Author Topic: Карти и билети за пътуване в ГТ / Таксуване  (Read 319684 times)

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3596
    • View Profile
    • Email
Голямото разнообразие на превозни документи води до себе си от голяма нужда от касиери и гишета, където да можеш да си купиш на хартия съответния превозен документ, ако случайно си успял да се справиш с "разнообразието" в тарифата. Това е като в ресторант - колкото е по-кратко менюто (но с адекватно разнообразие по вид ястие), толкова по-бързо си избираш. Ако ти дадат телефонния указател да четеш и да си избираш, освен да се забавиш или да си избереш след време нещо компромисно, заащото вече си забравил какво си чел в началото, друго няма да стане.

Аз разбирам от текста, че точно това няма да е случаят, превозните документи ще са на електронен носител. Щом ще се зареждат на Sofia City Card е практически без значение какви и колко вида документи има в тарифата, цената за дистрибуцията им е практически нулева. Затова и въвеждането на талони с 20 и 30 пътувания е целесъобразно, кочан с 30 билета на хартия е едно, 30 импулса на електронна карта съвсем друго.

Offline vesko76

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4594
  • Van Hool & Citaro G - fan
    • View Profile
Не се споменава никъде дали 24 часовата карта ще важи за нощния транспорт, когато го пуснат отново. Ако изобщо това се случи.....

Offline Dimitar155

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 515
    • View Profile
    • Email
Не се споменава и от кога важат билетите за време - от веднага след купуване или веднага след първото валидиране.

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3596
    • View Profile
    • Email
Не се споменава и от кога важат билетите за време - от веднага след купуване или веднага след първото валидиране.

Купуване и валидиране са две различни състояния - при билет на електронен носител зареждането е купуване, а валидирането е равносилно на перфориране на хартиен билет. Тъй като трябва да се валидира при всяко качване 30 минути важат от първото валидиране, като последното трябва да е в рамките на 30 минути след което вече последващи валидации няма да са възможни, ако има още заредени билети на същия носител просто ще се изтегли следващия билет и така до изчерпване.

Offline Sixkiller

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2954
    • View Profile
Поредното идиотско решение, което ще отблъсне още повече пътници от ползване на услугата. А някога общественият транспорт имаше социална функция? Лошото е, че ще мине време и ще започнат с "оптимизациите" - рязане на курсове, закриване на цели линии, а за нощният транспорт направо може да бъде забравен.

Обзалагам се, че ако някой седне и сметне точно колко пари са хвърлени само през последните 20 години за анализи, системи, валидатори, бюрокрация и други подобни щуротии, по всяка вероятност сумата щеше да позволи общественият транспорт да е напълно безплатен, да се самоиздържа, но и да беше превозил поне 200% повече пътници на годишна база.


Offline difian

  • Moderator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 16438
    • Skype Me™!
    • View Profile
    • Любителска страница на Софийското метро във Facebook!
    • Email
... А някога общественият транспорт имаше социална функция?...
Каква социална функция? Пътуването гратис и отстъпките на 50 вида карти си ги има, но те нямат никакво значение за функционирането и развитието на града.

Социалната функция не е най-важната, най-важна е цялостната организация на градската мобилност, за да няма задръствания, за да няма излишна загуба на време, за да няма замърсяване на околната среда, за да няма излишни съпътстващи разходи за нова пътна инфраструктура и ремонта на амортизирана такава, за да няма пътни инциденти и т.н. Въпросът е сложен и комплексен, но кратуните, назначено в СОС го свеждат до това, да си изкарат мандата + бонуси....
« Last Edit: 30.11.2021, 09:00:53 by difian »

Offline UMSofia

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1456
    • View Profile
Социалната функция не е най-важната, но да не се заблуждаваме, че градският транспорт се ползва от хора с високи доходи - те имат по 2,3, 4 коли в семейството и изобщо не им минава през мисълта да пътуват с обществен транспорт. ГТ се използва от по-бедните хора и това увеличение ще бръкне именно в техния джоб. Дневна карта за 6 лв. е абсурдно при това качество на услугата. Разширението на синята зона също натоварва допълнително бюджета на хората и то в една тежка финансова ситуация за голяма част от домакинствата. Нали издействаха държавата да компенсира транспортните оператори за по-високите цени на енергоносителите. Но въпреки това вдигат цените. Както Виктор правилно е отбелязал, прави се всичко възможно да остържат колкото се може повече от пътниците.

Offline Dragon

  • Administrator
  • Нямам спирка
  • ********
  • Posts: 5672
  • Администраторът бонбони не пие!
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 202143037
    • View Profile
    • http://gtsofia.info/
    • Email
По спомен, бяха казали, че валидността на билета е от качването на първото ПС до качването на последното и ако се качиш на 29-тата минута, може да си пътуваш и 1 час ако искаш.
GTSofia.info - Любителски страници на градския транспорт в София
Forum.GTSofia.info - Любителски форуми на градския транспорт в София

Offline vesko76

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4594
  • Van Hool & Citaro G - fan
    • View Profile
Това е само половината истина. Защото остава отворен проблемът с големите интервали на немалка част от линиите. Особено в празнични дни, както и на вечерните курсове. Излиза, че ще си плащаш за времето, прекарано на спирката, ако случайно изпуснеш връзката си. Подобна система има смисъл при преход от редовна -> редовна линия, защото тогава изгубеното в чакане време е пренебрежимо малко. Но когато преходът е нередовна -> редовна или редовна -> нередовна линия, елементът на късмета започва да играе по-значима роля. Съответно колкото повече неизвестни величини в уравнението, толкова по-обезкуражаващо ще бъде за текущите използващи. Да не говорим да се привлекат нови. 50% увеличение на дневната карта също е много, още повече че и през поне 1/3 от времето услугата не може да се използва. 4 лв подлежеше на корекция, но не и с толкова много.

Offline bonbon

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1784
    • View Profile
Във фейсбук много са олюли предложението. Проблемът е, че не се чете с разбиране. Написали са си, че 30 мин е валидността от “чекирането”, а не от покупката ама кой да прочете..

Offline Sixkiller

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2954
    • View Profile
Каква социална функция? Пътуването гратис и отстъпките на 50 вида карти си ги има, но те нямат никакво значение за функционирането и развитието на града.

Социалната функция не е най-важната, най-важна е цялостната организация на градската мобилност, за да няма задръствания, за да няма излишна загуба на време, за да няма замърсяване на околната среда, за да няма излишни съпътстващи разходи за нова пътна инфраструктура и ремонта на амортизирана такава, за да няма пътни инциденти и т.н. Въпросът е сложен и комплексен, но кратуните, назначено в СОС го свеждат до това, да си изкарат мандата + бонуси....

Че е сложен и комплексен въпрос съм съгласен, но социалната функция е може би най-важната. Това, което казваш, е принципно вярно, но за един следващ етап от цялостното развитие на самата система. Ако в момента имаме проблем с намаляващ пътникопоток, то най-логично е да се мисли в посока неговото увеличаване - дали с намалена цена за превоз, дали с увеличаване на капацитета, намаляване на интервалите или с други подобни мерки. Нещата трябва да бъдат максимално прости и изчистени, така че пътуването с обществен транспорт да бъде по-рентабилно от дрънкането на стар дизелов или газов автомобил в задръстването. И едва тогава ще може да се пристъпи към организация от типа, който описваш. Обратният вариант се случи в Бургас преди няколко години - модерна система, лъскави автобуси, скъпи билети, а пътуването с личен автомобил до скоро беше в пъти по-рентабилно.

Не бива да се подминава и поскъпването на таксиметровите превози в София след нова година като фактор, което по всяка вероятност щеше да доведе до поне малко увеличение в броя на пътниците, използващи ГТ, но явно ЦГМ се управлява повече като частна фирма в интерес на определени хора, отколкото в интерес на жителите и гостите на София.

Offline V.Peichev

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6812
    • View Profile
Най-адекватните мерки са намаляване на интервалите особено на градските линии и адекватно таксуване с изгодни абонаментни карти, билети за 15, 30, 60 и 90 минути и карти за 24, 48, 72 часа евентуално 7 дни/168 часа.  :rolleyes: Също контрольорите трябва да се придружават от Общинска полиция, глобата да е поне колкото цената на поименната месечна карта при плащане на място и да се увеличава още след това, като при отказ за плащане да се използват възможностите на член 417 от ГПК за събиране.  :rolleyes:

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3596
    • View Profile
    • Email
Да не говорим да се привлекат нови. 50% увеличение на дневната карта също е много, още повече че и през поне 1/3 от времето услугата не може да се използва. 4 лв подлежеше на корекция, но не и с толкова много.

A така ли е наистина? Никъде не прочетох какви са идеите за нощния транспорт, но прави впечетление че 4+2=6, тоест може би тази нова дневна карта ще важи и през нощта.
Както писах и по-горе възможността да се пътува за 4 лева до края на деня си остава.

Offline JloKyM

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1022
    • View Profile
    • http://skyscrapercity.com
Да не говорим да се привлекат нови. 50% увеличение на дневната карта също е много, още повече че и през поне 1/3 от времето услугата не може да се използва. 4 лв подлежеше на корекция, но не и с толкова много.

A така ли е наистина? Никъде не прочетох какви са идеите за нощния транспорт, но прави впечетление че 4+2=6, тоест може би тази нова дневна карта ще важи и през нощта.
Както писах и по-горе възможността да се пътува за 4 лева до края на деня си остава.
Със сигурност предложението на ГЕРБ е картата от 4 лв да стане 6, но да важи 24 часа, тоест да се ползва и в нощния транспорт.

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4428
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Който в момента е спрян, и ще продължи да бъде в близко бъдеще. А и какъв е смисълът дневната карта да важи и през нощта? Огромното мнозинство от хората, купили си дневна карта, няма да пътуват и през нощта. С карта от 6 лв ще трябва да платят за услуга, която няма да ползват.

Offline JloKyM

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1022
    • View Profile
    • http://skyscrapercity.com
Който в момента е спрян, и ще продължи да бъде в близко бъдеще. А и какъв е смисълът дневната карта да важи и през нощта? Огромното мнозинство от хората, купили си дневна карта, няма да пътуват и през нощта. С карта от 6 лв ще трябва да платят за услуга, която няма да ползват.
Целта е да важи 24 часа от закупуването ѝ, защото в момента ако си закупя такава в 18ч. вечерта сами няколко часа по-късно горя. Същевременно мои съграждани са и я купили стринта и имат много повече възможности за пътуване. А нощният транспорт ще се върне най-късно след 2 години, когато ГЕРБ повече няма да са на власт.

Offline Sofia

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 4428
  • R.I.P. 1511 (1985-2015)
    • View Profile
Това е добре, нека да важи 24 часа, но защо ѝ се вдига цената? Реалистично повечето хора няма да ползват дневната карта през пълните 24 часа от валидността ѝ. С въвеждането на билети за време може да отпадне картата от 2 лв за "една нощ, всички линии", така или иначе вероятно никой не ползва нощния транспорт повече от веднъж в една нощ.
« Last Edit: 30.11.2021, 16:22:17 by Sofia »

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3596
    • View Profile
    • Email
Това е добре, нека да важи 24 часа, но защо ѝ се вдига цената? Реалистично повечето хора няма да ползват дневната карта през пълните 24 часа от валидността ѝ. С въвеждането на билети за време може да отпадне картата от 2 лв за "една нощ, всички линии", така или иначе вероятно никой не ползва нощния транспорт повече от веднъж в една нощ.

Цената не се повишава - дневната карта става комбинирана за дневния транспорт до края на деня плюс нощния след това, което е точно 4 лева както досега плюс 2 лева или общо 6 лева.
Ако искаш да не ползваш нощния се валидираш с банкова карта 3 пъти или колкото пъти ти трябват по 1,60 и плащаш както досега 4 лева.

Offline Petko21

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 6827
  • Техника
    • Skype Me™!
    • ICQ Messenger - 646173605
    • View Profile
    • Моите снимки
А ако не искам да ползвам нощния транспорт , защо трябва дневната карта да ми се оскъпява с +2 лева отгоре? Без да има каквото и да е подобрение на услугата? ;)

Offline fafan

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3596
    • View Profile
    • Email
А ако не искам да ползвам нощния транспорт , защо трябва дневната карта да ми се оскъпява с +2 лева отгоре? Без да има каквото и да е подобрение на услугата? ;)


Не знам още колко пъти да го напиша за да го разберат всички - оскъпяване няма, щом не искаш да ползваш нощния транспорт продължаваш да си ползваш старата дневна карта за 4 лева която се занулява на края на деня, просто си я купуваш по друг начин. Имаш даже повече избор от преди и подобряване на услугата - допълнителни часове на следващия ден.