10-ти както казах не е бил транзитен, а води в локомотивното депо и вече ще е 9-ти.
Не ми е под ръка схемата на новата гара, но изглежда, че по габаритни съображения един коловоз вече е отпаднал. Така остават три коловоза без перони - 2, 7 и 8. Те не са безполезни, а необходими, за да минават по тях товарните влакове, които иначе ще трябва да минават по коловозите с перони, което при голяма гара с много пътници не е хубава идея. От една страна, неспиращите товарни влакове често са източник на опасност, а от друга, ако спират и чакат трасе, ще заемат коловоз с перон, където по план може да трябва да влезе пътнически влак. Изобщо, в големите гари товарните влакове не трябва да пречат по коловозите с перони, затова трябва да има достатъчно коловози за тях. В случая един даже е отпаднал.
Логично е, че всичко това може да става в съседната Пловдив-разпределителна, но не всички товарни влакове минават през нея. По действащата система в НКЖИ, превозвачите могат да си заявят трасетата както през Пор, така и по транзитния път или и през двете, но това последното се заплаща допълнително, затова повечето влакове по разписание са само по едното трасе. Така влаковете, които по разписание са през Пор винаги минават през Пор, дори да нямат работа там и дори без да спират, вместо за няма и 5 минути да минат по бързата линия, както и обратното - влак по бързата линия не може да мине през Пор, затова ако трябва да чака, чака в Централна гара и ако там няма подходящ коловоз, ще трябва да чака в Тодор Каблешков или дори в Стамболийски, защото в Ткл коловозите обикновено са заети от Пимк.
Разбира се, превозвачът може оперативно да си заяви промяна от сега за след малко, но това се таксува от НКЖИ като експресна заявка за промяна на маршрут и разписание и цените са доста солени. Има процедура и за промяна от страна на самата НКЖИ, но процедурата също не е проста и се прилага само за аварийно прекъсване на движението. Не може НКЖИ оперативно да пренасочва товарен влак през Пловдив-разпределителна само, защото няма къде да престои един час в Пловдив-централна. Затова са необходими няколко коловоза без перони. А пероните, както казах, са достатъчно.
Досега там имаше стрелки 1:12 с радиус 500м.
Така е, но те в по-новата история никога не ползвани с максималната скорост в отклонение, която е 65 км/ч. Възможно е в някакъв момент да е имало заповеди, разрешаващи преминаване с такава скорост и задължаващи ръководител-движение да прекарва транзитните влакове само през тези стрелки, но това е било много отдавна и естествено не се е превърнало в правило поради очевидните рискове. По същия начин в Тулово е имало такива стрелки и Чайката е преминавала транзит през тях със 70 км/ч по времето, когато са били напъните за 4:40ч София - Бургас.