2024, 19:21:17 by bdz43r »

Offline ooleg

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6825
    • View Profile
Re: Софийски плавателен канал
« Reply #2 on: 05.05.2024, 22:43:50 »
Аз само се чудя от Панчарево дори да стихаше до Павлово каква точно полза щеше да има за да си заслужава построяването?!
Транспортната ще е нулева. Атракционната щеше да е някаква.
Иначе в Панчарево при църквата надморската височина е около 650 м. При езерото да е около 620-630.
При халите е 550м.
Трябва да си голям наивник да си представиш как няма да залееш София!
Украйна, победа!

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5691
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Софийски плавателен канал
« Reply #3 on: 05.05.2024, 22:59:43 »
Това последното изречение не го схванах. Защо трябва да заливаш София?

Offline Mammoth

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3515
  • ČKD
    • View Profile
Re: Софийски плавателен канал
« Reply #4 on: 06.05.2024, 01:20:37 »
В студентски парк преди 3-4 години все още имаше артефакти, вероятно вече всичко е заровено. Винаги когато минавах от там след лекции се чудех защо има такива изкопи, в последствие разбрах че е имало такъв проект.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16483
    • View Profile
    • Email
Re: Софийски плавателен канал
« Reply #5 on: 06.05.2024, 01:35:33 »
В студентски парк преди 3-4 години все още имаше артефакти, вероятно вече всичко е заровено. Винаги когато минавах от там след лекции се чудех защо има такива изкопи, в последствие разбрах че е имало такъв проект.
Ровът пресичаше бул. Осми декември и изчезна при застрояването там. Последният остатък е перпендикулярно на булеварда в парка - към 200-300 метра.

Ето го плана на Софийското море. Накратко, идеята е била всички дерета - от Въртопо до Боянската река да се запушат с бентове и с водата от Панчарево да се напълни рингов канал. Как е щяла да се преодолее денивелацията при Въртопо - за мен е загадка. Надали "мощната" рекичка може да захранва шлюзи. Има анрисувани две буферни язовирчета.
Изобщо захранването от планинските рекички, спускащи се от Симеоново, Драгалевци и Бояна е доста съмнително. 360 дни през годината те имат мижав отток, а през 5 дни валят проливни дъждове и те вдигат оттока си многократно. И дума не може да става за сравнение примерно с холандските канали или с Москва река. И да беше прокопан каналът докрай, вероятно бързо щеше да се заблати.

« Last Edit: 06.05.2024, 01:54:23 by blagun »

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5691
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Софийски плавателен канал
« Reply #6 on: 06.05.2024, 09:30:43 »
Quote
Как е щяла да се преодолее денивелацията при Въртопо - за мен е загадка.
Виж картите - пресичането на дерето съществува и днес. До Студентски парк каналът е бил кажи-речи готов, с изключение на няколко моста. Аз го помня ясно, защото и трите маршрута, по които си ходя на вилата, го пресичат на различни места.

По-трудната част е била там, където нищо не е правено.

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16483
    • View Profile
    • Email
Re: Софийски плавателен канал
« Reply #7 on: 06.05.2024, 11:08:22 »
 :)На теория е възможно - изолинията 600 метра влиза в дерето при сегашния Лидл, върви на юг до подножието на хълма на Американския колеж, после на запад и северозапад излиза точно на мястото, където е последният оцелял ров. Въпросът е, че Въртопо трябва да се завири,  иначе каналът ще изтече към Винарово колело. За това трябва захранващ източник, притокът откъм Панчарево не би стигнал. А там има 2 рекички - Въртопо и прекараната подземно югоизточно от района на НСА
« Last Edit: 06.05.2024, 11:11:03 by blagun »

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3193
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Софийски плавателен канал
« Reply #8 on: 06.05.2024, 11:11:44 »
Ето  тук  на въздушните снимки на София от 1966, може да се види целия изкопан канал. На мен ми е интересно нещо - Георги Марков споменава, че след дългогодишното строителство е последвало зариване на изкопаното, но доколкото знам по - голямата част от канала е заличена, вследствие на строителство по трасето му и то чак към края на 90 - те години.
« Last Edit: 06.05.2024, 13:22:09 by Magirus deutz »

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5691
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Софийски плавателен канал
« Reply #9 on: 06.05.2024, 11:38:01 »
:)На теория е възможно...
Никаква теория. Пресичането на практика е направено и съществува и в момента. Каналът си е там, но затрупан, а реките минават под него.
На мен ми е интересно нещо - Георги Марков споменава, че след дългогодишното строителство е последвало зариване на изкопамото, но доколкото знам по - голямата част от канала е заличена, вследствие на строителство по трасето му и то чак към края на 90 - те години.
Даже и до след края на 90-те. Просто там са изсипвани излишните земни маси от строителните изкопи.
« Last Edit: 06.05.2024, 11:52:25 by bdz43r »

Offline xr1st0

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1249
    • View Profile
Re: Софийски плавателен канал
« Reply #10 on: 06.05.2024, 18:55:13 »
На въздушните снимки се вижда наистина много добре. Интересно след Студентски където реално изчезват следите дали изобщо не е правено нищо или просто всичко е зарязано.
Интересно за мен се оказа, че далеч преди социалистическия режим по времето на Мусман е имало някакви подобни идеи за канал. Също ми е интересно връзката на построеното с Панчаревско езеро как е трябвало да се осъществи и реално защо не е започнало самозапълване на изкопаното с вода. Чудил съм се дали някой е повдигал идеята някакви части от този изкоп да бъдат превърнати във водни атракциони от типа на езера или нещо подобно с цел отдих и почивка на хората - един вид така и така изкопаното да се ползва поне частично -

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5691
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Софийски плавателен канал
« Reply #11 on: 06.05.2024, 19:26:18 »
Е това е била идеята - воден атракцион, който да замести липсващите в София плавателна река или море. Дали си е заслужавала хамалогията само за това вече е друг въпрос. Една от теориите е, че се е целяло просто намиране на занимание за населението или нещо друго също толкова безсмислено.
Има много други проекти от соц времената, с които днес никой не би се захванал и биха били наречени неперспективни, но веднъж направени, имат приложение. Енергийният комплекс Белмекен - Сестримо - Чаира с неговите над 80 км тунели трудно би намерил икономически смисъл днес, защото би струвал милиарди, но вече е направен и се ползва.

Запълването от езерото е трябвало да бъде през таблен затвор, вграден в стената, който си е там и днес, но от външната страна е затрупан и вече не води никъде.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15493
    • View Profile
    • Email
Re: Софийски плавателен канал
« Reply #12 on: 06.05.2024, 22:44:57 »
Използвали са безплатен труд на хората в почивния им ден да ходят да копаят. Като цяло не е лоша идея и може да стане нещо интересно с корабчета и паркова среда, но съм против да се използва безплатен труд както са правили. Ако общината разполага с милиарди бюджет да си прави такива работи нямам против, ама то не е така. И във Виена са прокопали Дунауканалле изкуствено.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16483
    • View Profile
    • Email
Re: Софийски плавателен канал
« Reply #13 on: 07.05.2024, 00:51:53 »
Donaukanal във Виена е естествен ръкав на Дунава, никой не го е копал. По същия начин в Русе викаха канал на отсечката между брега и остров Люляк за разлика от главната част, която тече северно от острова. Във Виена Дунавът е изправен изкуствено, като старото русло си стои северно от новото ( Донауканал е южно). Малко или много, коритата на доста големи реки са изправяни в градовете, през които протичат.

Също ми е интересно връзката на построеното с Панчаревско езеро как е трябвало да се осъществи и реално защо не е започнало самозапълване на изкопаното с вода. Чудил съм се дали някой е повдигал идеята някакви части от този изкоп да бъдат превърнати във водни атракциони от типа на езера или нещо подобно с цел отдих и почивка на хората - един вид така и така изкопаното да се ползва поне частично -
За да стане един изкоп канал, трябва да се свърже с вода не само на входа, а и на изхода. Т.е. към Дървенишката река (Въртопо) да се направи хидросъоръжение за оттичане на водата. И веднага възниква логичният въпрос - дали тя може да поеме увеличен дебит особено при пороен дъжд? Затова в плана има два язовира там. Но и язовири не могат да решат проблема, ако Дървенишката река няма необходимото корито, а тя го няма, когато се пъха под Винарово колело. Вероятно затова частичен канал Панчарево-Дървеница е невъзможен. По някакъв начин са пресметнали, че Боянската река може да поеме оттока (тогава не го е имало подземното минаване под бул.България).
« Last Edit: 07.05.2024, 01:37:59 by blagun »

Offline petur1111

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 484
    • View Profile
Re: Софийски плавателен канал
« Reply #14 on: 07.05.2024, 04:14:31 »
Както софийското жителство и много други неща, които са грешно преписани на социалистическия режим, софийският канал също е идея от царско време.

Освен решаването на проблема с липсата на голямо водно пространство, каквото си имат доста европейски столици, каналът е имал и военно приложение. вече не помня техническото обяснение, но беше свързано нещо с това, че може да намали щетите от атомна бомба, насочена към София.

Причината за неосъществяване на проекта е техническа. При подготовката за работата между института по съобщенията и Павлово геодезистите и строителните инженери откриват кухини в земната повърхност, включително стари римски канали, а също така и почва, която няма нужните характеристики за подобно съоръжение. Изчислили са, че коригирането на всички тези недостатъци ще е баснословно скъпо. И затова проектът е изоставен.

Каналът беше изцяло готов от Панчарево до института по съобщенията, без няколко мостови съоръжения. И без сложните хидротехнически съоръжения около манастира Свети Илия. Там и до ден днешен може да се намерят следи от някои завършени компоненти на въпросните съоръжения. А до края на деветдесетте години големи парчета от канала бяха пълни с вода и дори бяха притегателно място за рибари. В Младост можеше да се види интересна гледка от прозореца на автобуса - на мястото на бензиностанция Шел имаше голям вир и там редовно имаше клекнали рибари.




Георги Марков споменава, че след дългогодишното строителство е последвало зариване на изкопаното, но доколкото знам по - голямата част от канала е заличена, вследствие на строителство по трасето му и то чак към края на 90 - те години.
Малко ми е смешно, когато някои хора използват Георги Марков като достоверен исторически извор.

Все още има живи хора - както такива от инженерния екип, така и обикновени хора, които са копали. Има и техническа документация по архивите. както и множество вестникарски статии по различните вестници и списания, архив от които има в библиотеката. Това са исторически извори.

Използвали са безплатен труд на хората в почивния им ден да ходят да копаят. Като цяло не е лоша идея и може да стане нещо интересно с корабчета и паркова среда, но съм против да се използва безплатен труд както са правили. Ако общината разполага с милиарди бюджет да си прави такива работи нямам против, ама то не е така. И във Виена са прокопали Дунауканалле изкуствено.
Ти си ми много интересен. Едно време защитаваше социализма и идеите ти бяха доста по-социално отговорни. Напоследък доста си се запалил по капитализма. Защо така?

И за да не съм голословен, ето пример, където сам казваш какъв ентусиазъм е имал дядо ти.
Спомням си добре плавателния канал в Младост 3 близо до електроцентралата. Беше дори пълен с вода, и като деца си правехме салове от стиропор и мнотго си играхме на него. Покрай Младост 2 също си беше прокопан, имаше дори дървен мост, като на туристическа алея в планините около блок 66.

Ако беше направен изцяло и се поддържаше можеше наистина да е по-красиво вместо нагъчканите нови блокове в момента там, да има водна площ с паркова ивица, пейки и алеи наоколо. Доколкото знам е имало някакъв технически проблем и за това не е довършен. Иначе ентусиазма е бил голям в началото, дядо ми е участвал в прокопаването, започнат е мисля още края на 40-те и началото на 50-те години, тогава разбира се изцяло извън града. Покрай Младост го зариха някъде 97-ма-98-ма ако не се лъжа.
А сега - безплатния труд бил нещо лошо...

Offline RADOCVET

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 11351
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Софийски плавателен канал
« Reply #15 on: 07.05.2024, 11:17:29 »
...
Ти си ми много интересен. Едно време защитаваше социализма и идеите ти бяха доста по-социално отговорни. Напоследък доста си се запалил по капитализма. Защо така?
...

Прогледнал е.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 15493
    • View Profile
    • Email
Re: Софийски плавателен канал
« Reply #16 on: 07.05.2024, 11:26:11 »

И за да не съм голословен, ето пример, където сам казваш какъв ентусиазъм е имал дядо ти.
Спомням си добре плавателния канал в Младост 3 близо до електроцентралата. Беше дори пълен с вода, и като деца си правехме салове от стиропор и мнотго си играхме на него. Покрай Младост 2 също си беше прокопан, имаше дори дървен мост, като на туристическа алея в планините около блок 66.

Ако беше направен изцяло и се поддържаше можеше наистина да е по-красиво вместо нагъчканите нови блокове в момента там, да има водна площ с паркова ивица, пейки и алеи наоколо. Доколкото знам е имало някакъв технически проблем и за това не е довършен. Иначе ентусиазма е бил голям в началото, дядо ми е участвал в прокопаването, започнат е мисля още края на 40-те и началото на 50-те години, тогава разбира се изцяло извън града. Покрай Младост го зариха някъде 97-ма-98-ма ако не се лъжа.
А сега - безплатния труд бил нещо лошо...

Аз не съм казал че идеите, планировката на града и каквото и да е през социализма са били нещо лошо, даже напротив. Но съм много против на хората да им се отнема предприемчивостта и да ги карат да работят ангария, каквото се е случвало тогава. 90-те и началото на 2000-те се бях отвратил от това как се случват нещата и затова много ги защитавах какво са правили по соц.време, но очевидно последно време нещата започнаха да влизат отново в релси и да се случват в правилната посока, без ограниченията от соц.а, което е много по-добрия вариант. Много други също бяха отвратени от случващото се и разсипията през 90-те и за това защитаваха соц.строя, но очевидно сега нещата се променят и се доказаха че можело да е много по-добре от соц.а
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline ooleg

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6825
    • View Profile
Re: Софийски плавателен канал
« Reply #17 on: 07.05.2024, 12:29:03 »
В Димитровград в парк Марица има малък канал плавателен, идеята на който е чисто атракционна - хората да карат лодки. Пълнил се е от кладенци с помпи до река Марица и се е отичал през тръба навярно в реката.
Дъното не е било циментирано -само странично.
С изкуствен остров, мостчета, ресторант и т.н.
В детската градина беше вече жабоняк. После още през комунизма израстнаха дървета.
Сега е канал-гора.
Лодки аз не помня. В началото е имало.

В София по-добре ли щеше да е, дори да беше пуснато?
Украйна, победа!

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16483
    • View Profile
    • Email
Re: Софийски плавателен канал
« Reply #18 on: 07.05.2024, 13:10:53 »
А до края на деветдесетте години големи парчета от канала бяха пълни с вода и дори бяха притегателно място за рибари. В Младост можеше да се види интересна гледка от прозореца на автобуса - на мястото на бензиностанция Шел имаше голям вир и там редовно имаше клекнали рибари.
Добре е соцпропагандата да не е с такива опашати лъжи! Все пак във форума има и хора над 40 години, които са виждали гьола до сегашния бул. Ляпчев, по-преди Универсиада, по-преди - без име. Какви рибари и вирове в Младост? Освен ако не са ловели жаби, но в България за разлика от Франция тези животни нямат особен кулинарен смисъл. Виж, комари дал Господ.

Колкото до мотивите за строителство - не е като да няма водни площи около София. Панчарево, Негован, Суходол, разбира се - язовир Искър, Огняново и т.н. Това, че доста от водата, влизаща в Софийското поле, трябваше да отива към комбинат Кремиковци, е друга работа.
« Last Edit: 07.05.2024, 13:30:16 by blagun »

Offline New_Passenger

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2330
  • Lyulin 4ever
    • View Profile
Re: Софийски плавателен канал
« Reply #19 on: 07.05.2024, 15:35:45 »
Този интерес към проекта който се наблюдава и до ден днешен, е напълно обясним. Все пак в София няма голяма и широка река като в повечето столици - Лондон, Париж, Москва, Варшава, Будапеща, Белград или Скопие ако щете.

Сега на някой пак ще му се привижда соцпропаганда, но по онова време почти всички места през които е планиран този канал, са празни полета - няма нито МанЛи нито МалДо, след Борово и Студентски са свободни терени. Единствено Младост е чак до Околовръстното. Най-интересно е там, някъде около Ляпчев ли беше планирано?
В Студентски парк не съм срещал артефакти от канала, ако говорим за един и същи парк, но не се сещам за друг парк там.
Софийско метро, колекция карти - https://drive.google.com/drive/folders/1v90JEwozXaRGVBWcwSNO0GnU_3pTYZbQ?usp=sharing