Author Topic: Чавдар: прототипи и история  (Read 895411 times)

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3016
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3840 on: 01.03.2020, 09:38:08 »
Имам въпрос. Преди години БНТ Русе бяха направили репортаж за Чавдара на БНР, с който отразяваха Мартенските музикални дни. Та дали той още е жив да отида да го видя или не?
Ако става въпрос за този Чавдар, то той няма застраховка “Гаржданска отговорност” от края на 2016г. Предполгам и някъде по това време е заминал за скрап.

Offline Bus Memories Bulgaria

  • Запален по ГТ
  • *****
  • Posts: 271
  • k.panev
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3841 on: 03.03.2020, 22:19:30 »
За съжаление автобуса намалена тихомълком с далавера на скрап... 

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1807
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3842 on: 14.03.2020, 19:38:17 »
Чавдари В14-20 на софийското летище, 8 януари 1994 г.:


« Last Edit: 17.03.2020, 20:19:54 by Balkanton »

Offline Magirus deutz

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 3016
  • Почитател на Мерцедес - Бенц, Магирус и Икарус.
    • Skype Me™!
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3843 on: 16.03.2020, 00:20:30 »
Чавдар м81 на ДАП - Севлиево на календарче от 1972г.:

« Last Edit: 16.03.2020, 00:23:24 by Magirus deutz »

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1807
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3844 on: 17.03.2020, 00:10:40 »
Младежи от Чехословакия до Чавдар 11М4 в Студентски град през 1980 г.


На заден план Чавдар В14-20 в Несебър през 1988 г.

Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1206
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3845 on: 17.03.2020, 17:10:50 »
Днес е годишнина от формалното затриване на Завода, а наскоро в ЯНДЕКС ДЗЕН се появи ТОВА. Припомням за споразумението от 1994 г (#3078, стр. 154) между Руската Федерация и Завод ''Чавдар'' за лицензионно производство на автобуси. Това е бившият Оренбургски ПАТ, който в последните години тогава, поради липсата на нови автобуси е принуден да възстановява дори негодните... каето го превръща в АРЗ. Същевременно с разпадането на СИВ, после и на Съветският съюз, се получава ''дупка'' при производството, внос и износ. С този лиценз поне отчасти се полага опит от този ''производител'' да запълни ''дъпката''. Но не се получава според предвиденото, тоест липсват копувачи или достатъчно количество, които могат да бъдат единствено за ГТ – в материала се споменава, че повечето продадени са били ведомствени. Но ако за душманите на ''Чавдар'' причината може да се е криела всякъде другаде, то действителната реалност се оказва е била същата като при нас -липсата на средства при тези орераторите. Впрочем и при нас общо погледнато за този период на 90 -те е точно по същия начин ( за ГТ единствено София и Бургас... с ''хиляда'' зора).
То обаче е известно, неизвестното (или поне за мен) беше че този ПАТ се е опитал дори с 11Г5, под името – Алтерна. Самото то мисля достатъчно добре подсказва, че е ценови компромис на 11М4.
Цитат: Фабриката за ремаркета за трактори в Орск също започна производството на тези автобуси и след това ги модернизира. След модернизацията тези автобуси получиха собствено име - „Надежда“. Дори имаше съчленени ''Надежди'' ...Жалко че няма снимки!
Правейки аналогия с нас –  Кента не ги произвежда точно...а модернизира. При тях моторът и респективно скоростната кутия са заменени с нови, като разработка ... на снимките е видно по мостовете, добавено е серво управление.
« Last Edit: 17.03.2020, 17:52:53 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1807
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3846 on: 21.03.2020, 15:35:28 »
Малко летищни аквариуми от телевизионното разследване за приватизацията на авиокомпания "Балкан". Сините В13-20 мисля, че са от Бургас или Варна. При тях е характерна широката пластмасова странична лайстна и надпис "Чавдар" от отделни пластмасови букви, които са се слагали в първите години. На снимка В13-20 5 се вижда инвентарен номер, приличащ на 115. Съчлененият е от София - края на 80-те / началото на 90-те.

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1807
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3847 on: 22.03.2020, 09:00:27 »
Още един Чавдар В14-20 на бургаското летище в средата на по-предишното десетилетие (2000-2010 г.):


Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1807
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3848 on: 22.03.2020, 22:01:24 »
Чавдари различни модели из България между 2006 и 2008 г.:












Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1807
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3849 on: 22.03.2020, 22:06:00 »
Продължение:









Offline zirka

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1206
  • www.GTBURGAS.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3850 on: 23.03.2020, 16:49:55 »
Малко летищни аквариуми... Сините В13-20 мисля, че са от Бургас или Варна. При тях е характерна широката пластмасова странична лайстна и надпис "Чавдар" от отделни пластмасови букви, които са се слагали в първите години. На снимка В13-20 5 се вижда инвентарен номер, приличащ на 115. Съчлененият е от София - края на 80-те / началото на 90-те.
Украската е била от значение, синьото по аналогия от предходните е за междуградски, като белите ленти са изоставени за сличая. Било е част от последващите изпитания, проведени непосредствено във времето към края oт изпълнението на гръцката поръчка. Това е опитът да се пусне междинен модел, крайградски, тоест между 11М4 и В 13-20. Не случайно пробите продължават като перонни автобуси, където условията по отношение експлоатацията в градска и междуградска среда рязко и за кратко се противопоставят. Тогавашните технически възможности и решения са търсени на базата на так.нар ''бавен'' или ''бърз'' дефиренциал със съответните плюсове и минуси. Акцентирано на максимално благоприятна среда от лек път с минимум потегляния, спрямо недостатакът при претоварване, както е по летищата - където пък автобусите са принципно различини на тези два начина. Или търсене предела на възможностите на 11М4... впрочем както е сега за най -удачен при излетните линии.
Отказват се от този подход, като все пак има пусната известна бройка, която е на синьо бяло райе, но те и не изкарват дълго, именно поради това съчетание. Другата използвана тогава украска е жълто -оранжева, която е заместила изоставаната чарена за градските. Когато то отпада, червеният цвят (с бели капаци) е върната, било е предвидено да остане само на съчленените. Просто при въвеждането на новия модел са попроменили нещата.
Символиката на украските е била и с цел улеснение при някои сервизни дейности изискващи специфика. Например при гумите, за който при двата модела се е допускало по два различни размера от три възможни.
Не случайно тук -там има снимки на 11М4 / 12М4 в нехарактерното червено -бяло. А по принцип жълтите, зелените и кафявите райета на бяло и техните комбинации са били нещо друго, показващо юбилейна или поредна бройка. 
« Last Edit: 23.03.2020, 17:08:46 by zirka »
WWW.FORUM.GTBURGAS.EU

Offline Samogona

  • Начинаещ
  • *
  • Posts: 9
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3851 on: 26.03.2020, 09:28:31 »
Една снимка от списание Млад техник  от Октомври 1980г.
Описанието е: "Фамилия малки автобуси и лекотоварни автомобили "Чавдар".

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2589
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3852 on: 26.03.2020, 11:24:43 »
I - Стар модел "Чавдар", края на 50-те или началото на 60-те години на миналият век. Източник:   https://eap.bl.uk/item/EAP500-12-1-378#?c=0&m=0&s=0&cv=68&xywh=685%2C364%2C1664%2C1723

II - "Чавдар 11М4" и ПАЗ. Източник:  https://eap.bl.uk/item/EAP675-44-1-9#?c=0&m=0&s=0&cv=8&xywh=-208%2C-485%2C2822%2C2579&r=0
« Last Edit: 26.03.2020, 12:41:10 by София 100 »
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Offline София 100

  • Защо пиша толкова много?
  • ********
  • Posts: 2589
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3853 on: 31.03.2020, 12:27:46 »
"Чавдар 11 М3 " заснет в Белене през 1988г.,  превозващ съветски ученици/студенти на брагада за изграждане на АЕЦ "Белене"  :help: . Източник: http://yegorovss.narod.ru/Photo/Institut88B.htm

ПС: Благодаря
« Last Edit: 31.03.2020, 19:17:19 by София 100 »
Винаги, когато се яви трудност - в живота, или в работата ми, си припомням индийската пословица:
"Трябва търпение и труд, за да се превърне черничевият лист в коприна"

 Елисавета Багряна

Offline plastikat

  • Маниак
  • ******
  • Posts: 899
  • www.forum.gtburgas.eu
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3854 on: 31.03.2020, 17:23:34 »
М3 е със сигурност. Седалките и прозорците го издават.
www.forum.gtburgas.eu
Най-добрия транспортен форум.

Offline София 70

  • Ограничени права
  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 9176
    • View Profile
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3855 on: 01.04.2020, 08:09:54 »
Червеният Чавдар на релсов път е в Банишора и чака брак.Не изглежда никак зле- на външен вид.

Offline Ivo

  • Нямам спирка
  • *********
  • Posts: 14036
    • View Profile
    • Email
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3856 on: 01.04.2020, 14:57:06 »
Малко летищни аквариуми... Сините В13-20 мисля, че са от Бургас или Варна. При тях е характерна широката пластмасова странична лайстна и надпис "Чавдар" от отделни пластмасови букви, които са се слагали в първите години. На снимка В13-20 5 се вижда инвентарен номер, приличащ на 115. Съчлененият е от София - края на 80-те / началото на 90-те.
Украската е била от значение, синьото по аналогия от предходните е за междуградски, като белите ленти са изоставени за сличая. Било е част от последващите изпитания, проведени непосредствено във времето към края oт изпълнението на гръцката поръчка. Това е опитът да се пусне междинен модел, крайградски, тоест между 11М4 и В 13-20. Не случайно пробите продължават като перонни автобуси, където условията по отношение експлоатацията в градска и междуградска среда рязко и за кратко се противопоставят. Тогавашните технически възможности и решения са търсени на базата на так.нар ''бавен'' или ''бърз'' дефиренциал със съответните плюсове и минуси. Акцентирано на максимално благоприятна среда от лек път с минимум потегляния, спрямо недостатакът при претоварване, както е по летищата - където пък автобусите са принципно различини на тези два начина. Или търсене предела на възможностите на 11М4... впрочем както е сега за най -удачен при излетните линии.
Отказват се от този подход, като все пак има пусната известна бройка, която е на синьо бяло райе, но те и не изкарват дълго, именно поради това съчетание. Другата използвана тогава украска е жълто -оранжева, която е заместила изоставаната чарена за градските. Когато то отпада, червеният цвят (с бели капаци) е върната, било е предвидено да остане само на съчленените. Просто при въвеждането на новия модел са попроменили нещата.
Символиката на украските е била и с цел улеснение при някои сервизни дейности изискващи специфика. Например при гумите, за който при двата модела се е допускало по два различни размера от три възможни.
Не случайно тук -там има снимки на 11М4 / 12М4 в нехарактерното червено -бяло. А по принцип жълтите, зелените и кафявите райета на бяло и техните комбинации са били нещо друго, показващо юбилейна или поредна бройка.

В14-20 имаше и с основен цвят изцяло бежави( слонова кост, къде по-тъмни или по-светли но категорично не и бяло), с най-различни варианти на шарките по тях. Например във Враца, в Перник, мисля че съм виждал и на северното Черноморие в Балчик и Каварна, някъде тук беше излезнала снимка и на основен цвят чисто бял с шарени ивици от Добрич.
Не ни трябват хора с "дипломи" а работещи и можещи да мислят, влагайки логика и разум в това което правят.

Фен на автобусите ЧАВДАР

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1807
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3857 on: 01.04.2020, 16:58:35 »
Не помня да сме го засичали досега - нов Чавдар в Пирея, 1982 г.



Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1807
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3858 on: 02.04.2020, 12:35:30 »
Още снимки от Гърция - В13-20 при пускането им през 1982 г. и до Икарус;
Следват снимки на междуградски Чавдар-Атлас. Има няколко варианта на каросерия, като отстрани сякаш няма нищо чавдарско, явно сме пращали шасито със предна и задна маска, а останалото се е монтирало на място в Гърция.

Offline Balkanton

  • Наистина съм луд
  • *******
  • Posts: 1807
    • View Profile
    • http://www.flickr.com/photos/39030307@N07/
Re: Чавдар: прототипи и история
« Reply #3859 on: 02.04.2020, 12:37:24 »
Още няколко + нещо неочаквано - ДАК на гръцка земя.