Author Topic: Централна гара  (Read 105994 times)

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3359
    • View Profile
Re: Централна гара
« Reply #280 on: 15.11.2014, 00:17:43 »
Беше известна като автогарата зад новотел "Европа" (сега "Принцес") и беше най-голямата автогара в България преди да се премести на новата Централна автогара.
Доколкото съм чувал от мои приятели от София, всъщност е силно да се каже, че е било автогара. Всъщност, доколкото знам, е било един паркинг, на който автобусите са се разминавали с пътниците(съвсем спокойно можело да те блъсне автобус  :eek:). При лошо време било ужасно - паркингът се е превръщал в кално, мръсно, неприятно място, където няма къде да си сложиш багажа, за да си починеш докато отиваш към автобуса. Нямало сграда на автогара - билети можело да си купиш от шофьора или от някакви будки за вестници :eek:. Освен всичко останало, районът бил пълен с много съмнителни субекти. Шансът да те оберат, докато се качваш или слизаш от автобус, бил огромен... Крадяли се сакове от багажниците на автобусите преди да си си го взел........  :eek:

Ако всичко това е вярно - направо нямам думи! :eek:

А иначе, съм виждал снимка на предгаровия площад от времето на социализма (дори, ако не се лъжа, тук във форума), на която се вижда, че отпред (на мястото на сегашния базар и автогара "Сердика") има само паркинг.
СБОГОМ, GTSofia.info

Здравей, отново, GTSofia.info  :)

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 14308
    • View Profile
    • Email
Re: Централна гара
« Reply #281 on: 15.11.2014, 00:43:31 »
Да, преди наистина "автогарата" беше един разбит паркинг, билети се продаваха от будки в краищата му или в автобусите. Имаше и пазар, и кебапчийница зад тогавашната спирка на 213, 305 итн. Пътувал съм само 2-3 пъти от тази автогара, до Русе и до Пловдив. Помня че там за пръв път видях двуетажен автобус, Неоплан беше нещо невероятно тогава на фона на всичи останали,  беше до Пловдив. Тогава до там пускаха предимно Чавдар 11М4, тур.Икаруси, Мерцедес О 303, а до Русе помня че пътувахме с някакъв доста стар МАН, не знам за модел. По-късно оттам тръгваха и тур.Икаруси и Чавдар-и за Сандански на гараж Земляне. Сегашната автогара я построиха някъде през 2004-та година, някъде през пролетта беше. Помня, че тогава изпращах една съученичка и таман я бяха открили и тя се ядосваше че заради таксите са вдигнали и цената на билета.

Сега наистина е лъскава автогарата, и ж.п. гарата ще стане такава, но някак няма живот сега както преди. Преди имаше огромно стълпотворение от хора и на двете места, посрещачи и изпращачи, много повече линии, автобуси и влакове, повече емоции, повече млади хора.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15299
    • View Profile
    • Email
Re: Централна гара
« Reply #282 on: 15.11.2014, 09:46:33 »
Да, преди наистина "автогарата" беше един разбит паркинг, билети се продаваха от будки в краищата му или в автобусите.
И въпреки цялата гадория превозвачите мрънкаха, когато откриха новата централна автогара: вдигнаха им се таксите. На стария паркинг нямаше ред, автобусите домуваха и нощуваха, че и леко сервизно обслужване им правеха - повечето бяха пенсионирани немски ветерани и често изпитваха нужда от такова. На новата автогара няма такава анархия, затова превозвачите бяха принудени да си търсят други места за продължителен престой и да пристигат на автогарата само преди тръгване. Което е нормалното положение - автогарите не са гаражи и ремонтни халета.
Така сме ние, българите - мрънкаме срещу новото, искаме си старото, независимо че е мизерно, но пък евтино (или без пари).

Offline abs111

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2994
    • View Profile
Re: Централна гара
« Reply #283 on: 15.11.2014, 19:29:47 »
И до ден днешен,въпросният "паркинг" си се ползва по старото предназначение.

Offline difian

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16438
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
Re: Централна гара
« Reply #284 on: 16.11.2014, 10:41:04 »
И до ден днешен,въпросният "паркинг" си се ползва по старото предназначение.
Това щях да кажа, че даже и будките/офиси/каси си стоят, Васко може да мине и да разгледа.

Настоящата автогара преди беше паркинг на Митницата и първи Груп и Етап си преместиха там линиите...

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3359
    • View Profile
Re: Централна гара
« Reply #285 on: 16.11.2014, 23:41:46 »
Пред голямата сграда на Централна гара имаше автогара, откъдето тръгваха автобуси и вероятно заради това нямаше спирка на МГТ пред нея.
Сетих се за тази снимка:

Това по-празното простанство (от гледна точка на автомобили), в близост до пилоните, ли е въпросната автогара? В ъгъла има нещо като навес на спирка.

П.П. Не мога да отбележа източник на снимката, защото съм я видял някъде из нета преди време и съм си я прибавил към личната колекция. Извинявам се, за което!
« Last Edit: 16.11.2014, 23:43:42 by vasko »
СБОГОМ, GTSofia.info

Здравей, отново, GTSofia.info  :)

Offline Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6827
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
Re: Централна гара
« Reply #286 on: 17.11.2014, 00:15:31 »
Хубава снимка си извадил, на нея се вижда една голяма гара с хубав и удобен паркинг. А сега си имаме една голяма гара и голям цирк и панаир пред нея, без нито един паркинг...

Offline bigblondewolf

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 915
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 55310178
    • View Profile
Re: Централна гара
« Reply #287 on: 17.11.2014, 00:19:40 »
Да, преди наистина "автогарата" беше един разбит паркинг, билети се продаваха от будки в краищата му или в автобусите.
И въпреки цялата гадория превозвачите мрънкаха, когато откриха новата централна автогара: вдигнаха им се таксите. На стария паркинг нямаше ред, автобусите домуваха и нощуваха, че и леко сервизно обслужване им правеха - повечето бяха пенсионирани немски ветерани и често изпитваха нужда от такова. На новата автогара няма такава анархия, затова превозвачите бяха принудени да си търсят други места за продължителен престой и да пристигат на автогарата само преди тръгване. Което е нормалното положение - автогарите не са гаражи и ремонтни халета.
Така сме ние, българите - мрънкаме срещу новото, искаме си старото, независимо че е мизерно, но пък евтино (или без пари).
А вместо да висят някъде и да идват само за товарене, автобусите могат да са в движение и да правят пари.
Семейният скандал е като рок концерт. Винаги започва с новия материал и завършва със старите хитове

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15299
    • View Profile
    • Email
Re: Централна гара
« Reply #288 on: 17.11.2014, 09:38:30 »
Това по-празното простанство (от гледна точка на автомобили), в близост до пилоните, ли е въпросната автогара? В ъгъла има нещо като навес на спирка.
Не, това е мястото, откъдето се вземаше такси. Тогава такситата не бяха жълти, а бяха с бели покриви и със шахматна лепенка на вратите. При соца те не се прескачаха и се налагаше да се чака и за такси (няколко пъти ми се е налагал нощен пешеходен преход от центъра до зала Универсиада).
Вдясно на паркинга тръгваха маршрутките - или поне маршрутна линия 1 - за Студентски град, не си спомням да е имало друга.
По времето на снимката съм сигурен, че нямаше автогара пред гарата, имаше по-късно.

А колкото до красотата на гарата - ами като здание може и да има някакъв чар, но ... само ако не е за пътници, т.е. интермодалността и беше (и е) незадоволителна. Преходът от коловоз 13 до спирката на А213 закръгляше километър.
« Last Edit: 17.11.2014, 09:46:13 by blagun »

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4061
    • View Profile
    • Email
Re: Централна гара
« Reply #289 on: 17.11.2014, 12:00:37 »
Един познат доцент по архитектура веднъж ми каза мнението си за въпросната огромна бетонна барака - според него прилича на пребледняла свиня, легнала по гръб.....А че целият ансамбъл е изключително тъпо и неудобно проектиран, спор няма......
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline bdz43r

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4321
    • View Profile
    • http://bgrail.info/photos.php
    • Email
Re: Централна гара
« Reply #290 on: 17.11.2014, 12:17:55 »
И кое точно му е тъпото? Как по-умно са проектирани другите проходни гари из другите държави?
"Един доцент ми каза мнението си..." хубаво го е казал, но това си е преди всичко негово мнение и то типично българско. Трябва да му се признае обаче на доцента, че има въображение.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 14308
    • View Profile
    • Email
Re: Централна гара
« Reply #291 on: 17.11.2014, 12:46:38 »
И на други места по света има големи гари, където има толкова ходене до автобусните спирки...това си е нормално за гара от такива мащаби. Сградата на гарата си е напълно модерна и актуална за времето си, тогава са били модерни такива големи обеми със остъклена фасада, че дори и с модерната за времето си алуминиева дограма, която и до ден днешен си върши работа и чак сега след 40 години има нужда от подмяна. Както виждате, тази мода от 60-те и 70-те се възвръща с пълна сила, на правоъгълните форми и големите остъклени площи, лично на мен ми харесва много такъв тип дизайн и архитектура. За това и при модернизацията на хотел Плиска само с едно ново остъкление си стана напълно модерна сграда със съвременна визия. Сегашната модерна архитектура е точно копие на тази от СОЦ.а от 60-те и 70-те, същото важи и за някои нови блокове, на които започнаха да слагат дори арките над последния етаж, точко както са правели през 60-те и 70-те, правоъгълните форми и стъклените парапети на терасите. Новите автобуси също имат характерния остъклен и квадратен дизайн, точно както едно време при Чавдар В14-20, Рената и тн.

Такъв тип  ж.п. гари, са напредничав и надминал времето си дизайн се сещам още Пазарджик, Баня, Тракия, Самуил, Силистра, Горна Оряховица итн. Вижте Пазарджик как хубаво се получи след модернизацията, така и на другите им трябва един съвремнен ремонт и си стават едни напълно модернистични съвременни сгради. Според мен Централна гара също ще стане много красива и актуална след ремонта си, за сега поне добре става.


Иначе интересно защо толкова хора чакат такси на снимката посред бял ден, при все че тогава масово автобусните линии са били през 4-5 мин, билета е бил 6 стотинки а такситата тогава са били  доста скъпи за времето си. Като има добър ГТ нормално да няма много таксита, съвсем си е в реда на нещата и далеч не са необходими. В други европейски градове с добър и много чест ГТ също има много малко таксита и са много по-скъпи, така че тогава си е било съвсем закономерно това.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline ozzy

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 13051
    • View Profile
Re: Централна гара
« Reply #292 on: 17.11.2014, 12:47:12 »
Според мен е трябвало да направят гарата като крайна, с коловози-тупици, както е в Бургас, и в съседните столици Белград и Букурещ. За пътниците щеше да е в пъти по-удобно, единствено за служителите на БДЖ щеше да е малко по-тегаво, но с добра организация нямаше да има проблеми. Това разсичане на града от жп линии не е най-доброто градоустройство, тъй като затруднява трафика и развитието на града.
Иначе старата сграда безспорно е била по-красива, щеше да е по-добре да я бяха запазили и разширили, а не да строят тоя бетонен мастодонт.

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3359
    • View Profile
Re: Централна гара
« Reply #293 on: 17.11.2014, 13:38:40 »
Не, това е мястото, откъдето се вземаше такси. Тогава такситата не бяха жълти, а бяха с бели покриви и със шахматна лепенка на вратите. При соца те не се прескачаха и се налагаше да се чака и за такси (няколко пъти ми се е налагал нощен пешеходен преход от центъра до зала Универсиада).
Каква огромна стоянка за таксита!!!  :eek: :eek: :eek: То си е направо като автостанция... И като го написах - ето къде е можело да бъде крайната и началната спирка на всички автобусни линии, които ходят до гарата. Автостанция "Централна гара". :P Тъкмо щяло е да има и възможност за почивка на шофьорите и в този край на линиите. Но сега вече нещата не стоят по същия начин...

Според мен е трябвало да направят гарата като крайна, с коловози-тупици, както е в Бургас, и в съседните столици Белград и Букурещ.
Съгласен съм, но само при условие, че си остане една централна гара, а не както е на повечето места в другите държави - няколко разкъсани гари на различни места в града! Според мен това е неудобно!!!


Относно архитектурата - до някаква степен ми допада. Не мисля, че е тъпа, но не е и шедьовър на изкуството! Но според мен е много сбъркана от гледна точка на функционалност. Например, ако идваш с градски транспорт трябва да слежеш в подлеза, после да се качиш нагоре в чакалнята, за да си вземеш билет (и евентуално да чакаш в чакалнята) и пак да слезеш в подлеза, за да отидеш към влака си и пак да се качиш нагоре, за да излезеш на перота...  :blink:

Преди време, очевидно, това е важало за всички линии на градския транспорт. Поне сега, това се е подобрило за част от линиите - младостките + А78, А85(в едната посока) и А404, които вече спират на нивото на чакалнята (или по-скоро няма нужда от влизане в подлез, защото технически погледнато, всички спират на нивото на чакалнята).

Също така знам, че преди време, за част от направленията билети са се купували на долното ниво, т.е. на част от пътниците не им се е налагало да се качват горе в голямата чакалня, но за останалите направления....... (баща ми е разказвал, че ескалаторите на гарата, всъщност, никога не са работели. Очевидно са ги сложили само за откриването и това е :blink:)

Освен това ахригтектите не са помислили дали такова огромно помещение ще може да се вентилира и отоплява качествено и резултатът е на лице... :/

Също така си мисля, че материалът, с който са облицовани подлезите към пероните (ако не се лъжа - някакъв вид мрамор) е неподходящ, защото през зимата действа като хладилник. Веднъж пътувах с влак много рано в една доста студена зимна сутрин (температурата на въздуха беше около -15о), но в този подлез се усещаше като - 30о! :eek: Буквално не се издържаше!!! Не знам сега с какво ще подменят тези облицовъчни плочи, но дано да не е нещо толкова солидно...  :cold:
« Last Edit: 17.11.2014, 13:41:29 by vasko »
СБОГОМ, GTSofia.info

Здравей, отново, GTSofia.info  :)

Offline pavel75

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 366
    • View Profile
Re: Централна гара
« Reply #294 on: 17.11.2014, 13:44:12 »


Също така знам, че преди време, за част от направленията билети са се купували на долното ниво, т.е. на част от пътниците не им се е налагало да се качват горе в голямата чакалня, но за останалите направления.......

Касите за южните направления бяха долу, а северните направления горе.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 14308
    • View Profile
    • Email
Re: Централна гара
« Reply #295 on: 17.11.2014, 13:48:41 »
Няма място за такива криви за да стане челна гара. За да стане това нещо, трябва например да се направи крива с надлез на булеварда и сградата на самата гара да се получи например на мястото на огоромния паркинг за автобусите, на мястото на бившата вече автогара. Нмяа смисъл чак от такива преправяния сега, то трябва и нова сграда да се построи. И пак казвам, ходенето хич не е толкова много, никога до сега не ми е правило някакво впечатление а пък доста често като ходя на планина някъде нося и голяма тур.чанта на гръб с палатка, оборудване, храна дрехи итн. Ако си мислите пък че като е челна гара ще се спести някакво ходене лъжете се, най-много 1-2 мин. За колко време според вас изминава човек 100-200метра спестени? Няма смисъл от такива преправяния, добре си е така. Просто трябва да се премести автобусната спирка пред самата сграда, да се разкарат колите оттам, да се направят няколко отделни секции за различните направления, да се ползва общата чакалня със гарата зимата и за автобусите на ГТ дори може да се сложи и ел.табло вътре наизхода за автобусните спирки кой автобус къде отива и след колко времеще пристигне.
« Last Edit: 17.11.2014, 13:50:18 by Ivo »
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline blagun

  • Модератор
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 15299
    • View Profile
    • Email
Re: Централна гара
« Reply #296 on: 17.11.2014, 16:49:31 »
Шансът да е челна гара е загубен още в края на 19-ти век или в най-добрия случай - след възстановяване на разрушенията от бомбардировките. Въздържам се от естетическа или архитектурна оценка на сградата. Но за връзките с МГТ при всички случаи биха могли много повече да се постараят още при проектирането, а не вместо това да се залага на паметници и празни пространства. По принцип хитрото решение би било трамвайните и метротрасетата трасета да са перпендикулярно разположени спрямо коловозното развитие. А то перпендикулярният коридор, свързващ пероните, е убийствено тесен въпреки огромните пространства на всички останали места. Когато се срещнат 2 пътникопотока - от пристигащ или наскоро заминаващ влак, става напечено. А когато пътникопотоците станат 3 или 4 - пристигащи/заминаващи в западна/източна страна, си е шок и ужас. Естествено, доста е късно за радикална реконструкция. Можеше част от функциите на начална гара да се поемат от новоизграждащата се гара в Дружба-1. Но, уви, и там се подходи максимално пестеливо, с което беше пропусната възможността за близка връзка на летището с влаковете по направленията за Кулата, Видин и Варна.

Отвратително беше и разпределението на пунктовете за бързо хранене: те бяха концентрирани в най-голямото минавалище, а в същото време огромни пространства в ротондата и чакалните пустееха. Изобщо от цялата гара лъхаше едно долнопробие (за разлика примерно от гари като Русе, Варна, Бургас). В началото на 80-те по Витошка, околностите на НДК, Графа изникнаха приятни заведенийца за бързо хранене - пици, милини, краваи и т.н. Всичко това подмина гарата, която остава "достоен" конкурент на гара Букурещ-север и Неапол.

За ескалаторите - наистина още в началото на 80-те се поддържаха само 4 ескалатора - два от ротондата към основната чакалня и два - от основната чакалня към коридора към пероните. Другите май бяха само донори за части. Това явно е било обеца на ухото, защото на никое друго място в България след гарата не са монтирани съветски ескалатори. Което е странно, предвид сериозният брой на метростанциите и ескалаторите в тях във СССР.
« Last Edit: 17.11.2014, 17:01:04 by blagun »

Offline RADOCVET

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9948
  • http://bgtransport.org/
    • View Profile
    • Email
Re: Централна гара
« Reply #297 on: 17.11.2014, 17:00:41 »
... Когато се срещнат 2 пътникопотока - от пристигащ или наскоро заминаващ влак, става напечено. А когато пътникопотоците станат 3 или 4 - пристигащи/заминаващи в западна/източна страна, си е шок и ужас. ...

Мдаа. Така е. В началото на август веднъж пристигнах с последния влак от Видин, който пристига около 22:10. Влака бе приет на 5ти коловоз, а на 6ти бяха композирани нощните за Варна и Бургас. Е нямаше такова бутане, а през това време цялата останала гара беше празна.

Offline IKAR

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4061
    • View Profile
    • Email
Re: Централна гара
« Reply #298 on: 17.11.2014, 17:03:12 »
Първоначално по проект е предвидено да бъдат монтирани западногермански ескалатори, които да издържат на външни атмосверни условия - както излизат директно на улицата при метрото във Виена, Мюнхен и т.н. Но Григор Стоичков, министър на транспорта тогава, нарежда те да бъдат заменени със съветски, за да се спести валута "по второ направление", които обаче са само за експлоатация на закрито. И при тяхното разглобяване преди години изглеждат все едно са седяли на дъното на океана......Друг основен дефект на сградата, освен цялостния калпав проект, е хидроизолацията - таваните протичат малко след откриването, защото изолацията не е подходяща за нашия дъжделив климат...Въобще трябвало е да оставят старата сграда, както в Пловдив, като се направят съответните удължавания на коловозите, добавяне на нови, разширения и т.н., плюс не толкова огромен подлез под гарата и пред нея, дето сега мяза на подземен паркинг в някоя държава от третия свят....
Less travel by car! (използвайте по - малко лични автомобили за сметка на обществения транспорт, независимо от финансовите Ви възможности - препоръка на Европейската Комисия)

Да се отнеме незабавно лиценза за пътнически превози на БДЖ, тъй като изключително неадекватните разписания и опасният амортизиран подвижен състав водят до особено лошо транспортно обслужване.

Offline vasko

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3359
    • View Profile
Re: Централна гара
« Reply #299 on: 17.11.2014, 17:12:01 »
Баща ми разказа, че когато бил ученик в малките класове, някъде 1975-1976 година са пътували с родителите му (баба ми и дядо ми) от Русе към Костенец със смяна на влака в София. Тогава той забелязал, че всичките ескалатори към пероните не работели. Попитал баба ми и дядо ми защо е така, но те не могли да му отговорят. Някакъв случаен човек ги дочул и им разказал, че тези ескалатори са сложени само за откриването, да мине комисията, и всъщност, още от самото начало се е знаело, че те няма да работят (дори човекът е казал, че е имало съмнения, че са купени нарочно с дефекти). Идеята била да се спестят пари!  :blink:

А, между другото, дали сега ще сложат нови ескалатори или ще направят стълбища на местата на старите, при реконструкцията на гарата?
СБОГОМ, GTSofia.info

Здравей, отново, GTSofia.info  :)