От 2025 г.: Безплатен градски транспорт за ученици и пенсионери във Варна
Варна става първият град в България, в който всички ученици, студенти, пенсионери и хора с увеждания ще пътуват безплатно в градския транспорт. Предложението на групата на ГЕРБ получи подкрепата на 31 общински съветници на днешното заседание на местния парламент. Нито един съветник не беше „против“, а 11 души гласуваха с „въздържал се“. Предвижда се безплатното пътуване за тези групи от хора да влезе в сила от 1 януари 2025 г.
С пълно единодушие съветниците одобриха предложението на кмета за намаляване на цените на абонаментните карти до съседните села и курортни комплекси. Пътуващите до петте села в общината – Тополи, Константиново, Казашко, Звездица и Каменар, както и до к.к. „Златни пясъци“, Аладжа манастир и местността Корабостроител /Крушките/ вече ще плащат по 40 лева месечно. Картата за 90 дни ще струва 110 лева, за 180 дни – 215 лева, а за 1 година – 420 лева.
Досега цените на картите варираха между 48 и 120 лева в зависимост от отдалечеността на населеното място. Пътуването с абонаментна карта излизаше доста по-скъпо от това с предплатена и за миналата година по някои дестинации, сред които и к.к. „Златни пясъци“, няма продаден нито един превозен документ за многократно пътуване.
Общината ще продължи да плаща на Агенция „Пътна инфраструктура“ за поддръжката на пътищата без винетки край Варна, решиха още съветниците. Седем участъка от републиканската пътна мрежа край града остават освободени от винетни такси, но общинската администрация превежда ежегодно средства на държавната агенция. Поддръжката на платната за движение на седемте варненски участъка струва близо 435 хил. лв. за една календарна година.
Moreto.net
Това са и добри и не толкова добри новини според мен.
1.Безплатният градски транспорт за тези групи е супер, ако идва от общинският бюджет.
Ала е лява, социална (щях да кажа социалистическа) мярка от "десните" ГЕРБ - политически нонсенс и не е като дълги години да не можеха да направят нещо такова. Предизборен популизъм, както и друг път.
Лошото на този "безплатен" транспорт е, че зад него стоят големи разходи, а не съм убеден до колко ще съумее Община Варна да дотира дългосрочно/ефикасно. Или е сигнал за спад на потребление, което също е възможно и може би вероятно.
2.И пак и отново, София е с по-евтина целогодишна карта (365 лв) спрямо 420 лв във Варна.
Мисля, че има да се оправят в по-спешен порядък някои от възможностите за публичен транспорт до близките села, които са част от Община Аксаково. До Куманово вече не е толкова редовен транспорта, до Кантарджиево и Климентово е няколко пъти в седмицата. До Осеново, Орешак и много други, включително от другата страна край Игнатиево и околието също не е много цветно положението.
Тази ККМ още преди 2000г. при закриването на радиозавода, завод ЕЛПРОМ и всички около тях се обезмисля. Ако се мисли за разширяване има на къде, но първо няма да е лошо да се направи един основен ремонт по подобие на Плевен.
Не съм съвсем съгласен.
Замислете се, че ККМ може да се прокара по Република надолу и да мине под гетото и да свърже Девненският път чак до ЖП Гара/Кронщад.
Демонтирането на инфраструктурата за мен е стратегическа грешка, а винаги има как да е икономически изгодно. Сега както има МОЛ, освен голям паркинг - енергийно ефективен транспорт с нулеви емисии, който е и алтернативен на електробуса.
Но с навлизането на електробусите, очевидно тролеите ще останат встрани, както са си от години, впрочем.
Има много варианти за ККМ в града, но всички се втурват към Варненчик или 148. Защо?
Варненчик е най-натоварената артерия и затова е хубаво, че тролеите са по Сливница.
Много по-разумно ми се струва маршрутът на 20 по Цар Освободител и Приморски чак до Кронщад да се електрифицира.
Първо, това е на път за Тролейна и депото.
Второ, Цар Освободител е широк булевард и го позволява и е много по-добре от "нови" проекти за градска железница и ще излезе по-евтино, използвайки и увеличавайки наличен ресурс. Ще има възможност за по-различна връзка между Владиславово, Аспарухово и Почивка с използването на наличната ККМ по 86.
83 имаше определена функция на спомагателна на 88, когато беше до Зона 51 и колелото до бюрото на ГТ. Отдавна, от поне 20 години тази линия е така, но се използва, особено от живеещите край ТИС Север и Възраждане.
Линии като 81, 87, 84 отдавна са си загубили смисъла, тъй като съответната промишленост я няма.
81 до колелото на Нептун би имало смисъл като къса алтернатива, пак - спомагателна на 82 и със съществуваща ККМ и инфраструктура.
Истината, както казах и по-рано, е че просто няма желание и е пълно с мърлячи в управлението на този транспорт.
Хората си закупиха електромобили и с навлизането на електробусите, при това масово, е по-вероятно да се инсталират станции.
И вероятно дори за едната му атракция един тролей няма да оставят и съответната инфраструктура след години.
Бракуването на всички 14тр и 15тр без нито един музеен експонат е потресаващо и в разрез с това, което правят чехите, а и в други градове.
А Плевен е добър пример, който се опитва да отсрами градове като Пловдив, Бургас, а и други, които тотално линчуваха този транспорт...