Author Topic: Тролейбусни маршрути през годините  (Read 78596 times)

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3608
    • View Profile
В самия край на 1949 по Цариградско е пусната линия С (Сталин) от Орлов мост до кв. Сталин (Изток). През 1957 е построен свързващия тролейбусен участък между Орлов мост и СУ и линия С е удължена до Народния театър. След този момент тролейбусното колело на Орлов мост става ненужно и не се използва. До към втората половина на 60-те (накъде към 1965-66) там се е намирала и автогара Изток, но след преместването й площадът пред Царевецъ се освобождава (възможно е тролейбусното колело да се е ползвало в някакви аварийни случаи). Някъде към 1969-1970 се строи подлезът под Орлов мост (източна страна), пак по това време (към 1970) започва и разширението на Цариградско шосе.
До 1957 тролейбусното трасе не е било свързано с тролейбусното депо, но такова е било положението с повечето тролейбусни линии по това време (Горна баня, Левски, Илиенци). Тролейбусите са нощували по трасето, а ако се е налагал някакъв по-сериозен ремонт или техническо обслужване са теглени до депото.

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3608
    • View Profile
На тази снимка (https://forum.gtsofia.info/index.php?topic=70.msg100229496#msg100229496) от 1966 г. ясно се вижда, че обръщалото стои. Значи следващ въпрос: кога е премахнато? На тази снимка (https://visualarchive.bg/orlov-most-s-kafe-sladkarnica-carevecfotograf-panayot-byrnev-milena-nik-gallery-item-4326) от 1970 г. вече се вижда, че има подлез и няма обръщало.
Май открих точния отговор и на този ти въпрос - на долната снимка от Български визуален архив, която се твърди че е от 1967, площадът вече е заграден с ламарини и колелото го няма.

Offline C6K

  • Приятел на ГТ
  • ****
  • Posts: 159
    • View Profile
    • Email
Днес (1.05.2022г.) се навършват 74 години от пускането на линия П (Централна гара ⇒ бул. княгиня Мария Луиза ⇒ пл. Лъвов мост ⇒ пл. Сточна гара ⇒ бул. Васил Левски ⇒ пам. Васил Левски ⇒ СУ св. Климент Охридски ⇒ бул. патриарх Евтимий ⇒ Петте кьошета ⇒ пл. Руски паметник).

Offline тролей №164 линия 2

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2199
  • Моят любим "Snacks" - тролей №164. R.I.P.
    • View Profile
    • Email
Не намерих по-подходяща тема от тази за един въпрос, който не очаквах, че ще ми се наложи да задам. Отворих street view... исках да видя дали през 2012г е имало разделна стрелка на обръщача в жк Бъкстон, или по-отдавна е била премахната, или пък никога не е имало. С изненада установих, че ККМ изобщо липсва, но, все пак, има следи от такава както в самото обръщало, така и надолу по бул. Братя Бъкстон. Прегледах цялата тази тема и не открих информация. Най-близкото в хронологичен аспект, което намерих, е в този пост:
Quote
1989г.   тб.2 удължен до Бъкстон
Исках да ви попитам какво и кога се е случвало след това, та линия 2 не е стигала до НИМ в някакъв (неизвестен за мен) период от време?
edit: изглежда е стигала само до тук.
edit2: тук също нищо не намерих.
« Last Edit: 01.11.2022, 10:07:01 by тролей №164 линия 2 »
Никога не шофирай по-бързо, отколкото може да лети твоят ангел-хранител!

Offline Stahlgewitter

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1683
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Email
Някъде в тези години имаше голям ремонт на бул. Бъкстон. Цялата инфраструктура под него беше подменена и не се движеха тролеи известно време.

Offline mihailo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 5134
  • 433 :)
    • View Profile
    • Email
Точно от времето на ремонта на булеварда е. Вероятно са обикаляли или в етап, в който ремонтът е бил по-надолу по булеварда, или точно, когато е била свалена мрежата, защото на снимките все още стоят паветата. След това го асфалтираха.
Viva la 105, viva la in memoriam!
Против цитирането на "медии" от ранга на Блиц, Пик, Брадва и т.н.!!!

Offline Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2110
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Снимка на поставяне/поддръжка на тролейбусна мрежа при обръщателно колело или завой. Сградата в дъното, както коментират и под снимката на източника, изглежда е един от ведомствените блокове на запад от Централна гара, може би този, който се вижда погледнат от улица "Ген. Столетов" (преди построяването на по-новата сграда на заден план).
Източник Форум Аспирин
« Last Edit: 18.09.2023, 00:02:55 by Balkanton »

Offline Metan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3608
    • View Profile
Това е хубава находка. По време на снимката тролейбусите са идвали от Радовиш и са правили ляв завой по Опълченска, но явно е имало служебно трасе за прибиране/излизане от Надежда по Радовиш, наляво по Столетов и след това вероятно надясно по Калитин.
Друата възможност е това да е Опълченска и да се вижда този блок, но тогава щеше да се вижда и задния зад него, с който са строени по едно време.

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 17068
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
100% е там, разположението на прозорците и псевдотерасите е същото, няма къде другаде да е… Сградата на НКЖИ от кога е? Бил съм вътре, но от ремонти и преустройства е сложно да се каже откога е. Но като нищо да е малко по-късно градена, макар че отвън е с по-пищна орнаментика в неокласически стил…

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4991
    • View Profile
    • Email
Сградата на НКЖИ е много от отдавна, може би от 60те, ако не и по-рано. Тогава беше Железопътно управление. Единствената нова сграда на това място, от втората половина на 80те, е седма поликлиника.
По рейс и по жена не се тича!

Offline qwerty95

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1729
    • View Profile
    • Email
Това е хубава находка. По време на снимката тролейбусите са идвали от Радовиш и са правили ляв завой по Опълченска, но явно е имало служебно трасе за прибиране/излизане от Надежда по Радовиш, наляво по Столетов и след това вероятно надясно по Калитин.
Друата възможност е това да е Опълченска и да се вижда този блок, но тогава щеше да се вижда и задния зад него, с който са строени по едно време.

Точно там, но на с снимката е задният блок, а предният в ляво го няма. До колкото двете сгради са еднакви откъм фасада и прозорци, поне което се вижда, то комините и капандурите отговарят точно на задния блок, а предният може да се крие и зад дърветата.
« Last Edit: 18.09.2023, 19:51:25 by qwerty95 »

Offline Balkanton

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2110
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Интересно е, че между трите блока има разлика в разполжението на комините - на този срещу "Столетов" му липсва (поне днес) коминът между третата и четъртата секция прозорци отдясно наляво (който е наличен на снимката), както и крайният комин вдясно е само един, а на снимката има нещо по-голямо, може би два комина - единият на по-преден план, който се слива с другия по-назад в обща фигура. Такова разположение на комините имат двата по-източни блока от ансамбъла. Всъщност възможно ли е преди построяването на блоковете от южната страна на булеварда - предполагам през 60-те - там да е имало улица или улици, които после са отпаднали и това на снимката да е една от тях? ... и това да е източният край на средния блок?
Също под въпрос е ориентацията на снимката - възможно ли е да е обърната? - за съжаление не се вижда от коя страна е воланът на камиона...
« Last Edit: 18.09.2023, 20:56:42 by Balkanton »

Offline RADOCVET

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 10580
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Aко съдим по липсата на чистачка отдясно, то снимката не трябва да е обърната.
Може да нема ред, ама требе да се спазва!

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4806
    • View Profile
    • Email
Снимка на поставяне/поддръжка на тролейбусна мрежа при обръщателно колело или завой. Сградата в дъното, както коментират и под снимката на източника, изглежда е един от ведомствените блокове на запад от Централна гара, може би този, който се вижда погледнат от улица "Ген. Столетов" (преди построяването на по-новата сграда на заден план).
Източник Форум Аспирин

Точно там е, на Генерал Столетов, а четвъртития стълб в дъното е още там, и си седи и до ден днешен, но леко се е килнал след толкова време. Генерал Столетов е бил със зелен остров по средата от Мария Луиза до Вирусологията, както и Калитин, по Столетов беше с кестени, а по Калитин с розови храсти. Бастисаха ги за да паркират по улицата ЗиУ-тата и Икарусите, които не пасваха в депо Надежда.

От това трасе все още има запазени стълбове и по Радовиш.
« Last Edit: 18.09.2023, 21:36:39 by fafan »